Fastighetsskatt

Philosophia

Trådstartare
Jag känner mig extremt okunnig just nu. Jag började fundera på fastighetsskatten och googlade lite och såg att den för 2018 skulle betalas in 1 januari. Men hur skulle jag kunna veta det? Jag trodde att det damp ner ett inbetalningskort. :o Så hur vet jag hur mycket jag ska betala och var det ska betalas in?
 
Menar de inte att det är den som står som ägare 1 januari som betalningsskyldigheten läggs på för det året.
Betalar man in den separat, går det inte automatiskt från skattekontot bland det andra som dras därifrån utan att du "märker" det?
 
Menar de inte att det är den som står som ägare 1 januari som betalningsskyldigheten läggs på för det året.
Betalar man in den separat, går det inte automatiskt från skattekontot bland det andra som dras därifrån utan att du "märker" det?

Jo, så måste de mena! Men jag blev lite ängslig när jag läste 1 januari 2018. Jag hade någon slags tanke om att det kanske damp ner ett inbetalningskort och fick lite småpanik. Men nu har jag lyckats reda ut det och förstår att det kommer hamna på blanketten för inkomstdeklaration för 2018.

Ofta känns det som om både jag och sambon har missat några obligatoriska kurser, som "Vuxenkunskap 7,5 hp", "Livsförberedande grundkurs 15 hp" eller "Viktiga blanketter och datum 7,5 hp"! :cautious: Vi missade exempelvis att min sambo borde ha gjort en fyllnadsinbetalning eftersom hans kvarskatt blev närmare 40000 kr efter vår lägenhetsförsäljning.

Jag fick nyss reda på att det även finns något som heter deklaration av småhus och att det skulle ha gjorts 1 november 2017. Men eftersom vi bara fick ett förslag på taxeringsvärde i höstas och inga deklarationspapper så antar jag (läs: hoppas!) att den deklarationen hamnade hos förra ägaren (vi tog över huset i juni 2017). Jag antar att någon borde ha hört av sig vid det här laget om vi har missat att deklarera.
 
Jo, så måste de mena! Men jag blev lite ängslig när jag läste 1 januari 2018. Jag hade någon slags tanke om att det kanske damp ner ett inbetalningskort och fick lite småpanik. Men nu har jag lyckats reda ut det och förstår att det kommer hamna på blanketten för inkomstdeklaration för 2018.

Ofta känns det som om både jag och sambon har missat några obligatoriska kurser, som "Vuxenkunskap 7,5 hp", "Livsförberedande grundkurs 15 hp" eller "Viktiga blanketter och datum 7,5 hp"! :cautious: Vi missade exempelvis att min sambo borde ha gjort en fyllnadsinbetalning eftersom hans kvarskatt blev närmare 40000 kr efter vår lägenhetsförsäljning.

Jag fick nyss reda på att det även finns något som heter deklaration av småhus och att det skulle ha gjorts 1 november 2017. Men eftersom vi bara fick ett förslag på taxeringsvärde i höstas och inga deklarationspapper så antar jag (läs: hoppas!) att den deklarationen hamnade hos förra ägaren (vi tog över huset i juni 2017). Jag antar att någon borde ha hört av sig vid det här laget om vi har missat att deklarera.
Fastighetsdeklarationen kan komma som ett "förslag" som du ska kolla och som du bara behöver svara på om det ska göras några ändringar från det som står innan (t.ex. om det gjorts renoveringar sedan förra deklarationen). Annars anses du ha godkänt att uppgifterna är ok.

Har du fått den som deklarationsblankett så är det obligatoriskt att skicka in. Då får du nog påminnelse/hot ifall den inte dyker upp som med vanliga inkomstdeklarationen, tror jag.

Besluten om nytt taxeringsvärde kommer i sommar så om du kollar på förslaget nu kan du skicka in ett försenat svar nu om där är något tokknas du behöver ändra. Men om inget gjorts med huset på tre år bör det inte vara något problem.

Det som kommer på inkomstdeklarationen bör vara gamla taxeringsvärdet (det som gällde 1 jan antar jag:D) Det nya är ju inte beslutat ännu så det kommer rimligen på blanketten först nästa år.

Jag tycker SKV är en av de bättre myndigheterna att ha och göra med som vill hjälpa en att kunna göra rätt, så länge man visar att det är det man vill, typ ringer och frågar om man är osäker istället för att de hittar fel i kontrollerna. Och har mycket bra info på hemsidan, du kan ta 7,5 hp genom att klicka runt lite där. :) https://www.skatteverket.se/privat/...rerasmahus.4.76a43be412206334b8980001091.html
 
Jo, så måste de mena! Men jag blev lite ängslig när jag läste 1 januari 2018. Jag hade någon slags tanke om att det kanske damp ner ett inbetalningskort och fick lite småpanik. Men nu har jag lyckats reda ut det och förstår att det kommer hamna på blanketten för inkomstdeklaration för 2018.

Ofta känns det som om både jag och sambon har missat några obligatoriska kurser, som "Vuxenkunskap 7,5 hp", "Livsförberedande grundkurs 15 hp" eller "Viktiga blanketter och datum 7,5 hp"! :cautious: Vi missade exempelvis att min sambo borde ha gjort en fyllnadsinbetalning eftersom hans kvarskatt blev närmare 40000 kr efter vår lägenhetsförsäljning.

Jag fick nyss reda på att det även finns något som heter deklaration av småhus och att det skulle ha gjorts 1 november 2017. Men eftersom vi bara fick ett förslag på taxeringsvärde i höstas och inga deklarationspapper så antar jag (läs: hoppas!) att den deklarationen hamnade hos förra ägaren (vi tog över huset i juni 2017). Jag antar att någon borde ha hört av sig vid det här laget om vi har missat att deklarera.
Vi missade också fyllnadsinbetalningen. Lärde oss om den när vi deklarerade för två veckor sedan, men då var det ju två månader för sent. Och ca 200 000 kr sammanlagt i restskatt för mig och maken :arghh: Då har jag ändå varit inne på skatteverkets hemsida flera gånger för att läsa på om hur vi skulle räkna ut avdragen, men lyckats missa - eller missförstå - att skatteinbetalningen skulle ha gjorts långt innan deklarationen :banghead:
 
Vi missade också fyllnadsinbetalningen. Lärde oss om den när vi deklarerade för två veckor sedan, men då var det ju två månader för sent. Och ca 200 000 kr sammanlagt i restskatt för mig och maken :arghh: Då har jag ändå varit inne på skatteverkets hemsida flera gånger för att läsa på om hur vi skulle räkna ut avdragen, men lyckats missa - eller missförstå - att skatteinbetalningen skulle ha gjorts långt innan deklarationen :banghead:

Jag hade ett mycket vagt minne från förra lägenhetsförsäljningen om att det var något som rörde deklarationen som skulle göras tidigare. Men eftersom jag inte kom på det så tänkte jag att det nog var fel. Turligt nog har jag mina reseavdrag och jämkar inte bolåneräntan så jag hade god marginal för beloppsgränsen, så det blir inte så jättemånga kronor i ränta ändå.

Förra gången hjälpte mäklaren oss att deklarera. Han skrev ut en manual med exakta siffror på det jag skulle fylla i på deklarationen, samt hur mycket vi skulle betala i skatt och när det skulle betalas. Det var väldigt smidigt. Men i år hann vi inte boka någon tid. Det ångrar jag. Vi satt hela söndagkvällen förra veckan med deklarationen.
 
Vår mäklare skulle hjälpa oss med deklarationen sa de vid försäljningen av lägenheten vilket ju var i april 17. Kan inte påstå att jag tänkt så många gånger på det så den 1 maj satt jag och slet mitt hår och fick göra det själv. Gissar att det blivit fel på tusen sätt, och det där med att betala in något i förväg hade jag ingen aning om, jag trodde att det var efter deklarationen man skulle betala :angel: Nåja, antar att det ordnar sig och bara är att betala in nu då. :o
 
Jag har ägt fastigheter sedan 1970-talet och har aldrig betalat via något inbetalningskort.

Det kommer i uträkningen i deklarationen. (Där sammanställs ju vad man ska betala i skatt och vad man har betalat. För lite inbetalt ger kvarskatt, för mycket ger skattepengar tillbaka).
 

Liknande trådar

Hemmet Jag ska sälja mitt hus och min exman vill köpa det. Jag köpte ut honom från det vid vår skilsmässa för nästan ett år sedan. Jag köpte...
2
Svar
24
· Visningar
2 101
Senast: G-uldlock
·
Juridik & Ekonomi Lite kort: Jag har ett varumärke som företaget X använder och tjänar pengar på, i sina produkter. Nu har företaget bytt ekonomisk...
Svar
10
· Visningar
821
Skola & Jobb Hej! Nu har jag varit sjuk från mitt jobb i två veckor. Jag anmälde inte inte till försäkringskassan då jag dels trodde att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 199
Juridik & Ekonomi Jag råkade dränka min Macbook i dricka när den låg i väskan. Så nu håller jag på och kikar på vad dom behöver för uppgifter för...
Svar
3
· Visningar
527
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp