Fartkamera orange/gult sken

karamelldrottningen

Trådstartare
Vad betyder det? Att den tagit kort?
Ingen blixt kom och jag höll hastigheten precis men blev ändå stressad av den där gula grejen som fladdrade förbi i kameran. Tog den bild eller vad gjorde den?
 
Min erfarenhet är väl att det blixtrar ordentligt när den tar kort. Kan du ha kommit i vinkel så du sett optiken inne? Den kan se orange ut i vissa vinklar.

Jag har också varit nervös tidigare att den tagit kort för att jag har sett någon spegling. Dock jobbade jag för några år sedan i uttryckningsverksamhet och nu kan jag säga att man missar inte när den verkligen blixtrar. :D
 
Jag har också varit nervös tidigare att den tagit kort för att jag har sett någon spegling. Dock jobbade jag för några år sedan i uttryckningsverksamhet och nu kan jag säga att man missar inte när den verkligen blixtrar. :D
Hur funkar det med utryckningsfordon? Blir de befriade från böter redan från början eller skickas det ut faktura som chefen får bestrida? Eller ska böterna betalas? Nyfiken :-)
 
Hur funkar det med utryckningsfordon? Blir de befriade från böter redan från början eller skickas det ut faktura som chefen får bestrida? Eller ska böterna betalas? Nyfiken :-)

Det blir inga böter men jag tror bilden skickades till chefen som fick kontrollera att bilden togs under utryckningskörning. Antar att tanken var att böter skulle betalas om det inte var utryckningskörning. Vad jag vet hände det dock aldrig att någon fick betala böter, vi var väl duktiga på att hålla hastigheten i vanliga fall. :)
 
Om jag förstått det rätt så blixtrar det till varje gång som kort tas? En rejäl blixt alltså.
Kamerorna kan även blixtra när de uppdaterar sig, dock inte lika starkt som när det är "på riktigt". Jag åkte förbi en fartkamera i 10 km under tillåten hastighet när den plötsligt blixtrade till. Jag ringde Trafikverket och fick då veta att vissa kameror uppdaterar sig ungefär en gång per dygn och att det då kan upplevas som en mindre blixt 🙂
 
Jag frågade kollegorna på ett bussgarage om man märker att man har fastnat i en fartkamera.
Det blev alldeles tyst och alla stirrade på mig med stora ögon.
Efter det så trodde de på mig när jag sade att jag aldrig har fått en fortkörningsböter.
Haha!
Undrar om det är nu jag ska medge att jag faktiskt fått en sådan. Men det var ett tag sedan, 2008 för att vara exakt och då var det snöstorm så skylten syntes inte eller syntes dåligt och det var mörkt och massa snö överallt :o
 
En strålande sommardag för många år var jag och tonåringens pappa på väg hem från Öland. Jag satt och läste en kvällstidning och han körde. Plötsligt blixtrade det till och jag blev paff och tittade upp från tidingen "va tusan var det?"
Han svarade bara "Faaaaaan!!!!"
Det blev ett dyrt foto.
Så ja, det blixtrar rejält så det syns även dagtid..
 
Haha förresten. Min kollega var i Norge på konferens och hade ingen aning om att deras fartkameror räknar ut medelhastigheten mellan sig.
Han fastnade i 6 kameror på det sättet även om han bromsade ner innan och trodde inte att det var något med blixten, "för han höll ju sig inom laglig hastighet".

I och med att vi kör tjänstebilar kommer alla sådana böter upp till huvudkontoret.
Den här gången hade den norska polisen inte bara skickat böterna ifråga utan också foton på kollegan från respektive kamera.

Bilderna visades sedan på storskärm (under stort jubel) på företagets nästa konferens :laugh:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 397
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 323
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 396
Senast: tott
·
  • Låst
Kropp & Själ Hej Tog ju bort min förra tråd men problemet kvarstår. Tror inte en tråd är en universallösning men skulle behöva lite stöd ändå...
61 62 63
Svar
1 245
· Visningar
72 624
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp