FAST MARTINGAL - FÖRBJUDEN I SVERIGE?

Vänta här nu... Vad pratar ni om? Jag ryyyyser när jag ser en fast martingal. Speciellt om ryttaren har spännt åt den så hästen inte kan sträcka på halsen eller finna balansen. Varianten med delta är ännu värre.

Människor. Är det någon som kan försvara användandet av en sån här hjälptygel? Varför behöva använda det? Prova istället vanlig martingal, graman(som man kan släppa efter på), thiedemantygel eller ännu hellre: en bra instruktör, tålamod och förståelse, rätt fodermängd och stimulans. Vi kan väl inte använda allehanda prylar bara för att de finns. Gör hästen tillfreds först.

Har hört:
"Där konsten tar slut tar våldet vid" Och det stämmer så hemskt bra.
 
Jag försvarar användandet av en sådan här hjälptygel! Till skillnad från en vanlig martingal stör den inte ledande tygeltag och verkar inte i hästens mun. Dessutom hindrar den väl (korrekt spänd) inte hästen från att stäcka halsen i någon annan riktning än uppåt och framför allt från att tjonga nosen rakt upp i vädret?

Det mesta kan förstås missbrukas. En vanlig martingal som är så kort att tygeln får en rejäl avvinklig neråt när hästen har huvudet i normalläge, graman som hålls för kort osv är heller inte bra! Men det kanske är så att eftersom den är förbjuden i rid-TR så finns den sällan med i nyare ridläror och yngre ryttare kanske inte vet hur mycket (lite) den "ska" spännas?

Jag tycker egentligen snodd och "vanlig" inspänning hindrar mer för hästen att sträcka på halsen och finna balansen, men inte blir jag särskit upprörd över att tex voltigehästar går inspända.

Varianten med delta är ny för mig. Kan du beskriva den eller länka till en bild?
 
En fast maringal är som många skriver förbjudet att tävla på i sverge.

men jag tycker att fast maringal är snällare not hästen en en vanlig martingal då den innte rycker hästen i munen, och den hindrar bara hästen i från att dra upp huvedet innte ät någåt annat håll.

Och som nådån skrev behöver man innte anveda den men det är en billig försekring under tiden man löser problenet.

Kram
 
Hej!
Där jag läste till Ridledare hoppades vissa hästar med en typ av fast martingal. Om pålle körde upp huvet för mycket tog "herr mycket välkänd tränare/ridlärare/erkänt duktig hästkarl" helt enkelt och satte den vanliga martingalen i nosgrimman istället och vips på har man en fast.. Lite mer spänd bara. Och så fick pålle hoppa så.. Häststackaren det här gällde mest hoppade redan innan som en lågtflygande jet och blev knappast bättre av att inte kunna se var han satte fötterna. / Lavinia, som iochförsej tror att en fast martingal kan vara snällare än en vanlig, men det beror ju helt på hur man använder den..
 
Fast martingal är förbjuden att rida med på tävlingar, alltså inne på banan, men du får rida med det på framridningen och framhoppningen, men inte inne på banan.
 
Sv: FAST MARTINGAL - FÖRBJUDEN I SVERIGE?

HeJ!
Och en mycket känd häsdtperson ansåg att hästen skulle hoppa med fast martingal på skolan jag gick.. Vi sa inte emot och häst hoppade faktiskt mycket bättre med än utan, det blev lite mer kontroll på det hela../ Lavinia
 
Sv: FAST MARTINGAL - FÖRBJUDEN I SVERIGE?

huvaligen vilken gammal tråd..som förslagits tidigare bör det vara en ålders-spärr på inlägg äldre än 3 månader "vill du verkligen svara i denna tråd som är X år och XX månader gammal?"
 
Sv: Re: FAST MARTINGAL - FÖRBJUDEN I SVERIGE?

men den är ju mildare än en vanlig!! det är inget fel i att rida med det om du har en häst som slänger upp huvudet hela tiden!!! men hoppar du högre än typ 120 så kan det ju vara bra om den inte är för kort så hästen kan sträcka obehindrat på halsen!
 
Sv: FAST MARTINGAL - FÖRBJUDEN I SVERIGE?

lånar knapp.

det var vääääldigt vad mycket "tillfälliga" nick det var i denna tråden... varför`??? så känsligt ämne är det väl inte att diskutera??? :confused:
 
Sv: FAST MARTINGAL - FÖRBJUDEN I SVERIGE?

*lånar*
Det går alldeles ypperligt att hoppa på en fast martingal, militären har gjort det i århundranden och korrekt tillpassad stör den inte hästen det allra minsta.
Jag har spenderat en hel dag i ett militärt stall och tittat på hästar som hoppade både vanliga och terränghinder utan att martingalen sträckte till en enda gång på de hästar som skötte sig, så att den skulle vara så hemsk tycker jag är rent dravel.
Det är klart att om hästen slänger upp huvudet inför hindret att den verkar men det ska den ju.
Den är mycket mjukare än en löpande martingal eftersom den sätter tryck över nosen och övertalar hästen att sänka huvudet.
Det är ingen inspänningstygel som folk verkar tro.
Det är väldigt tråkigt att jag inte har någon scanner för jag hade så gärna velat visa en bild jag har på en häst som hoppar 1.30 hinder med fast martingal helt obehindrat.

Med tanke på hur fullständigt urusla svenska ryttare är på att ställa in sina löpande martingal korrekt och därmed konstant sitter och sliter sina stackars hästar i käften hade det varit bättre att vi förbjöd de löpande martingalen också. De är konstant för långa eller för korta och ger antingen en för kraftig verkan men för det mest ingen verkan över huvudtaget.
Sist jag var på en tävling roade jag mig med att räkna hur många ryttare som hade korrekt inställda martingal. Det var inte många alls det

Apo
 
Sv: FAST MARTINGAL - FÖRBJUDEN I SVERIGE?

Har inte möjlighet att lägga in en bild då jag saknar scanner men jag ska ge dig den skriftliga beskrivningen som jag går efter när jag tittar,
fri översättning från engelsk text:
"Det löpande martingalet, som trots att det verkar direkt i hästens känsliga mun, gentemot det fasta som verkar på hästens mindre känsliga nos, finner lättare acceptans bland ryttare idag.
Det löpande martingalet delar sig i två utlöpare i brösthöjd som båda slutar i vars en ring, som tygeln löper igenom. Precis som med det fasta martingalet skall det löpande martingalets ringförsedda ändar ligga i linje med manken. Viktigt är det att det ej bildas en vinkel i tygeln mellan ryttarens hand och och hästens mun när hästen jobbar i korrekt form. Höjer hästen huvudet över tillåten höjd, korrigeras olydnaden av genom att martingalringarna orsakar ett nedåtdragande tryck på bettet gentemot hästens underkäke."

Majoriteten av ryttare jag har sett rida med martingal de sista åren har på tok för långa sådana. Martingalet börjar verka när hästens huvud är halvvägs till månen och lite till. Det gör att de måste rida med extremt korta tyglar för att få ut martingalets korrekta verkan, vilket de sällan gör och då verkar bara martingalet till att bättra på sågeffekten i hästens mun. Till tröst får man ju säga att det är väldigt få som använder för korta martingal och det får väl man vara tacksam för.
Många hade nog inte dött av att plocka fram håltången och spänna in martingalen.

Apo
 
Senast ändrad:
Sv: FAST MARTINGAL - FÖRBJUDEN I SVERIGE?

fick tips om fast martingal till min häst som går igenom en period (hoppas jag) där han reser sig i protest. Har gramman nu som "säkerhet" ett tag framöver. Vet inte vad som är "bäst" mot hästar som vill gå på 2 ben.. Jag reder inte ut det själv, så långt kan jag ju konstatera
 
Sv: Re: FAST MARTINGAL - FÖRBJUDEN I SVERIGE?

Lovisaleonora_ skrev:
Det finns en väldigt obehaglig variant på fast martingal som används rätt flitigt i vissa kretsar. Egentligen vill jag inte sätta griller i huvudet på folk, men den är ändå rätt känd, och jag ber er: ser ni den SKRIK!

Longerdelta i bettet, inspänningstygel i longerdeltat, fästs i sadelgjorden mellan frambenen på hästen.

USCH! :mad:

En sån variant har jag sett, ingen vacker syn när hästen kör upp huvudet och håller på att riva av underkäken:crazy: (OBS, överdrivet detdär med att riva av underkäken)
 
Sv: FAST MARTINGAL - FÖRBJUDEN I SVERIGE?

Tillfälliga och tillfälliga, tråden är ju 2 år gammal och alla stannar inte så länge...
 
Sv: FAST MARTINGAL - FÖRBJUDEN I SVERIGE?

kan ingen lägga in bild när dom rider med fast martingal så alla får se att det inte är så farligt.. har tyvärr ingen själv men. :(
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 136
Senast: manda
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt. Inte vad gäller alkoholen...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
51 178
Senast: Gunnar
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 814
Senast: iNHALE
·
  • Artikel
Dagbok Förra helgen drog ner mig i en rejäl grop som jag inte trodde var möjlig. Jag hade ingen aning om att en marknad kunde dränera en på så...
Svar
1
· Visningar
739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp