Fårstängsel/häst

Tycker dessutom höjden på fårnät (90 cm) är oacceptabelt till häst. Där går dessutom några hbl/vbl från 165 cm i mkh.
 
Skulle aldrig välja något av de alternativ du ger.
Har inget av det hemma, hemma är det aluminium tråd och över 5000V (mätaren går inte högre).

Men skulle jag akut (skogsbrand nära eller liknande) behöva flytta hästarna och det bara fanns dom två alternativen att flytta till så hade jag valt det med väl uppsatt och spänt fårnät framför hängande band.
 
Källa på det?
Källa? Mycket har ändrats. Det är enklare krav och mer bör nu med länsstyrelsen än innan.
Det har tom ls sagt själva vid besök. Finns nog inte mycket källa på det om du inte är insatt i det under många års tid och därmed sett förändringarna.
Tex är lägsta takhöjden på 220 borttagen som lag.
 
Källa? Mycket har ändrats. Det är enklare krav och mer bör nu med länsstyrelsen än innan.
Det har tom ls sagt själva vid besök. Finns nog inte mycket källa på det om du inte är insatt i det under många års tid och därmed sett förändringarna.
Tex är lägsta takhöjden på 220 borttagen som lag.
Innan var ju problemet att det bara var byggnader som kollades och nu ska mer fokus ligga på hur djuren mår och ser ut. Själv tycker jag det är åt rätt håll.

När jag fick besök för att kontrollera stallet för många år sedan så mättes det med laser men ingen närmare koll på hästarna än 50m håll och täcke på hästarna.
 
Innan var ju problemet att det bara var byggnader som kollades och nu ska mer fokus ligga på hur djuren mår och ser ut. Själv tycker jag det är åt rätt håll.

När jag fick besök för att kontrollera stallet för många å

Tycker inte det ena ska utesluta det andra. Hade ingen hästkunnig person ute sist från LS så den bedömningen av själva djuren va meningslös. Befann oss minst 50 meter från hästarna när dom gick i hagen och hon noterade bara ras, ålder, mm
 
Rekommendationen fanns innan nya Djurskyddslagen och då även sedan Länsstyrelsen tog över från kommunerna, så det kan man inte ge Länsstyrelsen skulden för.
Om du syftar på fårstängsel så är det mycket möjligt. Därför jag startade tråden då jag inte hade en aning vad som gäller ang det. Så nä det får inte Ls skulden för. Dock mycket annat som ändrats, både som för och nackdel för djuren.
 
Källa? Mycket har ändrats. Det är enklare krav och mer bör nu med länsstyrelsen än innan.
Det har tom ls sagt själva vid besök. Finns nog inte mycket källa på det om du inte är insatt i det under många års tid och därmed sett förändringarna.
Tex är lägsta takhöjden på 220 borttagen som lag.

Länsstyrelsen står inte för lagstiftningen. Så om kraven är enklare har det inte med saken att göra.

Och om man läser om djurskyddskontroller så är allt alltid svart eller vitt och antingen är länstyrelsen för slappa eller för hårda. Så trött på det och allt annat tyckande om jag ska vara ärlig.
 
Länsstyrelsen står inte för lagstiftningen. Så om kraven är enklare har det inte med saken att göra.

Och om man läser om djurskyddskontroller så är allt alltid svart eller vitt och antingen är länstyrelsen för slappa eller för hårda. Så trött på det och allt annat tyckande om jag ska vara ärlig.
Snarare trött på såna som dig. Hamna på ignore nu.
 
Tycker inte det ena ska utesluta det andra. Hade ingen hästkunnig person ute sist från LS så den bedömningen av själva djuren va meningslös. Befann oss minst 50 meter från hästarna när dom gick i hagen och hon noterade bara ras, ålder, mm
Tycker inte det behöver just hästkuning eller fårkuning utan djurkuninga som jobbar och som kollar just djur och inte bara byggnader.

Har bara haft besök 2 gånger och ena gången frågade dom hur höga hästar (så ligghall och box var tillräckligt stora, kunde ju ljugit mig blå här då dom inte var nära hästarna) var och andra gången var en anmälan och dom som kom kunde inte se skillnad på nyligen avvand fjolåring och vuxen häst (Min skulle bli häst och dom vuxna i hagen var D&C ponny så enligt deras filosofi så var min vuxen då han var lika stor och ponnyn som var lika gammal som min var föl då han var mindre än övriga i hagen:banghead:).

Detta var börja/ mitten av 00 talet och det jag hört från andra är att kunskapen om djur har ökat sedan dess och att 2mm för mycket mellanrum mellan golv och boxdörr inte är någon katastrof längre.
 
Är det lagligt att hålla häst i hage med fårstängsel?


Jag hade inte släppt mina hästar på fårstängsel någon mer gång. Då hade jag satt el 1,5-2 meter innan för fårnätet.

Har haft mitt halvblod på fårstängsel/när och hästen fastnade med frambenet i stängslet. Tråden i nätet kilades fast mellan skon och hoven. Hästen stod så länge! Tur att hon var klok och inte slet och drog, utan stod helt stilla tills vi klippte loss henne.
En granne ringde när hästen stått lika dant hela förmiddagen.

Så mitt svar nejtack till fårnät som häststängsel.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
470
Senast: Funderarn
·
Anläggning Plus 1 grad och lera här nu. Förra året hade hästarna 1/6 av hagen de går i nu. Det var lerkaos då. Min förhoppning var att lerkaoset...
2
Svar
38
· Visningar
1 424
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Vet ni vilka träd/sly/osv man kan slänga in i hagen till hästarna för att ge dem något att gnaga på?:)
Svar
12
· Visningar
1 144
Senast: CaisaCax
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 062
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp