Bukefalos 28 år!

Fast eller mobilt bredband

Cacao_

Trådstartare
Jag överväger att gå över från fast bredband till mobilt bredband, eftersom jag kan få det billigare och dessutom brukar köra kontantkorts mobilt bredband när jag är på resande fot (= extra kostnad om jag fortsätter med fast bredband).

Vad är för och nackdelarna?
Vilka företag har fri surf? De jag har hittat är bredbandsbolaget, telenor och 3.

Jag laddar inte ner men kollar ibland på streamad tv (de olika tvbolagens play"kanaler")
 
Sv: Fast eller mobilt bredband

Jag hade valt fast.
Men det beror lite på vad du gör och vad du är van vid för hastighet.
Mobilt är ofta segt, och har leverantören problem (vilket verkar förekomma betydligt oftare på mobilt) så står du utan internet.

Är det inte risk att streamad tv segar på ett mobilt? Fast de kanske fungerar bra om man väljer de dyrare, det vet jag inte säkert.
Finns det mobila bredband som inte har ett tak för skickad/laddad data? de stryper väl hstigheten till nsätan noll om man väl gått över gränsen? Det brukar förvisso vara möjligt att köpa till mer datavolym då, men risken är ju att det blir en dyr historia.

Kolla att du har bra täckning där du bor med den operatär du tänker använda. Du bör jag ha mycket bra elelr utmärkt signalstyrka för att erhålla en bra hastighet.
 
Sv: Fast eller mobilt bredband

jag har 3 med 5gb surf. SKit helt enkelt, det segar och krånglar funkar urkasst.
Jag ska ha 7 mb men hahah 2 kanske jag kan få en lysande dag vilket gör det omöjligt att ladda ner film mm, det skulle ta 2 dar att få ner en hyrfilm..
 
Sv: Fast eller mobilt bredband

Jobbar mycket ute i skogen, använder då mitt mobila från Telia. Tämligen nervpåfrestande då det lägger av hela tiden.
Så jag säger som de andra, fast.
 
Sv: Fast eller mobilt bredband

I dagsläget har jag comhems medium abbonemang 10 Mbit/s. (som jag upptäckte nu kostar mer för mig än de som tecknar nytt, jag betalar 279 kr/månad)

Bor i storstad för tillfället och körde i början när jag flyttat hit med Comviqs kontantsurf som fungerade toppen förutom att veckosurfens "pott" tog slut när jag kollade på streamade tvserier för mycket. Däremot har det fungerat uselt på bonnvischan när jag befunnit mig där (men där snyltar jag alltid på släktingarnas vanliga bredband)

När jag är på resande fot så är det oftast mellan sveriges största städer.

Visst är det så att Comviq använder sig av tele2s nät? Så om kontantsurfandet med Comviq fungerat bra borde det göra det med Tele2s surfabbonemang?

Om jag då väljer Tele2s Mobilt Bredband Large med fri surf upp till 16 Mbit/s. Så får jag kanske lika snabbt internet som med comhem (räknar ju inte med att jag har 16mbit/s alltid hos tele2 men här i stan borde jag komma upp i 10 mbit/s tycker jag. Vad jag förstått har Tele2 fri surf (dvs inget tak för surfandet om jag fattat rätt men ska kolla upp det ordentligt) om man väljer large abbonnemanget, vilket är billigare än mitt comhemabbonemang.

:o Jag velar fortfarande trots ni säger fast bredband. Det är ju trots allt ganska smidigt att kunna surfa lite här o var som jag gjort med kontantsurfen när jag varit på resande fot.

Sputnik: Visst är det mer ute på "vischan" du bor än i "storstad? Det påverkar väl täckningen och hur stabil uppkopplingen är?
 
Sv: Fast eller mobilt bredband

Jag föredrar fast. Jag är hellre begränsad till att bara kunna surfa hemma men kunna surfa med stadig uppkoppling där, än att behöva bråka med ett mobilt bredband som sätter sig på tvären hela tiden. Hälften av tiden går åt till att försöka återupprätta uppkopplingen samt vänta på att den ska ansluta. Det blir inte mycket vettig surf gjord.
 
Sv: Fast eller mobilt bredband

Com hems bredband medium kostar 249 kr/månad och om du även har TV och telefon hos dem så får du ju det billigaste på köpet (telefonen mest troligt). Säger du upp bredbandet får du betala både för telefon och TV. Tele2s mobila bredband large kostar 229 kr och har fri surf. Så har du bara bredband hos ComHem tjänar du på att byta (under förutsättning att det mobila fungerar för dig då), har du även TV och telefon hos ComHem så blir det dyrare om du byter.

En liten parentes sådär (räknade fram och tillbaka på massa liknande när jag själv valde bredband, därav uträkningen. :D)
 
Sv: Fast eller mobilt bredband

fast jag åker ju ofta till typ Uppsala och Stockholm och det är ingen större skillnad, det svajar fortfarande när jag är där.
 
Sv: Fast eller mobilt bredband

Jag har mobilt bredband via telenor och är på det stora hela väldigt nöjd.

Hemma (uddevalla) funkar det bra och jag tycker att det har funkat riktigt stabilt, inga besvärliga avbrott eller liknande.

Men jag tycker samtidigt att det är mer eller mindre bluff att det är "mobilt".
Jag kan inte använda det alls hemma hos mina föräldrar (södra norrland), trots att täckningskartan visar att det ska gå.

Men håller du dig till större städer tror jag att det funkar fint :)
 
Sv: Fast eller mobilt bredband

Har själv försökt mig på några mobila bredband, framförallt 3 G och tycker inte någon fungerar tillfredställande. Det sista jag provade var comwiqs kontantsurf för jag tyckte det skulle vara praktiskt när jag befann mig uppe i skogarna i Närke. Jag hade 1 mil till en stad och kanske 2 till en annan. Lönlöst, efter att ha talat med supporten får jag bara veta att detta mobila bredband har inte en chans att få kontakt. Du har flera omdömen om olika bredband, både fasta och mobila ute på http://bredbandsbloggen.se/
 
Sv: Fast eller mobilt bredband

Det bror på det finns ju en del nackdelar med mobilt bredband
dels att det är segt om man ska surfa mycket (som jag)
om ni vill jobba på datorn skulle jag inte ta mobilt
det kan vara jobbigt att använda eftersom det är mycket segt mm
 
Sv: Fast eller mobilt bredband

Har du ett mobilabonemang där internet ingår så kan du surfa via den när du är på resande fot eller utanför sladdavstånd.

Jag kör med de via mitt Halebopabonemang och funkar helt ok om man inte ska se en massa film streamat men har ju de minsta datamängden i mobilabonemanget.

Kört med 3s mobila bredband men de krånglar bara mer och mer så funderar på att skaffa fast istället. Förut så var de inga problem men nu kan man vara utan internet eller seeegt som bara den men de finns inga fel enligt supporten utan allt funkar som de ska :grin:
 
Sv: Fast eller mobilt bredband

ja jo tom min tremobil har börjat roama trots att den funktionen är avslagen.. och inget fel säger 3.
Har köpt en telia kontantmobil och kör med ett tag, ska se om det blir billigare i längden.
 

Liknande trådar

Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
1 103
Senast: sjoberga
·
Hemmet Jag har en övervakningskamera som går på batteri och som sänder via mobildata. När jag köpte den ingick lite surf men nu är den slut...
Svar
0
· Visningar
295
Senast: Lupino
·
Hundavel & Ras Det finns ju så otroligt många hundraser. Hur valde ni vilken ras ni skulle skaffa? Hur gick tankarna? Fördelar/nackdelar? Stämde...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 457
Senast: Tiger tok
·
Äldre Jag hade tidigare ett mobilabonnemang med helt fri surf och 7Mbit/s för 69kr i månaden som tydligen var för bra så Telenor ändrade till...
Svar
7
· Visningar
701
Senast: labb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp