Fårskinnspadd vs memoryfoam

pilmen

Trådstartare
Hejsan
Tänkte bara höra om era erfarenheter av acavallos memoryfoam paddar.
Har nyligen köpt en mattes fårskinnspadd då min sadelutprovare rekommenderade det till min ponny som blivit lite tunn nu under vinter. Känner mig dock inte riktigt nöjd, den är väldigt stor och klumpig (ligger utanför schabrak i storlek full) och den hamnar snett hur jag än sadlar! Fårskinnskanten är under sadeln på ena sidan, om ni förstår var jag menar. Det gör även att den blir knöligt på den sidan med mer padd.. alltså som en bubbla..?
Upplever inte alls att den fungerar som den ska, därför är jag lite sugen på acavallos paddar istället? För- och nackdelar med dem istället för fårskinnspadd?
Har ni andra råd ang mattespadden mottages dem gärna också 🤪
 
Hejsan
Tänkte bara höra om era erfarenheter av acavallos memoryfoam paddar.
Har nyligen köpt en mattes fårskinnspadd då min sadelutprovare rekommenderade det till min ponny som blivit lite tunn nu under vinter. Känner mig dock inte riktigt nöjd, den är väldigt stor och klumpig (ligger utanför schabrak i storlek full) och den hamnar snett hur jag än sadlar! Fårskinnskanten är under sadeln på ena sidan, om ni förstår var jag menar. Det gör även att den blir knöligt på den sidan med mer padd.. alltså som en bubbla..?
Upplever inte alls att den fungerar som den ska, därför är jag lite sugen på acavallos paddar istället? För- och nackdelar med dem istället för fårskinnspadd?
Har ni andra råd ang mattespadden mottages dem gärna också 🤪

Hur sadlar du?

Dvs, slänger du på schabrak först, sen pad, sen sadel, eller allt på en gång?
 
Jag föredrar helt klart Mattes-paddarna framför memory foam. Har ett par Mattes i olika varianter och en Ogilvy med skumfyllning som jag fick rekommenderad till unghästen medan hon musklade sig men den tycker jag blev så mycket padd under sadeln att man helt tappade kontakten med hästen så den har mest blivit hängande oanvänd i sadelkammaren.
 
@pilmen Mattespadd alla gånger jmf med div memoryfoam osv. Fårskinnet lyfter och fyller ut , utan att trycka , vilket även är rätt etablerat testat mot alla högteknologiska div andra material som ständigt lanseras på marknaden.

Alltid sadla separat , dvs lägg på schabrak, sen padd, sen sadel.
Det låter utöver det som din padd är i fel storlek om du har storlek full på en ponny.
 
Jag hade samma problem med min mattespadd, dvs att den åkte snett. Då fick jag en fästanordning av min sadelutprovare som även är den som sålde padden till mig. Det är en fästanordning som är till för just mattespaddarna. Det är ett band som träs genom padden, från fram till bakkant och så är det en hake fram som man fäster i framvalvet och en hake bak som man fäster på bakvalvet. Efter det så har inte padden åkt snett någon gång och då har jag haft den i ca 6 år nu och på flera olika hästar.
Jag hade en acavallo memoryfoam padd innan. Men den hjälpte ingenting. Den blev tunn som ett frimärke där trycket var som högst och behöll sin tjocklek där det inte var något tryck. Alltså tvärt emot vad man vill åstadkomma med en padd. Memoryfoam går ju att trycka ihop hur mycket som helst. Min sadelutprovare rekommenderar därför inte memoryfoampaddar.
 
@Kristall10 fast om mattespadden åker så snett rent allmänt så hade jag sett det som att det fanns ett annat grundproblem som inte handlar om padden. Åker den snett hela tiden säger den ju något .
 
@Kristall10 fast om mattespadden åker så snett rent allmänt så hade jag sett det som att det fanns ett annat grundproblem som inte handlar om padden. Åker den snett hela tiden säger den ju något .
Helt rätt. Min häst som jag hade när den åkte snett var svag i höger bak framför allt och sned i kroppen från föregående ägare. Något vi jobbade på med hjälp av veterinär och Equiterapeut. Dock åkte inte tidigare padd snett utan enbart mattespadden. Antagligen för att vi paddade upp mer på den svaga sidan till dess att han musklat sig mer liksidigt. Men eftersom att det finns en fästanordning till
Mattespaddarna så måste det ju vara ett relativt vanligt problem med dem. Och jag gissar att det är just för att man kan padda upp olika mycket på olika sidor. Men det är bara min egen gissning.
 
Helt rätt. Min häst som jag hade när den åkte snett var svag i höger bak framför allt och sned i kroppen från föregående ägare. Något vi jobbade på med hjälp av veterinär och Equiterapeut. Dock åkte inte tidigare padd snett utan enbart mattespadden. Antagligen för att vi paddade upp mer på den svaga sidan till dess att han musklat sig mer liksidigt. Men eftersom att det finns en fästanordning till
Mattespaddarna så måste det ju vara ett relativt vanligt problem med dem. Och jag gissar att det är just för att man kan padda upp olika mycket på olika sidor. Men det är bara min egen gissning.

Det är sundare enligt mig, att en padd inte maskerar grundproblem utan åker snett när ett grundproblem finns.
En memoryfoam padd låser fast sadeln mer så grundproblemet syns inte på samma sätt.
Jag har aldrig hört om att låsa fast mattespadden med extra spännen skulle vara vanligt /en lösning.

I TS fall verkar det som sagt mer som att ponnyn har en för stor padd, samt oklarheter utöver det .
 
Mattes sadle-fix heter fästanordningen till mattespadden om man vill förhindra att den åker omkring.
Man trär bandet igenom det lilla hålet som är fram på kanalen på padden, låter bandet följa undersidan på kanalen och trär det igenom det lilla hålet bak på kanalen så bandet kommer upp på ovansidan. Bara att googla så finns det bättre beskrivning än den jag lyckades med här 😉
 

Bifogade filer

  • 6F5E22DE-7AE9-4285-B785-F8BFC3FBDCE3.png
    6F5E22DE-7AE9-4285-B785-F8BFC3FBDCE3.png
    33,9 KB · Visningar: 110
Så här ser det ut när den sitter fast på sadeln.
 

Bifogade filer

  • 91CB5CA3-2516-411A-AC09-9907EF56A185.jpeg
    91CB5CA3-2516-411A-AC09-9907EF56A185.jpeg
    20,7 KB · Visningar: 111
Det kanske är din sadel som är sned? Jag har aldrig varit med om att en mattespadd åkt på sniskan på det viset, inte ens om hästen varit sned.

Håller med- därav tidigare reflektioner ang att försöka låsa fast padden osv. I TS fall verkar det ju dock även som att det är fel storlek på padden.
 
@fio @macan I mitt fall var inte sadeln sned, men hästen var det. Hur det är i TS fall vet vi ju så klart inte och som redan påpekats så verkar det som att padden är en storlek för stor. Jag har full till min 17,5” sadel som ligger på mitt 176 cm höga halvblod. Så att ha full på en D-ponny låter stort.
Jag tänker att det ändå bör vara ett relativt vanligt problem att mattespaddarna åker snett eftersom att företaget har tagit fram denna fästanordning. Och min sadelutprovare som säljer paddarna har dessa fästanordningar hemma. Men såklart bör man ju kolla upp varför padden åker snett innan man börjar använda sig av en fästanordning.
 
@fio @macan I mitt fall var inte sadeln sned, men hästen var det. Hur det är i TS fall vet vi ju så klart inte och som redan påpekats så verkar det som att padden är en storlek för stor. Jag har full till min 17,5” sadel som ligger på mitt 176 cm höga halvblod. Så att ha full på en D-ponny låter stort.
Jag tänker att det ändå bör vara ett relativt vanligt problem att mattespaddarna åker snett eftersom att företaget har tagit fram denna fästanordning. Och min sadelutprovare som säljer paddarna har dessa fästanordningar hemma. Men såklart bör man ju kolla upp varför padden åker snett innan man börjar använda sig av en fästanordning.
Det är faktiskt första gången jag hör att de paddarna åker snett. Jag har ändå haft mattes på ett 30 tal hästar sen slutet av 90 talet. De flesta tillridningshästar.
Men ja precis som du säger iom fästanordning så förekommer det ju helt klart då!
 
Förstår era tankar om sned häst eller sadel.. ska absolut kolla det!
Det hela handlar om en d-ponny så jag har 17-tums sadel och alltså full i padden, däremot är padden längre än alla mina full-schabrak vilket stör mig lite.
Ska som första åtgärd ändå börja sadla en del i taget, möjligt att det blir snett när jag sätter ihop allt.
Tack snälla för era svar!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp