Farligt att bo nära mast?

MaRomer

Trådstartare
Var och tittade på ett hus som föll oss i smaken. Men det är ett problem...

Ca 40 m från huset så står det en mast. Jag vet ej vad det är för mast eller om den används.

Den är hög och det sitter "paraboler" på den. Är det farligt att bo så nära en mast? Finns det masten som är farliga resp ofarliga?

Det ligger andra hus lika nära masten...

Tacksam för snabba svar. Jag kommer försöka ta reda på mer om masten i morgon.
 
Sv: Farligt att bo nära mast?

det beror på om det är en sändare eller mottagare. En mottagare står ju bara där. En sändare krämar ju på och skickar ut signaler. Är det områdets TV-mast? Kolla efter om det kanske finns sändare på toppen av masten. Typ 3G. Vi bor rakt under en stor mast som står på vårt tak.
 
Sv: Farligt att bo nära mast?

Det låter ju kanon! Ska ta reda på mer om masten i morgon!
 
Sv: Farligt att bo nära mast?

Den senaste forskningen säger att inte heller sändare innebär någon hälsorisk. Se här.
Det där syftar ju iofs på bakgrundsstrålningen i en "normal" livsmiljö och man får kanske säga att omedelbar närhet till exempelvis en kraftig sändare går litet utanför den definitionen.

Men hur som helst, om det bara är "paraboler" som sitter i den så handlar det om riktade och relativt effektsvaga radiolänkar. Sådana har en spridningsvinkel på i storleksordningen några grader både horisontellt och vertikalt, och är i allmänhet väldigt "tysta" i övriga riktningar. Det handlar oftast om länkar för privat eller publik tele- och/eller datakommunikation.
Det jag skulle tänka mer på är risken för nedfallande is från masten. Jag skulle inte vilja ha mitt hus närmare än kanske 1,5 gånger mastens höjd, och helst inte tomt närmare än så heller.
 
Sv: Farligt att bo nära mast?

Kontaktade kommunen idag och masten tillhör Telia. Så ska kontakta dem och höra vidare!
 
Sv: Farligt att bo nära mast?

Att bo så nära som 40 meter är bättre än att bo 300 meter från masten.
Närmast masten kommer nästan ingen strålning alls, det är inte ovanligt att man inte har täckning på mobilen alls när man är i närheten av master.

Vi bor nära (på sluttningen av) ett berg där det finns många master och när vi rider på berget finns det ingen mottagning alls nära masterna.

Så antingen ska man bo nära eller någon km ifrån masterna.
 
Sv: Farligt att bo nära mast?

På landet syns ju masterna på ett helt annat sätt än vad grejerna gör i stan. För det är ju inte masten som är farlig i sig, utan vad som sitter på masten. "Parabolerna" sitter ju på hustaken inne i stan, så hade det varit farligt att bo nära hade alla inne i stan blivit dåliga av strålningen också!
 
Sv: Farligt att bo nära mast?

Dom ska väl inte vara farliga? Dom brukar väl kolla sånt innan masterna sätts upp?
 
Sv: Farligt att bo nära mast?

Jo visseligen men just detta området räknas som industri område. Så kan mycket väl finnas andra bestämmelser där!
 
Sv: Farligt att bo nära mast?

I vanliga fall när man forskar om något, brukar man ha en vetenskaplig teori bakom det.

I fallet om strålning från mobiltelefoner o dylikt, så är det allmän hysteri/oro som ligger bakom forskningen i ämnet.

http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=3283625

citat från arbetsmiljöverket ( http://www.av.se/fragorochsvar/193.aspx )

"En basstation för mobiltelefoni kan samtidigt arbeta vid flera olika frekvenskanaler inom sitt respektive frekvensband. Vid GSM-telefoni varierar antalet kanaler normalt mellan en och sex, beroende på hur många användare stationen ska betjäna. Uteffekten brukar vara av storleksordningen 10 W/kanal. Ett telefonsamtal disponerar en sådan frekvenskanal under 1/8 av tiden. En sådan basstation sänder således med största uteffekt om den samtidigt betjänar åtta telefonsamtal på vardera av sina frekvenskanaler. Den totala uteffekten uppgår maximalt till ca 100 W.

Mindre basstationer inomhus i sportanläggningar, gallerior och tunnlar har i allmänhet låg sändareffekt och diskuteras inte vidare. Vid 3G används två typer av basstationer med uteffekter på 10 W/kanal huvudsakligen i stadsmiljön och 20 W/kanal i landsbygd. Allmänt kan sägas att risk för exponering över EU:s insatsvärden och därmed AFS 1987:2's gränsvärden, föreligger om man befinner sig i antennens huvudlob, rakt framför antennen, och på ett avstånd mindre än några meter från en godtycklig GSM- eller 3G- antenn. Att exponering föreligger över insatsvärden innebär dock inte att exponering föreligger över EU:s gränsvärden som är den grundläggande begränsningen. Om man skulle använda gränsvärden och räkna fram ett riskavstånd skulle avståndet bli betydligt mindre än några meter och hamna kring ett par decimeter. "
 
Senast ändrad:
Sv: Farligt att bo nära mast?

och en mast strålar inte 360grader runt om sig, utan är riktad. ni behöver inte oroa er för strålningen i huset, huset är förmodligen byggt före masten sattes upp så de har nog varit nogranna med riktningen. använd den till er fördel i eran budläggning i stället, men kolla så de har ordentligt stängsel runt så inga små barn får för sig att klättra upp där, det brukar vara ett problem.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 431
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 249
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
847
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 302

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp