Bukefalos 28 år!

Farligt att jorda parallellt med eltråden???

T

timmy

Hej på er alla!

Jag har ett inte helt ovanligt vinterproblem - för mycket snö för att hästarna ska få en stöt av elstängslet.
Vi har okej jordning men skulle kanske behöva lite längre jordspett. Men där vi bor blir det sällan mycket snö och det har fungerat bra hittills.

MEN - nu har min tvååring och min treåring kommit på att staketet är heeeelt ofarligt. Det är bara att lägga bogen an och pressa så kommer man ut! Lungt och stilla har det gått till så inga skador eller så men det är ett riktigt problem nu!!

Så nu har jag fått tips om att sätta ytterligare ett elrep någon decimeter under den andra tråden (har två men den undre är under snön och helt frånkopplad) och koppla jorden direkt på denna. Då ska det tydligen fungera precis som Polarbandet. Nu är det så att jag är väldigt rädd för två saker här i världen - elström och eld. Nu slipper jag elden men jag är jätterädd för att det här ska vara farligt på något sätt!?

Så min fråga är: Är det farligt att sätta jordledningen parallellt med eltråden och låta hästen gå emot dem båda? Vad kan hända, kan det gå fel och bli farligt om något går sönder?

Mycket, mycket tacksam för svar! Hästarna vill inte så på box dagarna i ända så det är bråttom med en lösning nu.

(Ska tillägga att jag kan naturligtvis byta till Polarbandet men då måste jag beställa alla prylar och hästarna får stå inne i minst en vecka till vilket inte känns bra)
 
Sv: Farligt att jorda parallellt med eltråden???

Hej, jag har koplat min jordkabel direkt på den understa tråden, det är helt ofarligt blev jag förtald av en elektrikare, jag annvänder dock ett 12volts bilbatteri till mina hagar...
 
Sv: Farligt att jorda parallellt med eltråden???

Det blir ju precis samma effekt med polarband så det lär knappast kunna vara farligt. Det står dessutom i elaggregatets bruksanvisning att man kan koppla så vid dålig jord - du behöver inte vara orolig. :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Farligt att jorda parallellt med eltråden???

sätter du ett jordband så blir det precis samma effekt som det blir på sommaren när de trampar mot tråden..

som det ser ut i "vanliga" fall är att hästen jordar genom hovarna och sedan får den fasen från tråden.. nu har du istället två trådar.. däremot ska du inte sätta en tråd från jordspättet direkt på eltråden (som du har på aggregatet) då får du kortslutning.
 
Sv: Farligt att jorda parallellt med eltråden???

Jag har fäst jordbandet i den jordade kontakten på agregatet och har en tråd från jordspettet til den jordade kontakten på agregatet...(två trådar från var sitt håll inn til agregatet)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan detta finns säkert miljoner trådar om men jag behöver lite "special" hjälp. det är så att i mina hagar skall det gå en nordsvensk...
Svar
15
· Visningar
4 750

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp