Fast i hundras träsk

Oj, många svar. Jag som trodde att det skulle bli lite enklare efter råd här, nu nästan ännu lite svårare haha.

Papillonen låter ju ändå lite intresserant trots storleken, jag får nog kanske titta lite mer på den.
Både Japansk spets och dansk svensk gårdshund har jag tittat på tidigare dock efter lite research så verkar spetsen extremt skällig och nervös, gårdshunden har jag även hört att den är svår att ha lös. Men det kanske bara gäller att uppfostra den bra och hitta uppfödare med bra avel?

Hur som helst så verkar det ju som att den största kompromissen jag får göra är pälsvården, då de flesta raser jag gillar har väldigt mycket päls som sheltie eller pudel. På dom har jag faktiskt bara hittat pälsvården som enda nackdel än så länge.

Jag är totalt ointresserad av pälsvård och är glad åt pappisarnas silkiga päls. Skiten slinker av och det blir extremt sällan tovor. Hela hunden borstar jag nog 1 gång i månaden typ. Och just öronen ibland detsamma, men ibland kanske varannan v. Det har räckt fint för alla mina 5.

Sheltie och pudel är hundar jag kan tycka är himla kul. Men det finns ju tyvärr rädd mkt mentala problem inom raserna. Så sålla noga om du bestämmer för någon av de raserna. :)
 
Schipperke så klar - så häftig hund :D


Jag slår även ett slag för följande raser:

Bichon havanais
Japansk spets
Mittelspitz
Dansk-svensk gårdshund som andra nämnt tidigare
Lancashire heeler
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Oavsett vilken ras jag väljer, hur vet man om valpen kommer från en bra linje? Vart någonstans kan man se om uppfödaren testar sina hundars mentalitet, om det inte finns på deras hemsida. Kan man även se individens resultat någonstans? Enda jag hittat är allmänt resultat för hela rasen. Vore ju lite enklare om det fanns någon databas för uppfödare/individ resultat speciellt på raser som exempelvis pudel och sheltie med hur många uppfödare i landet som helst, man kan ju inte kontakta alla. Hur många led bör mentaliteten vara testad, ska det finnas tester på både tikens och hanens sida. Hur ”sträng” ska man vara?

Kanske mycket frågor nu men verkar ju vara mycket man ska tänka på när man köper valp. Lite mer osäker nu på pudel och sheltie om de verkar ha mycket problem, vill ju verkligen inte ha en till rädd/osäker hund då min chi redan är åt det hållet (dock är han mycket bättre nu än när jag köpte honom, men det kommer ju förmodligen aldrig försvinna helt)
 
Oavsett vilken ras jag väljer, hur vet man om valpen kommer från en bra linje? Vart någonstans kan man se om uppfödaren testar sina hundars mentalitet, om det inte finns på deras hemsida. Kan man även se individens resultat någonstans? Enda jag hittat är allmänt resultat för hela rasen. Vore ju lite enklare om det fanns någon databas för uppfödare/individ resultat speciellt på raser som exempelvis pudel och sheltie med hur många uppfödare i landet som helst, man kan ju inte kontakta alla. Hur många led bör mentaliteten vara testad, ska det finnas tester på både tikens och hanens sida. Hur ”sträng” ska man vara?

Kanske mycket frågor nu men verkar ju vara mycket man ska tänka på när man köper valp. Lite mer osäker nu på pudel och sheltie om de verkar ha mycket problem, vill ju verkligen inte ha en till rädd/osäker hund då min chi redan är åt det hållet (dock är han mycket bättre nu än när jag köpte honom, men det kommer ju förmodligen aldrig försvinna helt)

Du kan kolla upp individernas resultat på hunddata så länge du vet vilket namn hunden är registrerad under. :)
 
Oavsett vilken ras jag väljer, hur vet man om valpen kommer från en bra linje? Vart någonstans kan man se om uppfödaren testar sina hundars mentalitet, om det inte finns på deras hemsida. Kan man även se individens resultat någonstans? Enda jag hittat är allmänt resultat för hela rasen. Vore ju lite enklare om det fanns någon databas för uppfödare/individ resultat speciellt på raser som exempelvis pudel och sheltie med hur många uppfödare i landet som helst, man kan ju inte kontakta alla. Hur många led bör mentaliteten vara testad, ska det finnas tester på både tikens och hanens sida. Hur ”sträng” ska man vara?

Kanske mycket frågor nu men verkar ju vara mycket man ska tänka på när man köper valp. Lite mer osäker nu på pudel och sheltie om de verkar ha mycket problem, vill ju verkligen inte ha en till rädd/osäker hund då min chi redan är åt det hållet (dock är han mycket bättre nu än när jag köpte honom, men det kommer ju förmodligen aldrig försvinna helt)
Förutom att man som @Sel skriver kan kolla upp hundarna på hunddata rekommenderar jag att lägga ut "kontaktannons" i rasgrupperna man är intresserad av för att få träffa lite olika individer. Då kan man ju även få ett hum om vilka hundar/linjer som man gillar alt inte gillar. Kan göra det lättare att sortera sen.

Jag har tex träffat flera som varit intresserade av dobermann komma hit så de ska få träffa nån individ liksom.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Håller med @Wingates
Att träffa många olika individer är verkligen toppen! Särskilt om man kan få tillfälle göra det avslappnat och få prata med vanliga ägare istället för bara uppfödare.
Vi har haft med många 'nyfikna åskådare' på våra shibapromenader - just rasträffar är ju ett utmärkt sätt att få heja på ett antal individer på en och samma gång, även om det inte är 'i tiden' just nu förstås.
 
Ett tips är att gå med i planerade valpkullar-grupper på fb.

Då kan du ta kontaktt med uppfödarna när valp planeras, och förhoppningsvis få möjlighet att träffa föräldrarna, eller iaf tiken. Det ger jättemycket, du får en mycket tydligare bild om valpar efter denne är intressant, utan att distraheras av att sitta mitt i en kull med valpar. ;)
 
Åh en sak till, tycker inte alls du ska bli avskräckt när det gäller de raserna. Det finns som sagt en massa urtrevliga pudlar och shelties.

Vill du ha en sådan så kolla upp linjerna och träffa släktingar om möjligt så hittar du säkert en trevlig individ.

Det finns vissa raser jag aldrig någonsin skulle rekommendera någon att skaffa då de har fruktansvärd hälsostatistik, dessa är inte någon av dem. :)
 
Hej!

Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här.

Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år eller kanske året efter. Jag har lusläst på skk om hur många raser som helst men känner mig fortfarande som sagt helt yr vilken jag vill ha och vilken som skulle passa mig. Kanske jag skulle kunna få lite hjälp och tips av er?

Önskemål som jag har:

*Storleksbild runt 30-40 cm hög, dels för att den ska kunna leva/leka med min chihuahua(Storväxt 4kg) utan att han gör sig illa.

*Ingen jaktinstinkt då jag vill ha de lösa mycket.

*Frisk och sund med bra psyke prioriteras högt.

*Medium aktiv, ska vilja följa med på långpromenader, dagar i stallet och kanske hänga med på någon cykeltur/löptur då och då men ändå kunna ha lägre aktivitet under några dagar utan att börja klättra på väggarna.

*Robust och inte skör, dvs ingen ras som lätt bryter benen. Även att den klarar av viss kyla och väta.

*Följsam, lättlärd, social, lättsam. Vill inte ha en alltför reserverad hund. (kanske individuellt?)

*Kommer göra viss mental aktivering som enklare nosework, kanske spår osv men det är ingenting hunden bör kräva i mängder för att fungera normalt.

*Helst så lite pälsvård som möjligt(utan att frysa). Strävhåriga är jag inte särskilt intresserad av inte heller där jag behöver rycka håret i öronen då jag tycker det verkar obehagligt för hunden. Vill absolut inte hålla på mer än 1 dag i veckan.

Jag förstår ju att jag med största sannolikhet kommer behöva kompromissa på vissa ställen då det blir svårt att få alla önskemål i en och samma hund. Som pälsvård, vaktinstinkt osv.

Raser som jag tittat på är bla norsk lundehund, Shetland sheepdog, Volpino italiano, dvärgpudel, kromfohrländer med flera. Listan kan göras lång.

Lundehunden tycker jag nog verkar passa in bäst men den har såklart nackdelar som sjukdomen IL och ganska stark vakt och lätt att ta till sig nya revir.
Även sheltie verkar trevlig men de har ju enormt mycket päls, sen kanske att dom kräver för mycket aktivering än jag kan erbjuda?

Gillar även staffe men är högst tveksam till att det kommer funka tillsammans med min chihuahua pga deras muskelmassa och bufflighet (om jag tolkat rasen rätt).

Om ni har någon erfarenhet av nämnda raser får ni jättegärna berätta mer eller om ni kommer på någon jag inte tänkt på som kan passa. Jag tänker att när jag hittat några raser jag känner kan vara ”the one” så kommer jag självklart åka och hälsa på så jag får träffa rasen/prata med uppfödare, dock är det kanske lite knepigt nu med Corona.

Ber om ursäkt för långt inlägg och hoppas att någon orkat läsa, men vill verkligen att det ska bli rätt.
Som flera sagt så kolla bichon havanais. Vi kommer nog ha samma kriterier vid nästa hund och vi har sneglat mot den rasen.
Hänger gärna med, men kräver inte massa aktivering, som jag förstått.
 
Jag har ungefär samma önskemål och har bestämt mig för att nästa hund blir en bichon havanais, som kommer att hållas kortklippt. Friska sunda pigga hundar med fart i och mycket mellan öronen, men utan att bli galna om de inte aktiveras enormt mycket. Inte minst ser jag fram emot att slippa dammsuga vareviga dag, då de inte fäller ;)
 
Hej!

Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här.

Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år eller kanske året efter. Jag har lusläst på skk om hur många raser som helst men känner mig fortfarande som sagt helt yr vilken jag vill ha och vilken som skulle passa mig. Kanske jag skulle kunna få lite hjälp och tips av er?

Önskemål som jag har:

*Storleksbild runt 30-40 cm hög, dels för att den ska kunna leva/leka med min chihuahua(Storväxt 4kg) utan att han gör sig illa.

*Ingen jaktinstinkt då jag vill ha de lösa mycket.

*Frisk och sund med bra psyke prioriteras högt.

*Medium aktiv, ska vilja följa med på långpromenader, dagar i stallet och kanske hänga med på någon cykeltur/löptur då och då men ändå kunna ha lägre aktivitet under några dagar utan att börja klättra på väggarna.

*Robust och inte skör, dvs ingen ras som lätt bryter benen. Även att den klarar av viss kyla och väta.

*Följsam, lättlärd, social, lättsam. Vill inte ha en alltför reserverad hund. (kanske individuellt?)

*Kommer göra viss mental aktivering som enklare nosework, kanske spår osv men det är ingenting hunden bör kräva i mängder för att fungera normalt.

*Helst så lite pälsvård som möjligt(utan att frysa). Strävhåriga är jag inte särskilt intresserad av inte heller där jag behöver rycka håret i öronen då jag tycker det verkar obehagligt för hunden. Vill absolut inte hålla på mer än 1 dag i veckan.

Jag förstår ju att jag med största sannolikhet kommer behöva kompromissa på vissa ställen då det blir svårt att få alla önskemål i en och samma hund. Som pälsvård, vaktinstinkt osv.

Raser som jag tittat på är bla norsk lundehund, Shetland sheepdog, Volpino italiano, dvärgpudel, kromfohrländer med flera. Listan kan göras lång.

Lundehunden tycker jag nog verkar passa in bäst men den har såklart nackdelar som sjukdomen IL och ganska stark vakt och lätt att ta till sig nya revir.
Även sheltie verkar trevlig men de har ju enormt mycket päls, sen kanske att dom kräver för mycket aktivering än jag kan erbjuda?

Gillar även staffe men är högst tveksam till att det kommer funka tillsammans med min chihuahua pga deras muskelmassa och bufflighet (om jag tolkat rasen rätt).

Om ni har någon erfarenhet av nämnda raser får ni jättegärna berätta mer eller om ni kommer på någon jag inte tänkt på som kan passa. Jag tänker att när jag hittat några raser jag känner kan vara ”the one” så kommer jag självklart åka och hälsa på så jag får träffa rasen/prata med uppfödare, dock är det kanske lite knepigt nu med Corona.

Ber om ursäkt för långt inlägg och hoppas att någon orkat läsa, men vill verkligen att det ska bli rätt.

Schipperke kanske kan passa. Vikt 3-9 kg och den kräver ett minimum av pälsvård.
Det finns en facebookgrupp som heter Schipperke Sverige där du kan fråga om rasen. Där kan du se många fina bilder på rasen och läsa om hundarna.
SKK om rasen:

  • Rasen är främst en sällskapshund men har sina vaktegenskaper kvar. Den vaktar sitt revir och är en alert alarmklocka.
  • Den behöver en bestämd och konsekvent uppfostran för att utvecklas till den drömhund som den kan bli i rätta händer.
  • Den kräver inte mängder med motion men den vill definitivt ha ut mer av livet än att bara ligga på en kudde.
  • Rasen är både tuff och oöm. Den är lättlärd, arbetsvillig, nyfiken och pigg på det mesta.
  • Besök gärna rasklubbens webbplats för mer information.

https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser--annonser/schipperke/
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 617
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 879
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
4 575
Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
4 820
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp