Fått en helt ny dimension i det här med ridning...*långt*

Sv: Fått en helt ny dimension i det här med ridning...*långt*

Tack för du skapade den här tråden!
Jag har fått många uppslag nu hur jag ska forma ridningen och samarbetet med min nya häst som kommer hem innan april.
Jag tror att vi båda kommer att få mycket nöje av det.
Och han tackar nog dig med!
 
Sv: Fått en helt ny dimension i det här med ridning...*långt*

Jag rider helt vanlig dressyr men jag är noga med att ge ordentliga eftergifter SÅ FORT hästen gör rätt. I början av ridpasset skrittar jag fram på volter och böjer väldigt mkt. När jag sedan lättar i handen och "säger tack" så fortsätter min häst gå i form och när han börjar tappa så behöver jag bara lägga till LITE skänkel och LITE tygel.

Är också noga med att låta honom sträcka ut ordenligt ibland. Han är inte så musklad och därför kan vi inte rida i kort galopp än. Jag har alltid tycket att det är otäckt att galoppera snabbt i ridhus/paddock men nu har jag inget val. Min ridlärare fick pusha på mig och vi galopperade riktigt snabbt och riktigt stort i ridhuset. när jag sedan försökte korta upp honom i kurvorna där jag tycker att det blir läskigt, så saktade han av. ( han är väldigt känslig ) Min ridlärare sa åt mig att bara släppa tygeln totalt och låta honom galoppera i den takten han kunde. Efter några varv så kände jag att jag kunde lita på honom totalt, han parerade upp i hörnen och han had koll på benen. Han och framförallt jag tyckte att det var superhärligt att kunna rida såhär. Visserligen så är det ingen "dressyr" men vi blev helt otroligt glada båda två och efter detta så gick han mycket bättre i både tölt men framförallt i traven! Den andra hästen jag rider är likadan, får han inte sträcka ordentligt på sig emellanåt så vill han bara springa iväg efter ett tag. Och då blir detta ett totalt okontrollerat springande både från hans och min sida. :D Prova på NH! Det är KUL för både dig och hästen!
 
Sv: Fått en helt ny dimension i det här med ridning...*långt*

Tja, här har du en inbiten dressyrryttare som fick problem med en häst som ville hänga på min hand. Det blev bara värre och värre och lösningen på det var att jobba på samma sätt som du gjorde. Hästen blev helt annorlunda. Det gäller att hitta nycklarna till våra hästar. Sen spelar det ingen roll om den som ger oss dem är hopptränare, westerntränare, AR tränare eller något annat. Man ska rida på ett sätt som hästen förstår och trivs med tycker jag. Det är för mycket barriiärer mellan olika ridstilar.
Jag hade en unghäst tidigare ´som jag fick endel problem med. Där var det en westerntränare som hjälpte mig. Jag blandar friskt med det som funkar. (Och har en glad häst.)
 
Sv: Fått en helt ny dimension i det här med ridning...*långt*

bigganl skrev:
Det gäller att hitta nycklarna till våra hästar. Sen spelar det ingen roll om den som ger oss dem är hopptränare, westerntränare, AR tränare eller något annat. Man ska rida på ett sätt som hästen förstår och trivs med tycker jag. Det är för mycket barriiärer mellan olika ridstilar.
Jag hade en unghäst tidigare ´som jag fick endel problem med. Där var det en westerntränare som hjälpte mig. Jag blandar friskt med det som funkar. (Och har en glad häst.)
:bow:

Ja, absolut och sen spelar det inte någon roll vem det är som ger dom. Huvudsaken är att det fungerar OCH att det inte skadar hästen!
Och visst är det för många barriärer mellan ridstilarna...

//Alice
 
Sv: Fått en helt ny dimension i det här med ridning...*långt*

boella skrev:
Sen undrar jag om "senaste" övningen, som du Alice berättade om.
Vad var det för övning och hur gick det? Man blir ju väldans nyfiken!
Övningen är att, tvärt emot traditionella ridningen, få hästen att rygga med hjälp av sätet och inte med händern (tyglarna). Det för att hästen ska börja tänka på sin bakdel! Det är ju bakdelen vi vill påverka mest med vår ridning och då måste vi också "tala om" för hästen att den finns där och hur den känns. Och jag kan säga att det fungerar! ;) När jag får min häst att rygga ett steg, vi har inte kommit längre, börjar hon alltid med ett bakben. I början var det frambenen som kom först, men nu när hon börjat lära sig är det bakbenen som kommer först. Precis enl "läroboken". :D När jag ryggat några gånger märker jag också en mental förändring hos hästen...hon blir mer avspänd och uppmärksam. Det beror nog inte på själva ryggningen utan mer att jag fått igång tankeverksamheten hos henne. Ska tilläggas att denna övning är jobbig för henne för hon måste tänka så väldigt mycket!

//Alice
 
Sv: Fått en helt ny dimension i det här med ridning...*långt*

Heulwen skrev:
Tack för du skapade den här tråden!
Jag har fått många uppslag nu hur jag ska forma ridningen och samarbetet med min nya häst som kommer hem innan april.
Jag tror att vi båda kommer att få mycket nöje av det.
Och han tackar nog dig med!
:bow:

Tack själv för att Du tog dig tid att läsa igenom! Det är kul att det fått sån positiv respons! :)

//Alice
 
Sv: Fått en helt ny dimension i det här med ridning...*långt*

Hej!

Vad glad jag blir av att läsa din berättelse!
Och vad roligt att det gått så bra för er!

Ville bara tala om att jag också tagit hjälp av en duktig westerntränare! Jag hade jätteproblem med att få min häst lösgjord, gå undan för skänkel osv. Efter hundratals ridpass där vi bara suttit o kämpat mot varandra var jag nästan på väg att ge upp..

Efter att ha ridit för denna westerntränare ett tag har jag idag en helt annan häst:) , eftergift fr början av ridpasset samt en häst som lyssnar på mig och anstränger sig att försöka göra sitt bästa.:)
Mycket av problemen vi hade innan låg i att min häst inte förstod vad jag ville, beröm i form av klapp på halsen var inte tillräckligt för henne, däremot förstår hon mkt bra beröm i form av eftergift och att släppa skänkel när hon gör rätt !!!
Jag kommer fortsätta med westernträningen och kombinera det med den klassiska ridningen, det funkar alldeles utmärkt:bow:
 
Sv: Fått en helt ny dimension i det här med ridning...*långt*

danilo skrev:
Nu har jag en fråga till dig och alla andra som kan svara: vad är det som gör att din häst är lösgord från första början då du sitter upp? Vill du förklara din ridning lite mer ingående? Rider du bara western nu?

Citerar mig själv vad jag skrev i inlägg #17:
Jag är själv hoppryttare och rider bara "vanlig" dressyr. Jag rider precis som vanligt på kort tygel. Jag ska försöka ge ett exempel.
I början när jag körde med detta red jag med kort tygel och bad hästen ställa höger och ge efter i insidan. Direkt hästen ger efter släpper jag trycket med skänklarna, släpper ut hästen på halvlång tygel och klappar och berömmer med rösten (det också för att hästen så småningom ska förknippa rösten/klappen med det positiva). Sen ta tyglarna och börja om! Belöningen för hästen är att slippa arbetet. Det gäller oavsett vad man gör! Detta lärde hästen att när jag gjorde på ett visst sätt med min kropp vill jag att den ska reagera på ett visst sätt.
Detta har gjort att hästen har kunnat slappna av i ridningen. Hon vet vad jag vill och behöver inte fundera så mycket! Nu när jag rider, tex dressyr, kan jag be hästen ställa höger och släppa igenom innersidan, och när hästen gör det låter jag hästen gå så många steg jag VET att hästen orkar, om det är två steg eller tre varv på volten spelar ingen roll, och sen ger jag eftergiften i form av att släppa efter lite på tygeln och skänklar. Min häst går då kvar i formen, men i en lägre öppnare form. Jag kan plocka upp tygeln lite och kräva lite mer av hästen för att sen ge eftergift igen. "Samla" och eftergift, "samla" och eftergift, hela passet igenom. Jag rider alltså inte på lång tygel, utan precis som vanligt, men jag är jättenoga med eftergiften!
När jag ska lära hästen nya saker är det jätteviktigt med total eftergift! Igår ville jag påbörja att hästen ska tänka öppna. Vi skrittade på volten och jag bad henne om att hon skulle gå i liiiiite öppna och så fort hästen tog ETT steg i rätt riktning fortsatte vi på lång tygel, dvs total eftergift. Så gör jag tills hästen vet vad jag vill, då kan jag ge mindre eftergift, men aldrig, aldrig någonsin ta bort eftergiften!
Och det handlar mycket om det...att "samla" och jobba hästen så mycket man vet att hästen klarar av och sen ge ordentlig eftergift. Ge hästen vila när den gjort rätt! Ibland kan man vara så "radikal" att man låter hästen vila stillastående eller skrittandes på lång tygel för att förstärka att den gjort rätt. Så gjorde vi på senaste träningen då vi använde cavaletti. Av hästens reaktion att dömma var hon inte van vid det. Vi gissar att hon pressats ganska hårt och det bara har varit "upp i klasserna" som gällt och man har inte ansträngt sig med att grundrida hästen och gå igenom grundövningarna ordentligt. Då gjorde vi så att omedelbart hästen gått över cavalettin (vi började med bommar som vi höjde till cavalettis när vi märkte att det var grönt) och ansträngt sig för att göra det i form fick hon skritta på lång tygel en god stund. Gissa om någon blev ivrig och mallig! ;) Hon tyckte matte var jättelarvig som ville först skritta på kort tygel innan vi gick på cavalettin i trav. Hon kunde ju det här!!! Det var en helt otrolig känsla som kom genom hästen när hon fattade att hon faktist klarade av övningen och var duktig!!! :love: Av hennes reaktion att dömma tror varken jag eller tränaren att tidigare ryttare ansträngt sig för att få hästen att känna att hon verkligen klarat övningen utan det har bara gällt att prestera.... :(

Hur jag rider....Det är jättesvårt att förklara noggrannt eftersom detta gäller min häst, där hon står i utvecklingen, hur hon fungerar. Tekniken är dock den samma för alla, men tillämpningen kan nog se lite olika ut för häst till häst. Men i korta drag att be hästen om något och ge hästen ORDENTLIG eftergift när den gjort rätt. Jag rider med korta tyglar, precis som tidigare, men med en helt annat tankesätt i förhållande till min häst.

//Alice
 
Sv: Fått en helt ny dimension i det här med ridning...*långt*

ja min reaktion på detta är bara att när jag gick på Strömsholm och red för Sylve och Jens var detta precis vad jag fick lära mig! Att rida med tydliga hjälper, beröm när hästen gör rätt. Att beröm för hästen är att sluta med det man gör och stanna upp! För hästen är berömmet att inte behöva jobba mer. Klappa om och ställ in i stallet sa Jens ofta när hästen gjort något riktigt bra. Så jag tycker de flesta "läror" är mer eller mindre samma sak men många kan tjäna mycket pengar på att döpa om det till olika saker. Men visst vill vi väl alla jobba med glada lösgjorda hästar som har roligt med sin ryttare och gör sitt bästa i alla lägen???:angel:
Jag tycker man ska vara noga med vilken tränare man betalar och tänka igenom vad tränaren säger. Tror inte man behöver vända sig till western eller NH för att hitta detta som beskrivs här, jag har ju bevisligen hört det på både Flyinge och Strömsholm. Har ni hört Kyra prata om ridning någon gång? Om inte - gör det! Där kan ni snacka nycklar....
 
Sv: Fått en helt ny dimension i det här med ridning...*långt*

goldengalactica skrev:
ja min reaktion på detta är bara att när jag gick på Strömsholm och red för Sylve och Jens var detta precis vad jag fick lära mig! Att rida med tydliga hjälper, beröm när hästen gör rätt. Att beröm för hästen är att sluta med det man gör och stanna upp! För hästen är berömmet att inte behöva jobba mer. Klappa om och ställ in i stallet sa Jens ofta när hästen gjort något riktigt bra. Så jag tycker de flesta "läror" är mer eller mindre samma sak men många kan tjäna mycket pengar på att döpa om det till olika saker. Men visst vill vi väl alla jobba med glada lösgjorda hästar som har roligt med sin ryttare och gör sitt bästa i alla lägen???:angel:
Jag tycker man ska vara noga med vilken tränare man betalar och tänka igenom vad tränaren säger. Tror inte man behöver vända sig till western eller NH för att hitta detta som beskrivs här, jag har ju bevisligen hört det på både Flyinge och Strömsholm. Har ni hört Kyra prata om ridning någon gång? Om inte - gör det! Där kan ni snacka nycklar....
:bow:
Mycket tänkvärt och underbart att höra att dessa stora tränare rider och tränar så!
Tyvärr har vi "vanliga dödliga" sällan möjlighet att rida för dessa tränare. Visst, min vanliga tränare förespråkar också eftergift, men det har mer varit "lätta i innerhanden när hon ger efter". Det har inte räckt för min häst! Min tränare har också lärt sig något av detta och har kunnat mycket lätt plocka upp detta i vår träning. Nu låter det mer "när hon släpper efter, sakta av och skritta på lång tygel". :D .
Nej, "man" kanske inte behöver vända sig till varken western eller NH för att få tag i denna kunskapen, men jag behövde det! För mig var det vändningen och förmodligen satt det i huvudet på mig, att jag fick nya influenser från en helt ny gren. Att grenen var ny gjorde att jag blev mer öppen för nya vinklar och mer öppen att testa nya saker. Det var en mental grej hos mig som ryttare!

Tänk om det vore så lätt att man bara kunde lyfta luren och ringa till Kyra eller Sylve och boka en träning.... *drömmer* ....nu har inte alla det så pass förspänt!

//Alice
 
Sv: Fått en helt ny dimension i det här med ridning...*långt*

Åh vad INTRESSANT! :bow:

Har aldrig funderat på det själv, men det är ju självklart egentligen! Vill du berätta lite mer om hur ni har tränat fram det här? Jag läste i någon westernartikel att man ska sätta sig på "bakfickorna", alltså komma extremt mycket bakåt i sadeln för att göra det tydligt för hästen, men hur gjorde ni för att hon skulle förstå?
 
Sv: Fått en helt ny dimension i det här med ridning...*långt*

Hej!
Hur gör du med sätet då du vill att hon ska backa? Vinklar det framåt?
 
Sv: Fått en helt ny dimension i det här med ridning...*långt*

alice skrev:
Vet inte riktigt var jag ska lägga detta för det är en kombination av NH, western och "vanlig" ridning...men jag lägger det här eftersom det är till de "vanliga" ryttarna jag vill dela med mig av min erfarenhet...

Oj, vad du inspirerar! Välskrivet och suverän reklam för alla tränare som arbetar som din!

Men hur hittar man tränare? Var börjar man leta om inga lappar finns på den lokala ridskolan? Hur hittade du din tränare?

Tack för undebar läsning, du vet hur man formulerar sig! :bow:
 
Sv: Fått en helt ny dimension i det här med ridning...*långt*

Sóley skrev:
Oj, vad du inspirerar! Välskrivet och suverän reklam för alla tränare som arbetar som din!

Men hur hittar man tränare? Var börjar man leta om inga lappar finns på den lokala ridskolan? Hur hittade du din tränare?

Tack för undebar läsning, du vet hur man formulerar sig! :bow:
:bow:

Det är du som ska ha tack för att du orkat läsa igenom mitt svamlande och för att det gav dig något! ;)

Jag hittade min "vanliga" tränare genom min nuvarande stallägare. Hon tipsade mig om henne, jag provade och det ska "klick". Vi resonerar precis på samma sätt ang ridning och fungerar jättebra ihop.
Den NH/westerntränaren jag fick (och fortfarande får!) hjälp av var det amalia här på buke som tipsade mig om. Så jag har fått mina tränare genom kontakter! Lägg ut "tentaklerna", prata med folk "hej, vem rider du för?" och prova! Rätt som det är hittar du rätt tränare för dig och din häst! För mig är det jätteviktigt att jag har förtroende för den jag tränar för (gäller även vet, hovis mfl) och har jag inget förtroende spelar det ingen roll hur kompetent tränaren är. Det fungerar iaf inte, för mig! För någon annan kanske det fungerar skitbra! Det är inte bara hästarna som är individer! ;)

//Alice
 
Sv: Fått en helt ny dimension i det här med ridning...*långt*

Jag började också för ett tag sedan med den där totala eftergiften och petat in lite NH och Westernövningar i min vanliga ridning, och det funkar super :bow: :banana:
Helt enkelt en helt annan dimension som du sa. Iofs har vi inte kommit direkt långt, men bra mycket längre än om vi skulle hållt på och traggla på det sättet jag försökte förut.
 
Sv: Fått en helt ny dimension i det här med ridning...*långt*

cristobal skrev:
Hej!
Hur gör du med sätet då du vill att hon ska backa? Vinklar det framåt?

Jag vet att frågan inte var ställd till mig, men jag gör så att jag fäller fram överkroppen liiiten aning och skjuter fram bäcknet lite samtidigt, om du fattar ;)
 
Sv: Fått en helt ny dimension i det här med ridning...*långt*

alice skrev:
Men det krävdes att jag blev argare än jag var rädd!

Det var där nycklen satt i min ridning och det var bara för någon vecka sedan jag kom på det.
(Missförstå mig rätt, jag blev inte arg i ordets rätta bemärkelse, men jag blir arg på ett sätt som hästen förstår).
 
Sv: Fått en helt ny dimension i det här med ridning...*långt*

cristobal skrev:
Hej!
Hur gör du med sätet då du vill att hon ska backa? Vinklar det framåt?
Jag har korta tyglar, bara kontakt, LÄTT kontakt med munnen. Jag rätar upp mig, tar bort knäna från hästens sidor, rullar ner på skärten och rullar bak på bakskärten (bakfickorna som någon skrev). Tyglarna tar jag bara med mig utan att dra. Så fort hästen tänker bakåt ger jag glapp i tygeln släpper trycket i sätet (lutar mig fram) och klappar om hästen rejält.
Detta gör jag när hästen går framåt i skritt! Resultatet blir i mitt fall att hästen stannar, står en stund och funderar (i början fick jag sitta kvar i samma position innan hon vågade tänka bakåt) och sen börjar rygga. Viktigt är att det aldrig, under några omständigheter, får bli en fight om bettet.

Hur och när man ska göra den här övningen kan jag inte svara på, därför kanske man inte ska prova den "hur som" hemma utan kontakt tränare.....

//Alice
 
Sv: Fått en helt ny dimension i det här med ridning...*långt*

Álin skrev:
Det var där nycklen satt i min ridning och det var bara för någon vecka sedan jag kom på det.
(Missförstå mig rätt, jag blev inte arg i ordets rätta bemärkelse, men jag blir arg på ett sätt som hästen förstår).
Samma här, men då arg på ett "bra" sätt som du säger. Jag vågade sätta ner foten och sätta stopp för hennes fasoner utan att göra det på ett oschysst sätt.

//Alice
 
Sv: Fått en helt ny dimension i det här med ridning...*långt*

Álin skrev:
Det var där nycklen satt i min ridning och det var bara för någon vecka sedan jag kom på det.
(Missförstå mig rätt, jag blev inte arg i ordets rätta bemärkelse, men jag blir arg på ett sätt som hästen förstår).

Det är ett råd jag har försökt ge här i flera trådar men som så ofta missförstås. (Måste förklara dåligt:angel: ) Man använder känslan till energi och svarar hästen på rätt sätt istället för att bli rädd och skapa en ond cirkel. Men det har inget med våld eller okontorllerade utbrott att göra alls, som många verkar tro.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 883
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 906
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 255
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp