Farliga hästtransporter

Sv: Farliga hästtransporter

Ingen fara, tog det inte som kritik riktad mot just mig.

menar bara tt det finns hästar som faktist inte KAN stå i transorten. Tro mig, skulle bli själaglad ifall min herre kunde bestämma sig för att transporten är en komis och inget som man ska göra kaffeved av:crazy:
 
Sv: Farliga hästtransporter

Hej!

Det märks att det är anorlunda nu mot när jag var liten. Jag följde med flera gånger som tävlingsskötare på tävlingar och mitt (nästan) enda jobb var att hålla hästen, medans ryttaren (och kompisar) gled omkring och gjorde annat. Men jag var minsann lika lycklig ändå, ibland kunde jag få skritta av hästen.

Själv ställer jag aldrig häst ensam i transporten och låter henne stå där, jag har hästskötare och "chaufför" med mej som kan leda/beta om jag inte själv "orkar" hålla.

Sen är jag, liksom flera andra, tvekam till om man verkligen FÅR lämna hästen själv i transporten, är ganska säker på att man inte får det..

Angående dom dåliga transporterna så kan där ju också finnas folk som inte riktigt fattar hur illa det kan gå. Själv lånade jag ett släp förrut som jag idag aldrig skulle ställa min häst i, inte ens som lastträning.. Slutade låna det när bakluckan blåste av på motorvägen (dock var det inte jag som lånade släpet den gången). Det kändes alltid lite som en chansning att åka med det, men eftersom vi bara åkte 5 km och i ca 30 km/h, lånade vi det ibland ändå..

/ Lavinia, som numera noggrannt kollar alla släp hon lånar.
 
Sv: Farliga hästtransporter

Lite OT kanske, men finns det några regler för hur tjockt golvet (plyfa) ska vara i en hästtransport?

Jag har en Boj -82 (vi helrenoverade den -04) och när jag köpte den var det 12 mm plyfagolv, det gungade ordentligt när JAG gick på det och hon som jag köpte transporten av sa att de hade kört två araber samtidigt i den :eek: . (Jag vägrade låta min häst stå på det, köpte helt ny extratjock golvskiva och bytte så fort jag hade fått hem släpet).
 
Sv: Farliga hästtransporter

nää bilprovningen kollar inte golven om man inte ber om det..vilket man givetvis gör när man ändå är där...förstår inte varför d inte kan va standard att akolla golven oxå...dom kollar ju golv o underrede på bilar...:mad:

Nja, skriver samma här som i en liknande tråd på Gnägg. Jag har ägt mitt släp sedan -99. Det har hittills besiktigats 3 ggr. Samtliga gånger har besiktningsmannen kontrollerat golvet noggrannt underifrån utan att jag har bett om det. Med andra ord varierar det tydligen mellan olika stationer. Återstår att se hur det blir i år då jag besiktningar på ett nytt ställe. På stationen jag har besiktigat på jobbar en besiktningsman som har hästar och släp i familjen. Det skulle kunna vara så att han har bidragit till att den stationens personal kollar golv. Jag vet inte. Någon får väl fråga Bilprovningen vad som ingår i deras checklista vid besiktning av hästsläp.:idea:
 
Sv: Farliga hästtransporter

Nu är det många år sedan jag åkte transport till tävlingarna, men då var det självklart att det följde med ett gäng tjejer som var ute och ledde hästarna medans ryttarna gick banan, åt m.m.

Nu verkar trenden vara det motsatta.... ryttarna åker själva till tävlingarna och ska då hinna med att göra ALLT själva, vilket är praktiskt helt OMÖJLIGT...

Ta med er någon som kan hålla hästen medans ni inte rider... det tjänar både ryttarna och hästar på...
 
Sv: Farliga hästtransporter

Ja det märks att det va ett tag sen du var på tävling. Det är ytterst sällan ryttarna åker helt ensama på en tävling! Om det ens förekommer
 
Sv: Farliga hästtransporter

Ja det märks att det va ett tag sen du var på tävling. Det är ytterst sällan ryttarna åker helt ensama på en tävling! Om det ens förekommer

off topic..förlåt

Där har du väldigt fel.
I mitt stall åker vi allihop nästan jämt själv på tävling och träning.
Vi är förvissa bara 4-5 stycker som åker iväg men ändå.
Jag åker aldrig själv, jag har med mig pappa elle vän som hjälper till att lasta, möjligtvis hålla hästen när jag sadlar. Men annars sköter jag allting själv.
SKa jag ha med mig en "hästskötare" ska den personen ha FULL koll VAD som ska göras och NÄR det ska göras. Jag har själv åkt med som hästskötare till ridskolechefen på min gamla ridklubb, allt skulle klaffa. JÄMT. inga undantag.
Runt omrking mig finns det ingen som uppfyller mina krav, förutom de som tävlar och tränar sina hästar och de åker ju också iväg så dom har jag ju ingen hjälp av.
Då min häst kan vara "stirrig" (lite fel ord) så måste det var en van person som har full kontroll.
Har även råkat ut ör personer som följt med som är SÅÅ fumliga vid lastning och inte får upp luckan, kan inte stänga, hoppar undan om hästen backar ett steg istället för att gå runt med linan etc. Då åker jag hellre med pappa, han hjälper till att lasta, jag sköter hästen.

Men jag vet inte, kanske BARA är jag som har sån otur att jag inte har någon bra person i min närhet.:confused:
 
Sv: Farliga hästtransporter

Hej!

Men om folk har med sej massa folk på tävling borde ju inte probemet med ensamma hästar i transporten uppstå, eller? Borde ju finnas nån som kan kolla till häst hela tiden?? Eller är det roligare att titta på tävlingen och låta häst stå i lådan själv?

/ Lavinia
 
Sv: Farliga hästtransporter

precis, håller med dig.
Är jag iväg o kikar på tävling, paratr med tävlingskompis osv osv så sitter pappa i bilen o kikar till hästen, läse tidning etc.. är han iväg o gör nåt är jag där.. oftast

Men sen ska jag ju inte sticka under stol med att min häst står rätt nöjt i transporten så vi brukar faktiskt lämna ehnne några minuter.

Men om hästen som står bredvid våran är ensam kikar man ju till den med och jag pratar alltid (!) med min parkeringsgranne ochb de flesta har aldrig något emot att kolla till min häst om jag o pappa försvinner bort en liten stund.
 
Sv: Farliga hästtransporter

Jag kanske skrev luddigt
men jag är ensam med det som gäller hästen, pappa försvinner ibland och ja kan lova dej att det är krångligt att linda svansen utan att någon håller...
Men sen är jag inte ensam vid just lastning. Men det är jag.

Men som jag skrev är det ca 4 andra i stallet som alltid är helt ensamma
 
Sv: Farliga hästtransporter

Precis så är det härikring också.... i princip alla, vare sej det är travare eller ridhästar, åker till tävlingsplatsen ensamma...

Sen jag någorlunda aktivt slutade tävla i slutet på 80-talet så verkar den devisen att man ALDRIG NÅGONSIN skulle åka till tävling eller träning ENSAM helt ha försvunnit.
Har varit med om olyckor och olyckstillbud och då är det A och O att man inte är ensam, för hade vi varit själva hade det varit stor risk att ett eller flera hästliv hade gått till Trapalanda....
 
Sv: Farliga hästtransporter

Jag kanske missförstod dig då, eller så deffingerar vi "att vara ensam" på olika sätt. Jag har min sambo med mig på tävling. Han är inte så jätte hästvan men han håller i hästen när jag sadlar o tar på benskydd mm. Hjälper till och lastar och lyfter bommar på framhoppningen. Håller lite koll på när jag ska in osv. Det klarar ju egentligen vem som helst, inte behöver man vara "hästmänniska" för att klara det.

Han leder inte omrkring hästen, sadlar eller något sånt. Det har han inte tillräckligt med vana till. Men jag har någon med mig! Jag fixar oxå allting som har med hästen att göra, men jag är trotts allt inte ensam eftersom det finns en människa till med mig i bilen när jag lämnar stallplan.

Att vara helt ensam deffingerar jag att man fysiskt sett verkligen är ensam.

Sååå mkt är det faktiskt inte att göra på en tävlingsplats att man måste ha med sig en hästskötare som har full koll på allt, om man inte tävlar tre eller flera hästar i samma klass.
 
Sv: Farliga hästtransporter

JAG anser att det visst finns behov av en medhjälpare....

För du får inte ta med dej hästen in på toaletterna, eller till kaffeterian, eller när du går banan ( vid hoppning )...
 
Sv: Farliga hästtransporter

Jag har som sagt min sambo med mig så jag är ju inte ensam. Och min häst står i släpen när jag är på toa eller går banan.

Hur som helst har diskutionen kommit långt ifrån ursprungsfrågan :smirk:
 
Sv: Farliga hästtransporter

JAG anser att det visst finns behov av en medhjälpare....

För du får inte ta med dej hästen in på toaletterna, eller till kaffeterian, eller när du går banan ( vid hoppning )...

Jag åker alltid själv. Åker till ridhus 3-4 dagar i veckan alldeles ensam och får dessvärre även åka själv på tävling. Nu har jag inte tävlat med någon av de hästarna ag har nu, men den förra var jag ute med mycket ensam. Det är helt klart enklast på dressyrtävlingar, då man har en klar starttid. Det blir lite meckigare på hopptävlingar i synnerhet om man har ett tidigt startnummer. Men det brukar alltid finns någon snäll fumktionär som kan hålla hästen när man går banan. Ett annat tips till er som åker själva till tävling är att bara rida en klass. Då behöver man inte lämna hästen länge i släpet utan övervakning.


Jag vet inte vad för släp som kördes vid olyckan. Men jag har också sett en hel del skräckexempel på tävling. Denstörsta säkerhetsfaran på tävling tycker jag oftast är lastningsmomentet då nervösa ryttare ska lasta sin stressade ponny med okunniga föräldrar...

Att ha en lapp med kontaktuppgifter i framrutan borde vara obligatoriskt på tävlingsparkering!
 

Liknande trådar

A
Utrustning Har nu suttit och kollat igen massa trådar ang. transport och lastning men ingen fyllde mina funderingar fullt. 1) Hur har ni utrustat...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 922
Senast: qnockout07
·
Hästvård Har lite bekymmer med min häst och känner mig nu helt handfallen och vet inte vad ja ska göra.. Ja vilken resa detta ha varit...
Svar
1
· Visningar
1 041
Senast: qnockout07
·
Hästvård Har lite bekymmer med min häst och känner mig nu helt handfallen och vet inte vad ja ska göra.. Ja vilken resa detta ha varit...
Svar
10
· Visningar
1 822
Senast: gylle
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 321
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp