Fästa nytt handtag på ponnyputa?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har ett par hederliga gamla ponnyputor till mina shetlandsponnyer, som används när de rids av mindre barn.
Nu har handtaget lossnat på en av dem och eftersom det är just när mindre barn rider som dessa används känns det som en bra idé att handtagen finns där.
Är det någon här som vet om det går att sätta dit ett nytt handtag på något någorlunda enkelt sätt? Helst utan att montera isär sadeln (tar tid, kostar pengar..)
Idéer mottages tacksamt...
 
Nål och tråd eller nita fast handtaget där det satt innan?

Svårt att veta hur man kan göra utan att se hur det är trasigt.
 
Nål och tråd eller nita fast handtaget där det satt innan?

Svårt att veta hur man kan göra utan att se hur det är trasigt.
Ponnyputans framvalv är av plast.
Handtagen är instuckna genom hål i plasten och jag antar att det har varit någon form av "ankare" på baksidan av plasten.
Handtagsremmen har helt enkelt släppt på ena sidan, så där är numera bara ett hål.
 
Ponnyputans framvalv är av plast.
Handtagen är instuckna genom hål i plasten och jag antar att det har varit någon form av "ankare" på baksidan av plasten.
Handtagsremmen har helt enkelt släppt på ena sidan, så där är numera bara ett hål.
Kanske går att ta ett nytt handtags rep med en liten pinne i varje ände på och stoppa mer i hålet så pinnen låser repet som ett ankare? Om man inte vill/kan sprätta upp framvalvet och försöka fästa handtaget på ngt annat sätt.
 
Finns det några ringar på sadeln? Alltså sådana som är avsedda för brösta? Isåfall kan man köpa lösa handtag alternativt ta en gammal snokrem som handtag. Finns inga ringar så kanske det går att sätta dit en ny plastskiva i lagom storlek (göra hål och limma fast på undersidan) och bara sätta dit handtaget med någon form av ankare igen.
 
Jag hoppades att någon hade gjort någon egen smart lösning själv. Uppenbarligen inte... 😛
Så här ser det ut. Och nej, inga ringar att fösta brösta i...
20181015_155659.jpg
 

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 832
Senast: NotlikeI
·
Fritid Har några nya projekt jag funderar på nu och tänker att vi kanske kan ha en tråd för smarta lösningar, budgetvarianter, och allehanda...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 121
Senast: keramin
·
Äldre Handtaget till min altandörr har gått sönder.... Borde i normala fall inte vara några stora problem, MEN.... Den fyrkantiga stången...
Svar
10
· Visningar
3 415
Senast: Texaz
·
Ekonomi & Juridik För att göra en lång historia kort så har vi åkt in och ut på klinik i 6 månader med återkommande hälta. Vi har bytt veterinär 3 gånger...
Svar
18
· Visningar
2 255

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp