Fasadfärg

super

Trådstartare
Vi måste måla om huset. Sambon gillar gult som vi har idag men med ljusare foder. Jag gillar grågrönt med vita foder.. Kan även tänka mig gult igen men en lite blekare gul och med ljusgrå foder. Finns ett hus i närheten som har just den gula färgen jag är intresserad av. Men då tycker sambon att vi ska köpa färg på Biltema eftersom dom fick bra i Folksams färgtest samt är billiga. Deras grå är dock väldigt ljusgrå så nästan tangerar vit.

Är det någon som målat med deras grå fasadfärg som har lust att lägga ut lite bilder?

Andra rekommendationer är oxå välkomna då vi är oerhört veliga.🙈
Bifogar bild på huset så kom med förslag.😁
20170823_173129.jpg
 
Om jag inte minns fel, så krävs även bygglov för och ändra färg på bostad, Men jag hade nog hellre valt ett mer känd färgtillverkare, ni kanske får måla om huset igen inom 1-2 år.
 
Om jag inte minns fel, så krävs även bygglov för och ändra färg på bostad, Men jag hade nog hellre valt ett mer känd färgtillverkare, ni kanske får måla om huset igen inom 1-2 år.
Nej inte alltid. Vi behöver inte bygglov (har kollat) nu när vi ska måla.

Klipper in svaret jag fick från stadsbyggnadskontoret

”Det krävs inte bygglov för en fasadändring på ett småhus inom planlagt område om åtgärden inte väsentligt ändrar byggnaden eller områdets karaktär. Vår generella bedömning är att det går att göra de flesta fasadändringar utan bygglov för småhus i områden med blandad villabebyggelse, där färg och materialval varierar. Detta så länge man undviker väldigt avvikande kulörer (exempelvis neonfärger, eller mörka färger när alla andra hus är ljusa).”
 
Nej inte alltid. Vi behöver inte bygglov (har kollat) nu när vi ska måla.

Klipper in svaret jag fick från stadsbyggnadskontoret

”Det krävs inte bygglov för en fasadändring på ett småhus inom planlagt område om åtgärden inte väsentligt ändrar byggnaden eller områdets karaktär. Vår generella bedömning är att det går att göra de flesta fasadändringar utan bygglov för småhus i områden med blandad villabebyggelse, där färg och materialval varierar. Detta så länge man undviker väldigt avvikande kulörer (exempelvis neonfärger, eller mörka färger när alla andra hus är ljusa).”
Gött de, här måste vi ansöka om bygglov för och ändra färg på huset.
 
Vi måste måla om huset. Sambon gillar gult som vi har idag men med ljusare foder. Jag gillar grågrönt med vita foder.. Kan även tänka mig gult igen men en lite blekare gul och med ljusgrå foder. Finns ett hus i närheten som har just den gula färgen jag är intresserad av. Men då tycker sambon att vi ska köpa färg på Biltema eftersom dom fick bra i Folksams färgtest samt är billiga. Deras grå är dock väldigt ljusgrå så nästan tangerar vit.

Är det någon som målat med deras grå fasadfärg som har lust att lägga ut lite bilder?

Andra rekommendationer är oxå välkomna då vi är oerhört veliga.🙈
Bifogar bild på huset så kom med förslag.😁
Visa bifogad fil 94068

Behåll gult, tycker jag. Grått tror jag kommer att ge huset lite tråkiga proportioner eftersom huset också har en grå sockel. Istället tror jag på ljusare grå eller grågrön ton på fönsterfoder, knutar och vindskivor.
 
Behåll gult, tycker jag. Grått tror jag kommer att ge huset lite tråkiga proportioner eftersom huset också har en grå sockel. Istället tror jag på ljusare grå eller grågrön ton på fönsterfoder, knutar och vindskivor.
Det är dock busenkelt att byta färg på sockeln, man kan t om få den bruten i exakt samma kulör som foder, knutar osv.
 
Det är dock busenkelt att byta färg på sockeln, man kan t om få den bruten i exakt samma kulör som foder, knutar osv.

Självklart kan man bryta en färg i vilken nyans man vill och måla om sockeln, det tror jag både jag och TS förstår.

Dock har jag svårt att föreställa mig att en mer vit sockel (om fönsterfoder m.m. är vita) skulle bli bra. Det tenderar också att se obalanserat ut och som om huset svävar eller balanserar ovanför sockeln. Grå färg på sockeln som fångas upp av omgivande stenar/stenhällar eller vindpinad brygga ger ett mycket mer harmoniskt intryck.
 
Vi måste måla om huset. Sambon gillar gult som vi har idag men med ljusare foder. Jag gillar grågrönt med vita foder.. Kan även tänka mig gult igen men en lite blekare gul och med ljusgrå foder. Finns ett hus i närheten som har just den gula färgen jag är intresserad av. Men då tycker sambon att vi ska köpa färg på Biltema eftersom dom fick bra i Folksams färgtest samt är billiga. Deras grå är dock väldigt ljusgrå så nästan tangerar vit.

Är det någon som målat med deras grå fasadfärg som har lust att lägga ut lite bilder?

Andra rekommendationer är oxå välkomna då vi är oerhört veliga.🙈
Bifogar bild på huset så kom med förslag.😁
Visa bifogad fil 94068
Vilket fint läge :love: jag röstar också för att behålla gult men byta till en ljusare färg på foder.
 
Blått! :angel:

Bara för att bryta mot strömmen :p (men tror iofs att det skulle också bli fint, ljusblått med mörkblåa knutar.)
 
Vi
Om jag inte minns fel, så krävs även bygglov för och ändra färg på bostad, Men jag hade nog hellre valt ett mer känd färgtillverkare, ni kanske får måla om huset igen inom 1-2 år.
Vi ligger utanför detaljplanerat område så tror faktiskt inte vi behöver bygglov.😊 Jag hoppas innerligt att vi inte behöver måla om redan om 1-2 år! Vi har bott här i fem år och har som sagt inte målat om under den tiden.
 
Är tvärtemot och säger absolut hellre grågrönt än gult (och om gult en betydligt ljusare mjukare gul som du säger). Tror dock inte på en för vit-grå där. Ljusgrönt annars!
 
Svarar alla. Grannarna har grågrönt hus och det är vansinnigt snyggt i mina ögon.🥰 På håll ser det mer rent grått ut men på nära håll går det i svagt grönt. Men håller med ngn som skrev att det kanske inte blir så snyggt iom sockeln på huset. Så tack för tipset!😊
 
Tack alla för att ni orkar engagera er och hjälpa oss!🤗🤗
Hittade faktiskt en bild där man ser grannens hus.😁 Så ni vet vad jag menar. Det ser dock grönare ut på bilden, säkert pga snön.
20220630_145157.jpg
 
gronahus_start_0.jpg


Jag tänker kanske någon av dessa färger som kan matcha om man målar på gult?

fasadfarg_gragron_varmvit_morkrod.jpg


Men är ju fint med gult med :D

om ni tänkte gå lite "wild and crazy" så tycker jag ju verkligen om färgarna ovan (förutom den längst till höger i första bilden...:wtf:)
Jag älskar röda fönster :love: det tillsammans med vita knutar passar liksom till alla färger!
Den gröna färgen i den sista bilden var fin :love:
 
Biltemas färg fick bra för att den anses vara "miljövänlig" då den inte innehåller rötskydd.
Rötskydd finns i tex Jotuns Demidekk.

Jag hatar att måla, därför köper jag känd bra färg som håller i 10-20 år.
Jag tror inte alls på billig färg från tex Biltema eller Rusta, den innehåller stor mängd vatten och inget rötskydd.
Jag föredrar att min fasad i ruttnar pga dålig färg...


Men det är jag det.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har hamnat i något slags ommålningsrus som började under långledigheten i julas. Då bestämde jag mig för att måla om en garderob i...
Svar
12
· Visningar
1 328
Senast: monster1
·
Hemmet Har lite beslutsångest här hemma. Vi har furuplank i hela huset förutom toa och en bit i hallen där det är klinker. Vi har haft...
Svar
10
· Visningar
1 837
Senast: Scata
·
Hemmet Årets renovering är bestämd, nu är det kökets tur. Och jag har hand om planeringen men behöver lite input känner jag. Kommer bilder på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 119
Senast: Luff
·
Hemmet Mitt vardagsrum i nya huset har en smarrig turkos färg, ganska ljus som drar mer åt grönt än blått. Hur fasiken inreder jag det snyggt...
2
Svar
20
· Visningar
8 531
Senast: Simply me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp