Fasa över till blötfoder

Luktpion

Trådstartare
Jag har fått hem en liten kattunge men den är uppfödd på fri tillgång på torrfoder och så lite blötfoder. Jag vill inte ge torrfoder utan blötfoder och mush (helst bara mush) men hur snabbt törs jag fasa över till blötmat om den ätit i princip bara torrfoder? Måste man vara jätteförsiktig så inte magen rasar eller brukar det inte vara någon fara? Samt hur många gånger per dag är det vettigt att ge mat till en kattunge? Tre gånger/dag till vuxna har jag förstått? :)

Övriga tips på ämnet mat till kattungar för någon som är förstagångsägare till katt? :o
 
Allt beror ju på vad katten äter...
Min hade nog hellre svultit ihjäl än att bara äta blötmat.
Många katter är kräsna...
Men äter katten och magen tål det så ge övergången minst två veckor, helst fyra.
Katter är känsliga för foderomställningar.
Tänk också på att kattungar kräver lite annan mat än vuxna katter. De växer ju och behöver mycket näring.
I slutändan brukar det bli så att katten väljer själv vad den äter och betjänten köper snällt den maten + en hel del annat som i slutändan bara är att ge bort, eller kasta bort.
 
Jag skulle börja fasa över så fort jag upplevde att katten hade bott in sig, men som redan nämnts, ta det långsamt, speciellt om den inte är van vid blötmat. Det finns blötfoder specifikt för kattungar, så välj en sån sort och följ rekommendationen på förpackningen - givan brukar gå efter kattens vikt. Sen får man vara beredd att justera lite beroende på individen. Samma med antalet gånger man ger - det är ju bra om katten hinner bli hungrig mellan målen så att den faktiskt äter när det dukas fram. :idea:

Min upplevelse vad gäller kräsenhet är att ju mer de får prova på redan i ung ålder, desto öppnare blir de i fortsättningen. Mina har fått både torrt och blött och ibland även en liten smakbit av människomat (jag vet, ramaskri...) från dag ett och har alla varit synnerligen matglada även som vuxna. Så var inte rädd för att variera lite med smaker och konsistenser, i alla fall i små mängder så att det blir naturligt för katten att maten inte alltid är sig precis lik.
 
@Luktpion jag får hem två småkissar i slutet på augusti och kommer göra som du och fasa över helt på råfoder och blötmat. Nu var det ju ett tag sedan jag hade kattunge senast och då var det inget problem eftersom han redan var van vid att äta olika typer av foder. Hoppas att det kommer funka bra även denna gången. :)
 
Allt beror ju på vad katten äter...
Min hade nog hellre svultit ihjäl än att bara äta blötmat.
Många katter är kräsna...
Men äter katten och magen tål det så ge övergången minst två veckor, helst fyra.
Katter är känsliga för foderomställningar.
Tänk också på att kattungar kräver lite annan mat än vuxna katter. De växer ju och behöver mycket näring.
I slutändan brukar det bli så att katten väljer själv vad den äter och betjänten köper snällt den maten + en hel del annat som i slutändan bara är att ge bort, eller kasta bort.
Hos hundar säger man att speciella valpfoder bara är marknadsföringsknep, är det inte så för katter?

Tur vi har hund också som kan äta upp det katten ratar. :p
 
Jag skulle börja fasa över så fort jag upplevde att katten hade bott in sig, men som redan nämnts, ta det långsamt, speciellt om den inte är van vid blötmat. Det finns blötfoder specifikt för kattungar, så välj en sån sort och följ rekommendationen på förpackningen - givan brukar gå efter kattens vikt. Sen får man vara beredd att justera lite beroende på individen. Samma med antalet gånger man ger - det är ju bra om katten hinner bli hungrig mellan målen så att den faktiskt äter när det dukas fram. :idea:

Min upplevelse vad gäller kräsenhet är att ju mer de får prova på redan i ung ålder, desto öppnare blir de i fortsättningen. Mina har fått både torrt och blött och ibland även en liten smakbit av människomat (jag vet, ramaskri...) från dag ett och har alla varit synnerligen matglada även som vuxna. Så var inte rädd för att variera lite med smaker och konsistenser, i alla fall i små mängder så att det blir naturligt för katten att maten inte alltid är sig precis lik.
Hon smakade på pannkaka idag så överdrivet kräsen kanske hon inte är. Men slickar dock bara av såsen på blötfodret... Funderar på att ta bort torrfodret i natt och sen servera blötfoder imorgon kl 6, och om hon verkligen vägrar det så kan jag ställa fram torrfoder någon timme senare. Låter det bra? Erbjuda mat var fjärde timme kanske är lämpligt till en så liten?
 
@Luktpion jag får hem två småkissar i slutet på augusti och kommer göra som du och fasa över helt på råfoder och blötmat. Nu var det ju ett tag sedan jag hade kattunge senast och då var det inget problem eftersom han redan var van vid att äta olika typer av foder. Hoppas att det kommer funka bra även denna gången. :)
Väldigt smidigt om de är vana olika typer av mat redan! Hoppas det går lika smidigt nu när du får hem dem, och att det går någorlunda smidigt här också. :D
 
Jag läser varje gång ”Fasa över blötfoder”, och får inte ihop att det är något att fasas över. 😜

Det var Nikita. Hon avskydde blötmat när hon kom till mig. Så det tog bokstavligen år innan jag fick henne att kompromissa att äta blöt och torrisar. Men det skulle vara Sheba bitar i sås. Inget annat dög än en, möjligtvis två dagar, alternativt så fort jag köpt hem ett helt flak i glädje att hon faktiskt åt det :meh:

Det diffar också från katt till katt. Nikita och Megara kommer från samma katteri och växte upp där som avelshanor och åt i princip bara torrisar. Nikita fasade för blötmat, Megara älskar det.
 
Hos hundar säger man att speciella valpfoder bara är marknadsföringsknep, är det inte så för katter?

Tur vi har hund också som kan äta upp det katten ratar. :p
Jag kan faktiskt inte tillräckligt om näringslära och foderinnehåll för att svara på detta.
Kattungematen är, så vitt jag förstått, mer näringsrik och i mindre bitar.
Men om det verkligen är skillnad innehållsmässigt mellan kattungemat och mat för vuxna katter kan jag inte svara på.
Men någon annan kanske kan?
 
Hon smakade på pannkaka idag så överdrivet kräsen kanske hon inte är. Men slickar dock bara av såsen på blötfodret... Funderar på att ta bort torrfodret i natt och sen servera blötfoder imorgon kl 6, och om hon verkligen vägrar det så kan jag ställa fram torrfoder någon timme senare. Låter det bra? Erbjuda mat var fjärde timme kanske är lämpligt till en så liten?
Mycket klassiskt.
Din katt är en riktig katt...
Såsen är god, varför äta det där andra onödiga?
 
Hon smakade på pannkaka idag så överdrivet kräsen kanske hon inte är. Men slickar dock bara av såsen på blötfodret... Funderar på att ta bort torrfodret i natt och sen servera blötfoder imorgon kl 6, och om hon verkligen vägrar det så kan jag ställa fram torrfoder någon timme senare. Låter det bra? Erbjuda mat var fjärde timme kanske är lämpligt till en så liten?

Såklart, såsen är ju det godaste hälsar min katt som ätit blötmat sedan han flyttade in och fortfarande slickar i sig den innan han äter själva bitarna. :D Pannkaka har varje katt och hund jag känt i mitt liv älskat, så det är jag inte alls förvånad att hon åt. Som sagt, jag tror att smakbitar av lite av varje hjälper till att hålla sinnet öppet istället för att de ska bli låsta på ett enda foder och säga "urk" åt allt annat.

Var fjärde timme låter helt okej för mig, och äter hon dåligt på det schemat så kan ni nog prova att förlänga med någon timme mellan gångerna. Man ska inte vara rädd för att låta en katt bli lite hungrig då och då, speciellt när man håller på att vänja in ett nytt foder. Fri tillgång på torrisar är rena döden för aptiten, upplever jag.

Fortsätt gneta, torrisar har ofta smakförstärkare i sig och luktar mer och då blir de mer tilltalande för katterna så det kan ta tid för dem att inse att det faktiskt går att äta annat också. Man kan krossa några torrisar och strössla på blötmaten om katten verkligen blåvägrar, men det tycker jag att man ska spara till man har provat det mesta annat.
 
Mina katter får 1-2 (per katt) blötmatspåse varje dag, dom säger själva till när dom vill ha.
Dom har alltid tillgång till torrfoder och uppskattar att kunna välja.
Det är väldigt tydligt vilket dom ber om.
Ibland tror jag ju per automatik att det är blötfoder dom vill ha och häller upp det.
Då får jag blicken...."-Matte, jag vill knapra lite och torrfodret är slut"
Jag förstår inte problemet med att låta katterna få varierad struktur på maten?
 
Mina katter får 1-2 (per katt) blötmatspåse varje dag, dom säger själva till när dom vill ha.
Dom har alltid tillgång till torrfoder och uppskattar att kunna välja.
Det är väldigt tydligt vilket dom ber om.
Ibland tror jag ju per automatik att det är blötfoder dom vill ha och häller upp det.
Då får jag blicken...."-Matte, jag vill knapra lite och torrfodret är slut"
Jag förstår inte problemet med att låta katterna få varierad struktur på maten?
På kattstatus.se står det bra under rubriken "kattmat". Det finns en PDF man kan ladda hem om man trycker på översta rubriken som heter något med "näringslära".

Texten beskriver att huvudproblemet med torrfoder är att katter behöver få i sig vatten via maten då de har en svag törstkänsla mot andra arter, samt att torrfoder innehåller kolhydrater och vegetabiliskt protein.
 
Jag förstår inte problemet med att låta katterna få varierad struktur på maten?

Varierad struktur kan dom få utan att man ger torrfoder. Kycklingvingar är perfekta att gnaga på. För min del är det bristen på vätska i torrfodret som är anledningen till varför jag inte vill ge det. Efter att ha haft en katt som fick njursvikt för att han drack för dåligt och vägrade äta annat än torrfoder så ser jag ingen anledning till att använda det. Det är ett konstigt påhitt som vi människor har kommit på. Kattdjur har funnit i miljontals år och torrfoder har funnits sedan mitten 1900-talet så det säger ju sig självt att katter inte har något behov av det.
 
Den mesta blötmat innehåller 85% vatten...så jag behöver nog inte oroa mig då.

Det är just därför katter ska ha bara blötmat/barf. Pga att det innehåller så mycket vatten. Kolla på innehållsförteckningen på även den bästa torrmaten så ser du att den innehåller vegetabilier och kolhydrater som en obligat karnivor inte kan smälta och ta upp näring från på samma sätt som omnivorer. Torrisar innebär att katten måste dricka mycket mer för att kompensera för vätskan den får i sig naturligt vid blötmat/barf och det kan vara svårt att se till. Många katter får njurproblem och det är oftast pga att de fått i sig för lite vätska.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
602
Senast: Hazel
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
392
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
701
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp