Fått två cyklar stulna inom loppet av en månad

Islandshästryttare

Trådstartare
Jag är så trött på detta. Nu har jag gett upp tanken på att ha egen cykel, det går uppenbarligen inte i den här stan. Innan vi flyttade i vintras så blev min cykel stulen trots att den var fastlåst. Den var gammal och inget jag fick ut något på försäkringen på. Nu väntade jag tills våren eftersom jag ändå inte är någon vintercyklist och köpte en ny cykel i april. Köpte ett kraftigt extralås. Den fick jag behålla i två veckor, den var fastlåst i ramen och i fast föremål på stan när jag gjorde några ärenden men den vart ändå stulen. Fick ut en ny cykel på försäkringen. Nu är den också stulen. Köpte två extralås till den så den var fastlåst i både ramen och i hjulet i fast föremål medan jag gjorde några ärenden. Den blev ändå stulen.

Så nu orkar jag inte skaffa en ny cykel till, det är uppenbarligen helt meningslöst att ha en egen cykel i den här stan. Spelar ingen roll hur mycket man sätter fast den det finns ligor som på ett ögonblick klipper upp de kraftiga extralåsen om cykeln är tillräckligt attraktiv. Blir bara så ledsen och frustrerad och förbannad på dessa idioter som snor andras grejer. :mad::mad::( Har ju naturligtvis polisanmält stölderna men jag har litet hopp om att få tillbaka någon av cyklarna.

Är med i en facebookgrupp för stulna cyklar i min stad, en kille skrev att han hade tre extralås varav ett med larm men blev ändå av med cykeln på stan. Så jag är lite uppgiven just nu.

Hur har ni det i era städer? Mycket cykelstölder?
 
Jag är så trött på detta. Nu har jag gett upp tanken på att ha egen cykel, det går uppenbarligen inte i den här stan. Innan vi flyttade i vintras så blev min cykel stulen trots att den var fastlåst. Den var gammal och inget jag fick ut något på försäkringen på. Nu väntade jag tills våren eftersom jag ändå inte är någon vintercyklist och köpte en ny cykel i april. Köpte ett kraftigt extralås. Den fick jag behålla i två veckor, den var fastlåst i ramen och i fast föremål på stan när jag gjorde några ärenden men den vart ändå stulen. Fick ut en ny cykel på försäkringen. Nu är den också stulen. Köpte två extralås till den så den var fastlåst i både ramen och i hjulet i fast föremål medan jag gjorde några ärenden. Den blev ändå stulen.

Så nu orkar jag inte skaffa en ny cykel till, det är uppenbarligen helt meningslöst att ha en egen cykel i den här stan. Spelar ingen roll hur mycket man sätter fast den det finns ligor som på ett ögonblick klipper upp de kraftiga extralåsen om cykeln är tillräckligt attraktiv. Blir bara så ledsen och frustrerad och förbannad på dessa idioter som snor andras grejer. :mad::mad::( Har ju naturligtvis polisanmält stölderna men jag har litet hopp om att få tillbaka någon av cyklarna.

Är med i en facebookgrupp för stulna cyklar i min stad, en kille skrev att han hade tre extralås varav ett med larm men blev ändå av med cykeln på stan. Så jag är lite uppgiven just nu.

Hur har ni det i era städer? Mycket cykelstölder?

Det låter som att man måste låsa fast cyklarna med samma typ av kätting som jag använder till motorcykeln. Den skulle tydligen vara ganska dryg att kapa med rondell till och med.
 
Pratade med en kompis idag och hon hade fått sin cykel som hon köpt ny för 10 dagar sen stulen från cykelparkeringen vid centralstationen i vår stad. Den var fastlåst med en tjock kätting. Hon är 100% säker på att den var fastlåst för hon blev osäker och fick tillbaka och dubbelkollade.

När hon kom tillbaka och upptäckte att den var stulen reagerade hon på att många andra ställ bredvid var tomma. Måste varit några som kört förbi med en skåpbil och bara lastat på.

Det hände mitt på dagen så de har väl haft reflexvästar eller nåt för att folk ska tro att de är från kommunen.

Hennes sjätte cykel som blivit stulen och hon var jätteledsen..
 
En himla massa cykelstölder, ja. Här räcker inte tre lås utan vissa låser med ännu fler! Måste vara skitjobbigt att inte få ha sina prylar ifred och att behöva låsa med fem sex lås. Våra cyklar där vi bor har visserligen inte så många lås, men så bor vi inte mitt i smeten heller så det är inte attraktivt kanske.
 
Lund har ju länge varit den stad med mest cykelstölder, nu läste jag att de minskat under senare år. Jag skulle tro att det beror på att många inte längre anmäler om de inte är tvugna för försäkringen, det tjänar liksom ändå inget till :(
 
Med tanke på att jag har cykeltjuvar i porten bredvid min så.. tja, det är en hel del cykelstölder här ja... Jag + granne har hittat stulna cyklar i barnvagnsrum, cykelrum, utanför deras port osv, även killen jag träffar fick sin cykel stulen, den stod i grannarnas barnvagnsrum... Vi har såklart hört av oss till polis som varit och tittat, hittat flera av cyklarna registrerade som stulna och hyresvärdarna är informerade. Tro inte att det händer något :meh:

Det är också mycket vanligt att cyklar stjäls vid stationen, eller cykelhjul om de inte får loss hela cykeln. Troligen flertalet ligor som är igång, vilket inte gör det hela bättre direkt. Min egna cykel står i vardagsrummet eller inne på jobbets kontor. Lämnar den bara ute om jag verkligen måste, tex för läkarbesök eller liknande och min cykel är "bara" en biltemacykel efter att min finare cykel fick just framhjulet stulet utanför stationen för ett tag sedan.
 
Det låter som att man måste låsa fast cyklarna med samma typ av kätting som jag använder till motorcykeln. Den skulle tydligen vara ganska dryg att kapa med rondell till och med.

Problemet som jag ser det är att få med sig kättingen på cykeln eller i väska väger inte de rätt mycket? Har man ingen cykelkorg eller pakethållare så antar jag att det är ryggsäck som gäller.
 
Med tanke på att jag har cykeltjuvar i porten bredvid min så.. tja, det är en hel del cykelstölder här ja... Jag + granne har hittat stulna cyklar i barnvagnsrum, cykelrum, utanför deras port osv, även killen jag träffar fick sin cykel stulen, den stod i grannarnas barnvagnsrum... Vi har såklart hört av oss till polis som varit och tittat, hittat flera av cyklarna registrerade som stulna och hyresvärdarna är informerade. Tro inte att det händer något :meh:

Det är också mycket vanligt att cyklar stjäls vid stationen, eller cykelhjul om de inte får loss hela cykeln. Troligen flertalet ligor som är igång, vilket inte gör det hela bättre direkt. Min egna cykel står i vardagsrummet eller inne på jobbets kontor. Lämnar den bara ute om jag verkligen måste, tex för läkarbesök eller liknande och min cykel är "bara" en biltemacykel efter att min finare cykel fick just framhjulet stulet utanför stationen för ett tag sedan.


Här är det rätt vanligt har jag sett att bara framhjulet är kvar med ett lås. Då har den varit fastlåst i ett cykelställ av den äldre typen och framhjulet skruvas väl av för att få med sig resten av cykeln om de inte har verktyg för låset.
 
Problemet som jag ser det är att få med sig kättingen på cykeln eller i väska väger inte de rätt mycket? Har man ingen cykelkorg eller pakethållare så antar jag att det är ryggsäck som gäller.

Ja, det är väl ungefär lika bökigt som när man är ute på vift med sporthojen. Det är ryggsäck som gäller. Så det är nog ingen superbra lösning för cykel direkt. Känns så tråkigt att man inte kan få ha sina saker ifred. Du får skaffa dig en hopfällbar cykel som du lätt kan ta med dig in.;)
 
Lund har ju länge varit den stad med mest cykelstölder, nu läste jag att de minskat under senare år. Jag skulle tro att det beror på att många inte längre anmäler om de inte är tvugna för försäkringen, det tjänar liksom ändå inget till :(
Har aldrig fått nån cykel stulen här i Lund, och knappt vänner heller.
Det som TS beskriver låter ju helt extremt.
 
Skaffa en stöldskydds-gps. Finns rätt smarta varianter för cyklar och om jag någonsin köper en dyrare cykel så kommer jag absolut skaffa en sådan.

Det fungerar bra att ha en cykel som låter enormt illa också. Jag har haft en sådan och eftersom den började gnissla skithögt så fort framdäcket rullade så hände det flera gånger att någon flyttat den ett tiotal meter och sedan kommit på bättre tankar och lämnat kvar den.
 

Liknande trådar

Fritid Har verkligen saknat en egen cykel sen den förra blev stulen. Har testat hyrcyklarna här i stan men är inte riktigt överens med dem...
2
Svar
24
· Visningar
1 705
Senast: Nahar
·
Juridik & Ekonomi Min cykel blev stulen på vår innergård för ungefär ett år sedan. Jag anmälde till försäkringsbolaget och fick ut ersättning. I våras så...
2
Svar
27
· Visningar
5 643
Senast: 360
·
Äldre Har blivit av med två cyklar nu på två månader, den sista hade jag en vecka innan den blev snodd :mad: Iaf den första var en dyrare...
Svar
2
· Visningar
973
Senast: Elektronen
·
Övr. Barn Min 5åring verkar ha hamnat i någon fas eller vad det nu är, han vägrar prova nya saker, det är ett evinnerligt gnällande så fort det...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 542
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp