Farligt med för mycket saltsten?!

Livia

Trådstartare
Hej!
min ponny står inne några få timmar varje dag men på den tiden slickar hon jätte mkt på sin salt Sten. Hon har slickat upp halva på två veckor. Jag vill inte heller ta bort den helt för hon behöver ju endå lite salt. Det är ju inte bra att ta för mycket av något😢. Hur hade ni gjort i denhär sitsen? Vad kan de få för konsekvenser? Ska man hälla lite vanligt salt i kraften och ta bort saltstenen?
 
Jag hade gett salt i maten istället på en sådan häst, men det är inte farligt så länge den har fri tillgång till friskt vatten.

- Vissa hästar slickar på saltsten som en 'tick' dvs det har blivit en olat.

- Hästar, i normalfallet, slickar inte i sig tillräckligt med salt, så salt i maten är att föredra även för dem. Även om saltsten kan finnas som komplement.
 
En häst som arbetar eller om det är mycket varmt ute kan behöva ungefär 10g/100kg häst och dag, vilket betyder att mina hästar behöver äta ca 50g salt om dagen just nu. Saltstenen i boxen väger ofta 2kg och bör alltså ta slut efter 40 dagar om hästen bara har den som salttillförsel.
 
Jag föredrar att ge salt i fodret (eller, om det går, lära hästen att dricka vatten med salt. Smidigt sätt att sprida ut intaget om hästen inte ska ha mycket kraftfoder tex. ). Då har jag koll på att de får i sig mängden som behövs.

En bekant hade en häst som bokstavligen åt upp sin saltsten. Där rekommenderade veterinären faktiskt att hästen inte fick ha någon sådan, den gick åt lite väl fort om vi säger så. Överskott av salt kissas ut rätt snabbt, men är det stora mängder så tänker jag mig att belastningen på njurarna lär bli högre tex.
 
Min var också rätt extrem med slickandet, tog bort saltstenen och gav i maten istället. Mycket bättre:)
 
Få hjälp att räkna ut hur mycket salt du ska ge i fodret och ge salt i fodret varje dag istället. Se till att dem räknar på att det är extra varmt nu, för då behöver dem extra salt.

Har den vart utan saltsten ett tag kan den ha brist på salt och därför hets slicka. Men vissa hästar kan även göra det till en ide dem gör bara för, och till såna hästar kan man kanske inte ha saltsten utan får då istället ge salt i fodret.
 
Har hästen saltsten i hagen? Annars kan man lägga in saltsten där istället så behöver hästen inte "hetsslicka" när den är inne.
 
Har hästen saltsten i hagen? Annars kan man lägga in saltsten där istället så behöver hästen inte "hetsslicka" när den är inne.

Har hästen reden gjort detta till ett beteende finns risk att den slickar i sig så mycket ifrån saltstenen i hagen att den får överskott på salt vilket kan vara farligt.
 
Har hästen reden gjort detta till ett beteende finns risk att den slickar i sig så mycket ifrån saltstenen i hagen att den får överskott på salt vilket kan vara farligt.
Kanske, kanske inte. Det funkar i alla fall på min hetsslickande häst. Ts ville ju ha tips, så jag gav hen ett tips.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 398
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har hört någonstans att om en häst är lite lös i magen (eller har fri vätska) så är det bra att tillfälligt ta bort saltsten en om...
Svar
3
· Visningar
864
Senast: MayGrace
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 484
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 197
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp