Farliga hästtransporter

Sv: Farliga hästtransporter

Eftersom jag varit funktionär en hel del sen 70-talet på både små och stora tävlingar inom både hopp och dressyr, fick vi vid genomgångarna reda på att det vi, citat: Absolut INTE var där att göra, så var det att agera oavlönade hästhållare åt snåla ryttare som inte kunde ta med sej någon som kunde hålla hästen själva, utan vi var där för att arbeta som tävlingsfunktionärer... slut på citatet.

Däremot tillhandahölls det på den tiden på dom större tävlingarna några erkännt duktiga hästtjejer och killar som mot fastställd AVGIFT kunde hålla var sin häst vid behov... Dock fick ryttaren beställa den "tjänsten" i förväg...

Sen har jag lite svårt för mentaliteten att hästarna inte får gå ute i hagen, men man kan på en tävlingsplats ge hästen till en vilt främmande människa :confused:
Vad gör du om hästen blir stulen, skadad, skadar någon annan häst eller människa :eek:
 
Sv: Farliga hästtransporter

Eftersom jag varit funktionär en hel del sen 70-talet på både små och stora tävlingar inom både hopp och dressyr, fick vi vid genomgångarna reda på att det vi, citat: Absolut INTE var där att göra, så var det att agera oavlönade hästhållare åt snåla ryttare som inte kunde ta med sej någon som kunde hålla hästen själva, utan vi var där för att arbeta som tävlingsfunktionärer... slut på citatet.

Däremot tillhandahölls det på den tiden på dom större tävlingarna några erkännt duktiga hästtjejer och killar som mot fastställd AVGIFT kunde hålla var sin häst vid behov... Dock fick ryttaren beställa den "tjänsten" i förväg...

Sen har jag lite svårt för mentaliteten att hästarna inte får gå ute i hagen, men man kan på en tävlingsplats ge hästen till en vilt främmande människa :confused:
Vad gör du om hästen blir stulen, skadad, skadar någon annan häst eller människa :eek:

För det första går mina hästar i hagen i ur och skur (om än med rejäla täcken och kanske inte hela dagen).
För det andra hade jag tyckt att det var kanon om det funnits någon kunnig jag kunde betala för att hålla min häst! Har dock aldrig varit med om detta. Jag är inte en snål ryttare som inte tar med mig någon för att jag inte vill betala. Jag är en helt vanlig hobbyryttare som inte har några vänner som ställer upp en lördag/söndagmorgon klockan sex för att stå och hålla min häst i fem minuter. Jag är troligen inte heller ensam om det problemet. Om min häst skulle bli skadad/stulen/skada någon annan så är både jag och hästen välförsäkrade.
 
Sv: Farliga hästtransporter

Hej!

Själv ställer jag aldrig häst ensam i transporten och låter henne stå där, jag har hästskötare och "chaufför" med mej som kan leda/beta om jag inte själv "orkar" hålla.

Sen är jag, liksom flera andra, tvekam till om man verkligen FÅR lämna hästen själv i transporten, är ganska säker på att man inte får det..


Tyvärr kan man ju ibland bli så illa tvungen att lämna hästen där en stund om man inte fått uppstallning, t ex för att springa på toaletten, betala sina aavgifter i sekretariat, hämta protokoll osv.

Alla har ju inte barn som kan hålla, föräldrar inom rimligt avstånd som kan följa med, kompisar eller en partner som skulle ställa upp som "hantlangare"
 
Sv: Farliga hästtransporter

Det släpet som detta fallet rör sig om var inte så speciellt gammalt bara 7år gammalt!!

Det betyder ju att det är en -00 årsmodell :crazy: och borde ju knappast hunnit bli så dålig på den korta tiden.

http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/nyheter/tromk.html

Jag råkar ju veta exakt vilket släp det är då jag själv tycker släpet är ett stort och "bra" släp (det är ett 3hästars släp). Har dock aldrig kollat golvet på det, men i övrigt är släpet av det mer använda slaget då "den kända tävlingsryttaren" ju tävlar ganska ofta med många hästar / tävling.
Till saken kan ju min personliga "troende" påpekas att varken släp eller lastbil är svenskregistrerade och besiktas därmed inte i sverige enligt våra "regler". (detta har jag visserligen inget 110 % på men de jag vet att är att de INTE är svenskreggade, men som sagt de kan ju ha kollats ändå)

Men det jag och de jag känner och reagerar mest på är att "den kända hoppryttaren" ändå valde att starta på tävlingarna.. (trots att h*n säger att han mådde dåligt hela tiden)...
Nu kommer just detta aldrig (hoppas jag innerligt) hända mej då vi alltid kollar golvet på transporten vi har (och byter vid minsta antydan till dåligt golv, pappa kan :)) men om en så stor olycka händer hade jag aldrig varit "människa" efter det på ett bra tag och definitivt inte kunnat tävla !
 
Sv: Farliga hästtransporter

Men det jag och de jag känner och reagerar mest på är att "den kända hoppryttaren" ändå valde att starta på tävlingarna.. (trots att h*n säger att han mådde dåligt hela tiden)...
Nu kommer just detta aldrig (hoppas jag innerligt) hända mej då vi alltid kollar golvet på transporten vi har (och byter vid minsta antydan till dåligt golv, pappa kan :)) men om en så stor olycka händer hade jag aldrig varit "människa" efter det på ett bra tag och definitivt inte kunnat tävla !

Instämmer till fullo :bow: :bow: :bow:

Vi får hoppas att denna olycka medför att folk som normalt inte ängnar golvet en tanke, kanske gör det nu och att det tar ett tag innan en liknande olycka inträffar...
För tyvärr så var det inte sista gången det hände en sådan tragisk och onödig olycka :cry:
 
Sv: Farliga hästtransporter

Men det jag och de jag känner och reagerar mest på är att "den kända hoppryttaren" ändå valde att starta på tävlingarna.. (trots att h*n säger att han mådde dåligt hela tiden)...

Det tycker inte jag är konstigt alls. Ryttaren har ju hästägare bakom sig som säkert inte hade tyckt om att han vändt och kört hem igen när han hade bilen full av hästar. Det är ju inget som säger att ryttaren faktiskt inte mådde väldigt dåligt trots att han tävlade!

Man kan faktiskt må dåligt utan att "falla ihop"

Jag fick tidigt en morgon veta att en nära familjemedlem begått självmord, på förmiddagen samma dag skrev jag en tenta....är jag en sämre människa för att jag inte stannade hemma??
Mådde jag bra bara för att jag inte storgrät offentligt?? Svar: Nej!!
 
Sv: Farliga hästtransporter

Jo av 6 hästar var 5 hans egna varav den som dog var en av dem...

Men även om jag varit en hästägare i det fallet hade jag inte sagt ett knyst om han inte startat !!!
 
Sv: Farliga hästtransporter

Även om det var hans egna hästar tycker inte jag att vi ska sätta oss till doms över om han stannar hemma från jobbet eller inte. Det måste man ju få känna efter själv. Att han valde att gå till jobbet samma dag som olyckan inträffade betyder egentligen ingenting....han kan som sagt må dåligt ändå.

Eller du menar att han inte brydde sig om hästen som dog bara för att han valde att gå till jobbet den dagen??
 
Sv: Farliga hästtransporter

Mitt släp är inte det alldras nyaste eller det vackraste och det är MÅNGA som rynkar föraktfullt när jag kommer inrullandes med det...MEN.....Det finns inga fle på mitt släp mer än utseendet.Golvet är fräsch,väggarna är fräscha och det är inget större fel på det.
Ändå finns det folk som tittar på mig som om jag vore en psykopat när jag kommer med det och lastar ut min häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Farliga hästtransporter

Fy fan...alla vet att golvet är det viktigaste i en transport!!:mad:
 
Sv: Farliga hästtransporter

Jag råkar ju veta exakt vilket släp det är då jag själv tycker släpet är ett stort och "bra" släp (det är ett 3hästars släp). Har dock aldrig kollat golvet på det, men i övrigt är släpet av det mer använda slaget då "den kända tävlingsryttaren" ju tävlar ganska ofta med många hästar / tävling.
Till saken kan ju min personliga "troende" påpekas att varken släp eller lastbil är svenskregistrerade och besiktas därmed inte i sverige enligt våra "regler". (detta har jag visserligen inget 110 % på men de jag vet att är att de INTE är svenskreggade, men som sagt de kan ju ha kollats ändå)

Men det jag och de jag känner och reagerar mest på är att "den kända hoppryttaren" ändå valde att starta på tävlingarna.. (trots att h*n säger att han mådde dåligt hela tiden)...
Nu kommer just detta aldrig (hoppas jag innerligt) hända mej då vi alltid kollar golvet på transporten vi har (och byter vid minsta antydan till dåligt golv, pappa kan :)) men om en så stor olycka händer hade jag aldrig varit "människa" efter det på ett bra tag och definitivt inte kunnat tävla !


Jag fattar inte var du vill komma med dina tankar om att han inte borde ha startat... Det är jättetragiskt det som hände och naturligtvis så tog det ju ryttaren hårt. Men hästen kommer inte tillbaka, hur man än vrider och vänder på det, även om han hade satt sig ner och storgråtit och sedan vänt hem igen, så står han fortfarande där med en häst mindre.

Btw, jag tycker att det är lite halvdåligt att vi diskuterar hans personliga reaktion/handling även om vi inte namnger... Vi kanske borde hålla oss till ursprungsfrågan?
 

Liknande trådar

A
Utrustning Har nu suttit och kollat igen massa trådar ang. transport och lastning men ingen fyllde mina funderingar fullt. 1) Hur har ni utrustat...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 923
Senast: qnockout07
·
Hästvård Har lite bekymmer med min häst och känner mig nu helt handfallen och vet inte vad ja ska göra.. Ja vilken resa detta ha varit...
Svar
1
· Visningar
1 041
Senast: qnockout07
·
Hästvård Har lite bekymmer med min häst och känner mig nu helt handfallen och vet inte vad ja ska göra.. Ja vilken resa detta ha varit...
Svar
10
· Visningar
1 822
Senast: gylle
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 321
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp