Fast i hundras träsk

Hund123

Trådstartare
Hej!

Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här.

Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år eller kanske året efter. Jag har lusläst på skk om hur många raser som helst men känner mig fortfarande som sagt helt yr vilken jag vill ha och vilken som skulle passa mig. Kanske jag skulle kunna få lite hjälp och tips av er?

Önskemål som jag har:

*Storleksbild runt 30-40 cm hög, dels för att den ska kunna leva/leka med min chihuahua(Storväxt 4kg) utan att han gör sig illa.

*Ingen jaktinstinkt då jag vill ha de lösa mycket.

*Frisk och sund med bra psyke prioriteras högt.

*Medium aktiv, ska vilja följa med på långpromenader, dagar i stallet och kanske hänga med på någon cykeltur/löptur då och då men ändå kunna ha lägre aktivitet under några dagar utan att börja klättra på väggarna.

*Robust och inte skör, dvs ingen ras som lätt bryter benen. Även att den klarar av viss kyla och väta.

*Följsam, lättlärd, social, lättsam. Vill inte ha en alltför reserverad hund. (kanske individuellt?)

*Kommer göra viss mental aktivering som enklare nosework, kanske spår osv men det är ingenting hunden bör kräva i mängder för att fungera normalt.

*Helst så lite pälsvård som möjligt(utan att frysa). Strävhåriga är jag inte särskilt intresserad av inte heller där jag behöver rycka håret i öronen då jag tycker det verkar obehagligt för hunden. Vill absolut inte hålla på mer än 1 dag i veckan.

Jag förstår ju att jag med största sannolikhet kommer behöva kompromissa på vissa ställen då det blir svårt att få alla önskemål i en och samma hund. Som pälsvård, vaktinstinkt osv.

Raser som jag tittat på är bla norsk lundehund, Shetland sheepdog, Volpino italiano, dvärgpudel, kromfohrländer med flera. Listan kan göras lång.

Lundehunden tycker jag nog verkar passa in bäst men den har såklart nackdelar som sjukdomen IL och ganska stark vakt och lätt att ta till sig nya revir.
Även sheltie verkar trevlig men de har ju enormt mycket päls, sen kanske att dom kräver för mycket aktivering än jag kan erbjuda?

Gillar även staffe men är högst tveksam till att det kommer funka tillsammans med min chihuahua pga deras muskelmassa och bufflighet (om jag tolkat rasen rätt).

Om ni har någon erfarenhet av nämnda raser får ni jättegärna berätta mer eller om ni kommer på någon jag inte tänkt på som kan passa. Jag tänker att när jag hittat några raser jag känner kan vara ”the one” så kommer jag självklart åka och hälsa på så jag får träffa rasen/prata med uppfödare, dock är det kanske lite knepigt nu med Corona.

Ber om ursäkt för långt inlägg och hoppas att någon orkat läsa, men vill verkligen att det ska bli rätt.
 
Hej!

Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här.

Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år eller kanske året efter. Jag har lusläst på skk om hur många raser som helst men känner mig fortfarande som sagt helt yr vilken jag vill ha och vilken som skulle passa mig. Kanske jag skulle kunna få lite hjälp och tips av er?

Önskemål som jag har:

*Storleksbild runt 30-40 cm hög, dels för att den ska kunna leva/leka med min chihuahua(Storväxt 4kg) utan att han gör sig illa.

*Ingen jaktinstinkt då jag vill ha de lösa mycket.

*Frisk och sund med bra psyke prioriteras högt.

*Medium aktiv, ska vilja följa med på långpromenader, dagar i stallet och kanske hänga med på någon cykeltur/löptur då och då men ändå kunna ha lägre aktivitet under några dagar utan att börja klättra på väggarna.

*Robust och inte skör, dvs ingen ras som lätt bryter benen. Även att den klarar av viss kyla och väta.

*Följsam, lättlärd, social, lättsam. Vill inte ha en alltför reserverad hund. (kanske individuellt?)

*Kommer göra viss mental aktivering som enklare nosework, kanske spår osv men det är ingenting hunden bör kräva i mängder för att fungera normalt.

*Helst så lite pälsvård som möjligt(utan att frysa). Strävhåriga är jag inte särskilt intresserad av inte heller där jag behöver rycka håret i öronen då jag tycker det verkar obehagligt för hunden. Vill absolut inte hålla på mer än 1 dag i veckan.

Jag förstår ju att jag med största sannolikhet kommer behöva kompromissa på vissa ställen då det blir svårt att få alla önskemål i en och samma hund. Som pälsvård, vaktinstinkt osv.

Raser som jag tittat på är bla norsk lundehund, Shetland sheepdog, Volpino italiano, dvärgpudel, kromfohrländer med flera. Listan kan göras lång.

Lundehunden tycker jag nog verkar passa in bäst men den har såklart nackdelar som sjukdomen IL och ganska stark vakt och lätt att ta till sig nya revir.
Även sheltie verkar trevlig men de har ju enormt mycket päls, sen kanske att dom kräver för mycket aktivering än jag kan erbjuda?

Gillar även staffe men är högst tveksam till att det kommer funka tillsammans med min chihuahua pga deras muskelmassa och bufflighet (om jag tolkat rasen rätt).

Om ni har någon erfarenhet av nämnda raser får ni jättegärna berätta mer eller om ni kommer på någon jag inte tänkt på som kan passa. Jag tänker att när jag hittat några raser jag känner kan vara ”the one” så kommer jag självklart åka och hälsa på så jag får träffa rasen/prata med uppfödare, dock är det kanske lite knepigt nu med Corona.

Ber om ursäkt för långt inlägg och hoppas att någon orkat läsa, men vill verkligen att det ska bli rätt.

Är Papillon för liten?
Det är ju annars en lättsam, frisk, tålig ras som gärna hänger med på allt. Men som också kan nöja sig med chill-dagar etc.
 
Är Papillon för liten?
Det är ju annars en lättsam, frisk, tålig ras som gärna hänger med på allt. Men som också kan nöja sig med chill-dagar etc.
Jag tror nog det, kanske inte helt uteslutet, Volpinon som jag tittat på är ju ungefär samma storlek. Men helst vill jag ha en hund som i alla fall har lite längre ben då jag gärna tar med den på cykeltur eller löptur. Min chihuahua uppskattar en cykeltur nästan mer än en promenad, men det går inte så fort och det är ju inga direkta distanser man kan köra så han brukar få varva med att sitta i korgen och springa bredvid vid längre distanser. Men en hund i 30-40 storleken kanske inte heller klarar särskilt långa distanser, kanske optimistisk att tänka att den ska kunna följa med bredvid sportcykeln?

Annars får jag väl kanske införskaffa en till korg till cykeln så en får sitta bak och en fram när det blir för jobbigt att springa :p
 
Jag tror nog det, kanske inte helt uteslutet, Volpinon som jag tittat på är ju ungefär samma storlek. Men helst vill jag ha en hund som i alla fall har lite längre ben då jag gärna tar med den på cykeltur eller löptur. Min chihuahua uppskattar en cykeltur nästan mer än en promenad, men det går inte så fort och det är ju inga direkta distanser man kan köra så han brukar få varva med att sitta i korgen och springa bredvid vid längre distanser. Men en hund i 30-40 storleken kanske inte heller klarar särskilt långa distanser, kanske optimistisk att tänka att den ska kunna följa med bredvid sportcykeln?

Annars får jag väl kanske införskaffa en till korg till cykeln så en får sitta bak och en fram när det blir för jobbigt att springa :p

Mina pappisar har orkat långa ridturer i alla gångarter, hela dagar i stallet med ibland fler ridpass och även då jag sprang milen offroad ett par ggr/v. Det är ju en lätt och atletisk ras.
Ibland efter ridturer då hästarna släpar sig hem i trötthet trippar pappisarna glatt in på stallplanen och blir överlyckliga över ett boll-fynd som ska de vill ha kastade. 😅

Men kan absolut köpa att man vill ha större hund av ngt skäl.
 
De exemplar av norsk lundehund jag stött på har varit av det mer självständiga och egensinniga slagen så jag skulle nog hellre kika mot en dansk svensk gårdshund. Volpino har jag inte alls koll på men de spetsar av olika slag jag stött på har oftast varit rätt självständiga och den beskrivs ju ha vakt och vaksamhet i sig. Då skulle jag kika hellre mot västgötaspets som har mycket spetskaraktär men ändå ligger i vallhundsgruppen och är rätt följsamma käcka hundar.
Sheltie går att borsta ur rätt bra eller välja en man tror får mindre päls. Även om det är en aktiv ras så upplever inte jag dom som arbetsmaskiner och man behöver inte välja efter väldigt aktiva linjer. Pudel tycker jag också passar in bra på dina önskemål, aktiv ras men som är okej med soffhäng också, lättlärda och följsamma.
 
Tillägg, skulle jag ha chihuahua och vilja ha en lite större hund så skulle jag nog kika typ mot sheltie som är lite nättare och jag upplever dem som väldigt medvetna om sin kropp. Eller pudel som jag också upplever är lite försiktigare i sin lek.
Jag har en liten blandis som ändå är robust och kan säga att vår Mas leker mycket bättre med henne än corgin som är som en ångvält och väldigt fysisk i leken och med dålig kroppskontroll vilket är så jag uppfattar att de flesta corgis är överlag.
 
Tycker också det låter som att pappis stämmer in på allt utom storleken.

De är otroligt käcka och sportiga hundar som verkligen hänger med på allt. Roliga att träna också! :)
 
Hej!

Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här.

Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år eller kanske året efter. Jag har lusläst på skk om hur många raser som helst men känner mig fortfarande som sagt helt yr vilken jag vill ha och vilken som skulle passa mig. Kanske jag skulle kunna få lite hjälp och tips av er?

Önskemål som jag har:

*Storleksbild runt 30-40 cm hög, dels för att den ska kunna leva/leka med min chihuahua(Storväxt 4kg) utan att han gör sig illa.

*Ingen jaktinstinkt då jag vill ha de lösa mycket.

*Frisk och sund med bra psyke prioriteras högt.

*Medium aktiv, ska vilja följa med på långpromenader, dagar i stallet och kanske hänga med på någon cykeltur/löptur då och då men ändå kunna ha lägre aktivitet under några dagar utan att börja klättra på väggarna.

*Robust och inte skör, dvs ingen ras som lätt bryter benen. Även att den klarar av viss kyla och väta.

*Följsam, lättlärd, social, lättsam. Vill inte ha en alltför reserverad hund. (kanske individuellt?)

*Kommer göra viss mental aktivering som enklare nosework, kanske spår osv men det är ingenting hunden bör kräva i mängder för att fungera normalt.

*Helst så lite pälsvård som möjligt(utan att frysa). Strävhåriga är jag inte särskilt intresserad av inte heller där jag behöver rycka håret i öronen då jag tycker det verkar obehagligt för hunden. Vill absolut inte hålla på mer än 1 dag i veckan.

Jag förstår ju att jag med största sannolikhet kommer behöva kompromissa på vissa ställen då det blir svårt att få alla önskemål i en och samma hund. Som pälsvård, vaktinstinkt osv.

Raser som jag tittat på är bla norsk lundehund, Shetland sheepdog, Volpino italiano, dvärgpudel, kromfohrländer med flera. Listan kan göras lång.

Lundehunden tycker jag nog verkar passa in bäst men den har såklart nackdelar som sjukdomen IL och ganska stark vakt och lätt att ta till sig nya revir.
Även sheltie verkar trevlig men de har ju enormt mycket päls, sen kanske att dom kräver för mycket aktivering än jag kan erbjuda?

Gillar även staffe men är högst tveksam till att det kommer funka tillsammans med min chihuahua pga deras muskelmassa och bufflighet (om jag tolkat rasen rätt).

Om ni har någon erfarenhet av nämnda raser får ni jättegärna berätta mer eller om ni kommer på någon jag inte tänkt på som kan passa. Jag tänker att när jag hittat några raser jag känner kan vara ”the one” så kommer jag självklart åka och hälsa på så jag får träffa rasen/prata med uppfödare, dock är det kanske lite knepigt nu med Corona.

Ber om ursäkt för långt inlägg och hoppas att någon orkat läsa, men vill verkligen att det ska bli rätt.
En mittelspitz? Tycker att de verkar himla trevliga.

Pudel är ju absolut pälsvård, även om du har den klippt måste du klippa den. Plus att dvärgpudel är ganska små och lite av den skörare typen och benbrott är inte helt ovanliga på valpar.
Robusta hundar hittar du oftast bland terrier och schnauzer men då följer även pälsvården med.
Dansk-svensk gårdshund skulle jag också slå ett öga på.
 
Kanske japansk spets?
Eller lancashire heeler?

Jag har en västgötaspets och även om jag tycker att rasen passar bra in på dina önskemål hade jag aldrig vågat släppa honom för att leka med en chihuahua.
 
Senast ändrad:
Slår ett slag för ( ev kortklippt?) Bichon havanais! Friska, pigga, hänger med på allt och kan chilla utan att klättra på väggarna.
 
Oj, många svar. Jag som trodde att det skulle bli lite enklare efter råd här, nu nästan ännu lite svårare haha.

Papillonen låter ju ändå lite intresserant trots storleken, jag får nog kanske titta lite mer på den.
Både Japansk spets och dansk svensk gårdshund har jag tittat på tidigare dock efter lite research så verkar spetsen extremt skällig och nervös, gårdshunden har jag även hört att den är svår att ha lös. Men det kanske bara gäller att uppfostra den bra och hitta uppfödare med bra avel?

Hur som helst så verkar det ju som att den största kompromissen jag får göra är pälsvården, då de flesta raser jag gillar har väldigt mycket päls som sheltie eller pudel. På dom har jag faktiskt bara hittat pälsvården som enda nackdel än så länge.
 
Tänker att både när det gäller Sheltie och pudel får man vara lite extra noga med att kolla upp temperament i linjerna, men annars är det trevliga hundar :)
 
Vad är det du tänker på då, som man ska titta efter? Är det raser som råkat ut för oseriös avel?

Typ alla raser har oseriös avel på nåt plan, tyvärr. Just hos pudel och sheltie är det framförallt diverse rädslor man ska akta sig för. Titta efter uppfödare som gör mentalbeskrivning med sina hundar, så att du själv kan titta i Avelsdata hur deras protokoll ser ut. Många snackar fint om sina stabila jyckar men sen när man efterforskar så ser man att de ljuger sig blå. :down:
 
Vad Invicta sa!

Pudel och sheltie är ju populära raser och då ökar ju alltid risken att mindre nogräknade uppfödare parar vad som helst för att möta efterfrågan på valpar.

Får man tag i en stabil individ är det som sagt supertrevliga hundar, men var som sagt lite extra försiktig.
 
Hur som helst så verkar det ju som att den största kompromissen jag får göra är pälsvården, då de flesta raser jag gillar har väldigt mycket päls som sheltie eller pudel. På dom har jag faktiskt bara hittat pälsvården som enda nackdel än så länge.
Papillon och phalene ska ha päls som kräver minimalt med vård. Är den pälsad som den ska så räcker en genomborstning i veckan högst.
Smuts glider dessutom av. Jämför jag mna flattar och denna pappis så var de stora leriga länge om jag inte borstade eller duschade. Pappisen skakar på sig och sedan är leran borta

Själv råkar jag ha skaffat ett pälsmonster som får tovor men det är inte rastypiskt :)
 
...
Både Japansk spets och dansk svensk gårdshund har jag tittat på tidigare dock efter lite research så verkar spetsen extremt skällig och nervös, gårdshunden har jag även hört att den är svår att ha lös. Men det kanske bara gäller att uppfostra den bra och hitta uppfödare med bra avel?
Jag har alltid kunnat ha mina gårdshundar lösa utan problem, men det kan så klart variera från individ till individ. Jag har en bekant som har tre gårdisar - två av dem kan hon ha lösa, men den tredje drar iväg så fort den får en chans.
För övrigt tycker jag att gårdshunden passar bra in på de flesta av dina önskemål - men jag är ju partisk - har min fjärde och femte tik just nu och gillar rasen skarpt :)
 
Du skriver att du tittat på kromfohrländer. Jättetrevlig ras, men då får du vara beredd att kompromissa med dina önskemål om social hund, kromisar är i regel reserverade och ointresserade av främlingar. Min uppfattning är också att det är vanligt med en del vakt. De strävhåriga är vanligare, för en släthårig får du leta mer/vänta längre, och då var det redan innan Corona så att man fick vara beredd att vänta ett bra tag på (strävhårig) valp.
(Men som helt opartisk kromisägare så är de fantastiska :love: )
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 625
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 895
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 723
Senast: mysboll
·
Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
4 825
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Arbetsintervju
  • Vad läser du just nu?
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp