Fastna med halsduk?

TheRedLightning

Trådstartare
Det var någon lektion sedan på ridskolan som ridläraren sa till mig att man tydligen inte får rida med halsduk, för det finns risk att fastna. Inget konstigt med det, men så började jag fundera för tydligen var det okej att rida med "buff" eller va de kallas.
De "halsdukar" jag brukar ha på mig sitter likadant och jag blir lite skeptiskt till vad skillnaden är. Jag brukar också ha halsduken instoppad innanför jackan, så inget händer utanför så blev lite fundersam i hur jag skulle kunna fastna när en "buff" sitter likadant i princip.

Märkte den lektionen jag fick ta av mig halsduken så sa min hals "tack och adjö" och fick nackspärr deluxe, har provat att ha en sån där "buff" men de är för tunna och jag fryser i dom ändå.

Va säger bukeoraklet om halsduk när man rider, hur ska man ha på sig en för att inte fastna? Går det ens eller kan man fastna i något ändå?
 
Har du provat fuskpolo från back on track under buffen? Jag hade inte velat ha elever ridandes med halsduk ifall-ifall. Har sett en åttaåring fastna med jackans luva i tygeln vid en avramling och bli släpad efter hästen en bit så jag har gärna både hängslen och livrem vad gäller säkerhetsåtgärder.
 
Det var någon lektion sedan på ridskolan som ridläraren sa till mig att man tydligen inte får rida med halsduk, för det finns risk att fastna. Inget konstigt med det, men så började jag fundera för tydligen var det okej att rida med "buff" eller va de kallas.
De "halsdukar" jag brukar ha på mig sitter likadant och jag blir lite skeptiskt till vad skillnaden är. Jag brukar också ha halsduken instoppad innanför jackan, så inget händer utanför så blev lite fundersam i hur jag skulle kunna fastna när en "buff" sitter likadant i princip.

Märkte den lektionen jag fick ta av mig halsduken så sa min hals "tack och adjö" och fick nackspärr deluxe, har provat att ha en sån där "buff" men de är för tunna och jag fryser i dom ändå.

Va säger bukeoraklet om halsduk när man rider, hur ska man ha på sig en för att inte fastna? Går det ens eller kan man fastna i något ändå?

Fuskpolo kanske?
 
Rider varken med luva eller halsduk pga detta. Särskilt halsduk som snörper åt om det vill sej illa, känns väldigt risky.
Luvor som lossnar och inte är fasta känns ju ändå ok.

Fuskpolo tänker jag är närmast det bästa?
Eller tröja/jacka med hög krage.
 
Har du provat fuskpolo från back on track under buffen? Jag hade inte velat ha elever ridandes med halsduk ifall-ifall. Har sett en åttaåring fastna med jackans luva i tygeln vid en avramling och bli släpad efter hästen en bit så jag har gärna både hängslen och livrem vad gäller säkerhetsåtgärder.
Rider redan me polo men den e för tunn. Har ingen luva på jackan å de jackor som haft åker den av på, annars stoppas den in innanför jackan (vilket får mig att tänka på att det är tillåtet att rida med luvan innaför jackan, borde det inte bli samma för en halsduk då som också är innanför jackan?), är mer fundersam på just hur man lyckas fastna med en halsduk som redan "stramar" runt halsen och är innanför jackan och kommer ingen vart.
 
Jag har också funderat över hur en instoppad halsduk anses vara så stor risk.

Nu var det förvisso måååånga år sedan jag red med det, idag skulle jag inte ha det men av helt andra skäl än säkerhetsrisk. Jag tycker helt enkelt det är för bylsigt och använder istället en hemstickad krage/buff/tubhalsduk/kalla-det-vad-man-vill, i ull.
 
Det var någon lektion sedan på ridskolan som ridläraren sa till mig att man tydligen inte får rida med halsduk, för det finns risk att fastna. Inget konstigt med det, men så började jag fundera för tydligen var det okej att rida med "buff" eller va de kallas.
De "halsdukar" jag brukar ha på mig sitter likadant och jag blir lite skeptiskt till vad skillnaden är. Jag brukar också ha halsduken instoppad innanför jackan, så inget händer utanför så blev lite fundersam i hur jag skulle kunna fastna när en "buff" sitter likadant i princip.

Märkte den lektionen jag fick ta av mig halsduken så sa min hals "tack och adjö" och fick nackspärr deluxe, har provat att ha en sån där "buff" men de är för tunna och jag fryser i dom ändå.

Va säger bukeoraklet om halsduk när man rider, hur ska man ha på sig en för att inte fastna? Går det ens eller kan man fastna i något ändå?
Kan du ha dubbla buff:ar kanske? Finns ju i stickat, i ull, i fleece etc som borde vara varma.

Jag har någon själv som är är ok. Men annars rider jag faktiskt i halsduk som är väl instoppad alt en sådan som är som är som en cirkel man virar två varv runt halsen.
Jag blir sjuk annars vintertid har jag märkt. Men det är ju på mitt eget ansvar om ngt sker och inte en ridskolas.
 
Jag förstår inte hur en väl instoppad halsduk skulle kunna vara farligare än något annat man har runt halsen som jackkragen på den knäppta jackan eller tröjan eller....
 
Det var någon lektion sedan på ridskolan som ridläraren sa till mig att man tydligen inte får rida med halsduk, för det finns risk att fastna. Inget konstigt med det, men så började jag fundera för tydligen var det okej att rida med "buff" eller va de kallas.
De "halsdukar" jag brukar ha på mig sitter likadant och jag blir lite skeptiskt till vad skillnaden är. Jag brukar också ha halsduken instoppad innanför jackan, så inget händer utanför så blev lite fundersam i hur jag skulle kunna fastna när en "buff" sitter likadant i princip.

Märkte den lektionen jag fick ta av mig halsduken så sa min hals "tack och adjö" och fick nackspärr deluxe, har provat att ha en sån där "buff" men de är för tunna och jag fryser i dom ändå.

Va säger bukeoraklet om halsduk när man rider, hur ska man ha på sig en för att inte fastna? Går det ens eller kan man fastna i något ändå?
Köp en varm buff, det finns olika modeller och material. Jag skulle inte rida i halsduk.
 
Kanske bör förtydliga att jag inte har något emot löst sittande halsdukar som hänger ut utanför jackan osv. Det förstår jag att man kan fastna med. Det jag ställer mig lite frågande till är halsdukar som nästan blir som en "krage" runt halsen och sitter tätt på, hur det kan vara större risk att fastna med en sådan än med en "buff" som sitter lösare? Jag är inte alls med på den logiken.

Jag brukar ha min ”halsduk” innanför tröjan (dragkedja och den uppdragen så den klämmer), sen innanför jackan och dragkedjan så uppdragen att jag inte ”kvävs”.
Det är inte mycket luft alls mellan mun och halsduk.
40F71E2C-845A-4F88-94FC-2C924CF730AC.jpeg

Har provat ”buff” men tycker det blir alldeles för mycket luft mellan och känns som det är större risk att fastna i något med den än med min ”halsduk”.

Hur går logiken egentligen? Det är den jag inte får ihop att det ena är okej men inte det andra (löst sittande halsdukar eller som hänger utanför undantagna för det förstår jag varför).
 
Jag rider med en tajt loophalsduk. Har du frågat om de är okej?
Jag blir sjuk om jag inte täcker halsen ordentligt.
 
Jag tror det kan vara för att halsduken är öppen dvs den kan krypa upp och ut om man är aktiv i rörelse medans en buff sitter mer på plats då den inte är öppen någonstans kanske?

Jag har en buff som är en kombo av tjock fleece och nått sport material, köpt i affär med skid utrustning, det kanske kan funka? Tycker den är varm, har den ibland i kombo med tunnare polotröja också.

Har också sett en del stickade polohalsar med en längre bit som hänger ned både fram och bak, osäker på vad dom kallas.
 
Är inlärd att inte rida med varken halsduk eller kläder med huva.
Nu på vintern rider jag i en fleecetröja/jacka med en jättehög, tight krage som går hela vägen upp mot hakan och bakhuvudet och insidan är fluffig och len. Köpt på decathlons ridavdelning för typ 200-300 kr.
Finns inget behov av varken halsduk eller buff då 😊
 
Kanske bör förtydliga att jag inte har något emot löst sittande halsdukar som hänger ut utanför jackan osv. Det förstår jag att man kan fastna med. Det jag ställer mig lite frågande till är halsdukar som nästan blir som en "krage" runt halsen och sitter tätt på, hur det kan vara större risk att fastna med en sådan än med en "buff" som sitter lösare? Jag är inte alls med på den logiken.

Jag brukar ha min ”halsduk” innanför tröjan (dragkedja och den uppdragen så den klämmer), sen innanför jackan och dragkedjan så uppdragen att jag inte ”kvävs”.
Det är inte mycket luft alls mellan mun och halsduk.
Visa bifogad fil 66065
Har provat ”buff” men tycker det blir alldeles för mycket luft mellan och känns som det är större risk att fastna i något med den än med min ”halsduk”.

Hur går logiken egentligen? Det är den jag inte får ihop att det ena är okej men inte det andra (löst sittande halsdukar eller som hänger utanför undantagna för det förstår jag varför).

Risken att fastna är väl inte nödvändigtvis så mycket större om den verkligen är instoppad väldigt ordentligt (även om risken väl alltid finns att den glider ut) men risken om den fastnar är ju betydligt högre med något som är lindat flera varv runt halsen och kan dra ihop sig till en snara!

Såklart du kan fastna med en buff som sitter åt runt halsen också och bli hängande, men den kommer liksom inte klämma åt mer och mer ju mer du fastnar.
 
Skillnaden mellan buff och halsduk är att om du skulle fastna kan en halsduk dras åt. Det gör inte en buff. Buffar (hur böjs det?) finns i alla möjliga olika material och former och kan vara precis lika varma som en halsduk. Jag har i lätta funktionsmaterial, merinoull, vanlig ull, fleece och en riktigt tjock i något konstmaterial med fluff på insidan. Jag använder alltid buff, sommar som vinter eftersom min nacke annars gråter och det går att hitta (eller sy själv) i alla former och storlekar. Den riktigt tjocka köpte jag på hööks för några år sedan. Annars finns det att köpa nästan överallt och framförallt i diverse sportaffärer.

Precis som @Lingon skriver att hennes ridlärare sa har de allra flesta ridskolor policyn att man inte rider i halsduk, har fast luva eller bara ärmar. Det handlar om enkla regler för att skydda från helt onödiga skador.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 165
Senast: Linda_A
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 263
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp