Fartkamera orange/gult sken

Haha förresten. Min kollega var i Norge på konferens och hade ingen aning om att deras fartkameror räknar ut medelhastigheten mellan sig.
Han fastnade i 6 kameror på det sättet även om han bromsade ner innan och trodde inte att det var något med blixten, "för han höll ju sig inom laglig hastighet".

I och med att vi kör tjänstebilar kommer alla sådana böter upp till huvudkontoret.
Den här gången hade den norska polisen inte bara skickat böterna ifråga utan också foton på kollegan från respektive kamera.

Bilderna visades sedan på storskärm (under stort jubel) på företagets nästa konferens :laugh:

En av mina fd chefer från Australien tryckte på gasen i Norge. Big mistake... polisen stod med laser. Han undrade lite försynt vad som skulle hända om han inte betalade. Svaret blev glatt att då fick han vara gäst hos norska staten en tid :rofl:

Efter det hade vi grillparty/firmafest i Jämtland... han blev skitfull (frågar man var rödvinsboxen är kl 4 på morgonen så...). Ungefär vid 10.30 ställde jag fram två Alvedon och en flaska vatten till honom. Han skulle åka med flyget vid 11.30 för att möta upp några investerare... det tar ca en timme från kontoret till flyget :D Av någon underlig anledning kom han inte med det flyget :p

Jag tror han fortfarande drömmer mardrömmar om den skandinavienresan :laugh:
 
Haha förresten. Min kollega var i Norge på konferens och hade ingen aning om att deras fartkameror räknar ut medelhastigheten mellan sig.
Han fastnade i 6 kameror på det sättet även om han bromsade ner innan och trodde inte att det var något med blixten, "för han höll ju sig inom laglig hastighet".

I och med att vi kör tjänstebilar kommer alla sådana böter upp till huvudkontoret.
Den här gången hade den norska polisen inte bara skickat böterna ifråga utan också foton på kollegan från respektive kamera.

Bilderna visades sedan på storskärm (under stort jubel) på företagets nästa konferens :laugh:
Det råkade jag ut för när jag körde bud till Bergen, jag tror jag fastnade nästan i varje kamera där för jag glömde bort varenda gång att dom mäter mellan kamerorna. Lite lurigt.
 
Haha förresten. Min kollega var i Norge på konferens och hade ingen aning om att deras fartkameror räknar ut medelhastigheten mellan sig.
Han fastnade i 6 kameror på det sättet även om han bromsade ner innan och trodde inte att det var något med blixten, "för han höll ju sig inom laglig hastighet".

I och med att vi kör tjänstebilar kommer alla sådana böter upp till huvudkontoret.
Den här gången hade den norska polisen inte bara skickat böterna ifråga utan också foton på kollegan från respektive kamera.

Bilderna visades sedan på storskärm (under stort jubel) på företagets nästa konferens :laugh:
Det är himla tur att jag inte bor i Norge :rofl:
 
Man missar inte när de tar kort. Man blir bländad rejält. Har själv varit med om det fast jag inte kört för fort, blev omkörd av en bil. Kan säga att jag hoppade till rejält.

Jag har själv blivit osäker på om en kamera tagit bild eller inte. Det var när jag körde i Lundbytunneln i Göteborg, det va 70km/h där då, gick nerför och jag körde lastbil som rullade på. Rullade förbi kameran å blev lite orolig att jag hade rullat för fort. Men hastighets mätaren låg strax över 70 men visste inte helt säkert om nålen hade varit där hela tiden då jag hade tyckt att sen hade blinkat till.

Hörde dock aldrig något efter det så det var ett falskt alarm.
 
Man missar inte när de tar kort. Man blir bländad rejält. Har själv varit med om det fast jag inte kört för fort, blev omkörd av en bil. Kan säga att jag hoppade till rejält.

Jag har själv blivit osäker på om en kamera tagit bild eller inte. Det var när jag körde i Lundbytunneln i Göteborg, det va 70km/h där då, gick nerför och jag körde lastbil som rullade på. Rullade förbi kameran å blev lite orolig att jag hade rullat för fort. Men hastighets mätaren låg strax över 70 men visste inte helt säkert om nålen hade varit där hela tiden då jag hade tyckt att sen hade blinkat till.

Hörde dock aldrig något efter det så det var ett falskt alarm.
Har du slitna drivdäck kan nålen visa upp till 4km/h fel så du kan klara dig förbi kameran vid 74 på nålen, fast riktiga hastigheten är 70. Med nya däck är dock hastigheten på nålen alltid korrekt.
 
Haha förresten. Min kollega var i Norge på konferens och hade ingen aning om att deras fartkameror räknar ut medelhastigheten mellan sig.
Han fastnade i 6 kameror på det sättet även om han bromsade ner innan och trodde inte att det var något med blixten, "för han höll ju sig inom laglig hastighet".

I och med att vi kör tjänstebilar kommer alla sådana böter upp till huvudkontoret.
Den här gången hade den norska polisen inte bara skickat böterna ifråga utan också foton på kollegan från respektive kamera.

Bilderna visades sedan på storskärm (under stort jubel) på företagets nästa konferens :laugh:
Jag fick låna en Mercedes E-class för en Norgeresa när min volvo 245 var trasig... Jag kan säga att jag älskade farthållaren och fartbegränsaren! Jag var ju van vid att kunna höra på ljudet och känna på vibrationerna ungefär vilken hastighet jag höll, Det funkade inte likadant på lånebilen kan jag säga... Har blivit blixtrad som passagerare vid två tillfällen och det gick inte att undvika att märka det
 
Har du slitna drivdäck kan nålen visa upp till 4km/h fel så du kan klara dig förbi kameran vid 74 på nålen, fast riktiga hastigheten är 70. Med nya däck är dock hastigheten på nålen alltid korrekt.
Min mamma hade en bil för runt tio år sedan som definitivt kunde visa mer än 4 km/h fel - när man testade bilen mot sådana fartmätare som visar hastigheten kunde den bilen ligga 8-10 km/h långsammare än bilens nål visade. Hon körde förbi en polis med fartmätare någon gång, och hon höll då hastigheten enligt nålen - han vinkade att hon inte behövde köra så sakta :p
 
En av mina fd chefer från Australien tryckte på gasen i Norge. Big mistake... polisen stod med laser. Han undrade lite försynt vad som skulle hända om han inte betalade. Svaret blev glatt att då fick han vara gäst hos norska staten en tid :rofl:
Jag fastnade en gång på bild i Norge, och fick hem ett brev. De ville ha ett visst bötesbelopp, eller också som sagt en tid i fängelse, tror det var två veckor. Jag har ju aldrig suttit i fängelse så jag tänkte att det kunde väl vara intressant, så jag valde det. Så småningom fick jag brev om att de strukit hela boten, de ville visst inte bekosta mitt lilla äventyr :angel:
 
Jag fastnade en gång på bild i Norge, och fick hem ett brev. De ville ha ett visst bötesbelopp, eller också som sagt en tid i fängelse, tror det var två veckor. Jag har ju aldrig suttit i fängelse så jag tänkte att det kunde väl vara intressant, så jag valde det. Så småningom fick jag brev om att de strukit hela boten, de ville visst inte bekosta mitt lilla äventyr :angel:

Min chef misstänkte att hans fru hade varit lindrigt imponerad av en fängelsevistelse... och så var det ju det där med investerarna :D
 
Har du slitna drivdäck kan nålen visa upp till 4km/h fel så du kan klara dig förbi kameran vid 74 på nålen, fast riktiga hastigheten är 70. Med nya däck är dock hastigheten på nålen alltid korrekt.
Nej, det har inte med däcken att göra, det är för att kompensera för eventuell felvisning i hastighetsmätaren. Hastighetsmätaren får absolut inte visa för lite, därför gör man den så den visar lite för mycket istället. Då är man på den säkra sidan. Bilen visar cirka 4km/h för mycket även med sprillans nya däck, med slitna däck kanske det blir 5km/h.
 
Nej, det har inte med däcken att göra, det är för att kompensera för eventuell felvisning i hastighetsmätaren. Hastighetsmätaren får absolut inte visa för lite, därför gör man den så den visar lite för mycket istället. Då är man på den säkra sidan. Bilen visar cirka 4km/h för mycket även med sprillans nya däck, med slitna däck kanske det blir 5km/h.
seconded.
 
Jag märkte inte när jag blev fotad. Alls.
Blev hyggligt förvånad när jag fick ett brev från polisen😳
Men det var absolut jag på bilden :angel:
Så man märker inte alltid blixten även om alla säger att det inte går att missa.

Häromdagen tyckte jag det blixtrade till men för bilen framför, det syntes tydligt dock!
 
Jag märkte inte när jag blev fotad. Alls.
Blev hyggligt förvånad när jag fick ett brev från polisen😳
Men det var absolut jag på bilden :angel:
Så man märker inte alltid blixten även om alla säger att det inte går att missa.

Häromdagen tyckte jag det blixtrade till men för bilen framför, det syntes tydligt dock!
Hoppas du blev bra på bilen för jag gissar att fotot var dyrt 🙈
 
Min mamma hade en bil för runt tio år sedan som definitivt kunde visa mer än 4 km/h fel - när man testade bilen mot sådana fartmätare som visar hastigheten kunde den bilen ligga 8-10 km/h långsammare än bilens nål visade. Hon körde förbi en polis med fartmätare nåigon gång, och hon höll då hastigheten enligt nålen - han vinkade att hon inte behövde köra så sakta :p
Pesonbilar ligger ALLTID kring 10 km/ h (10%) lägre på hastighets mätaren enligt skyltad hastighet pga en dom i USA där en bilägare stämde delsaten och biltillverkaren ifråga pga felaktig hastighetsmätare. (den visade 8km/h för litet enligt radaren som polisen använde vid tillfället. En personbil i Sverige kan tryggt ligga 3-4 km över hastighetsgräns förbi fartkamror utan att åka dit.
 
Nej, det har inte med däcken att göra, det är för att kompensera för eventuell felvisning i hastighetsmätaren. Hastighetsmätaren får absolut inte visa för lite, därför gör man den så den visar lite för mycket istället. Då är man på den säkra sidan. Bilen visar cirka 4km/h för mycket även med sprillans nya däck, med slitna däck kanske det blir 5km/h.
LOL
Nya däck har exakt den dimension som används vid kalibrering av färdskrivaren, All slitage av däcken därefter minskar reél hastighet med antal mm som däcken slits.

Ett nytt däck ger exakt hastighet. medans ett däck som är slitet till 3mm ger ca 10% fel marginal vilket gör att du kan köra förbi en fartkamera i 80 zon i 85 km/h enligt hastighetsmätaren fast du egentligen gör bara 78/79 kmh utan att åka dit
 
Man märker det. Hängde på chefen när jag körde färdtjänst och vi fastnade. Jag sa åt chefen att det skulle jag inte behöva betala eftersom jag ju var tvungen att hålla hans tempo. Han betalade.

Sen hände det att jag pratade med kunderna och missade hastigheten lite. En kund tyckte synd om mig och betalade böterna.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 270
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 700
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 508
Senast: tott
·
  • Låst
Kropp & Själ Hej Tog ju bort min förra tråd men problemet kvarstår. Tror inte en tråd är en universallösning men skulle behöva lite stöd ändå...
61 62 63
Svar
1 245
· Visningar
73 365
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp