Fastna i westernstigbyglar??

gillaj

Trådstartare
Har ridit några gånger i en westernsadel och tycker att stigbyglarna känns väldigt stela och klumpiga. Det känns som om risken att fastna med foten i en sån stigbygel är större än i en "vanlig". Har ni några erfarenheter??

Jag behöver stå i vänster stigbygel för att kunna ta mej upp och ner ur sadeln och hur jag än spänner sadelgjorden så vill sadeln snurra om inte någon håller emot på andra sidan. Beror det på att sadeln har fel storlek, är gjorden för dåligt spänd, eller är hästen för rund? Jag väger runt 85 kg så det har förståss en viss inverkan :angel: men jag har ju sett vuxna storväxta karlar som tar sig upp och ner från sina hästar lätt som en plätt.

Annars tycker jag att westernsadeln är helt underbar att rida i!
 
Är stigbyglarna vridna? Annars kan du snurra dem utåt spänna dem mot ett kvastskaft så formar de sig så du slipper spjärna.

Sadeln passar inte till hästen. Vad som är fel går inte att säga utan att ha sett den, den kan vara både för smal och för vid. Be någon med mer erfarenhet kolla på den. Ligger sadeln riktigt bra så bör man kunna sitta upp UTAN att spänna sadelgjorden alls.
 
Det finns western säkerhetsstigbyglar att skicka efter från USA. De är i och för sig ganska dyra, kostar mellan 800-1000 kr + frakten. Men de är ganska bra och känns trygga att rida med. Finns i många härliga färger också! :bump:
 
Jag har aldrig fastnat med foten i en sådan stigbygel, inte heller har jag sett eller hört att någon gjort det. Men om det nu gjorts säkerhets-stigbyglar så borde det ju hänt.
 
Se till att rida i boots med slät sula och ordentlig klack!
Du har troligen fel teknik när du sitter upp om sadeln vill snurra .
 
sadeln ligger nog inte bra eller så ahr du dratt för lköst.. det kan jag itne veta utan att sett sadeln..

jag har itne heller hört om att någon fastnat men jag är säker på att det har inträffat... men ajg skulle tro att risken är minimal om man rider rätt och itne med foten trädd igenom... annars kan du ju prova det bästa sättet: att itne ramla av. ;)
nee men träskor e ett alternativ annars...
 
Jag fastnade i en westernstigbygel en gång... Släpades med i fullt sken något tiotal meter innan klacken på stöveln lossnade... Trots det upplever jag inte stigbyglarna som mer "lättfastnade" än andra. Och finns det säk-stigbyglar för westernsadlar som någon skrev så kan det vara en bra idé om man känner sig lite osäker...
 
Tack för era svar! Jag har varit till biblioteket och lånat mängder av litteratur om westernridning så nu tror jag att jag med hjälp av böckerna + era tips har kommit tillrätta med problemet. Precis som Anders (var det väl?!) skrev så beror det mestadels på fel teknik! Hade ingen aaaning om att det var så man bar sig åt för att kliva upp i en westernsadel! :o
 
Sv: Re: Fastna i westernstigbyglar??

Tack för era svar! Jag har varit till biblioteket och lånat mängder av litteratur om westernridning så nu tror jag att jag med hjälp av böckerna + era tips har kommit tillrätta med problemet. Precis som Anders (var det väl?!) skrev så beror det mestadels på fel teknik! Hade ingen aaaning om att det var så man bar sig åt för att kliva upp i en westernsadel! :o

det är typ 10 gånger mindre chans att fastna i en westernstigbygel för att dom är lixom stela medans en vanlig stigbygel är ''flaxig'':idea:
 
Sv: Fastna i westernstigbyglar??

Det finns säkerhetsstigbygel i Sverige också om du är intresserad av det:)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·
Western Jag kan inget alls om western, men har lånat hem en sadel på prov. Jag blev överraskad över hur bra den låg, åkte inte fram under...
Svar
3
· Visningar
4 198
Senast: Buck
·
Ridning Jag har den senaste tiden ridit min medis barbacka, delvis pga kyla (det är varmt och mysigt att sitta direkt på hästen med vinterpäls)...
2
Svar
25
· Visningar
3 158
Senast: Pigalle
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 929
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp