Fått färg på däcken.

Vi kikade lite på nya däck, så det blir nog så. Säljer dom här billigt, nån kanske vill ha fräscha begagnade däck, men med färg på.
Oj! Jag skulle aldrig byta däck för en sån sak oavsett hur ny bil eftersom det slits bort.
Men ni kanske gillar att lägga pengar på bilen och har det som intresse i och för sig.
Men prova kör bilen en vecka eller två om ni kör bara korta sträckor innan ni köper nya däck!
Kör ni längre sträckor bör det försvinna fortare än så.
 
Angående färg på linjer. Mötte en sån bil som höll på att måla linjer. Höll ut så mycket jag kunde, men trots det blev hela min bil prickig. Det såg hemskt ut. Trafikverket ersatte ingenting och formulerade det som att det var mitt fel på något sätt 🤷 så ja, den färgen skvätter.
 
Vi har inte köpt nya däck, jag skrev att vi, ja egentligen sambon, kikade på nya. Försvinner inte skiten, då blir det nya däck. Obalansen har vi nästan fått bort, men inte helt, tar nog några mil till. Men frågan var inte nya däck, däcken har ju ändå rullat några mil, så det är ändå inget onödigt köp, utan frågan var om det gick att få bort färgen.
 
Vi har inte köpt nya däck, jag skrev att vi, ja egentligen sambon, kikade på nya. Försvinner inte skiten, då blir det nya däck. Obalansen har vi nästan fått bort, men inte helt, tar nog några mil till. Men frågan var inte nya däck, däcken har ju ändå rullat några mil, så det är ändå inget onödigt köp, utan frågan var om det gick att få bort färgen.

Flytta hjulet till en drivande axel och börna?
 
Vi har inte köpt nya däck, jag skrev att vi, ja egentligen sambon, kikade på nya. Försvinner inte skiten, då blir det nya däck. Obalansen har vi nästan fått bort, men inte helt, tar nog några mil till. Men frågan var inte nya däck, däcken har ju ändå rullat några mil, så det är ändå inget onödigt köp, utan frågan var om det gick att få bort färgen.
Det kommer försvinna med tiden, däck slits. Det är där mönsterdjupet kommer in i bilden och vad minsta mönsterdjup får vara för årstiden just för att däck slits.
För det lilla ni fått på bilen, bara kör, det försvinner. Jag hade kört säsongen ut och om mönsterdjupet börjar dra sig mot gränsen till vad som är godkänt hade jag köpt nya till nästa säsong.

När jag körde på linje så körde jag nog runt 20-30km innan det var borta, förvisso med lastbil med last, så kanske att det kan bli längre för personbil.
Annars går det att köra på grusväg, då gruset färgar däcken, speciellt om de varit blöta.
 
Det bästa är väl att prova och se? ;) No need to say more. Det är gratis att prova.

Precis som @MiaMia skriver är färgen tjock och seg.
Jag har själv kört över precis nymålande linjer och de är så kletiga att det nylagda oljegruset under följde med.
Kolla på videon jag postade i ett tidigare inlägg, den illustrerar väldigt bra hur tjock och kletig färgen är.

V
V
V

Så här kletigt och fint var det och även hur linjerna såg ut efter att jag kört över dom också. 😅
 
@TheRedLightning Jo jag ser det. Men det borde väl ändå bli en viss skillnad om en svänger över vägen och passerar en linje i låg fart (eftersom du svängde in till en adress antog jag att du inte körde i 80 km/h), dessutom med oljegrus under som gör att hela sjoket lossnar i ett svep. Jämfört med att köra över en bit i 100 km/h. Men vad vet jag, jag har bara sett färgstänken på en bil som gjorde just det. Och det var segt ja och svårt att få bort.

Hur det än är så gör ju folk som de vill. Antingen är de försiktiga och tar det säkra före det osäkra och undviker nymålade linjer, eller så gör de allt de kan för att se om färgen stänker och om den går att få bort. Det är ju egentligen inte ens en diskussion. Det är bara att prova och se. Det vore roligt om de ville rapportera på buke sedan så vi slipper leva i ovisshet och göra det till en fråga om vem som har rätt och vem som har fel och under vilka förhållanden det ena eller det andra gäller.
 
@TheRedLightning Jo jag ser det. Men det borde väl ändå bli en viss skillnad om en svänger över vägen och passerar en linje i låg fart (eftersom du svängde in till en adress antog jag att du inte körde i 80 km/h), dessutom med oljegrus under som gör att hela sjoket lossnar i ett svep. Jämfört med att köra över en bit i 100 km/h. Men vad vet jag, jag har bara sett färgstänken på en bil som gjorde just det. Och det var segt ja och svårt att få bort.

Hur det än är så gör ju folk som de vill. Antingen är de försiktiga och tar det säkra före det osäkra och undviker nymålade linjer, eller så gör de allt de kan för att se om färgen stänker och om den går att få bort. Det är ju egentligen inte ens en diskussion. Det är bara att prova och se. Det vore roligt om de ville rapportera på buke sedan så vi slipper leva i ovisshet och göra det till en fråga om vem som har rätt och vem som har fel och under vilka förhållanden det ena eller det andra gäller.
Det verkar som du missade poängen, det jag var ute efter är att färgen är tjock och seg. Ingenting om hastigheten.
Linjen jag körde över var precis nymålad då lastbilen som målade linjerna var precis där.
De lastbilarna brukar ha en skylt ”akta linjen nymålad” eller något i den stilen, för det tar ett tag innan färgen härdar.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har berättat om min konstiga gamla pardörr förr. Den som färgen bubblar på, och den som "läcker" någon mystisk vätska genom färgen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 054
Senast: ptr
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
9 878
Senast: Sel
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 708
Senast: TinyWiny
·
Hemmet Jag drömmer om en sådan där anslagstavla i metallnät att sätta upp i min nya kontorshörna. Det finns flera olika varianter, men de är...
Svar
16
· Visningar
724
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp