Bukefalos 28 år!

Fårskinnspad!

Dolly

Trådstartare
Har precis köpt en fårskinnspad till min häst! :love:

Den är dock lite lång, när sadeln slutar börjar typ "fluffet" efter ca 2-3 cm. Från sadelns slut till paddens slut är det drygt 1 dm. Då har jag sadeln ganska långt fram på padden för att sadeln är för vid och jag vill ha ut så mycket av paddens tjocklek som möjligt. på sidorna av sadeln är det kanske 2 cm fluff innan sadeln börjar och vid framvalvet/översidan är det kanske 3cm.

Har några frågor:
Ska jag lämna tillbaka padden och skaffa en i stl ponny istället? (den jag har nu är stl full och sadeln 16-17")

Ska jag flytta bak sadeln på padden så fluffet är framför och bakom istället för under och långt bakom? :grin: Detta tänkte jag göra när hästen satt mer muskler, som en tunnare padd. Då inte lika mycket fluff lyfter sadeln ifram.

Är det dumt att rida med en för lång pad? Vill inte skada hästen, dock tror jag hon skadas mer av att ridas utan pad än med en för lång då sadeln ligger så gott som direkt mot ryggraden utan.:cry:

Sen undrar jag hur ni fäster padden? Jag fäste den som ett vanligt schabrak/vojlock.
Men hur gör jag då med schabraket jag har under, ska jag knöla fast dess fästen i sadeln också eller ska jag bara låta det ligga under padden, löst.
Kan fästena på schabraket skava/ge obehag på hästen?

Jag är ganska trött nu därav det flummiga formuleringarna. Kommer nog skratta gott över mig själv när jag läser detta imorgon bitti. :o men vad gör man inte för sin häst? :love:
 
Sv: Fårskinnspad!

Jag hänger inte helt med. Kan vara för att jag är trött. Kan du fixa en bild för jag förstår inte :)

Padden ska fästas som schabraket och schabraket ska fästas som vanligt.

Hittade en bild på nätet iaf såg att den var från buke dessutom.
CIMG1818.jpg


så sätter jag min padd iaf skulle bli väldigt obehagligt om jag la allt det där fluffet under sadeln.
 
Sv: Fårskinnspad!

Att padden skulle vara för lång skadar inte hästen, men padden löser ju knappast sadelproblemet i övrigt. Det låter som att sadeln är på tok för vid för att kunna avhjälpas med en pad.
 
Sv: Fårskinnspad!

Om du lägger sadeln ända fram på fluffet så är risken stor att det blir en kant som känns obehaglig för hästen eller ger andra tryckskador. Sadeln får ju inget jämt tryck mot ryggen.
Antaglien är sadeln alldeles för vid för hästen om du måste "utnyttja" fluffkanten. Köp en correktionspad i stället som du kan plocka ur iläggen i allteftersom hästen musklar sig.
 
Sv: Fårskinnspad!

Jag hänger inte helt med. Kan vara för att jag är trött. Kan du fixa en bild för jag förstår inte :)

Padden ska fästas som schabraket och schabraket ska fästas som vanligt.

Hittade en bild på nätet iaf såg att den var från buke dessutom.
CIMG1818.jpg


så sätter jag min padd iaf skulle bli väldigt obehagligt om jag la allt det där fluffet under sadeln.

Ha ha, det är min sadel!
 
Sv: Fårskinnspad!

Sadeln ska inte ligga på flyffkanten, utan hela sadeln ska vara innanför kanten, åt alla håll.
 
Sv: Fårskinnspad!

Jag har en Mattes fårskinnspad till min häst, och när jag har den till hoppsadeln är den lite för lång. Men det verkar inte att störa hästen, och det funkar bra så. Det skadar nog ingen om den är lite för lång. Jag försöker att ha sadeln ungefär mitt på padden, så att den inte är på fluffet fram, och inte på fluffet bak. När det gäller saker som en pad, schabrak, vojlock eller sånt så får det hellre vara lite för stort än för litet. :)
 
Sv: Fårskinnspad!

Oj, om sadeln ligger direkt på ryggraden är den alldeles för vid och det hjälper inte med en pad under, du får nog se dig om efter en smalare
 
Sv: Fårskinnspad!

Hej allihopa! tack för alla svar!

Nu har jag dragit bak sadeln på padden lite så den inte ligger på någon fluff längre. Är riktigt nöjd med padden, förut fick jag in ett finger mellan manken och framvalvet (vad heter insvängningen på toppen av sadeln?) Nu är den i höjd med tre fingrar. Dock vet jag inte hur den blir när jag sitter i sadeln, har inte testat då jag ville ge hästen tid att känna att det inte gör ont längre med sadeln innan jag sitter upp.

Vet inte riktigt hur en sadel ska sitta igentligen men nu tycker jag inte att det är något som klämmer på hästen i alla fall.

Men min stora fråga just nu är om remmarna på schabraket kan skava eller vara obehagliga om de inte är fästa i sadeln? För jag kan inte ha dem fästade där om jag vill att fluffet på padden ska vara framför sadeln. Så nu ligger remmarna mellan schabraket och padden.
 
Sv: Fårskinnspad!

misstänkte att nån skulle känna igen den :D googlade och det var bara din bild som var bra tagen som kom upp :)
 
Sv: Fårskinnspad!

Har schabraket för litet då? jag får utan problem även fast schabraket när jag har mattes padden
 
Sv: Fårskinnspad!

Hej allihopa! tack för alla svar!

Nu har jag dragit bak sadeln på padden lite så den inte ligger på någon fluff längre. Är riktigt nöjd med padden, förut fick jag in ett finger mellan manken och framvalvet (vad heter insvängningen på toppen av sadeln?) Nu är den i höjd med tre fingrar. Dock vet jag inte hur den blir när jag sitter i sadeln, har inte testat då jag ville ge hästen tid att känna att det inte gör ont längre med sadeln innan jag sitter upp.

Vet inte riktigt hur en sadel ska sitta igentligen men nu tycker jag inte att det är något som klämmer på hästen i alla fall.

Men min stora fråga just nu är om remmarna på schabraket kan skava eller vara obehagliga om de inte är fästa i sadeln? För jag kan inte ha dem fästade där om jag vill att fluffet på padden ska vara framför sadeln. Så nu ligger remmarna mellan schabraket och padden.

Jag tycker du ska åka iväg till en sadelutprovare o kolla så sadeln ligger bra annars skaffa en ny :) Annars tycker jag de är bättre med en för stor padd än förliten sadeln ska inte ligga på fluffet
 
Sv: Fårskinnspad!

Det du ska kolla ordentligt - utan padd! - är om delen BAKOM framvalvet går i hästen. det är lägsta punkten på sadeln (vid sitsen) och där måste det vara fritt när du sitter i. Annars skadar du hästens ryggkotor och sedan finns det ingen bot.

Vet du inte hur sadeln ska ligga när den passar, måste du ta hjälp av någon som kan. Bommen måste ha rätt form för hästens ryggprofil, den ska belasta rätt muskler, låta bogbladet och -spetsen gå fri. Inte bli för lång för ryggen (hästen är svag i ländryggen och ligger sadeln fel kommer den att trycka undan ryggmusklerna vilket omöjliggör rätt form och hästen får ont i ryggen)
 
Senast ändrad:
Sv: Fårskinnspad!

Hej! Nu har jag lagt ut bilder på bilddagboken. Sök på användaren runjustrun. Bilderna ligger ute på dagen lö 8 maj -10
Är tacksam för alla synpunkter.

En konstig grej som hände när jag provade sadeln första gången. (ingen av gångerna på bilderna, detta var dagen innan jag tog bilderna) Jag lade på sadeln och hon var grinigare än vad hon brukar va. Hon brukar bara vifta till med ett bakben sedan står hon snällt. Men nu såg hon dessutom riktigt arg ut. När jag lagt på sadeln och spänt gjorden ordentligt sänker hon huvudet, sluter ögonen och nästan faller ihop! :crazy: benen vek sig på henne. Nu stod vi inte utanför hagen där vi brukar stå utan hon stod uppbunden i lösdriften där hon brukar stå och sova när hon är lös. Men hon har stått uppbunden där förut utan att somna och dessutom viker ju sig inte benen på en häst bara för att den somnar!

Någon som vågar gissa sig till vad som hände? Jag har absolut ingen aning.:cool:
 
Sv: Fårskinnspad!

Det är inte helt ovanligt att detta händer när man spänner gjorden för hårt för fort. Hästen har en nerv under bröstkorgen som kommer ikläm och som gör att den svimmar. Kan bli början till sadeltvång eftersom det är obehangligt för hästen när det händer. Spänn försiktigt. Att hästen grinar illa åt sadeln hade jag tolkat som ett mycket tydligt tecken på att den antingen har ont sedan tidigare eller tycker sadel ligger åt skogen för dåligt.

Edit: du måste ta bilderna UTAN padd och schabrak, annars ser man ju inte hur den ligger!
 
Sv: Fårskinnspad!

Fast bara på dem bilderna hon lagt ut är det väldigt tydligt att sadeln är för vid, riktigt för vid även med padd. Ser för svängd ut också:o
 
Sv: Fårskinnspad!

Det skulle jag inte vilja säga med tvärsäkerhet. Däremot ser det inte ut att vara någon högre kvalité på sadeln, med tanke på arbetet. Men det är ju en annan fråga.
 
Sv: Fårskinnspad!

Nja blev tveksam nu också, skulle ändra mitt inlägg men min dator skulle bråka. Men jag vidhåller att jag tycker sadeln ser ut att ha fel passform för hästen.

I vilket fall tror jag INTE att en fårskinnspadd är en lösning i detta fall.
 

Liknande trådar

Utrustning Hoppas det finns någon som är riktigt duktig på olika ullstoppningar här! Jag har en superduper känslig, riktig prinsessa på ärten...
Svar
15
· Visningar
1 475
Senast: caballus
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 431
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 834
Senast: lillamy73
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Eftersom jag inte haft lika ont i axeln på sistone och eftersom det funkat bra att rida två lektioner per vecka de senaste två veckorna...
Svar
0
· Visningar
476
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp