Farliga hundar

Läste lite om kamphundar och noterade att dem varnade om farliga raser som är olämpliga. Vad tänker ni kring detta? Borde man inte kunna träna upp alla hundraser till att lyda? Läs mer om det här: https://www.skk.se/sv/HAKK/att-aga-hund/fokus-pa/Farliga-hundar/

Vad har du för hunderfarenhet sedan tidigare? Vad innebär "lyda" för dig?

En hund kan vara lydnadschampion och fortfarande vara farlig i vissa situationer. Det säger ju liksom ingenting. Jag tror du får utveckla ditt inlägg lite med vad du menar.
 
Läste lite om kamphundar och noterade att dem varnade om farliga raser som är olämpliga. Vad tänker ni kring detta? Borde man inte kunna träna upp alla hundraser till att lyda? Läs mer om det här: https://www.skk.se/sv/HAKK/att-aga-hund/fokus-pa/Farliga-hundar/

Generellt sett är olika raser eller grupper av raser olika lätta att träna. Detta är grundat i syftet som rasen avlats för. En ras som avlats fram för ett nära samarbete med människan är oftast lättare att träna än en ras som avlats fram med syftet att kunna tänka och agera självständigt. Det säger sig självt att en ras som avlats fram för att agera och tänka självständigt med syftet att försvara familjen/hemmet/fåren har en del egenskaper som gör att den kräver mer av sin ägare (och har större potential att bli farlig) än en ras som avlats fram för att samarbeta nära med sin människa.
 
Kamphundar är inte avlade för att kampa med människor precis, dom är lika ofarliga som dom allra flesta raser :)
 
Läste lite om kamphundar och noterade att dem varnade om farliga raser som är olämpliga. Vad tänker ni kring detta? Borde man inte kunna träna upp alla hundraser till att lyda? Läs mer om det här: https://www.skk.se/sv/HAKK/att-aga-hund/fokus-pa/Farliga-hundar/
Jag tänker att en hund i större storlek är stark och har förmåga att skada. Så om den har fel i lynnet eller blir sjuk så kan den ställa till rejält.

Men i normalfallet är en hund vänlig och vettig. "Människans bästa vän" :)

Eventuell "farlighet" är inte beroende på ras utan på hantering och ägarens lämplighet.
För ett antal år sedan läste jag statistik över vilken ras som stod för flest bitskador. Just då var det tax. Inte direkt ansedd att vara en kamphund...
 
För ett antal år sedan läste jag statistik över vilken ras som stod för flest bitskador. Just då var det tax. Inte direkt ansedd att vara en kamphund...

Jag läste en gång att det var golden, men då undrade jag också om statistiken var anpassad till att det finns många golden i Sverige. Antal bett totalt på ett år bör tämligen överrepresenteras av populära raser, eftersom det finns fler av dem, tänker jag. Med det sagt kan jag faktiskt tänka mig att tax kan toppa båda listorna :D
 
Jag tycker sammanställningen på länken var bra. Svaret är väl både ja och nej, det finns inga farliga raser per definition men det finns olika svårighetsgrad i att hantera olika raser, och det kan innebära olika saker i olika situationer. Liten hund liten skada, stor hund stor skada osv. Det är synd att den diskussionen mest fastnat vid kampraser hos gemeneman, eftersom det finns betydligt fler raser som kan vara svåra. Jag köpte dvärgpinscher som första hund men jag vet att tester jag gjorde på nätet kring vilken ras som skulle passa en, samt vad jag kunde läsa mig till, så avråddes man köpa dvärgpinscher som oerfaren. Jag fattar varför. Det var ju inga problem ändå, men jag fick ju läsa på ordentligt och gå kurser. Kallar honom ändå "rabiesråttan" eftersom han är så odräglig ibland :D :p I fel händer vet jag dvärgpinnar som blivit riktiga monster.
 
Jo, till stor del. Det är mycket större risk att de får för sig att anfalla en annan hund, än en människa. Men om du går emellan för att försvara din hund är det klart att du kan råka illa ut.
Men det jag svarade på var detta: Kamphundar är inte avlade för att kampa med människor precis, dom är lika ofarliga som dom allra flesta raser

Är de verkligen " precis lika ofarliga som de flesta raser"?
 
Kamphundar är inte avlade för att kampa med människor precis, dom är lika ofarliga som dom allra flesta raser :)
Däremot är de avlade att slåss med andra hundar, det får vi inte glömma. De ansvarsfulla "kamphundsägare" jag träffat har varit medvetna om det.

De flesta bullhundar jag träffat har älskat människor - större risk att få tänderna utslagna av en översvallande puss än att bli biten. Men jag hade inte låtit någon av dem hälsa på mina pudlar, i synnerhet inte dvärgpudeln.

Ett problem med kamp/bullhundar att många inte är renrasiga amstaffar. En korsning med ex.vis rottweiler skulle jag vara försiktig med, för mycket som kan krocka i rasernas mentalitet.

Sen är det ju mycket fulavel också.
 
Aggressivitet beror sällan på att hunden saknar lydnad. Avsaknad av lydnad kan vara en bidragande orsak till att en aggressiv hund blir extra farlig, men inte att aggressivitet beror på dålig lydnad rakt av. Aggressivitet är ofta ett symptom på olika saker som har med hundens mentalitet att göra, rädsla som slår över i aggressivitet, medfödda rasegenskaper som tex vakt och jakt som pga dålig avel och dåligt ägandeskap slagit över i aggressivitet, understimulans där hunden börjar med en massa frustrationsbeteenden för att ägaren inte aktiverar den ordentligt osv. Det kan även bero på sjukdom, skada och smärta men det är isf ett veterinärärende snarare än ett träningsärende.

Alla hundraser kan lära sig lydnad i varierande grad, vissa lättare än andra men tyvärr fixar man sällan aggressionsproblem hos farliga hundar genom att bara lära den lydnad. Man måste komma till botten med vad det är som gör hunden aggressiv och sen hitta en väg att hantera det, inte sällan involverar lösningen en del "lydnad" för ägarens del snarare än för hunden.

Förr var det nog rätt vanligt att man ansåg att hundar ska bara lyda, punkt slut och gjorde hunden något man inte tyckte om så skulle den uppfostras och tuktas hårdare bara. Såna dagar är i mångt och mycket över nu om man ser till den allmänna bilden av hundträning och hunden är numera ansedd som en varelse med lika mycket olika känslor som oss människor.
 
Läste lite om kamphundar och noterade att dem varnade om farliga raser som är olämpliga. Vad tänker ni kring detta? Borde man inte kunna träna upp alla hundraser till att lyda? Läs mer om det här: https://www.skk.se/sv/HAKK/att-aga-hund/fokus-pa/Farliga-hundar/

Tror snarare att införsel av liknande av hundkörkort kan lösa många bekymmer med "farliga" raser.
Alla hundar kan vara farliga och ha dåligt lynne. Renrasig som blandras, liten som stor. Men är man en seriös hundägare så kanske man tar beslutet att avliva en aggressiv hund som inte kan vistas med människor eller andra djur. Under en kort period i mitt liv så hade min mor en väldigt aggressiv hund som fick gå med koppel inomhus sista tiden för att ens kunna rasta honom. För att kunna ta upp kopplet från marken så fick man locka med godis på golvet. En renrasig hund från en SKK-uppfödare, av mindre krävande ras. Det slutade dock med att hunden avlivades då det blev ohållbart. Då var hunden strax över 3 år. I yngre ålder var han glad och framåt till alla, så detta kom som en överraskning för flera personer.
 
Senast ändrad:
Förr var det nog rätt vanligt att man ansåg att hundar ska bara lyda, punkt slut och gjorde hunden något man inte tyckte om så skulle den uppfostras och tuktas hårdare bara. Såna dagar är i mångt och mycket över nu om man ser till den allmänna bilden av hundträning och hunden är numera ansedd som en varelse med lika mycket olika känslor som oss människor.

Jag önskar så att jag kunde hålla med dig. Men det kan jag inte.
När vi hade vår gatuhund förra året som hade svårt att hålla tätt pga bland giardia och sedan kroniska magbesvär så fick min man rådet att smälla till henne riktigt hårt så hon lär sig. Samma råd fick min man när hunden resursvaktade allt i början. Råden kommer ifrån en man i ca 30 års ålder som tränar mycket hund samt som står min man nära.
Det ledde till många konflikter här hemma mellan oss då jag vägrade acceptera att min man agerade på det sättet mot hunden. Min man ansåg att jag var löjlig som kastade iväg en annan lockelse för att tex ta ifrån henne det hon vaktade samt att jag berömde henne när hon gjorde sina behov utomhus.
 
Alltså det spelar ingen roll ifall chihuahuor är dubbelt så aggressiva som amstaffar. Chihuahuor är lättare att hålla fast i kopplet och de får jobba hårt för att göra någon verklig skada medan en amstaff kan orsaka svåra skador med ett enda hugg som kanske inte ens var menat att träffa. Man måste liksom fatta att en stor och tung hund med sån muskelmassa är farlig på ett sätt som många andra raser aldrig kan bli. Det handlar inte om att kamphundsraser är dåliga eller onda men man måste ha samma typ av respekt som vi har till hästar, de kan bli jättefarliga om vi inte hanterar dem korrekt.
 
Risken är inte större ATT bli biten av dessa raser(snarare mindre än många) men OM man blir biten kan skadan bli mycket värre. Kamphundsraser används dessutom ofta i fulavel.

Detta tillsammans gör att det inte är särskilt förvånande att "pitbulls"(vilket nog kan klassas som alla hundar av kamphundstyp) står för den absoluta majoriteten av fall där en människa dödats av hund i USA och där ingen ras angivits(2005-2017). Man ska nog generellt räkna med att "angiven ras" innebär allt som utseendemässigt kan klassas som rasen, det kollas knappast några stamtavlor.
På andra plats finns rottweiler, på tredje schäfer. Labrador ligger på åttonde plats.
 
Jag önskar så att jag kunde hålla med dig. Men det kan jag inte.
När vi hade vår gatuhund förra året som hade svårt att hålla tätt pga bland giardia och sedan kroniska magbesvär så fick min man rådet att smälla till henne riktigt hårt så hon lär sig. Samma råd fick min man när hunden resursvaktade allt i början. Råden kommer ifrån en man i ca 30 års ålder som tränar mycket hund samt som står min man nära.
Det ledde till många konflikter här hemma mellan oss då jag vägrade acceptera att min man agerade på det sättet mot hunden. Min man ansåg att jag var löjlig som kastade iväg en annan lockelse för att tex ta ifrån henne det hon vaktade samt att jag berömde henne när hon gjorde sina behov utomhus.
Alltså att det finns idioter som fortfarande håller på så är det ju ingen tvekan om, men åker du till valfri brukshubdsklubb och anmäler dig till valfri kurs i vilken gren som helst så är sannolikheten att du stöter på erkända hundinstruktörer som förespråkar våld och hårda tag extremt låg. På väldigt många kurser får man inte ens lov att ha stryphalsband längre liksom. Att personen "tränar mycket hund" säger ingenting om vad han har för hundkunskap öht. Så jo, jag vidhåller att vi numera har en helt annan syn på hur hundar ska fostras och tränas om man ser till den allmänna synen på ämnet än vad vi hade bakåt i tiden. Tyvärr kommer det alltid att finnas idioter som verkar enligt gamla förlegade läror men dessa definierar inte "hundmänniskor" som grupp.
 
Sett till vilken skada kamphundarna kan göra, och att de kan vara svåra att bryta så skulle jag aldrig säga att de är mindre farliga än andra raser. Men de delar egenskaperna med fler hudtyper, t ex flera av bruksraserna. Jag ger inte mycket för bettstatistik eftersom det är stor skillnad på ett litet tjuvnyp och en hund som går till angrepp. Det första är ju helt ofarligt.
 

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 239
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
636
Senast: Nordthor
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 595
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 905
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp