Fast i nedåtgående spiral, orkar inte längre.

@whyme

Ville bara säga att även med en ADHD diagnos så är det rätt vanligt med självskadebeteende om man har mycket ångest. Tänkte på om ärren du beskrev.

Hört talas om skinn-picking?
"Sysslar" du men något sånt här också?
Det är också en slags ångestdämpning och jag ser det tyvärr på nära håll hos en som har ADHD..

http://www1.psykiatristod.se/Psykia...am/OCD-och-relaterade-syndrom/Dermatillomani/


Väl medveten om vad du går igenom. Du är inte ensam :heart
 
@whyme

Ville bara säga att även med en ADHD diagnos så är det rätt vanligt med självskadebeteende om man har mycket ångest. Tänkte på om ärren du beskrev.

Hört talas om skinn-picking?
"Sysslar" du men något sånt här också?
Det är också en slags ångestdämpning och jag ser det tyvärr på nära håll hos en som har ADHD..

http://www1.psykiatristod.se/Psykia...am/OCD-och-relaterade-syndrom/Dermatillomani/


Väl medveten om vad du går igenom. Du är inte ensam :heart

Ja just självskadebeteende i samband med adhd har jag också hört ska vara vanligt, vid stress ökar det för mig, då dämpar jag stress och ångest med att skära mig.

Hört talas om det där, men kan inte påstå att det är något jag gör, verkar jobbigt för drabbade. Mer att jag kanske river mig med naglar, biter, trycker naglarna i huden vid nödfall så som extrem ångest utan tillgång till rakblad men det är inte ofta det händer.
 
Inte ens en vecka kvar till julafton, börjar redan ångra att jag tackat ja till att fira jul med släkt och nyår med "vänner"... Kommer aldrig klara av att äta något på julafton runt släkten, ångesten river redan nu i kroppen över att behöva vara nära all mat och alla blickar och kommentarer jag vet att jag kommer få. Att äta när man är iakttagen gör allt ännu värre, det bara låser sig och jag klarar inte det.

Försöker frenetiskt intala mig själv att det kommer gå bra (går inte så bra...) och att jag inte ska avboka planerna, vilket är väldigt lockande. Skulle vara mycket bättre att strunta i allt och spendera dagarna hemma själv istället, då kanske jag till och med kanske skulle kunna få i mig lite mat fram tills dess, ifall folk slapp se mig..

För just maten går det skit med just nu, 150kcal igår och inte mycket mer idag och allt i flytande form dessutom. Börjar redan känna av bristen på mat men helt ärligt så gillar jag faktiskt känslan av att vara skakig, yr och svag, hur knäppt det än låter. Jag har i alla fall kontroll och känner mig duktig som är tillbaka på rätt stig och inte överäter i alla fall. Min hjärna är helt besatt av mat, vikt, kilon, kalorier osv, vilket gör att andra jobbiga tankar tar mindre plats för tillfället, så det är ju positivt.
 
Håller på att fullständigt bryta ihop i ren panik över julafton. Spenderat timmar på att försöka komma på vad jag kan äta på julbordet men ju mer jag tänker ju mer panik får jag. Finns det inte nått som är lågt på kalorier?? I stort sett inte ätit sen i lördags, endast buljongsoppor och lite sallad. Det sistnämnda utlöste sån ångest att jag inte ens klarade av att behålla det längre än en kvart, lyckat..

Vet inte vad jag ska göra, vill bara ställa in julfirandet och säga att jag är sjuk så jag slipper se all mat och allas blickar. Haft lite mer energi idag tack och lov, men trots flera lager kläder och nu 24 grader inne har jag svårt att hålla värmen, suck. Det positiva är att jag bränner kalorier när jag fryser i alla fall. Jag är knäpp på riktigt, klockan är efter 01 och jag sitter och googlar kalorier i julmat varvat med att gå upp och kolla mig i spegeln och äcklas över allt fett jag ser, varför kan jag inte bara sova som normala vuxna människor?
 
Psykiatrin var ett skämt. Fick ingen som helst hjälp, de kollade inte ens igenom mina svar på formulären, fick en kommentar om att jag hade insjunkna kinder och var smal, men inte en enda fråga kring hur jag mådde eller någonting. Har knappt ätit på 3veckor, lever på ca 500kcal per dag, spytt några gånger, tränat en del. Nu orkar jag ingenting mer än att ligga i mörkret i sängen ungefär, noll energi och total ångest som dränker mig.

Känns som om de aldrig kommer bli bättre, allt blir bara sämre men jag verkar ju tydligen inte vara tillräckligt smal för att oroa läkarna. Vet varken ut eller in längre, så less på det här, men jag kan heller inte sluta. Min kropp håller på att säga upp sig, blå om naglar & läppar, tryck över bröstet, andningssvårigheter, yr, skakar konstant och fryser.

Skulle vilja gå ner 8kg till, då kanske jag också anses tillräckligt sjuk av vården, bmi 17-18 var ju inte tillräckligt smalt. Vet inte hur länge till jag faktiskt orkar. Är sjukvården såhär överallt?
 
Verkligen skönt att höra att man kan må bra, tack för att du berättar!
Hur har du upplevt hjälpen som vuxen? Jag har ju aldrig sökt hjälp som minderårig, förlorade en nära vän i självmord som minderårig men det var aldrig något som pratades om och mina närstående sökte aldrig hjälp för min del, trots att dom faktiskt fick reda på att jag i samband med det, själv hade självmordstankar och faktiskt planerade att genomföra det. I efterhand känner jag att det var ett väldigt märkligt agerande från deras sida, att det aldrig gjordes något mer, inte heller lärare i skolan bemötte det trots att personen i fråga gick i samma skola och de visste om att vi var nära vänner, jätte konstigt när jag tänker tillbaka.

Får jag fråga hur du kom ur din äs? Räckte det för dig med "bara" samtal? För mig känns det som något helt oövervinneligt och sjukt långt bort då det är något jag brottats med så länge jag kan minnas faktiskt.

Tack för att du tog upp de positiva sidorna med adhd'n, lätt att man glömmer dom när man är mitt inne i en dålig period. Känner igen mig oerhört i det du skriver om att kunna låsa fokus och tålamod i arbetet med hästar. Mitt tålamod är enormt när det kommer till mina hästar och djur överlag. Det ska mycket till för att jag ska tappa tålamodet kring djur, men tyvärr gäller det inte människor. Har förut kunna göra samma sak när jag jobbat med saker som intresserat mig, när jag läst saker som intresserat mig etc, men nu för tiden kan jag i stort sett inte fokusera på någonting, svävar konstant iväg i tankarna, blir rastlös i kroppen, får ångest eller överväldigas av känslor.

Är en extrem perfektionist med ett oerhört kontrollbehov, allt ska vara färgsorterat, likadant, perfekt och då kan jag verkligen låsa mig och hålla på med saker i flera dagar tills det är som jag vill, då blir jag manisk. Speciellt under mina "maniska" perioder, då kan jag sortera papper i pärmar i bokstavsordning, skrubba toaletter i timmar för att de ska vara perfekta etc, då låser jag mig extremt och bryter i stort sett ihop eller blir superarg om någon stör mig eller försöker stoppa mig/förstöra.

Just nu river ångesten i kroppen och har helt gett upp hoppet om att sova inatt, extremt mkt tankar och känslor, så less på mitt huvud. Blä, varför blev just jag såhär? Ska ju vara vuxen nu, ha en sambo, bra jobb, utbildning, planera familj och framtid. Istället sitter jag ensam i en för stor pyjamas och hatar mig själv och mitt liv, så kan det gå...Blä vad jag äcklas av min egen självömkan, usch, förlåt.

Ber om ursäkt! Har helt missat att svara på det här. Har jobbat lite för mkt och haft mkt annat. Så jag är rätt vimsig just nu.

Jag har upplevt vården som både jättebra och ren katastrof både som omyndig och som vuxen.
Det verkar bero väldigt på behandlare. Tyvärr känns det ju som att den generellt blir sämre och lite mer begränsad. Känns som både tid och resurser ska snålas med för att spara pengar. Mycket stafettläkare etc iom det då jag bodde i Sthlm.
Nu har jag bara kontakt med psyk för att jag behöver sömnmedicin. Men ska dra igång någon sömnutredning också. Så dår får vi se.

För mig räckte det jag och terapeuten gjorde för att bli fri från äs.
Vi jobbade både med hur jag mådde och varför och med tydliga planer i hur jag skulle hantera känslor och tankar.
Jag fick också föra matdagbok och jobba kring hur jag åt, tänkte på mat, inte väga/mäta etc.

Det är ju inte ovanligt att man med adhd har olika självskadebeteenden pga stressen och ångesten adhd kan innebära.
Och inte heller ovanligt att man försöker ordna upp allt runt sig perfekt för att minska kaoset inuti sas.
Och samma med äs, man försöker kontrollera maten när man inte kan kontrollera sitt inre kaos.

Jag har läst igenom dina sista inlägg nu och blir orolig för dig.
Kan du maila/ringa/messa läkare eller anhörig och berätta det som du skriver i tråden?
Det låter ju som att du behöver få hjälp rätt så fort nu för att det inte ska bli en total fysisk eller psykisk krasch sas.
Så här dåligt ska du ju inte behöva må själv!

Kanske kan du testa byta läkare/vårdanrättning?

Stor kram till dig!
 
Ber om ursäkt! Har helt missat att svara på det här. Har jobbat lite för mkt och haft mkt annat. Så jag är rätt vimsig just nu.

Jag har upplevt vården som både jättebra och ren katastrof både som omyndig och som vuxen.
Det verkar bero väldigt på behandlare. Tyvärr känns det ju som att den generellt blir sämre och lite mer begränsad. Känns som både tid och resurser ska snålas med för att spara pengar. Mycket stafettläkare etc iom det då jag bodde i Sthlm.
Nu har jag bara kontakt med psyk för att jag behöver sömnmedicin. Men ska dra igång någon sömnutredning också. Så dår får vi se.

För mig räckte det jag och terapeuten gjorde för att bli fri från äs.
Vi jobbade både med hur jag mådde och varför och med tydliga planer i hur jag skulle hantera känslor och tankar.
Jag fick också föra matdagbok och jobba kring hur jag åt, tänkte på mat, inte väga/mäta etc.

Det är ju inte ovanligt att man med adhd har olika självskadebeteenden pga stressen och ångesten adhd kan innebära.
Och inte heller ovanligt att man försöker ordna upp allt runt sig perfekt för att minska kaoset inuti sas.
Och samma med äs, man försöker kontrollera maten när man inte kan kontrollera sitt inre kaos.

Jag har läst igenom dina sista inlägg nu och blir orolig för dig.
Kan du maila/ringa/messa läkare eller anhörig och berätta det som du skriver i tråden?
Det låter ju som att du behöver få hjälp rätt så fort nu för att det inte ska bli en total fysisk eller psykisk krasch sas.
Så här dåligt ska du ju inte behöva må själv!

Kanske kan du testa byta läkare/vårdanrättning?

Stor kram till dig!

Tack för att du tog dig tid att svara!

Känns bara så lönlöst när jag försökte få hjälp och svara ärligt på en massa formulär men helt utan någon reaktion eller fråga från läkaren. Känns som om jag inte är tillräckligt sjuk eller prioriterad för att få hjälp än. Går jag ner några kilon till så kanske jag kan få hjälp/bli tagen på allvar.

Finns en del omkring mig som kommenterat min viktnedgång rätt rejält senaste tiden och som vet/sett att jag knappt äter. Men ingen har frågat hur jag mår eller verkat direkt förstående så känner inte riktigt att jag kan få någon hjälp från någon omkring mig.

Känns bara så jobbigt att ingen verkar bry sig trots att jag knappt bemödar mig att dölja skiten längre. Jag orkar inte ligga på och jaga hjälp, har ingen energi längre, orkar inte ens sätta på mobilen och höra det ringa.

Orkar inte må såhär längre men vet inte hur jag ska ta mig ur det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 338
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
Svar
17
· Visningar
1 946
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Jag hoppas att någon har någon tanke eller själv har upplevt eller vet, har testat Citalopram själv osv. Jag har nu tagit Citalopram i...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 187
Senast: Enya
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 081
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp