Fast vid islandshästen....

E

Edgar

men har inte "känt" dem så länge..red tidigare halvblod och nordsvensk :) men ju mer jag träffar dem desto mer tycker jag om dem :banana: har inte börjat rida skolridning utan mest lånat min kompis isisar och turat runt i skogen...nu planera jag för att satsa på skolridning (barock) samt ev egen häst framöver! men satt i helgen och läste om Lipizzanern och nostalgin från den rasen som jag red som lien dök upp :crazy: nu vet jag inte vilken väg jag ska ta!! :confused: vad säger ni på Isis chatten? visst är jag dum :o ska väll hålla mig till islandshästen...beslutsångest :o :o
 
kan man inte hålla på med båda delarna?
Det går ju att rida barock på isis, eller? De är kanske inte den idealiska barockhästarna, men det går säkert! Annars måste du känna efter vad du själv tycker är roligast! Jag red i många år paralellt halvblod och isis, men nu är jag fast vid isisarna och älskar det!!!
Lycka till vad än du väljer! (jag hejar på isis!)

/Malin
 
Det lutar nog mest åt det hållet :) men du har aldrig känt något hinder i att det är svårare med skolridning på denna häst ..som ändock har ett rätt kort kliv :confused: jag kanske är helt ute och virrar..se vad lite jag vet :o
 
Det finns folk inne på Barock som rider islandshäst!
Hör dig för med de hur de tycker det är...
 
jag har aldrig ridit barock, men rider däremot dressyr och hoppar med min isis! Läs tråden Dressyr här på isis-sidan och se bilder! Det jag tycker är så kul med isisarna är att det går både att rida dressyr och hoppa (på endel) och rida gångarter. Sedan tycker jag att många isis-människor har en lite sundare inställning till hästhållning...

/Malin
 
Islandshästen är underbar men svår. Vågar nog påstå att det är den svåraste hästras som finns vad gäller att skola dem. De har problem att bruka sin kropp på krumelursätt men har å andra sidan mkt stor nytta av att man lär dem det.
De har skitlätt för samling, för skolorna, för piaff och liknande men betydligt svårare för gallopppirueter och dylikt.
Så om du vill "barockera" och göra det 5:dubbelt svårt för dig så välj en islandshäst och om du vill göra det lättare så välj en 3-gångare.
Islandshästen är otroligt mångsidig och härlig. Jag använder mina som skogsmoppe, kapplöpare,hoppponny, dressyrhäst, cirkushäst, filosofikompis på skritturer o.s.v.
 
:) jag kan bara hålla med dej och jag har aldrig ångrat mitt val.

Aldrig har jag lärt mej så mycket, o lär mej nytt, hela tiden.

Lena
 
Det är som att få en ny häst varje dag, dom har sååå många sidor med alla dessa gångarter. Men det är ju det som är tjusningen :banana:
 
åhh va kul :D flera som vill kombinera isisar med barock.
tja, ja skulle såklart välja islandshästen, för den kan allt som en 3 gångare kan + lite till. kanske lite mera jobb men det kan det vara värt.
lipizzanare ska ju vara xtremt begåvade när det gäller sådan ridning, och ha mkt lätt för bärkraft och särdeles bra piaff och passage, däremot brukar galoppen vara lite sämre, så vackra galopp-piruetter går nog på lika ut :D

vad gäller isisar så har jag faktisk haft en som man kunde ta för en lipizzaner, så ruskigt lik exteriör, kurvig och välrest med lite svankrygg, välrest och riktigt banan huvud med utstående ögon :eek: :D han hade dessutom stora gungande steg o ovanligt vacker trav, mkt bärkraft och lite skjut kraft, väldigt lätt för samling, gick nästan i tramp vid samling i trav, super smidiga bakben. men svårt för ökning. dessutom var han så gott som tre gångare.
detta var en vit skimmel med löjligt liten man o svans och tunn vinterpäls :confused: :o :eek: :D skumt va??!! jag tror nästan att det var nån skum inkorsning av lipizzanare i honom :rofl:...

när det gäller isisar så är det ju sånt brett utbud så man kan hitta vad som helst :) en smidig fyrgångare med bra trav och lätt för samling och mjuk eksteriör, är väl att föredra :) framför en superpåskjutande passbomb med snabb pass och tölt som specialité och styv rygg och stel bakbensaktion och svårt för samling :smirk:, om man vill syssla mycket med dressyr. så upplever jag det iallafall :D man kan säkert förbättra alla hästar med bra ridning, men har man chansen så kan man ju välja en som har lätt för sig inom det området man vill syssla med.

( heja isis :love: ett smörgåsbord av möjligheter :banana: :D)
 
Jag fick en isis när jag fyllde 30 och nu finns ingen annan hästras för mig, kommer aldrig skaffa nån annan häst även om jag har min gamla travare kvar!!! :love:
 
:) jag kan bara hålla med dej och jag har aldrig ångrat mitt val.

Aldrig har jag lärt mej så mycket, o lär mej nytt, hela tiden.

Lena

Håller verkligen med! :)
 
Mina åsikter med skilnad mellan isis o tex. ett vbl:
Har själv köpt en isis men skulle också vela ha ett vbl tex. sitsen. jag vet inte, men jag tycker man tappar mkt av sin sits på islandshästen. Kanske jag som är ute och springer i nattmössan :) Men isisen har inte samma kliv och gångart som storhästar, vilket gör att det blir mer "stuttsigt" och man tappar lättare balansen.. :(

En sak till som jag tycker är tråkigt med isisar , om man nu ska jämnföra. Så är det psyket, isisar är som så obrydda och visar oftast inte vad de tycker och vill, medans stor hästar är lite mer livligare och gladare på nått sätt :) men det är iaf vad jag tycker och alla tycker ju olika ;)

Innan jag bestämmde mig för en isis kände jag att det var himla svårt att välja.. men till nästa sommar ska jag då ha en stor häst också :) *ler*
Jag har haft ett varmblod för inte så länge sedan som heter Donna maj.. ! Hon var mkt speciell.. :)
Tyvärr blev hon sjuk och går nu som gårdshäst nere i uppsala..!

Nu till barock ridningen, Tror inte det spelar någon roll vad man har för ras.. Den blir vad man lär den ;) *ler*
"rasen spelar ingen roll, alla hästar är något speciellt ;)"
 
Frida, du hade ganska bra jämförelser, jag hakar på.. :D

Man ska ha samma sits på alla hästar, och det där med kliv och gångart som storhästar är ju olika beroende på häst. Alla isisar har ju olika stort steg och sväv. Tappar vi balansen så bryter de ju ofta av i en annan gångart och det gör ju det lite svårare :crazy: men samtidigt är det ju superkul med gångarterna. Skulle inte vilja vara utan de 2 extra gångarterna. :love:

Psyket deras är ju underbart, nog visar då mina hästar både temperament och glädje men då på ett annat sätt än kanske en del storhästar gör. Det finns ju alla typer av hästar inom alla raser. En del visar mindre känslor andra mer...

Det är ju tur att vi alla är så olika så att vi föredrar en ras före en annan så att inte alla skulle ha samma sorts häst... skulle vara lite tråkigt annars tycker jag... :smirk:

Tycker att alla hästar är fina men jag skulle själv inte vilja ha nån annan ras än islandshästen... :love: och så min lilla miniman då... :love:

Frida, kom och prova mina nån dag så får du prova lite fler olika typer av isisar... :D
 
Jo, jag hakar också på. Det är lätt att känna sej som en nybörjare på en islandshäst, när man ridit stor häst i många år, och helt plötsligt inte kan få hästen i trav eller ens kan fatta galopp, eller rida hästen på en volt i skritt.

En medryttare som precis börjat rida min PÅlla, efter att ha ridit stor häst på ridksola i många år beskriver det på ett ganska bra sätt. Hon säger att hon aldrig tidigare tänkt på att det kan vara superjobbigt för en häst att gå korrekt böjd på en volt, eller hur mkt sitsen och vikthjälper påverkar hästen. Trots att hon ridit flera år och fixat både framdel, bakdelsvändningar, ridning på böjda spår, så har hon aldrig tänkt på hur man korrigerar hästen och visar hästen vägen. De Pållar som hon tidigare ridit på har ju automatiskt gått på en rund volt oavsett hur ryttaren har suttit, den har fattat galopp med hjälp av ett tryck med skänkeln, för att den är lärd detta. Nu är det väl även skillnad på en privat stor häst och en ridskolehäst...men just islandshästen ställer rätt stora krav på inverkan med sits och vikthjälper, eftersom den vid felaktig sits eller vikt lätt får taktfel. Naturligtvis är detta lika viktigt på en vanlig häst med tre gångarter, men det märks inte lika tydligt. På en isis brukar det ju bli taktproblem, och när man fixar att rida sin isis i alla gångarter taktrent och i form, så har man kommit en bra bit på vägen. Så det är mkt utmanande. :love:
 
Joo.. Men jag är inte direkt nybörjare på isis :smirk: *ler* men det jag vela komma till var att sitsen blir mer "stadig" och så på storhäst.. eftersom stegen på en isi är snabbare :) men såklart blir man ju säkert bättre på "den sitsen" om man träna mkt ! :) men äch, jag vet egentligen inte hur jag ska förklara :confused: men men.. Såklart är det viktigt att ha balans på en isis för gångartenas skull, men det var inte riktigt så jag mena fast jag kanske skrev så ;) *ler*

Kram...!



Aþena from Langhúsum o Donna maj *käleken* :p *ler*
 
:) *ler*

Klart att man kan ha samma på alla, men vad jag mena var att isisen har mer "snabbare" steg (eller va man ska säga) lite svårt att förklara :) Är då inte så super bra på att förklara som jag menar :) *skrattar*

Islandshästen är ju super roligt att rida :) Och drömmen är ju TÖLTEN ;) Och snart kommer ju min älskling också (om hon nu går igenom besktningen) :love: hon är ju så fin *ler* !

Psyket är fint på dom, (inte så jag mena) men det är inte samma som på storhäst :D ...

Joo.. kanske skulle kunna göra det, om det finns någon tid över :) ! har som rätt mkt att göra nu för tiden :( prov o sånt varje vecka typ.. suck. men men.. vi hörs väl ! ha det bra / Frida.
 
Nä, jag tror inte att du är nybörjare, kan säkert mer än vad jag kan.
Vad jag menade var att när man rider en stor häst är det kanske lätt att tro att man har en bra sits...när man rider isis så upptäcker man kanske ngt annat :o
Har man en bra sits där man följer med i hästens rörelser utan att störa, så har det nog ingen betydelse om hästen tar stora eller små steg.
Däremot är det kanske lättare att känna in rörelserna på en stor häst, och få en aha :idea:upplevelse.
Att sitta korrekt i ren tölt är ju ingen match, men att sitta rätt i skumpig trav är lite svårare :angel:
 
Hej !
Okej.. visst så kanskedet är :) jag själv är JÄTTE dålig på att förklara hur jagmenar :p

Men det är som skilnad på storhäst och isis.. Stegen, sitsen, psyket.. men jag älskar isisar, de är som SÅ roliga att rida :) ! har troligt vis köpt en me :p som du säkert förstod i mitt första inlägg *ler*
Men en stor häst ska man ha nån gång :) iaf nästa sommar *skrattar* sen satsar man på islandshäst gymnasium :p
 

Liknande trådar

Islandshäst Kort historik: "Ridskoleunge" på ponny/halvblod upp till 16-17 års ålder, blev då medryttare på en islandshäst 1 år. Därefter medryttare...
Svar
15
· Visningar
2 340
Senast: sjoberga
·
Ekonomi & Juridik Jag har inte haft egen häst på snart tio år, har tidigare haft tre. Nu har jag efter flera års uppehåll samt lågavlönade jobb och...
2
Svar
21
· Visningar
4 128
Senast: moonstruck
·
Körning Hej, Jag har precis börjat tömköra min nordsvensk, varken han eller jag har någon större erfarenhet av detta och ska därför gå en kurs...
Svar
11
· Visningar
1 435
Senast: Natasha
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp