Fått svar på blodprovsanalysen

V

veronican

Kan man få lite hjälp? Det är erlichia och boreliaprov.

Jag är inte säker på att jag fattar riktigt..
Såhär står det:

BORRELIA
Antikroppar påvisade mot Borrelia burgdorferi, titer 1:160.
Som positivt prov räknas en titer 1:80 eller högre.

ERLICHIA sereologiskt
Antikroppar påvisade mot granulocytär erlichios, titer 1:40.
Som positivt prov räknas en titer 1:40 eller högre.

Sedan till höger om respektive svar står det:
Provsvar: Positivt
Referensintervall: (Negativ - )

Som jag tolkar det är hon frisk då?
MEN, det står ju att som positivt svar på erlichios räknas en titer 1:40 eller högre och hon HAR ju 1:40 :confused:


Sen är det en sak till.
Förra gången jag tog sådant här prov nov 2001 hade hon:
BORRELIA- 1:80. Positivt svar är 1:80 eller högre.
ERLICHIA- 1:640. Positivt svar är 1:40 eller högre.
Behandlades då för erlichia och blev SÅ stor skillnad.


Jag har också pappren från ännu ett blodprov som förra ägarna tog mars 2000.
BORRELIA- 1:80. Positivt är 1:80 eller mer.
ERLICHIA- 1:160. Positivt är 1:40 eller mer.

Jag har förut inte tittat så noga på detta gamla papper eftersom det var innan jag köpte henne, men vad jag fått höra behandlade de henne för ERLICHIAS denna gången i mars 2000, men vad jag kan se hade hon ju inte alls höga värden av erlichia?? för 1:160 är väl lägre än 1:40?? Eller hur tusan ska man tänka? Nu blir jag helt förvirrad här... :confused:

SNÄLLA, nån som kan förklara för en virrig Veronica med siffror snurrande i skallen. OBS. Jag VET att man inte behandlar bara efter analysresultatet utan hästen måste a symptom, vilket jag lovar hästen haft de 2 ggr hon tidigare behandlats.

Tack på förhand! :banana:


Kom på en fråga till;
Hur kan hennes värden för Borrelia förändras så från gång till gång, hon har ju (vad jag fått höra) aldrig behandlats för det?? Jag blir knasig här :confused:
 
Nejnej 1:40 är det LÄGSTA värdet. En sån häst är frisk. 1:80 är högre, 1:160 ännu högre och så vidare.

Så din häst är nagtiv för erlichios (men har träffat på erlichios förr) men positiv för borrelia. Om borrelian är behandlingsbart beror på om hästen har symptom etc? 1:160 är inte en jättehög titer för borrlia (som 1:80 för elrichios) och man BRUKAR inte behandla på den titern. Men har hästen klara symptom, man har utrett allt annat etc så kan det vara läge att behandla.

Men den är negativ för erlichios (dvs ingen erlichios) och positiv för borrelia (dvs den har borrelia). MEN bara titern säger INGETING, bara att hästen smittats. Säger inget om hästen klarat av infektionen själv, om infektionen är borta och det där är kvarstående titer etc.

Ta ett nytt prov om två veckor, har titern stigit då är det läge att behandla.

Och som sagt, har hästen symptom? Vilka? (Alltså varf tog du prov?)

Att borreliatitern varierar fast hon inte är behandlad har med största sannolikhet att göra med i vilket skede prov togs. Första vsängen klarade hon av själv, och nu har hon fått en ny, elelr HAFT en ny.. Det är det som är knepigt att veta.
 
Har ingenting att tillägga till Alexandras svar.

Tänkte bara förklara det där med titrarna. När man tar ett blodprov och letar efter antikroppar mot t ex ehrlichios så börjar man förstås med att kolla om det finns några antikroppar alls i blodet. Om det finns (provet är alltså positivt) gör man en spädningsserie. Man börjar med att späda provet 40 ggr (1:40), därefter 80 ggr och så vidare. Provsvaret anges som den högsta utspädning där man fortfarande kan påvisa antikroppar. Om hästen har 1:640 i titer har man alltså spätt provet 640 ggr. Detta är den högsta spädning som görs rutinmässigt. Om hästen har titern 1:640 kan den alltså ha en ännu högre antikroppskoncentration (mängd) i blodet. På särskild begäran från provtagande veterinär kan man fortsätta spädningsserien på labbet.

(Den här förklaringen är förenklad och lämnar säkert övrigt att önska, men i princip så)!
(Alexandra - nu svarade jag visst på ditt inlägg ser jag... Det var bara slarv från min sida (igen)... :D Men när jag ändå har dig på tråden; varför motsvarar 1:80 för E titern 1:160 för B???)
 
ahaa, det har jag aldrig fått förklarat för mig :mad: Jag trodde man räknade som efter en decimal, alltså 1,40 är mer än 1,160.... dumt. TACK snälla för rättningen :bow:
Då var ju inte resultatet så bra som jag trodde... :crazy:

Jag snurrade nog till det sista frågan också, hon har ju legat på 1:80 både början på 2000 och slutet på 2001 men vid detta prov stigit till 1:160. Då är ju frågan -som du säger -om har infektionen eller om den är bekämpad? För hon HAR fått borrelia någon gång mellan november 2001 och nu januari 2004 om jag fattat allt rätt? Annars kan väl inte titerna ha stigit sådär?
Med tanke på att jag denna sommar halvt dränkt henne i Switch och plockade max 2 fästingar på henne på hela sommaren är det ju mest troligt att hon fick den sommaren 2002. MEN, det är ju ingen garanti, bara en tanke. Hon kan givetvis ha smittats av fästingar jag inte ens sett.
phu det här var krångligt...

Hästen ska på återbesök på klinik om 2 veckor och självklart skulle vi kunna ta ett till prov då (täcks inte av försäkringen va, eller?) och se om det är någon skillnad i värdena.


Symptom? :confused:
*djup suck* Ja det är ju den stora frågan.
Jag som bor i Sveriges mest fästingrika område och känner massvis av hästar som behandlats för både erlichia och borrelia, har lärt mig att symptomen kan variera nåt oerhört. Hur vet man vad som är borrelian isf?

Anledningen till att min häst åkte till kliniken för en vecka sedan var en hälta jag upptäckt på ena frambenet.
Hon har lite i ryggsäcken så när man börjar leta orsaker till hältan finns ju lite att utesluta...

1. För det första har hon som sagt behandlats 2 ggr tidigare för erlichia så därför ville veterinären gärna ta ett sådant blodprov.
2. För det andra upptäcktes vid en hovledsinflammation sommaren 2002 att hon har en urkalkning i strålbenet på höger fram -MEN detta kan de ju mycket väl ha utan att känna av det.
3. För det tredje kom det våren 2003 fram att min stackars häst var väldigt sned i sin kropp (vridet bäckene, kotor i rygg och hals sneda, atlaskotan i nacken fastlåst osv) och har högt sannolikt varit så i många år, jag tippar sedan 1998 då hon gick omkull rejält på en hopptävling.
Hon har i många år innan jag köpte henne varit stel i vänster bak, något som blev MYCKET bättre efter jag behandlade henne för erlichia efter provet nov 2001. Sedan har det varit muskeluppbyggande som gällt, men hon är ännu svagare i vänster bak, något jag inte riktigt får ihop då hon pga sin snedhet har en muskelmässigt tunnare högersida och en starkare vänstersida.


Så, jadu har hon symptom?
Nu på kliniken förra veckan upptäcktes en inflammation i knäet på höger bak och belastningshältor på båda fram i form av inflammationer i framkanten på kotlederna. Veterinären och fysioterapeuten trodde det kommit pga hästens snedhet, men hon är iaf rakare nu än hon varit innan, dvs det går åt rätt håll, men lite finns kvar, speciellt muskelmässigt.

Jag upplever min häst som ganska stel av "sig själv". Alltså ni vet, det finns hästar som kan vila ett halvår och är ändå mjuka när man sätter igång dem, medans andra behöver ordentliga dressyrpass minst 2-3 gånger i veckan för att vara trevliga att rida.. MEN, kanske är hon stelare än hon behöver vara? Kanske är det borrelia??
När jag behandlade henne för erlichia var just stelheten (och ömhet i muskelfästena till vänster bak) de tydligaste symptomen och även det som märktes störst skillnad efteråt.
4-5 månader efter hon behandlades för erlichia (provet togs nov 2001, behandlades jan 2002) hade jag ute en massör som gick igenom hela henne och hon reagerade på att hela hästen var lite "hård" i musklerna, men sa att det kan sitta kvar efter erlichiasen, men jag får för mig att hon ännu är lite "hård" i musklerna, men så har jag inte direkt jämfört och klämt på andras hästar :angel:

Jadu, VILL jag hitta symptom kan jag säkert hitta dem :p :o
DET är problemet.

Vad gör man då?
Jag vet inte riktigt vad som egentligen ÄR min häst, på riktigt -utan några snedheter, sjukdomar, inflammationer eller annan skit :(

Fast ändå inbillar jag mig att jag inte alls haft mycket otur med henne som hunnit med allt detta på 2 år :angel: :D
Känner mig faktiskt inte uppgiven för fem öre :) Hon är ju min :love:
 
Alexandra - nu svarade jag visst på ditt inlägg ser jag... Det var bara slarv från min sida (igen)... Men när jag ändå har dig på tråden; varför motsvarar 1:80 för E titern 1:160 för B???)

1:40 och högre är positivt för E
1:80 och högre är positivt för B

Således är 1:80 i erlichios klart positiv (men låg) titer för E, medan det för B med nöd och näppe är positiv titer (rent strikt är det det men de provsvar jag sett så står det som det i ursprungsinlägget, dvs negativt för B om det är 1:80)

Så du har ju spätt och påvisat antikroppat lika många gånger (80), men du har en lägre spädningsgrad för positv E än B.. Så jag menade.. :)
 
Din häst lär ha fått borrelian 2002 rent logiskt. behandlingen mot borrelia och erlichios är densamma (engemycin).

Och jadu, stelhet eller nåt annat, bra fråga :smirk: Jag skulle nog om det vore min häst prova att behandla hältorna som belastningshältor etc först, innan jag funderade på behandling mot E, men det där kan vet som sett hästen bättre.

Ta gärna ett nytt prov om 2 veckor du, och om de täcks av försäkringen eller ej.. Agria ersätter INTE, medan jag ÄN inte upptäckt någon sådan klausul hos t ex Sveland. SÅ det får du kolla med ditt bolag, men Agria vet jag inte ersätter. (Och jag fick villkorsändringar från Sveland här i dagarna och där stod inget om att de inte täcker, så de verkar täcka - än..). Hur det är med de andra bolagen vet jag inte, jag har Agria och Sveland och således koll på dem..
 
Jag har Agria och hade för mig sedan sista att de inte ersätter såna prov (sjukt nog?!!) så det var ju synd att jag mindes rätt ;) Konstigt bara att jag betalade 380:- 2001 och 670:- nu?! :eek: Första provet analyserades av SVA andra av Helsingborg??
 
Jo hon är ju sprutad nu med tuppkam i lederna och återbesöket är om 2 veckor. Ska höra vad veterinären säger, men det är ju alltid ett plus att komma lite "påläst".
Nu börjar det kännas som hon har väldigt mycket emot sig min lilla fröken :crazy:
 
De har nog höjt tror jag. Jag tog ju 2001, iofs är det inbakat i en annan räkning för flera besök (den räkningen var på 10 002 kr *gah*) och Ultuna vet inte vad ordet specificerad räkning betyder. Man har ingen ANING om vad man betalar för (tacka vet jag MK där *allt* är spceificerat), men det kan inte ha varit någon högre summa.

Men nu har jag hört flera som betalat cirka 1000 kr, så de måste ha höjt. varför vetesjutton, men de lär vara i princip överlusade med sådana prov.

Jag kan förstå varför Agria inte ersätter längre, det togs nog för mycket prover "bara för att", men samtidigt känns det ju surt när man har god grund att ta. Jag tycker att de kunde göra så att de inte ersätter om inte hästen behöver behandlas. De ersätter ju behandling om den är motiverad, och då kunde de ju på de hästarna ersätta provet med. Men det blir väl för krångligt antar jag =/
 
Jaha det är så illa. jaja det får man väl ta då. Trist bara å lägga 1300 spänn i sjön om andra provet visar samma och man inte behandlar, de kan man ju göra roligare saker för menar jag... men så kan man inte tänka.

Usch nu blev jag ju orolig, tänk om hon har borrelia OCKSÅ?! ghaaaa
 
Jag tycker inte du ska oroa dig så mycket för borrlia just nu. Det är ju ingen titer som i sig är oroande, och än finns det ju en annan förklaring (som jag rent personligen tycker låter troligare som orsak till symptomen) också. Tar du ett parprov som inte visar någon höjning så kan du ju iaf sova gott på nätterna, och det är väl välinvesterade pengar med? OM parprovet visar samma titer kan du sluta noja för borrlia just nu och istället koncentrera dig på att få bukt med det andra? Personligen tycker jag det är rätt skönt att få veta att det INTE är ibland också ;)
 
Din häst lär ha fått borrelian 2002 rent logiskt. behandlingen mot borrelia och erlichios är densamma (engemycin).

Det ska så klart stå fått borrelian 2002 eller SENARE. Men eftersom den är behandlad mot E i januari 2002 så BORDE den behandlingen slagit ut ev borrelia som fanns då (det är som sagt samma behandling mot E som B). Och då borde hästen blivit återsmittad tidigast sommaren 2002. Sen räcker det som sagt med en fästing, och du plockade två 2003 så hon kan ha fått det då. Är ju som du själv sa inte ens säkert man märken fästingen heller. Det finns en teoretisk chans att borrelian har legat kvar också, och inte togs av behandlingen 2002 eftersom den inte var aktiv då. Fast då är vi inne på det där stora frågetecknet igen om huruvida det kan ligga latent och vänta och hur länge. Uppenbarligen KAN det ligga latent (det gjorde det på min) och blossa upp om förutsättningarna är de rätta. Men hon kan lika gärna blivit smittad IGEN..

Litet tillägg bara, skrev lite för fort i svaret =)
 
Är det teoretiskt möjligt att en häst kan få en kotledsinflammation som egentligen beror på E/B och ingenting annat ?
 
EN kotledsinflammation och inga andra symptom? Högst otroligt, men man ska aldrig säga aldrig, men osannolikt..

Att en häst kan få ledinflammationer som beror på B/E och inget annat (såvitt man vet idag) är dock fullt möjligt (och inte helt ovanligt) men det brukar finnas andra symptom då med.
 
""hon reagerade på att hela hästen var lite "hård" i musklerna, men sa att det kan sitta kvar efter erlichiasen, men jag får för mig att hon ännu är lite "hård" i musklerna""

Hej! Att du upplever din häst som stel, kan bero på att hon har haft Erlichia. Denna stelhet kan sitta kvar länge efter behandling och jag upplever detta nästan som reumatism. Alltså en stlehet som kommer o går lite beroende på årstid, arbete mm. Så att hon känns stel nu beror säkert inte på att hon är smittad igen, utan helt enkel rester efter sjukdomen....


"Jag vet inte riktigt vad som egentligen ÄR min häst, på riktigt -utan några snedheter, sjukdomar, inflammationer eller annan skit "
Precis så känner jag med!! Min häst fick Borrelia under inridningen (-99) och sedan Erlichia efter 2 år (kan tillägga att jag fortfarande känner av stelheten emellanåt!) Hur har hästens rörelsemönster mm förändrats pga detta?? Skulle vara väldigt kul att veta....
 
Nej jag tänkte på det när jag skulle somna igår att egentligen har hon nog inga symptom som jag i första hand skulle relatera till borrelia. Sedan att det har tagit emot under träningen sista tiden (vad jag först trodde var stelhet) är mycket troligare pga hältan som jag inte upptäckte förrän det gick över i fram.. :crazy:

Men en häst kan väl rent teoretiskt bli sjuk i borrelia och bekämpa det själv utan att vi människor ens märkt det? Iofs vore det märkligt om jag skulle märka av en infektion av erlichia men inte borrelia, men rent teoretiskt skulle hon kunna vara frisk ju, trots de högre en titerna? *tänker*
 
Javisst de FLESTA hästar klarar av borrelia och erlichios själv (utefter att man testat hästar för b/e och fått förhöjd titer utan att hästen haft minsta lilla problem eller fått senare).

En förhöjd titer visar BARA att hästen har blivit smittad med B eller E. Inte om den är sjuk eller frisk. Titer (det man mäter) är antikroppar, och antikroppar bildas så fort hästens immunförsvar upptäcker en 'fiende'. Då bildar immunförsvaret (om allt är som det ska) antikroppar för att bekämpa infektionen. Dessa antikroppar (titrar) kvarstår X tid efter genomgången infektion. Hur länge det är för B och E vet man inte, mer än att det ivf på hund kan kvarstå upp till ett år. Hästen/hunden är alltså fullt frisk, men har förhäjd titer som en indikation på att immunförsvaret stött på, känt igen och reagerat på t ex borrelia. Titern säger dock inget om huruvida immunförsvaret bekämpat infektionen eller ej. Det är därför man ska ta parprov, och vill se MER ÄN en fördubbling av titern på prov två. Det indikerar att infektionen är aktiv just då, immunförsvaret bildar fler och fler antikroppar för att försöka bekämpa infektionen.

Vissa antikroppar kvarstår ju dessutom livet ut, det är då man blir immun mot en sjukdom man haft tidigare.

Så din häst kan mycket väl ha 1:160 för borrelia och vara fullt frisk och INTE ha borrelia. Däremot har hästen HAFT borrelia. Frågan är ju huruvida det är en kvarstående titer efter genomgången infektion, eller om det är en titer för pågående infektion. Det är där parprovet kommer in.

(Sen behandlar man ibland på låg titer och bara efter ett prov om hästen har mycket och starka symptom och man uteslutit allt annat)

Det där är anledningen att jag INTE vill testa en häst för B/E "bara för säkerhets skull", som end el gör med sina unghästar. Jag vet ju iaf inte om det är en genomgången elelr aktiv infektion och kommer bara börja noja. Sålänge de inte har symptom skiter jag ärligt talat i om mina hästar har en titer på 1:1280 (som är en mycket hög titer..) :devil:
 
Nu förstår jag mer :)
När jag behandlade min häst för erlichia fick jag dock istället höra att jag skulle ta ett prov 3-4 månader efter behandlingen för att se om den verkligen tog, för på vissa hästar hjälper det inte? Men det vore ju galet, för hon kan väl mkt väl ha samma höga titrar (ja tecken på antikroppar) kvar, även om hon är frisk?

Du ska veta att här i krokarna är det VÄLDIGT mycket prat och olika teorier om dessa sjukdomar, just för att vi har så fruktansvärt mycket fästingar :( Jag vet folk som fått ta bort sina hästar för att de aldrig blivit helt bra, trots behandling. Jag vet en häst vars symptom var att den bara vägrade gå framåt och blev totalt personlighetsförändrad, hon blev folkilsk och livsfarlig. Allt försvann efter efter en behandling.
Märkliga jävla blodsjukdomar :mad:

Jag måste säga att jag avundas dem som knappt har några fästingar där de bor, för detta är min stora oro varje vår-sommar-höst :( :(

Jag håller med dig om att det låter helknasigt att testa min häst "för säkerhets skull" eftersom testen inte fungerar på det viset. Dock undrar jag varför man inte kan se på de här andra typen av blodprov där man ser om hästen har någon infektion, varför man inte där kan se om de har en aktiv E/B-infektion?
Min veterinär tog ett sådant förra veckan för att se om hästen hade någon förkylning.

Har du lärt dig allt detta av din veterinär eller luskat själv? Taack :bow:
 

Liknande trådar

Hästvård Då min häst inte vill lägga på sig några muskler på ryggen och har tappat i vikt på betet så bestämde jag mej för att ta prover på...
Svar
5
· Visningar
1 038
Senast: tello
·
Hästvård Eller, Anaplasma phagocytophilum (f.d. Ehrlichia) som det så fint står på provsvarspappret jag fick idag. Anaplasma phagocytophilum...
Svar
17
· Visningar
1 712
Senast: pedal
·
Hästvård Min häst har varit dålig i ett ben nu ett par månader minst.. vi lät våran veterinär komma ut och hon tyckte att hältan satt längre...
Svar
18
· Visningar
1 493
Senast: Netted
·
Hästhantering Innan folk drar slutsatsen att det är jag som gör fel och inte min häst vill jag informera om följande. Jag köpte denna häst för 2 år...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
13 285
Senast: Jeronimo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp