Fattar jag rätt beslut nu?

elfi

Trådstartare
Jag måste få prata av mig lite, detta kommer nog bli långt.

När jag var nio år köpte vi min första häst. Min dröm gick i uppfyllelse. Strax därefter köpte vi min nuvarande häst, Filipus. En känslig valack som inte haft det lätt i livet. Jag red tillsammans med min syster och vi hade så kul ihop. Åren gick och helt plötsligt började min syster gymnasiet på annan ort och flyttade. Jag blev kvar hemma med två hästar att rida helt plötsligt. Valacken blev lite för svår för mig, men med lite hjälp av tränare osv hade jag kontroll över honom. Då fick han fång och blev avställd ett år. Vid igångsättningen var det en helt annan häst, väldigt svår att rida. Varje ridtur slutade i sken eller att jag ramlade av. Hästen kollades på klinik och inget fel hittades så jag fortsatte träna. Från marken gick han jättebra, var hur lätt som helst att arbeta men så fort man satt upp blev han en helt annan häst.

En dag när jag var ut o red så fick han panik och rusade iväg i galopp och kastade sig åt sidan. Jag ramlade av och landade på ryggen. Dagen efter fick jag åka akut in till sjukhuset då jag inte tog mig ur sängen pga ryggsmärtor.
Det var för drygt 5 år sedan. Idag har jag fortfarande ryggsmärtor, inte lika allvarliga som förut men ibland tar jag mig inte ur sängen ens.

Nåja, efter den olyckan hade jag lite uppehåll från ridningen, tränade mest från marken med min valack. När jag skulle börja rida igen så var det samma visa igen, men denna gång satt jag kvar. Jag gav mig inte, jag skulle klara av min häst. Och det gjorde jag. Han blev allt lättare att rida, men var fortfarande ganska svår vid vissa tillfällen. Mamma hotade med att avliva, men inte kunde jag släppa taget om min häst. Jag visste att han kunde bli en bra ridhäst.

När jag började gymnasiet satsade jag mer på ridningen, trots ond rygg och började träna dressyr två gånger i veckan och hoppning 1 gång i veckan. Min rygg blev allt bättre, och jag hade inte lika ont. Gick även då till en osteopat med jämna mellanrum för att rätta till låsningar osv. När jag slutade gymnasiet fick jag ett stipendium för att jag gick ridgymnasium och hade utvecklats enormt som ryttare, vilket gjorde mig mer peppad att hålla på med ridningen och även vidareutbilda mig till tränare. Så en dag skickade jag in en ansökan om att gå en 20 veckorskurs på Wången för att bli ridledare för islandshäst och kom in. Äntligen skulle jag påbörja min resa till att bli tränare/instruktör.

Jag och pållen flyttade uppåt landet och började kursen. Gick unghästinriktning så jag fick hålla på med det jag tycker är roligast, rida in och utbilda samtidigt som jag fick undervisa. När jag slutade kursen var mitt nästa mål att gå c-tränar/b-instruktörsutbildningen för islandshästar på strömsholm. Nu känns det målet väldigt avlägset, då min ryggskada gått upp igen.

Efter kursen iallafall så tog jag hem en unghäst som jag har nu, en trevlig valack som utvecklas hela tiden och det är så kul med honom. Varje ridtur slutar med ett leende. Har även inlett ett samarbete med en gård att jag ska få träna deras unghästar i sommar vilket peppar mig lite grann.

Men så nu tänkte jag, i höst att jag kanske skulle göra ett uppehåll från allt som har med ridning att göra. Jag kommer bara ha kvar min häst då plus en sällskapshäst åt honom, och då får mamma ta över min valack och rida honom så gott det går, han håller bara som promenadhäst/skogsmulle, inte som tävlingshäst som jag hade hoppats..

Jag hade tänkt läsa till undersköterska då, och försökt satsa på nåt annat än hästar även om just hästar är min allra största dröm och jag har alltid drömt om att ha ett stall med unghästar som jag rider in, tävlingshästar och saluhästar. Den drömmen känns långt borta nu, och det är där jag blir så osäker. Fattar jag rätt beslut nu?

Anledningen till uppehållet är att jag vill se om min rygg blir bättre/sämre om jag inte håller på med hästar. Jag kommer iofs fortsätta med lite stallsysslor som typ fodring då hästarna går på lösdrift.

Hade ett litet uppehåll från ridningen mellan dec-feb då min häst stod skadad och det var alltså direkt efter jag gått kursen, och jag har aldrig varit så dålig i min rygg/nacke/axlar (nacken + axlarna är gamla skador/förslitningar då jag växte ganska fort när jag var yngre) plus att mina knän som också är skadade pga olika olyckor, ej hästrelaterade, blev genast sämre trots att jag rörde på mig så gott det gick. Kommer jag nu våga göra ett uppehåll från allt som har med ridning att göra?

:bow: till er som orkar läsa, jag behövde bara få prata av mig lite..
 
Sv: Fattar jag rätt beslut nu?

Oj, så tråkigt med din rygg. Och vad du verkar ha kämpat med din häst!

Kan ju bara svara från min egen erfarenhet - har en mindre skada i ryggen som blir värre när jag inte rider. Men å andra sidan så vet jag inte om jag skulle kunna hålla ryggen bra genom annan träning?

Men att skaffa sig en alternativ utbildning låter väldigt klokt. Det är ju inget som säger att du inte kan skaffa ditt drömställe när du gått klart din utbildning. Och skulle ryggen bli sämre - ja, då får du väl se till att hitta en häst att rida på så att du håller ryggen i schack (eller börja träna på gym, det ger säkert också bra reslultat för din rygg).

Lycka till med utbildningen och ditt fortsatta hästande!
 
Sv: Fattar jag rätt beslut nu?

Utbildning kan aldrig bli onödigt oavsett vad man lär sig. Det jag tänker på är om du väljer rätt område med tanke på din dåliga rygg? Att arbeta inom vården är tungt, ofta inte helt ergonomiska situationer. I stället för SJUKvård kanske du ska välja FRISKvård - massör, kiropraktor, arbetsterapeut o s v och slå två flugor i en smäll. Få kunskap och redskap till dig själv samtidigt som du hjälper andra. Språnget från människa till häst på det området är inte så långt och kanske det också blir en nisch i din "hästdröm". Lycka till!
 
Sv: Fattar jag rätt beslut nu?

Jag känner till flera som blivit sämre efter att de har slutat rida. Trots allt så tränar man ryggen ganska mycket när man rider och det är något som jag tycker att du ska försöka fortsätta med om du kan. Sedan är väl det där med mockning varje dag och fodring (tung fodring...)något som du borde undvika.

Varför inte kombinera de båda yrkena du tänker ge dig in i. Undersköterkor har ju ofta scheman som passar ihop med häst så det borde funka tycker jag. Dessutom är en extra utbildning en jättebra försäkring om det skulle bli så att dina beridardrömmar inte betalar sig ordentligt. Givetvis ska du utbilda dig!!!
 
Sv: Fattar jag rätt beslut nu?

Hej,

om jag vore du skulle jag inte välja att bli undersköterska på grund av att det är ett tungt och slitsamt jobb. Självklart ger det mycket för att du hjälper andra men det finns många sätt att göra det på. Kiropraktor eller naprapat eller sjukgymnast kanske vore något (som någon sa)? Min styvmamma är sjukgymnast och har hjälpt mig massor med min "hästskadade rygg". Själv jobbar jag inom marknadsföring för att min kropp inte orkade med hästlivet.

När det gäller din rygg och skador så är det uppenbart av det du beskriver att du behöver rehabträning för att hålla dig så frisk och smärtfri som det går. OM du inte ska rida (vilket jag tycker att du ska om du inte riskerar att trilla av och göra saker värre) så tycker jag absolut att du ska träffa en sjukgymnast eller liknande som lägger upp ett träningsprogram till dig då du tränar både framsidan och baksidan. Det är viktigt att hålla igång och fortsätta underhålla musklerna som håller upp leder och skelett, så att du slipper få ont igen :(.

Lycka till!
 
Sv: Fattar jag rätt beslut nu?

Min brors gamla sjukgymnast tyckte det var väldigt bra för kroppen om man kunde rida.

Min mamma som har fibromyralgi blir bättre av att rida en timme än att träna samma tid i ett gym. Hon tror det har något med hästens rörelser att göra.

Men för att komma till ämnet, så är det bra att du utbildar dig till något annat så du har något att falla tillbaka på. Men kan du inte rida några gånger i veckan samtidigt som du läser bara för att hålla kroppen fri från besvären? Eftersom det hade blivit värre när du var borta från ridningen dec-feb...

Och om kroppen mår bra så kommer du kunna ta in mer information :idea:
 
Sv: Fattar jag rätt beslut nu?

Hej!

Erkänner direkt att jag läste lite så "halvt", inte direkt jättekoncentrerad idag. Iaf brukar träning vara bra för ryggskador och ridning är ofta en av de träningsformer som funkar bäst, eftersom man tränar inte bara ryggen utan även magen. Man får också bättre hållning, vilket också bidrar till en friskare rygg.

Sen vill jag också varna lite för USK-a som jobb om du redan har ryggproblem. Det kan vara mycket tungt, med många tunga lyft, oftast krävs ordentlig och bra träning för att ryggen ska hålla. Inte alltid man hinner lyfta som man ska, eller som man borde..

Jag hoppas du hittar en lösning, för mej har lösningen blivit en helt annan bana än jag nånsin trodde..

/ Lavinia
 
Sv: Fattar jag rätt beslut nu?

Tack för alla svar :)

Jag har alltid haft en tanke på att jobba som sjukgymnast eller kiropraktor så vem vet, jag kanske läser till det istället. Ska iallafall påbörja undersköterskeutbildningen, så får vi se sen om jag hittar sjukgymnast/kiropraktorutbildning i närheten då jag helst inte vill flytta än. Är medveten om tunga lyft inom vårdbranschen, har jobbat som vårdbiträde i två år. Ryggen kändes helt okej då, trots dom tunga lyften.

Jag var ute o red på min pålle idag, med tårar i ögonen. Jag kanske ser till att skritta han nån gång ibland i höst, beror på hur min kropp kommer kännas. Idag töltade jag på långa tyglar, nåt jag inte vågat prova utanför ridbana/ovalbanan ännu men idag tog vi steget och töltade en sträcka på helt långa tyglar efter vägen. Jag har ju som sagt provat det innanför staket, men idag så drog vi på i tölt efter vägen och det var så härligt. Min rygg kändes helt okej, hade lite ont i vänster sida vid höften och neråt mot foten men annars var det helt underbart. :love:

Imorgon tänkte jag väl försöka knapra i mig några värktabletter och rida ut med båda hästarna, får se hur mycket jag orkar.

Ska försöka få tag i en sjukgymnast nu också så jag får börja med riktig träning utöver ridningen. Det kan nog vara bra för min kropp. :)
 
Sv: Fattar jag rätt beslut nu?

Later forstandigt med "annan" utbildning att falla tillbaka pa. Men rekommenderar INTE usk utbildning. Flera anledningar. 1) ett tungt jobb och kom ihag du skall ut pa APU dar med. Da far du verkligen kanna av vad det ar om. 2) Om du undersoker pa arbetsformedlingen som kommer de att tala om att det finns ett enormt overskott pa USK. Det finns inga jobb (fasta tjanster) och manga arbetslosa. 3) 75% av alla USK som idag ar fortidspensionerade/sjukensionerade har ryggproblem. Och aven om du inte har problem NU genom att du har arbetat i faltet, tank dig om 10 ar hur det kanns...

Nej satsa direkt pa FRISK vard i stallet, aven om du maste flytta. Du spar tid och du spar pengar. USK utbildningen ar i alla fall minst 2 ar med inriktning.
Den tiden kan du spendera med friskvards utbildning istallet. Kanske det finns ngn kurs du kan lasa pa distans om du verkligen inte vill flytta?

Och sluta inte rida for att "vila" ryggen, kanske inte gor en massa hoppning och hard dressyr. Lunka ut i skogen, ha skoj med hasten. Jag holl uppe i 2 ar och det ar jattejobbigt att komma tillbaka igen. Man tappar alla muskler man har. Dubehover ju inte rida varje dag heller, kanske skara ner till 2-3 ggr per vecka..

Lycka till med ditt beslut..

kat
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 722
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 908
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 361
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Barn och djur
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp