Fasa ut mediciner?

MM

Trådstartare
Hur lång tid kan det ta för ett läkemedel att försvinna helt ur systemet?

Tänker främst på bipolärmediciner som lamotrigin och Ziprasidon.
Atarax, oxascand och stilnoct borde väl försvinna rätt så omgående om man slutar med dom?

Ska till min läkare om typ två veckor men så länge orkar jag inte vänta på att få ett svar :p
Tänkte om någon har ett någorlunda hum här :)
 
Hur lång tid kan det ta för ett läkemedel att försvinna helt ur systemet?

Tänker främst på bipolärmediciner som lamotrigin och Ziprasidon.
Atarax, oxascand och stilnoct borde väl försvinna rätt så omgående om man slutar med dom?

Ska till min läkare om typ två veckor men så länge orkar jag inte vänta på att få ett svar :p
Tänkte om någon har ett någorlunda hum här :)
oxascand har halveringstid i kroppen på ca 10 h, så hur fort den utsöndras är beroende på dosen och hur ofta man tar då den även har viss accumulerande i kroppen.
 
Hur lång tid kan det ta för ett läkemedel att försvinna helt ur systemet?

Tänker främst på bipolärmediciner som lamotrigin och Ziprasidon.
Atarax, oxascand och stilnoct borde väl försvinna rätt så omgående om man slutar med dom?

Ska till min läkare om typ två veckor men så länge orkar jag inte vänta på att få ett svar :p
Tänkte om någon har ett någorlunda hum här :)
fass.se har oxå info om halveringstiden för alla läkemedel. :)
 
Jag hittade inget när jag kollade lamotriginens bipacksedel men det kanske är någon annanstans man kollar det på sidan?
Bu måste gå under fliken "fass" för läkemedlet och där finns närmare beskrivningar för läkemedlet än vad som står i bipacksedeln. för lamotrinigen är den dosberoende men ca 33 timmar.
 
Hur lång tid kan det ta för ett läkemedel att försvinna helt ur systemet?

Tänker främst på bipolärmediciner som lamotrigin och Ziprasidon.
Atarax, oxascand och stilnoct borde väl försvinna rätt så omgående om man slutar med dom?

Ska till min läkare om typ två veckor men så länge orkar jag inte vänta på att få ett svar :p
Tänkte om någon har ett någorlunda hum här :)

Kan väl inte vara mer än ett par dar om du menar att det syns i blodet?
 
Man räknar med att tiden det tar för läkemedel att så gott som helt lämna kroppen är ca 4-5 halveringstider.
 
Jag är dum som vanligt och fattar inget.
Men jag går på dessa mediciner.

Vi kan ta lamotriginen. Har ätit den i flera år och vill nu sluta. När är det ute ur koppen?
Dosen är 300 mg.
 
Halveringstiden för lamotrigin är väldigt varierande men om vi går på snittet 33 timmar så blir det alltså 33 timmar x 5, dvs 165 timmar eller för att översätta i dagar ca 7 dagar.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Sen undar jag vad du menar med att det är "ute ur kroppen". Syftar du på halveringstiden, eller på eventuella utsättnignssymtom?
 
Du ska väl inte sluta med Lamotrigin rakt av? Eller vad menar du?

Med lamotrigin kan jag sluta rakt av för jag har den mot bipolär sjukdom. Inte epilepsi. Har alltid slutat rakt av oavsett medicin. Får aldrig några utsättningssymptom.
Och nej. Jag ska inte sluta. Jag vill bara veta hur lång tid efter man har slutat med dom som det verksamma ämnet är helt försvunnet ur kroppen.
Men det verkade vara en vecka som en annan skrev.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 473
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 006
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp