Fartkamera orange/gult sken

Jag fastnade en gång på bild i Norge, och fick hem ett brev. De ville ha ett visst bötesbelopp, eller också som sagt en tid i fängelse, tror det var två veckor. Jag har ju aldrig suttit i fängelse så jag tänkte att det kunde väl vara intressant, så jag valde det. Så småningom fick jag brev om att de strukit hela boten, de ville visst inte bekosta mitt lilla äventyr :angel:
:rofl::rofl::rofl:
Jag undrar hur många som tar det alternativet på dessa böter, speciellt de som bor utomlands :angel::rofl:
 
LOL
Nya däck har exakt den dimension som används vid kalibrering av färdskrivaren, All slitage av däcken därefter minskar reél hastighet med antal mm som däcken slits.

Ett nytt däck ger exakt hastighet. medans ett däck som är slitet till 3mm ger ca 10% fel marginal vilket gör att du kan köra förbi en fartkamera i 80 zon i 85 km/h enligt hastighetsmätaren fast du egentligen gör bara 78/79 kmh utan att åka dit
En färdskrivare är en helt annan sak, dessutom sitter den i en lastbil och inte en personbil. Och 10% låter alldeles för högt, en hastighetsmätare visar cirka 4% fel.
 
Nja min visar för lite, kör jag 80, visar bilen 80, men gps,en visar 74.Kollat med 2 olika gpser
Nej, det har inte med däcken att göra, det är för att kompensera för eventuell felvisning i hastighetsmätaren. Hastighetsmätaren får absolut inte visa för lite, därför gör man den så den visar lite för mycket istället. Då är man på den säkra sidan. Bilen visar cirka 4km/h för mycket även med sprillans nya däck, med slitna däck kanske det blir 5km/h.
 
Pesonbilar ligger ALLTID kring 10 km/ h (10%) lägre på hastighets mätaren enligt skyltad hastighet pga en dom i USA där en bilägare stämde delsaten och biltillverkaren ifråga pga felaktig hastighetsmätare. (den visade 8km/h för litet enligt radaren som polisen använde vid tillfället. En personbil i Sverige kan tryggt ligga 3-4 km över hastighetsgräns förbi fartkamror utan att åka dit.

Verkar vara en sanning med modifikation. Vi pratade endel om det i en facebookgrupp för mitt bilmärke och flera där, säger att deras bil bara visar 1-2 km/h lägre. Uppmätt mot GPS-appar.
 
Har du slitna drivdäck kan nålen visa upp till 4km/h fel så du kan klara dig förbi kameran vid 74 på nålen, fast riktiga hastigheten är 70. Med nya däck är dock hastigheten på nålen alltid korrekt.
Fartkameror har även en liten marginal typ 2-4km/h innan de tar en bild. Källa från Polisen.
Har själv kört 83 km/h (verklig hastighet) förbi en aktiv kamera som inte fotat.
 
Pesonbilar ligger ALLTID kring 10 km/ h (10%) lägre på hastighets mätaren enligt skyltad hastighet pga en dom i USA där en bilägare stämde delsaten och biltillverkaren ifråga pga felaktig hastighetsmätare. (den visade 8km/h för litet enligt radaren som polisen använde vid tillfället. En personbil i Sverige kan tryggt ligga 3-4 km över hastighetsgräns förbi fartkamror utan att åka dit.
Min bil ligger definitivt inga 10 km/h lägre. Om jag kör förbi en sån digital skylt som visar ens hastighet så brukar det stämma rätt bra med min hastighetsmätare.
 
Min bil ligger definitivt inga 10 km/h lägre. Om jag kör förbi en sån digital skylt som visar ens hastighet så brukar det stämma rätt bra med min hastighetsmätare.
Men det beror ju alltså på vilka däck du har. Har du för bilen rätt däckstorlek så visar den ungefär rätt. Men med godkända däck så KAN de visa 10% för mycket. Sen beror det på hastigheten också.
 
Men det beror ju alltså på vilka däck du har. Har du för bilen rätt däckstorlek så visar den ungefär rätt. Men med godkända däck så KAN de visa 10% för mycket. Sen beror det på hastigheten också.

Exakt. Jag har mätt på både min egen bil och jobbilen och King Caben diffar ganska bra, det landar på ca 10% i 70 och över. Volvon diffar kring 7% i 70 och över.
 
Exakt. Jag har mätt på både min egen bil och jobbilen och King Caben diffar ganska bra, det landar på ca 10% i 70 och över. Volvon diffar kring 7% i 70 och över.
Min Kia har rätt däckstorlek och har nästan exakt hastighet enligt mätare. Vår andra bil har fel storlek på däck och fälg (bara för att det ser bättre ut) och visar ung 7km/h fel då man kör 80-100. Lite mindre felmarginal i lägre hastigheter. Skulle vi byta till däckstorlek som är inskriven i bilens registreringdpapper skulle nog mätaren stämma bättre.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 648
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 799
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 537
Senast: tott
·
  • Låst
Kropp & Själ Hej Tog ju bort min förra tråd men problemet kvarstår. Tror inte en tråd är en universallösning men skulle behöva lite stöd ändå...
61 62 63
Svar
1 245
· Visningar
73 653
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp