Farliga hästtransporter

Tasse

Trådstartare
Man blir nästan mörkrädd nu när man ser vad en del personer låter sina djur färdas i, transporter som knappt håller ihop och som är rent utsagt livsfarliga att använda.
Fick igår höra av en bekant att dom hade under lördagen avlivat en häst som hade gått genom golvet på transporten under färd:
http://www.sbff.se/L_templates/page.aspx?id=3213

Förra helgen hade min hemmaklubb hopptävlingar och vi hade 2 incidenter där hästarna åkte i transporter med MYCKET dåligt golv, en som redan hade ett hål på ena sidan så hästen åkte på andra, jag såg bägge exemplena själv med egna ögon och för mig är det en gåta att man låter sina hästar åka i såna dåliga transporter.
Sen är det inte kul att man som arrangör trots utropningar i högtalarna inte får tag i hästägaren/ryttaren utan det slutar med att man utan dessa personers närvaro tvingas ta ut hästar ur transporter av säkerhetsskäl.

Vi hade ett ocksåett par (4-5) tillfällen där hästar stod och slog rejält i sina transporter och ingen trots uppmaning via högtalarna kom och kollade till sina hästar. Då var det inga små tillfälliga sparkar eller sådant utan hästarna stod och "hoppade" i sina transporter.
Under mina snart 20år där jag varit parkeringsvakt på många av klubbens tävlingar så har jag aldrig varit med om så mycket oroligheter och incidenter i transporter som nu.
Man undrar om folk inte kollar sina transporters kondition mellan varven eller överlåter man det helt åt bilprovningen och förlitar sig helt på deras bedömning och att transporten är ok tills nästa besiktning?
Hästarna är säkert för många här sitt "allt", sina barn och ögonstenar, låter man sina så viktiga individer åka på ett rent ut sagt farligt sätt?

Vi diskuterade att vi i framtiden kommer kräva att ryttarna lämnar en lapp med sina kontaktuppgifter på i framrutan på bilen så att vi lätt får kontakt med dom om det skulle vara något.

Vad jag vill med detta inlägg är att kanske skapa en diskussion om hästtransporterna och dess "underhåll" och detta förhoppningsvis leder till att några av er kanske kollar eran trasnport lite extra nu inför tävlingssäsongen som nu börjar dra igång på allvar och det börjas dra hästsläp i större omfattning.
 
Sv: Farliga hästtransporter

Jag hade ett tvivelaktigt släp innan, och den enda anledningen att jag var tvungen att använda det var helt enkelt för att jag inte hade råd att köpa ett nytt. Så enkelt är det nog för många.

Nu har jag investerat en en nyare transport med alla säkerhetsprylar och känner mig mycket tryggare.

Men jag kan ju säga att jag håller med dig, var i Flyinge på tävling i höstas och där var några som slängde in en 175-häst i ett gammalt släp, ni vet sånt som är gjort av slanor, dvs inte ens plyfaskivor... Så tanken har slagit mig många gånger, även funderingen på varför folk inte vänjer hästarna att stå lugnt i släpen...

//E
 
Sv: Farliga hästtransporter

Hemskt.

Detta är anledningen att jag inte köpt nån transport än.
Om jag ska ha en egen så ska det vara en ny, så det får
vänta tills det finns pengar.

Har sett alldeles för många med dåliga släp.
 
Sv: Farliga hästtransporter

Håller med till fullo!
Jag tycker det är helt sjukt att folk kan köra hästar i gammla rostholkar till släp. :mad:

Har man inte råd att köpa en bra transport så får man låna en, eller helt enkelt hålla sig hemma. Man risikerar väl för fasen inte hästens liv för att komma till en tävling!!!!!!
 
Sv: Farliga hästtransporter

Vi hade en -91:a tidigare, och fick göra en riktig tvärnit i lusiga 30 km/ h. Intressant. Både hörde och kände hur hästarna slog i bommen och det mesta av spånet låg längst fram. Då inser man hur viktigt hållbarheten på grejjorna är. Det var ändå islandshästar som var lastade, tänk en stor häst i snabbare fart ...

Golv etc kollades ofta och noga.
Bra tråd - uppenbarligen behövs diskussionen!
 
Sv: Farliga hästtransporter

Kan förstå att många inte ha råd med att köpa ngt nytt släp, men då måste de ju ändå förstå att deras äldre transporter måste ha ett golv som är helt och dugligt osv....
 
Sv: Farliga hästtransporter

Så dåliga släp att man inte kan välja vilken sida hästen ska lastas på har man tyvärr sett en del av, men ska jag vara ärlig tyucker jag nog nästan att det var värre när jag insåg att det regelbundet var ute och åktes med ett släp som var så kasst i handsken att det lättade av kroken. De surrade rep runt dragkrok och kulhandske, men det hade jag ALDRIG litat på...

Hade ett Tranesläp -90, bytte golv i det så fort det började bli antydan till fuktskador i det, trots att bilprovningen godkände det. Sålde det dock när det var dags att börja fundera på att byta väggarna då jag inte hade någonstans inomhus att grejja med det. Har ett betydligt nyare släp nu och är nöjd och glad. Kollar dock golvet noga även i nytt släp...
 
Sv: Farliga hästtransporter

*KL*
Något jag funderar på är hur man kollar golvet på alla dessa nya släp med limmad eller gjuten matta på plyfa. Så länge mattan eller beläggningen är hel är det säkert ingen risk att fukt läcker ned uppifrån. Men hur blir det när det börjar bli lite slitet här och där eller fukt kommer in i skarven mellan golv och vägg?
 
Sv: Farliga hästtransporter

Enligt dom som förstår sej på sådana saker, ska man INTE ha en fastlimmad gummimatta....
För hur ska man då kunna ta ut gummimattan och lufta golvet 1-2 ggr/år ?
 
Sv: Farliga hästtransporter

Jag har gjuten matta. Men jag tvättar trailern vår och höst och kommer så att gå under och kolla med hammare osv, ser inte gjuten matta som sämre än lös. Den kan inte glida, det kan inte hamna skit under den osv.
 
Sv: Farliga hästtransporter

Om man inte har plyfa golv så behöver det ju inte luftas....
Och har man fastlimmad matta så ska man ha en extra lös matta ovanpå, för att undvika att hästarna trampar sönder den undre.

Jag har aluminiumsgolv så ska mkt till att det går sönder... Men är ju inte värre än att man kollar från undersidan.
 
Sv: Farliga hästtransporter

Vi diskuterade att vi i framtiden kommer kräva att ryttarna lämnar en lapp med sina kontaktuppgifter på i framrutan på bilen så att vi lätt får kontakt med dom om det skulle vara något.

Det tycker jag är en mycket bra idé att införas att det SKA finnas...:idea:
Det ska jag komma ihåg att sätta väl synligt nästa gång jag åker iväg!
vissa lämnar ju pållarna ganska länge ensamma i transporten längre tid..

Själv OM jag lämnar (på tävling t.ex.) så kikar jag ut och kollar att allt är lugnt var 10:e minut...
 
Sv: Farliga hästtransporter

Håller med dig.

Men är det verkligen tillåtet att ställa sin häst i transporten utan att ha koll på den? Vi lämnar ALDRIG våra hästar ensamma i transporten.
 
Sv: Farliga hästtransporter

Enligt dom som förstår sej på sådana saker, ska man INTE ha en fastlimmad gummimatta....
För hur ska man då kunna ta ut gummimattan och lufta golvet 1-2 ggr/år ?
Kruxet är att på nästan alla nya transporter som har plyfagolv så ligger det numera en gummimatta som är fastlimmad eller så har man gjutit en gummibeläggning direkt på plyfan.

Jag har gjuten matta. Men jag tvättar trailern vår och höst och kommer så att gå under och kolla med hammare osv, ser inte gjuten matta som sämre än lös. Den kan inte glida, det kan inte hamna skit under den osv.
Sant, men mitt golv var OK underifrån när jag bytte det. Det som var murket var på översidan. Att det blev på det sättet beror naturligtvis på att jag inte var noga med att alltid lyfta undan mattan så golvet kunde torka. Samma problem kan uppstå med limmad/gjutet gummi. Vi får väl hålla tummarna för att tillverkarna har gjort ett bra jobb så att det inte går hål på mattan.

Om man inte har plyfa golv så behöver det ju inte luftas....
Och har man fastlimmad matta så ska man ha en extra lös matta ovanpå, för att undvika att hästarna trampar sönder den undre.

Jag har aluminiumsgolv så ska mkt till att det går sönder... Men är ju inte värre än att man kollar från undersidan.
Det är ju fortfarande plyfagolv i de flesta släp med undantag för dem där tillverkaren har aluminium eller komposit som standard alt. köparen har valt till det. Att ha en lös matta ovanpå den limmade är en bra idé. Tyvärr har jag hittills inte sett någon som har det. Släpförsäljarna marknadsför inte lösa mattor heller verkar det som.

Aluminiumgolv kan ta stryk det med av vägsalt m m. Lovisaeleonora brukar ondgöra sig över problemen med alu-golv. Hur mycket som stämmer av det hon tar upp låter jag vara osagt. Jag har inte rotat i frågan.
 
Sv: Farliga hästtransporter

Hände en tråkig olycka idag, totalt onödig i mina ögon sett.
Jag har ett äldre släp, men är då ännu mer noggran när det gäller skötsel av detta.
Se länk: http://www.tidningenridsport.se/

Ops såg nu att det säkert är samma olycka som dom hänvisar till, sorry.
 
Senast ändrad:
Sv: Farliga hästtransporter

Så tanken har slagit mig många gånger, även funderingen på varför folk inte vänjer hästarna att stå lugnt i släpen...

Snälla! Förklara för mig HUR man får en häst att stå lugnt i släpet??? Om man nu har oturen att ha en häst som sparkar. Själv kan jag inte åka på tävlingar som inte kan erbjuda uppstallning pga att min häst INTE står still i transporten. Skulle sååå gärna vilja att han gjorde det, för dels är det jäkligt mycket dyrare (vissa klubbar tar ju hutlöst mycket för att låna en box några timmar) och dels får jag avstå från en del riktigt trevliga tävlingar för att de inte har uppstallning.

För övrigt håller jag med er andra om att man bör kolla så släpet är säkert. samtidigt som jag förstår att inte alla har råd att köpa nytt släp....
 
Sv: Farliga hästtransporter

Men det släp som detta gällde var inte direkt något dåligt släp, det kan inte varit många år (ganska nytt iaf i Sverige) och har fått otroligt bra kritik av de flesta, antagligen något slags måndags-exemplar. Vet flertalet av folk här inne som har precis likadana.
 
Sv: Farliga hästtransporter

Jag har precis bytt släp just för att slippa vara orolig för att något ska gå sönder. Golvet bytte vi för bara nått år sen men det var axeln jag var mest orolig för på det gamla släpet.
Det skulle vara mardrömmen om något hände. Har kört av vägen en gång med släp, det räcker.
 
Sv: Farliga hästtransporter

Håller med till fullo!

Har man inte råd att köpa en bra transport så får man låna en, eller helt enkelt hålla sig hemma. Man risikerar väl för fasen inte hästens liv för att komma till en tävling!!!!!!

Exakt!
Finns ingen vettig anledning i världen att utsätta sin häst för fara bara för att man vill åka och tävla eller träna... :devil:
Kan man inte hyra, köpa eller låna ett säkert släp får man prioritera!
 

Liknande trådar

A
Utrustning Har nu suttit och kollat igen massa trådar ang. transport och lastning men ingen fyllde mina funderingar fullt. 1) Hur har ni utrustat...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 957
Senast: qnockout07
·
Hästvård Har lite bekymmer med min häst och känner mig nu helt handfallen och vet inte vad ja ska göra.. Ja vilken resa detta ha varit...
Svar
1
· Visningar
1 043
Senast: qnockout07
·
Hästvård Har lite bekymmer med min häst och känner mig nu helt handfallen och vet inte vad ja ska göra.. Ja vilken resa detta ha varit...
Svar
10
· Visningar
1 825
Senast: gylle
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 342
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp