FAST MARTINGAL - FÖRBJUDEN I SVERIGE?

B

**BORTTAGEN**

använde det ett tag när jag red för en tränare som var fast besluten om att den skulle vara på, jag fattade inte förrän senare att den bara förstörde istället för hjälpte. skulle ALDRIG få för mig att använda en sådan igen. nu har jag precis läst i en hästbok att fast martingal är förbjuden att använda i Sverige, stämmer det??
 
en fast martingal "bryter" ju tygeln den blir alltså inte rak ju
 
Jag har inte hört något annat än att den skulle vara förbjuden.

MVH Madde
 
är det inte en vanlig martingal du menar? jag menar en martingal som är fastspänd på baksidan av nosremmen och som går direkt till sadelgjorden.
 
På tävling är fast martingal förbjuden, men tyvärr kan man inte hindra vad dumheter folk använder hemma.
 
Det gör ju en lös martingal också när den tar emot. Det är det som är poängen med martingal, att den ska "hugga tag" i tygeln när hästen slänger upp huvudet.
 
Fast martingal är förbjuden på tävlingar i Sverige. Men jag tycker den på ett sätt verkar schystare mot hästen för om hästen slår upp huvudet så får den inget ryck i munnen som den får av en vanlig martingal. Så på sätt och vis är en fast martingal mildare än en vanlig. :confused: Men man ska inte ha en sådan när man hoppar förstås.
 
En fast martingal är inte förbjuden att träna med ,dock får man inte ha den på tävling.
Fast martingal är enligt mig snällare än en vanlig martingal.
Fast martingal är inte fäst i tyglen utan i nosgrimman.
 
Det finns en väldigt obehaglig variant på fast martingal som används rätt flitigt i vissa kretsar. Egentligen vill jag inte sätta griller i huvudet på folk, men den är ändå rätt känd, och jag ber er: ser ni den SKRIK!

Longerdelta i bettet, inspänningstygel i longerdeltat, fästs i sadelgjorden mellan frambenen på hästen.

USCH! :mad:
 
Får man inte ha fast martingal på framridning??? Det vet jag flera som haft O Tävlar på hög nivå..
 
...om det är ridsportförbundets TR som gäller! På travare är den väl inte direkt ovanlig (men jag har för mig att de kallar den språngrem eller språngtygel?) I western är den väl heller inte totalförbjuden?
 
en häst på ridskolan där jag rider har fast martingal... kortsiktig lösning...
 
man kanske kan ha en fast martingal när man tränar markarbete men absolut INTE när man hoppar eller jobbar me bommar överhuvudtaget... då kan ju inte hästen sträcka ut :confused:
 
Jag tycker det är idioti att hoppa med fast martingal men är något de flesta "duktiga" tränare tar till när de vill att hästen skall hoppa upp sig mer bl.a. Ted N
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
1 995
Senast: manda
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt. Inte vad gäller alkoholen...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
50 784
Senast: Gunnar
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 569
Senast: iNHALE
·
  • Artikel
Dagbok Förra helgen drog ner mig i en rejäl grop som jag inte trodde var möjlig. Jag hade ingen aning om att en marknad kunde dränera en på så...
Svar
1
· Visningar
696

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp