Bukefalos 28 år!

Fatta galopp

Sv: Fatta galopp

Olika beroende på inriktning och vem man pratar med.

Westernryttare gör annorlunda än de som sysslar med Engelskridning. AR vete fan.

Vilket söker du?

/P Döben
 
Sv: Fatta galopp

Lägger till en fråga: Hur van är du? Det finns varianter för de mindre vana (eftersom de inte har mkt koll på sina sitshjälper) och för de som är så vana så de kan rida enbart med sitsen.
 
Sv: Fatta galopp

Lägger till en fråga: Hur van är du? Det finns varianter för de mindre vana (eftersom de inte har mkt koll på sina sitshjälper) och för de som är så vana så de kan rida enbart med sitsen.


Kan du inte förklara båda? Vet inte riktigt vilken jag gör :crazy: :idea:
 
Sv: Fatta galopp

När jag fattar galopp gör jag såhär:

Rider lätt, så att man hamnar på rätt sittben automatiskt, skuter fram den axeln som hon ska fatta galoppen från, så vrider sig höften automatiskt, gör ett pussljud - och wips, så galopperrar hon.
:)
 
Sv: Fatta galopp

Det man lär sig på ridskolaor och liknande är att ta benet som är in mot mitten fram på hästen och ytterbenet bak på hästen. Detta är "den vanliga galoppskänkeln" sen förfinar man detta destu skickligare man blir.. lycka till!
 
Sv: Fatta galopp

Det man lär sig på ridskolaor och liknande är att ta benet som är in mot mitten fram på hästen och ytterbenet bak på hästen. Detta är "den vanliga galoppskänkeln" sen förfinar man detta destu skickligare man blir.. lycka till!

Bra svar!

En galoppskänkel (som är det första sättet man får lära sig fatta galopp på oftast) innebär att du tar fram skänkeln på den sidans galopp du vill ha (vänster skänkel fram för vänster galopp) och bak den andra och klämmer åt lite.

Detta förfinas (ur min synpunkt då som mestadels engelsk ryttare) till att ur ryggning-halt-skritt-trav endast föra fram innersittben och sitta till lite på det samt mjukna lite i innertygeln.

Däremellan skiljer många år och en miljon olika sätt att fatta!

Men generellt: Fram lite med innerhöft (ju tydligare hjälp som behövs desto mer följer skänkeln med fram) och sitt till på den, lätta i innerhand så hästen inte låses av den (en hård innerhand hindrar hästen från att föra inner bakben under sig och då mister balansen - fattar inte galopp eller bryter av), ge en mjukt stöd på ytterhanden (ev ställ lite utåt om hästen har svårt för att fatta rätt galopp) och behåll ytterskänkeln i vanlig position.

Vet inte varför man lär sig att ta bak ytterskänkeln i början....
 
Sv: Fatta galopp

Western börjar man helst från skritt, alt stillastående.
På den yngre, orutinerade hästen peka med innerbenets tår frammåt varvid vikten hamnar på yttre sittbenet. Pussljud. Räcker inte detta lägg till yttre skänkeln.
Den skolade hästen räcker att sitta till på yttre sittbenet.

/P Döben
 
Sv: Fatta galopp

Tänk om jag skulle rida westernhäst då, då hade jag ju konstant fattat fel galopp.

Sitta till som att sitta "bak-ner" eller "fram-ned" på ytter sittben? Känns liksom som att jag bara skulle kunna får till ett "sitta till och för fram höften" men det är fel då även om det görs på ytterbenet? Eller?
 
Sv: Fatta galopp

Angående yttre skänkel: vad jag lärt mig så är det egentligen med den yttre skänkeln som galoppen fattas. Som vanligt så vill man ju rida "bakifrån och fram" och det är ytter bakben som ska fram först i galoppen.
På en häst som har svårt att förstå eller gärna fattar fel galopp så har jag lärt mig att i likhet med det PalteDoben säger: lägga över vikten på ytter sida (genom att tex titta utåt). Ibland kan man bli så "fixerad" vid inner fram att man "viker sig inåt" och då belastar man frambenet/bogen och gör det svårare för hästen att fatta rätt galopp.
 
Sv: Fatta galopp

Riktigt att fatta galopp med ytter bak för ytterskänkel.
Finaste formen av ytterskänkel blir sittbenet.

/P Döben
 
Sv: Fatta galopp

Ja, om den ens förstått att galoppera.

Inget flyttande av höfter eller sittben.
Bara trycka till liknande när du driver bakbenen var för sig.

/P Döben
 
Sv: Fatta galopp

Skulle vara svar till PalteDoben...

Håller inte med faktist. Men det råder väl fortf delade meningar även inom tävlningsdressyren om hurvida man ska fatta för ytter eller inner. Anledningen till att jag vill fatta för inner är för att det inte ska bli krångel att byta galopp. Om jag tänker mig en åttvolt med byte av varv och galopp i mitten så vrider jag om överkroppen lite å det nya varvet och sitter över lite åt det andra hållet för att ge en impuls om att vi ska vända. Således ger det att innersittben fattar galoppen.

Fast om jag inte minns fel så sa ngn westernryttare i min närhet (vet ej hur kunnig inom området) att ni flyttar hästen undan tryck även från hästryggen i den meningen att om ni sitter över lite åt ena sidan så ska hästen gå åt andra hållet eftersom ni lämnar den sidan "fri"? Har jag fattat helt fel?
 
Sv: Fatta galopp

Jag red engelskt förut men förra hösten började jag med western och helt plötsligt gick det inte att fatta galopp överhuvudtaget? Men efter två ggr förstod jag hur det funkade och helt plötsligt var jag bäst i gruppen på att fatta galopp ;) Men jag blir så förvirrad av vad folk säger, si och så gör man, nej - SÅ, blablabla... Sen påpekade westerntränarn att jag gärna lutar mig framåt, vadå, skall man luta sig bakå? eller skall man sitta rakt..? eller vad? för lutar mej bakåt gör jag när jag vill stanna, när jag vill gå fram flyttar jag vikten framåt för det blir ju då automatiskt att hästen vill balansera upp en genom att öka farten, eller är jag helt ute och cyklar?
Anledningen till att jag frågar är för att jag håller på med en häst här hemma och jag vill vara förberedd n'är det väl är dags för galoppfattning och det dröjer innan vi kommer kunna åka till någon tränare då denna häst är lite speciell.
och som det nämndes här ovanför så blev det fel när jag började western bara för att då skulle man lämna ena sidan fri så hästen sökte sin väg åt det hållet och då blev jag väldigt förvirrad.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fatta galopp

Behöver inte hålla med.

Som sagt i inlägg nr 2 så är hjälperna olika beroende på inriktning.
Inom Dressyren så fattar man vanligen för innerben och inner sittben. Western ytterben, ytter sittben.

Riktigt, i Western går hästen undan för tryck, även uppsuttet.

Viktigast bestämma sig för en skola, hålla sig till det. Slipper hästen bli förvirrad.

/P Döben
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fatta galopp

Behöver inte hålla med.

Som sagt i inlägg nr 2 så är hjälperna olika beroende på inriktning.
Inom Dressyren så fattar man vanligen för innerben och inner sittben. Western ytterben, ytter sittben.

Riktigt, i Western går hästen undan för tryck, även uppsuttet.

Viktigast bestämma sig för en skola, hålla sig till det. Slipper hästen bli förvirrad.

/P Döben

Känns lite lustigt... jag känner mest igen mig i det du beskriver; att hästen ska gå undan för tryck; att man fattar galopp för ytter skänkel/sittben osv. Och jag är ridskoleryttare i botten; klassisk engelsk ridning och har därefter de senaste 15 åren gått över till islandshäst.

the_connemara: använder du verkligen inte sidförande skänkel? :confused: I skänkelvikning, framdelsvändingar och dylikt har i varje fall jag lärt mig att använda det även när jag red på ridskolan. Och det är ju precis vad man då gör: får hästen att gå åt sidan för trycket. Man trycker ju tex med höger skänkel för att få hästen att gå i en skänkelvikning åt vänster. När man för bak höger skänkel något i det läget så "öppnar" man ju automatiskt upp sin vänstra höftled så att hästen blir "fri" att gå undan för trycket.

Jag har aldrig hört talas om någon inriktning där hästen ska gå EMOT tryck från skänkel.
 
Sv: Fatta galopp

När jag fattar galopp gör jag såhär:

Rider lätt, så att man hamnar på rätt sittben automatiskt, skuter fram den axeln som hon ska fatta galoppen från, så vrider sig höften automatiskt, gör ett pussljud - och wips, så galopperrar hon.
:)

menar du att du skjuter fram den yttre axeln då?
annars gör jag på samma sätt..
 
Sv: Fatta galopp

the_connemara: använder du verkligen inte sidförande skänkel? :confused: I skänkelvikning, framdelsvändingar och dylikt har i varje fall jag lärt mig att använda det även när jag red på ridskolan. Och det är ju precis vad man då gör: får hästen att gå åt sidan för trycket. Man trycker ju tex med höger skänkel för att få hästen att gå i en skänkelvikning åt vänster. När man för bak höger skänkel något i det läget så "öppnar" man ju automatiskt upp sin vänstra höftled så att hästen blir "fri" att gå undan för trycket.

Jag har aldrig hört talas om någon inriktning där hästen ska gå EMOT tryck från skänkel.

Klart jag gör, men då snackar vi ju grova hjälper - dvs skänklar. Att rida med sitsen och be hästen gå undan för tryck blir ju som sagt att hästen ska g från det hållet jag sitter lite mer på. Men när jag vill vända ex vänster så belastar jag innersittben lite mer (för att få ställning) och vrider min överkropp lite åt vänster och ev trampar lite mer i vänster stigbygel. Då ger jag hästen ett tryck på vänster sida och hästen går emot det trycket för att hålla sin balans.

Ni w-ryttare får gärna förklara hur hästen vänder "från" trycket? För jag antar ni oxå rider med vikten i grund och botten, vart lägger ni vikten och hur förtydligar ni när ni svänger ex vänster om vi ska hålla oss till det ;) ? Vad jag fattade det som av tidigare förklaring så lägger ni vikten på yttersidan men lägger till den skänkeln och tar bort innerskänkeln. Hur håller era hästar balansen om de flyttar sig från eran tyngdpunkt?

Obs att det är mkt troligt att jag fattat helt fel, därför tänkte jag fråga för ni verkar ha bra svar i den här tråden :idea:
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 061
Senast: JohannaB
·
  • Artikel
Hästnyheter Favoritspelade Cassius Clay D.E. infriade favoritskapet. Helt odramatiskt var det dock inte. Ledande Rustico galopperade sent i striden...
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I går valdes Anders Lilius till ordförande i Svensk Galopp. Nu ser han fram emot att komma överens med travsporten såväl i stort som i...
Svar
0
· Visningar
146
Senast: Gunnar
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
968

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Roliga saker som barn säger
  • Tjockistråden 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp