Bukefalos 28 år!

Fastna i inner hand :S

banjo

Trådstartare
När man rider så ska man väl ha stödet på ytter tygel? (av vad jag har hört?) Men i alla fall, det inte blir så mkt till stöd på ytter, men däremot fastnar jag jättelätt i inner tygel (särskilt i tex volter, då kan till och med ytter tygel glappa :eek: ) Hur kan man göra för att försöka att lära sig bort med detta?

Och då jag endast rider lektion måste det gå att göra där under frammridningen då vi ofta rider fram själva : )
 
Sv: Fastna i inner hand :S

tänka på det och släppa på innertyglen när du märker att handen är där och tar :idea: (kräver god självdisciplin)
kanske ställa hästen utåt då och då, för att verkligen kolla att ytter är med :)
 
Sv: Fastna i inner hand :S

Se till att du sitter rakt över hästen och inte viker dej inåt. Lätt att fastna i handen i ett sånt snedläge.
 
Sv: Fastna i inner hand :S

Jag brukar försöka att tänka på att ta tex ett ledande tygeltag med inner (fick det tippset av en hopptränare) men så fort det är "över" så fastnar handen där igen :crazy:
 
Sv: Fastna i inner hand :S

tänk på att aldrig låta innertygeln bli kortare än yttertygeln.
mkt inner skänkel o ytter tygel, tänk nästan rak o inte böjd. eller kanske tom. ytterställd. så hästan aldrig bli förböjd.
o titta upp!!!
 
Sv: Fastna i inner hand :S

tänk på att aldrig låta innertygeln bli kortare än yttertygeln.
mkt inner skänkel o ytter tygel, tänk nästan rak o inte böjd. eller kanske tom. ytterställd. så hästan aldrig bli förböjd.
o titta upp!!!

:) Tack!! Väldigt bra det där :bump:
 
Sv: Fastna i inner hand :S

Det låter som att du inte har hästen loss i innersidan. Rid skänkelvikningar och lossa hästen i innersidan. Mycket innerskänkel i volterna så att hästen inte faller inåt. Låter som att du håller upp hästens innersida i volten, kanske den faller mot innerskänkeln?
 
Sv: Fastna i inner hand :S

okej, det kan oxå stämma :) Ska tänka på det. Men varken han eller jag är kung på skänkelvikningar :rofl:
 
Sv: Fastna i inner hand :S

Sen har vi vildiga problem med våra bromsar oxå :angel: Tex. i går ksulle vi länga galoppen mellan två bommar. Fick in 8 galoppsprång om jag promsade och 5 när jag längde, men efter vi hade tagit de på 5 galoppsprång så tog det ett halvt varv runt rudhuset och ett stopp i sargen innan han stannade. Det är SÅ irriterande, för när man tar i honom är det precis som att dra i ett hummiband :/ :rofl:
 
Sv: Fastna i inner hand :S

Okej haha. Men ta det i er egen takt. Flytta 2 steg, lätta och beröm. Efter ett tag flytta 2 steg till och sen beröm. Du behöver inte göra en perfekt skänkelvikning på hela diagonalen ;)

Angående bromsen har jag en sak som jag tar till när det behöver sättas in en nödbroms , ska se om jag kan förklara :D
Istället för att dra allt vad du orkar, så gör så att du lägger ena handen på manken och sätter tummen över manken, på så sätt låser du den handen, sen behöver du endast ta lite med andra handen, och det blir en extrem förhållning. Detta är bara i nödfall. Jag tycker det är bättre att göra detta en gång, än att sitta o dra ett halvt varv i rudhuset. Du kan ju testa. Om du förstod hur jag menade ;) Du får mycket mer kraft på detta sätt i din förhållning, utan att du behöver ta i så mycket själv.
ta gärna till något ljud till förhållningen med, tex whooo och tänk på att inte luta dig för mycket bak, utan sitt rakt över hästen och försök bromsa med sitsen med. Hela kroppen ska tänka sakta aaaav... ;)

Hoppas du förstod hur jag menade :)
 
Sv: Fastna i inner hand :S

Du kan också testa att ha honom lite stäld hela tiden i ökningen, på så sätt tycker jag att det är lättare att återfå kontrollen efter en ökning.
 
Sv: Fastna i inner hand :S

Då ska du rida min häst. Fastnar man minsta lilla i innertygeln stannar han helt enkelt. Man får fortare än kvickt lära sig att aldrig hålla fast och framförallt inte gå bakåt med innerhanden om man vill komma någonstans...
 
Sv: Fastna i inner hand :S

Istället för att dra allt vad du orkar, så gör så att du lägger ena handen på manken och sätter tummen över manken, på så sätt låser du den handen, sen behöver du endast ta lite med andra handen, och det blir en extrem förhållning.

Det där lät vettigt :D Tack för alla tips!
 
Sv: Fastna i inner hand :S

Tänk på att det inte är du som ska ta stödet på yttertygeln, det är hästen som ska söka sig dit.

Många tar ett stadigt grepp om yttertygeln, håller greppet och tror att det är hästen som tar stöd, men i själva verket har hästen inget annat val när yttertygeln hålls så kort.

Tänk istället att stödet ska vara sådant att hästen följer med yttertygeln. Länger du ut yttertygeln ska hästen länga sin yttersida (= böja sig), länger du ut båda tyglarna ska hästen följa med framåt nedåt osv.

Hur du ska komma dit har du fått tips på tidigare i tråden, jag vill bara ge tipset om tankesättet.;)
 
Sv: Fastna i inner hand :S

Jag brukade också göra sådär förut, men det hjälpte mig att ibland ställa utåt, och framför allt klappa hästen med innerhanden lite då och då! Då släppte jag i handen lite grann och märkte själv hur jag suttit fast i den. Dessutom mår ju bara hästen bra av att få lite beröm :D
Och som någon sa förut, se till att tyglarna är lika långa och händerna ungefär brevid varann. Försök tänka på att röra lite på fingrarna, det brukar jag göra ibland för att inte stelna.
 
Sv: Fastna i inner hand :S

Har lite av samma problem. När jag känner att jag håller på att fastna så använder jag benen mer. har ridigt för instruktör som sagt åt mig hur jag ska göra och visat men detär svårt att berätta så här. men använd benen mer, korta upp yttertygel och läng lite på innertygel då brukar tyglarna bli lika. om jag rider på volt använder jag benen och ytter mer än innertygel fast jag slutar absolut inte använda inner tygel. jag vet inte hur jag ska förklara bättre men skriv om du inte förstår nåt alls :)

Sedan kan det också bero på en massa annat också. se till att du har hästen mjuk och att den lyssnar. och säg också till din instruktör hur du känner så att du får någon som ser när du rider och kan hjälpa dig ordentligt.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 340
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 529
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 318
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 901
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp