Fårmärkning

Hallau

Trådstartare
Är lite nyfiken på får.
Vem märker fåren och vad kostar detta och hur går det till?
 
Sv: Fårmärkning

Du menar öron märkningen?
Det gör fårägaren själv, beställer öronmärkena från Jordbruksverket.
Man får då sitt produktionsplatsnummer på brickorna.Sen fäster man dessa i öronen med en tång.Vad det kostar nu vet jag inte då vi inte ha får längre.
 
Sv: Fårmärkning

Ja det är ju uppfödaren som använder id nummer på sin besättning för att kunna skilja dom åt.
 
Sv: Fårmärkning

Jo. Från och med i sommar ska jualla får märkas.
Vid 12mån eller försäljning ska djuren ha två brickor med prodnr och id-nr. Hur får man sitt idnummer?
 
Sv: Fårmärkning

Det har nog gällt tidigare också..
Djuren måste vara märkta när de lämnar gården där de är födda.

Kontakta Jordbruksverket så får du ditt produktionsplatsnummer - elelr i alla fall info om hur du ska göra...
 
Sv: Fårmärkning

Du får SE-nummer av jordbruksverket, när du sedan beställer öronmärken så bestämmer du själv vilka id-nummer du ska ha.
Alla får ska vara märkta men de lamm du ska slakta räcker det med ett märke med SE-nummer.De behöver inga id-nummer.

Ti_Ti
 
Sv: Fårmärkning

Jag tar i ca 100 öronmärken varje dag ;) och alla är iprincip "färdig tryckta" med SE nummer och ID nummer, på vissa har bonden själv skrivit in ID nummer eller namn ;) Men det går int eå registrera i datorn, så i sommras fick vi 60 lamm, ALLA döpta, de va lite gulligt ;)
 
Sv: Fårmärkning

I allmänhet är det fårägaren som själv märker fåren. Märkena beställer man som det står här innan genom Jordbruksverket. Då får man också välja vilken typ av märken man vill ha. Det finns några olika sorter som är godkända. Har man inte märktång sedan innan kan man beställa den på samma gång. Tillverkaren av märkena brukar ha lämpliga märktänger. Finns också möjlighet att köpa tången direkt från tillverkare eller återförsäljare. Lite enkelt kan man säga ju dyrare tång desto enklare att hantera. Men det är stora prisskilnader på billig och dyr.
Det har funnits metallmärken tidigare men jag vet inte om de är godkända längre. Annars så fungerar plastmärkena så att de har en han- (med en spets) och en hon-del (med ett hål) som man fäster på var sin sida i tången. Sedan trycker man ihop tången så att spetsen på handelen går igenom örat och fastnar i hondelen. Det smäller till, vilket jag tycker låter lika hemskt var gång. Om tången sedan släpper eller man måste lossa den själv beror på modellen. De dyra kan ha en sådan funktion att märket lossnar direkt från tången. Annars måste man vara med och få loss tången så fort som möjligt så att fåret inte drar sönder sitt öra om det skulle komma loss. Är väl lite grand som pircing på människor fast med lite grövre saker. Med märkena brukar det följa en enkel bruksanvisning om hur och var märket ska placeras i örat och lite om hygien runt märkningen. Hur bra den är är lite olika beroende på leverantör.
Hoppas att det har klarnat lite om hur det går till. Man gör ungefär på samma sätt med kor och grisar fast med lite andra storlekar på märkena.
 

Liknande trådar

Relationer Hej! Jag är nyfiken på att höra om eran märkligaste dejt ni har varit på :) Jag har varit på några som milt sagt inte riktigt blev som...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 178
Senast: Sasse
·
Samhälle Så kom avin med höjning på lägenhetshyra, parkering och garage. Parkeringen går upp 20kr/mån (ej elplats), och det är där jag blir...
Svar
16
· Visningar
1 016
Senast: movi
·
Hundträning Är det nån här som använder sina hundar till barmarksdrag? Är lite sugen på att testa det med mina två. Nyfiken, nån som kan berätta...
Svar
2
· Visningar
188
Juridik & Ekonomi Om någon här sparar i stabila utdelningsaktier vilka sparar ni i ? Jag vill öka mitt innehav i detta och är därför lite nyfiken på vad...
Svar
10
· Visningar
654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp