Farliga hästtransporter

Sv: Farliga hästtransporter

Vad menar du med nytt? Bara några år gammalt eller nytt på marknaden här i Sverige?
Det finns många olika typer av fordon som tidigare var förbjudna här i Sverge för dom inte klarade olika säkerhetstester men nu har dom blivit tillåtna enligt den fria marknaden vi har inom EU (till gott och ont) hur det är med hästsläp kan jag inte uttala mig om men det skulla inte förvåna mig om det skulle ligga något liknande bakom detta.
Saker går sönder oavsett om dom är nya eller gamla, används dom ofta så slits dom ofta hårdare vilket gör att ett nyare släp som rullat varje vecka i 3-4 år kan vara betydligt mer slitet än ett 6-7år gammalt släp som används betydligt mer sällan. Dom är tex, inte lika mycket utsatta för salt och liknande.

Plyfa drar åt sig fukt och när det väl har fått "fäste" i plyfan så kan det gå fort.
Aluminium är ett ganska slitstarkt material som tål en hel del, rostar ju inte heller, sen hur den är när det är några år vet jag tyvärr inte.
Sandwich är en väl beprövad byggnation som täl väldans mycket och är samtidigt relativ lätt och det är ganska lättskött och relativt enkel att laga.
 
Sv: Farliga hästtransporter

Nytt = bara några år gammalt. Men jag håller helt klart med dig, ville bara klargöra att det inte var ett "skitsläp" så det verkar inte spela någon roll vad du köper sas.
 
Sv: Farliga hästtransporter

Jag har ett släp utav 93 årsmodell och det är inget skitsläpp, våldigt bra skött hade isär det nu i sommras och det var inget fel på det, vi lacakade om det.
 
Sv: Farliga hästtransporter

Det finns bra äldre släp också, men det finns sämre släp av sämre kvalité o.s.v. oavsett om de är nya eller gamla.
 
Sv: Farliga hästtransporter

Jag köpte mitt nytt och dom rekommenderade att ha lös matta ovanpå, och vi fick den på köpet.:)
 
Sv: Farliga hästtransporter

*kl*

Efter att ha läst hela tråden igen kommer jag aldrig mer att klaga på dom gamla släpen jag åkte runt med på 70- och 80-talet.... dom med plankgolv...

Varje vår och höst tog vi ut bastmattorna och tvättade och vädrade tills allt var torrt.
Golvplankorna bytte vi ut så fort dom blev förstörda....
Dom transporterna höll i "evigheter"....

Eller åtmindstånde tills ägarna bytte ut dom mot dom UNDERHÅLLSFRIA nya släpen med plyfa- eller aluminiumgolv...
Jo jo där ser man vad reklamen ljuger...


Men innan nu vän av ordning lägger sej i... så jaa jag VET att det ALLTID har hänt liknande olyckor så länge som det har transporterats häst... t.o.m. på den tiden då dom åkte godsvagn till tävlingarna hände det att golven var murkna och hästar trampade igenom....
Och jag VET också att alla med plankgolv INTE skötte dom som ridskolan där jag gick på gjorde.... vet flera med internationella meriter, både aktiva och f.d, som varit med om genomtrampningar...

Men borde vi Bukefalister inte försöka dra lärdom av denna hemska olycka och ta och gå igenom våra transporeter och kolla golv, dragstänger, bromsar, däck m.m. nu innan vi börjar åka runt på säsongens tävlingar och träningar :idea:
 
Sv: Farliga hästtransporter

Nu har jag inte läst hela tråden men, jag kan verkligen INTE INTE INTE förstå att man köper en transport med plastmellanvägg! det är LIVSFARLIGT när de välter! om ena hästen ramlar kan den andra trampa den på benen osv!

USH! hur kan man vara så dum???
 
Sv: Farliga hästtransporter

Kan förstå att många inte ha råd med att köpa ngt nytt släp, men då måste de ju ändå förstå att deras äldre transporter måste ha ett golv som är helt och dugligt osv....

Jo precis. Vi har ett GAMMALT släp som knappast ser mkt ut för världen, men det är nytt extratjockt golv, nya väggar och är absolut rostfritt. Visst håller det inte samma säkerhetsklass som tex ett nytt umesläp, men det är helt ok.

När vi köpte det så hade förra ägaren kört sina två hbl/fullblod i det helgen innan utan problem och hon tyckte det var helt i sin ordning och ok. Och då var det både hål i golvet på ena sidan och hål i väggen på samma sida längst ner vid bakhovarna :crazy: Och murket, det var det i hela bakre ändan av golv och väggar. Det var skrämmande!
 
Sv: Farliga hästtransporter

*lånar knapp*

eehh.....bilprovningen kollar väl ändå inte golvet i transporten!

Det har de aldrig gjort i mitt släp iaf.
 
Sv: Farliga hästtransporter

Snälla! Förklara för mig HUR man får en häst att stå lugnt i släpet???

Man får väl helt enkelt träna, träna, träna.

Nu vet jag inte hur din häst är, men jag kan svara för en häst som jag tränar med. Denna kusen lastas ut så snabbt bilen stannar och lastar nästan in rullandes... Hur ska hästen kunna vänja sig om man aldrig utsätter den för det?
Detta bör man ju vänja redan vi ung ålder, är de redan äldre så är det såklart svårt, men det är inte alls ovanligt att unghästar aldrig har stått i en släp, hur ska de då lära sig?

Min ena häst bankar också lite, men på tävling öppnar ja översta luckan på fronturlastningen och lägger in hö, sen står hon lugnt. Den andra kan jag inte öppna för, då stressar hon mer, så man måste se till individen.

Ibland tror jag bara att folk är för snabba att dömma ut problemen och benämna hästen som "olastningsbar", "Kan inte stå i släpen" osv osv...

Har för mig att det är Centaur som köpt ett nytt släp för att hennes häst ska trivas. Kanske borde fler tänka så så kanske hästen står bättre.
Kan ju säga att de jag tycker bankar mest är stora hästar som står i för små transporter där ingenting är öppet...

//E
 
Sv: Farliga hästtransporter

Jaa det har jag... En Böckmann Big Champion har han fått, extra stort och brett. Och nu går han in helt själv, med det andra (en ny VV) så ville han inte ens närma sig rampen.... :crazy:
 
Sv: Farliga hästtransporter

Kan bara svara för mig. Har haft min häst i 4 år. Vi är iväg på relativt mycket tävlingar och träningar. han har fått ett nytt stort ch luftigt släp med fronturlastning som jag provat att ha öppen. Det hjälper tyvärr inte på min häst. Han står INTE still. Han spänner sig så hela han skakar och sparkar konstant. Så träna träna träna har inte fungerat i detta fall.

Fast jag ska inte klaga allt för mycket. Jag är nöjd med att han numera går lugnt och sansat in i transporten och inte kasatr sig ut i 170 knyck.
 
Sv: Farliga hästtransporter

nää bilprovningen kollar inte golven om man inte ber om det..vilket man givetvis gör när man ändå är där...förstår inte varför d inte kan va standard att akolla golven oxå...dom kollar ju golv o underrede på bilar...:mad:
 
Sv: Farliga hästtransporter

Jag kan ju tillägga att jag riktade kritiken mer åt unghästhållare som inte vänjer hästarna. Har de väl fått in ovanan så är det svårt att häva.

//E
 
Sv: Farliga hästtransporter

Jag ska be dom kolla golvet på mitt när jag lämnar in det, eller fråga om dom gör det. Ska besiktigas i år så det är lika bra att vara på den säkra sidan!
Försäljaren sa iofs att "golv har ni i fem år till, ingen fara" men jag är ändå lite skeptisk så ;)
 
Sv: Farliga hästtransporter

Har för mig att det är Centaur som köpt ett nytt släp för att hennes häst ska trivas. Kanske borde fler tänka så så kanske hästen står bättre.
Kan ju säga att de jag tycker bankar mest är stora hästar som står i för små transporter där ingenting är öppet...

//E

Vi bytte också, för hästens skull bland annat. Inte till något nytt, perfekt lyxsläp för det har jag som arbetslös och sjuk förståeligt inte råd med, det går bara inte hur jag än vill det.

Men jag bytte till tvåaxlat från enkelaxlat och bara det gjorde en j-la skildnad på hästen!
Nu går han rakt på. Förut var det ett jädra krångel minns jag. Aldrig mer att jag köper ett enkelaxlat.
 
Sv: Farliga hästtransporter

Håller med till fullo!
Jag tycker det är helt sjukt att folk kan köra hästar i gammla rostholkar till släp. :mad:

Har man inte råd att köpa en bra transport så får man låna en, eller helt enkelt hålla sig hemma. Man risikerar väl för fasen inte hästens liv för att komma till en tävling!!!!!!

Du tog precis orden ur munnen på mig.
 
Sv: Farliga hästtransporter

Eller så kan man ju köpa en ny transport med aluminium dragstång som rätt var det är går den av.

:crazy: :crazy: :crazy:

Jag hade ett nyrenoverat trane från -77 tidigare eftersom jag inte hade råd med nåt annat men jag var svin noga med mitt, köra man mycket som ofta tävlingsryttare gör så borde man definitivt lägga pengar på en nyare stabil transport helst med boggie.
Ju mer man kör dessto större risk är det ju för punka
 
Sv: Farliga hästtransporter

*knapplån*

Alltås jag tror inte det är så mycket årsmodellen på släpet som gör den stora skillnaden utan skicket... Men kan ju ha otur och f tag på ett nyare släp som är i hel kass skick.

Såg för några år sen ett nyare släp komma åkande. Helt plötsligt hördes en rejäl smäll och baklämmen flög upp och hästen kom ut med bakänden på lämmen med bakändan.. Vi sprang och viftade och försökte få stopp på det hela men de fortsatte att åka. Hörde sen i efterhand att personen som ägde hästen och släpet intetyckte det fanns någon anledning till att stanna eftersom ridhuset bara låg 1 km bort...:eek:

En sak som jag även tror är viktig är att inte lita för mycket på bilprovningen... Det har man ju sett bevis på att de misslyckas med att se felen på transporter förr:cool:

Jag har själv köpt ett Tranesläp fårn 1971 som ska renoveras och modifieras... Men innan det kommer in en häst i det ska det först besiktigas och sen ska det till en fira som lagar hästtransporter för en extra besiktning och se så att verkigen är okej.
 

Liknande trådar

A
Utrustning Har nu suttit och kollat igen massa trådar ang. transport och lastning men ingen fyllde mina funderingar fullt. 1) Hur har ni utrustat...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 954
Senast: qnockout07
·
Hästvård Har lite bekymmer med min häst och känner mig nu helt handfallen och vet inte vad ja ska göra.. Ja vilken resa detta ha varit...
Svar
1
· Visningar
1 043
Senast: qnockout07
·
Hästvård Har lite bekymmer med min häst och känner mig nu helt handfallen och vet inte vad ja ska göra.. Ja vilken resa detta ha varit...
Svar
10
· Visningar
1 825
Senast: gylle
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 334
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Löss
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp