Fatta galoppen

bright_sara

Trådstartare
Ni kloka själar på detta forum, kan ni hjälpa mig?

Jag får väl ta det från början..

Mitt sto var klockren med att fatta rätt galopp under inridningen, det blev i princip alltid rätt. Under sista halvan av 4-års året började hon dock fatta fel galopp i höger varv ibland. Sen blev hon högdräktig och jag slutade rida henne. Tyckte hon var lite stel på slut men tänkte att det säkert berodde på dräktigheten. I mitten av april blev hon plötsligt halt, så lite så det knappt syntes men jag som känner min häst visste att det var något som inte stod helt rätt till. Vet hittade inget, ordinerade boxvila och trodde ev att det kunde ligga någon nerv ikläm iom dräktigheten för det var en väldigt diffus hälta som inte såg ut att bero på något nere i benet. Boxvila två veckor, sen var det bra igen.

Började sätta igång henne så smått igen i somras ca 2 månader efter fölning. Har jobbat mycket med att bygga upp överlinjen igen eftersom den försvann direkt efter fölning, mycket travarbete vilket hon gör utmärkt.. Hade svårt att få henne att gå undan för skänkel och flytta sig sidvärtes åt vänster. har haft ute fysioterapeut som masserat ifall det var något muskulärt - hon hittade ingenting, samt en IR-terapeut som gjorde behandling. Han hittade däremot just på den sidan hon inte känts okej på utan att jag överhuvudtaget nämnde något om vad det var för fel på henne.

När han varit där kunde jag plötsligt flytta min häst åt vänster vilket känns fantastiskt! Nu jobbar vi bara på att ramma in vänster bog då den vill utåt ibland.

Men så var det det där med galoppen... Jag har svårt att känna efter vilken galopp hon går i, hon luras väldigt skickligt. Försöker ta hjälp genom att titta på frambenen vilken som kommer upp först, men det är inte alltid jag ser. Försöker sitta på olika sätt för att komma fram till hur jag ska sitta för att få henne att fatta rätt galopp. Försökt ställa utåt och inåt men hittar inget som funkar klockrent. Tidigare var det ju inte så svårt - då var det bara att göra! Och nu fattar hon fel galopp i båda varven så det går inte bara att härleda till det ena.

Har ni något tips på hur jag ska kunna känna efter utan att glo ner, hur jag ska sitta med benen och sittbenen? Skulle behöva någon som skrek när det var rätt eller fel så jag slapp sitta och tänka för mycket. ;) Ska börja rida för tränaren igen så fort ridhuset är färdigt men tills dess skulle småtips uppskattas!
 
Sv: Fatta galoppen

för att en häst ska få allra lättast att fatta rätt galopp så ska du ställa hästen innåt med huvudet, flytta in bakdelen ett steg mot mitten av ridbanan. Hästen är då ställd i en sluta. Du ska sitta på ditt yttre sittben men inte luta dej utåt utan bara flytta vikten i rumpan. Tänk ungefär så att du ska sitta på hästens yttre bakben. Sen lättar du ditt innre ben .

Hoppas du förstår förklaringen. Att ställa häten utåt i fattningen kommer bara resultera i fel galopp
 
Sv: Fatta galoppen

Jag förstår precis! Tack för utförligt svar! Det låter mycket logiskt och jag ska prova nästa gång.
 
Sv: Fatta galoppen

Min ponny fattar rätt galopp om han är ställd utåt? Det har han alltid gjort..
Har dock lite svårt att få honom att ställa rätt och arbeta bra i galoppen.. Rider vi på bana svänger han bara in mot mitten på en mindre och mindre volt, hur mycket jag än försöker hålla emot med skänkel och yttertygel. Ökar jag trycket saktar han ner. Han svänger inåt även om jag försöker hålla honom rak.
Ute i skog och mark är det inte alls samma problem, så det är inte styrkan som felar.
 
Sv: Fatta galoppen

Fel! Att ställa utåt kommer inte alls att ge fel galopp.

Unga hästar som är obalanserade är ganska vanligt att de själva vill ställa litet utåt så det kan många gånger vara tricket.

En ung grön/omusklad/ur form häst osv fattar oftast rätt genom att man själv sitter rätt. Dvs vrid hela kroppen litet, fram med innerfoten (utan att lägga till den) fram med innerhanden (vilken gärna håller tygeln) bak med ytterfoten och viktigast av allt vrid överkroppen så att ytteraxel åker litet bakåt. Då hamnar din vikt på ytter sittben och hela ditt yttre ben kommer att driva hästen samtidigt som du har öppnat upp inner och frammåt.

Jag kan för att ytterligare förtydliga vrida handen utåt och lägga knogarna mot sadelfilten.

Detta trick funkar i regel alltid.

Skulle det inte funka får man hjälpa till och ställa utåt med ett ledande tygeltag samtidigt som man flyttar in bakdelen litet grann. Pekar med innerfoten i riktningen dit man skall och skänklar på med ytter.

Lycka till TS :banana:

//Waern
 
Sv: Fatta galoppen

Tackar för det också! Har själv hört det där med att ställa utåt men jag får väl mixtra lite till och se om vi får till det till slut och jag hinner begripa vad jag gör för att det ska blir rätt.. Jätteirriterande och lätt frustrerande när det alltid funkat tidigare. ;)
 
Sv: Fatta galoppen

En tanke som slog mig; kan det påverka att jag nu kräver mer samling inför galoppfattningen än jag gjorde när hon var tre?
 
Sv: Fatta galoppen

Ja... då blir det jobbigare, och en häst väljer den enkla vägen... alltså att ta fel galopp.. :) Bara att kämpa på.
 
Sv: Fatta galoppen

Det som är enklast? Det är nog inte att ta fel galopp iaf, förvända galopper är ju jobbigare än att gå rätt galopp. Ta hjälp av en tränare säger då jag.
 
Sv: Fatta galoppen

Som jag skrev - så fort ridhuset är färdigt kommer tränaren. Men till dess kan jag ju inte sluta rida..
 
Sv: Fatta galoppen

Uppdatering:

Under de senaste veckorna har jag longerat tösen inspänd ett par gånger i veckan och tränat mycket galoppfattning och berömt varje gång hon valt rätt. Idag hade jag tänkt rida ut i skogen men det blev mörkt innan jag hann iväg så det fick bli ridbanan istället. Red på stången för första gången också på ett flertal veckor då jag jobbat mycket med att få in vänsterbogen på tränsbett.

3 av 4 höger galoppfattningar blev rätt och 2 av 3 vänsterfattningar blev rätt och döm min förvåning när hon plötsligt gjorde ett klockrent byte när jag råkade lägga till ytterskänkeln. Det har hon inte klarat av på flera flera månader. Grät nästan av glädje när jag hoppade av och det blev ju inte sämre av att hon gnäggade när jag berömde henne efter att jag hoppat av. Nu är vi på rätt väg.
 
Sv: Fatta galoppen

Det är ofta som det är svårare att fatta rätt galopp i ena varvet. Många gånger beror det på att man inte sitter över lika bra på det ena sittbenet. Att ställa hästen inåt gör bara att den får mer plats för att ta fram ytterbogen och det yttre frambetet och då är det ännu lättare att den fattar fel galopp. Lite lätt utårställd kan hjälpa och att fatta galoppen i ett hörne när man samtidigt "tippar" hästen lite när man svänger så att vikten kommer på rätt sida. Men.... det är ju väldigt svårt att veta vad du gör för fel och att ge dig tips när man inte sett dig rida....

Bara en fråga? Varför sitter du och rider på stång om du inte har kommit så långt att du får rätt galopp ens...? (inget illa menat, bara frågar ;))
 
Sv: Fatta galoppen

Men kära du, jag började rida på stång vid den tidpunkt när hon kunde fatta rätt galopp, att hon sedan fläkte sig i hagen har väl inget med bettet att göra? Hon gör jättefint travarbete och går bättre generellt på stången än på tränsbett, men jag brukar variera både bett och ridning.
Rätt använt är stången ett bra mycket snällare bett än tränsbett.
 
Sv: Fatta galoppen

Nu verkar det ju som om det har börjat lösa sig för er:), men jag tänkte ändå upprepa det tidigare givna tipset om att fatta galoppen ur en sluta. Det är sällan jag ser westernryttare i min närhet arbeta hästarna i öppnor och slutor, vilket är synd då jag tycker detta är bra övningar man kan tillämpa i alla gångarter och som hjälper till att lösgöra hästen. Och i en sluta sätter ju hästen under sig sitt yttre bakben = det bakben som hästen ska sätta under sig i en galoppfattning. Det är väldigt svårt för en häst att fatta fel galopp ur en korrekt utförd sluta.
 
Sv: Fatta galoppen

Jag tackar och tar emot. Tränar sedan tidigare mycket skänkelvinkning och öppna både i skritt och trav och har under den senaste tiden börjat med att träna sluta i skritt, vilket går fint i ena varvet och är lite svårare i det andra (det varv hon är svag i) men det blir bättre så vi ska nog lyckas med ditt tips - återkommer när det funkar! :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min hyresvärd är en idiot IGEN! Han har höjt hyran med 5,9% trots att det står på hyresgästföreningens hemsida att hyresvärdarna får...
Svar
12
· Visningar
1 251
Senast: Lyan
·
Kultur Jag läste mycket poesi när jag var yngre då jag också själv var aktiv med skönlitterärt skrivande. Sen har jag tappat bort det men nu...
Svar
0
· Visningar
67
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 380
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Funderat fram och tillbaka men känner att jag vill kunna använda min dagbok här fritt utan att behöva tänka på vilket konto jag...
Svar
10
· Visningar
1 675
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp