Fattiga och rika

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är väl inte ute efter någon vass diskussion så jag prövar dagboksforumet.

Expressens Patrik Lundberg har skrivit en så fantastiskt fin text om något vi ibland diskuterar här, inte minst i spardiskussioner där en del hävdar att Alla kan spara NÅGOT. Texten är bland det bästa jag läst om klass - och samtidigt en hyllning till hans bortgångna arbetarmamma.

”Sent nittiotal. Min systers och mina kompisar fick förfoga över sina barnbidrag. Åka in till Kristianstad och handla på MQ. Vi fick stanna hemma. Ibland fick vi välja några plagg från Ellos postorderkatalog. Det hade vi råd med eftersom du aldrig åt lunch. Att folk åt jobblunch blev för mig en ny företeelse när jag äntrade det vuxna arbetslivet.”

Och han berättar att när han började plugga fick han ta ett blancolån för att köpa sin första dator. Hans studiekamrater klagade över att de var panka och sa att de inte ville ta av sina fondpengar.

Läs gärna.

https://www.expressen.se/kultur/qs/historien-om-mammas-lidande-bar-manga-namn/
 

Är väl inte ute efter någon vass diskussion så jag prövar dagboksforumet.

Expressens Patrik Lundberg har skrivit en så fantastiskt fin text om något vi ibland diskuterar här, inte minst i spardiskussioner där en del hävdar att Alla kan spara NÅGOT. Texten är bland det bästa jag läst om klass - och samtidigt en hyllning till hans bortgångna arbetarmamma.

”Sent nittiotal. Min systers och mina kompisar fick förfoga över sina barnbidrag. Åka in till Kristianstad och handla på MQ. Vi fick stanna hemma. Ibland fick vi välja några plagg från Ellos postorderkatalog. Det hade vi råd med eftersom du aldrig åt lunch. Att folk åt jobblunch blev för mig en ny företeelse när jag äntrade det vuxna arbetslivet.”

Och han berättar att när han började plugga fick han ta ett blancolån för att köpa sin första dator. Hans studiekamrater klagade över att de var panka och sa att de inte ville ta av sina fondpengar.

Läs gärna.

https://www.expressen.se/kultur/qs/historien-om-mammas-lidande-bar-manga-namn/
Så otroligt fint. Och Ebba Busch Thors tweet blir som ett hån.
 
Är väl inte ute efter någon vass diskussion så jag prövar dagboksforumet.

Expressens Patrik Lundberg har skrivit en så fantastiskt fin text om något vi ibland diskuterar här, inte minst i spardiskussioner där en del hävdar att Alla kan spara NÅGOT. Texten är bland det bästa jag läst om klass - och samtidigt en hyllning till hans bortgångna arbetarmamma.

”Sent nittiotal. Min systers och mina kompisar fick förfoga över sina barnbidrag. Åka in till Kristianstad och handla på MQ. Vi fick stanna hemma. Ibland fick vi välja några plagg från Ellos postorderkatalog. Det hade vi råd med eftersom du aldrig åt lunch. Att folk åt jobblunch blev för mig en ny företeelse när jag äntrade det vuxna arbetslivet.”

Och han berättar att när han började plugga fick han ta ett blancolån för att köpa sin första dator. Hans studiekamrater klagade över att de var panka och sa att de inte ville ta av sina fondpengar.

Läs gärna.

https://www.expressen.se/kultur/qs/historien-om-mammas-lidande-bar-manga-namn/
Tror kanske inte att jag läst texten om du inte hade länkat den här, men är tacksam för att du gjorde det eftersom att den var så gripande. Jättefin text, och en vidrig Ebba Busch Thor.
 
"Du och min lillasyster, ni var loket på min klassresa."

Alltså.. den meningen är något av det vackraste som jag läst.
Ja, du har rätt! Det är otroligt vackert formulerat. Och det stämmer ju verkligen, både mamma och syster offrade för att pojken med läshuvudet skulle kunna ”bli något”.

Så tragiskt att hans mamma aldrig fick läsa det där.
 
Ja, det var så jag tänkte, att det här var mer ett lästips än debatt.

Den ÄR verkligen gripande.
Utöver samhällskritiken som förekommer påminner texten mig om en annan, av musikjournalisten Paul Morley som är en av de finaste texterna jag läst. Iaf en av dem som drabbat mig mest. Den återfinns i inledningen till Nothing som är en memoar rörande självmord och sånt, men jag har läst den som en del av en bok om Joy Division. Den handlar iaf om hans pappas självmord, och han upprepar texten igenom att han bara sett en död människa i sitt liv. Men det är naturligtvis inte hans pappa, utan istället JD´s sångare som tog livet av sig och eftersom att bandets maneger tänkte sig att Morley skulle skriva en bok om Joy Division framöver så tog han med stackaren för att kolla på kroppen. Lite OT, såklart, men eftersom att jag upplever att texterna ingav samma känsla så ville jag rekommendera.
 
@EmmaBovary Ja det är märkligt hur vissa texter griper tag.

Jag minns när Hanna Hellquists självdestruktiva, älskade pappa dött. Hon skrev typ ”Detta har jag varit rädd för i hela mitt liv. Nu behöver jag inte oroa mig längre.” Det slog an en stark igenkänning hos mig.
 
Tusen tack för tipset! Otroligt bra text. Jag hade aldrig hittat den utan ditt tips.

Känner väldigt väl igen tankarna. Känner mig ofta förvånad över hur många det är som inte har en susning om hur det är att verkligen sakna pengar. Nix. Nada. Tomt på kontot. Inget hemligt buffertkonto som man inte rör.

Har laddat hem hans böcker på Nextory. Vill väldigt gärna läsa dem.
 
Tusen tack för tipset! Otroligt bra text. Jag hade aldrig hittat den utan ditt tips.

Känner väldigt väl igen tankarna. Känner mig ofta förvånad över hur många det är som inte har en susning om hur det är att verkligen sakna pengar. Nix. Nada. Tomt på kontot. Inget hemligt buffertkonto som man inte rör.

Har laddat hem hans böcker på Nextory. Vill väldigt gärna läsa dem.
Jag förstår att du känner igen dig! Frustrationen i att sakna pengar och i att vilja ge sitt barn ALLT.

Jag har länge tänkt läsa i alla fall hans första bok, får nog slå till med den snart.
 
Är väl inte ute efter någon vass diskussion så jag prövar dagboksforumet.

Expressens Patrik Lundberg har skrivit en så fantastiskt fin text om något vi ibland diskuterar här, inte minst i spardiskussioner där en del hävdar att Alla kan spara NÅGOT. Texten är bland det bästa jag läst om klass - och samtidigt en hyllning till hans bortgångna arbetarmamma.

”Sent nittiotal. Min systers och mina kompisar fick förfoga över sina barnbidrag. Åka in till Kristianstad och handla på MQ. Vi fick stanna hemma. Ibland fick vi välja några plagg från Ellos postorderkatalog. Det hade vi råd med eftersom du aldrig åt lunch. Att folk åt jobblunch blev för mig en ny företeelse när jag äntrade det vuxna arbetslivet.”

Och han berättar att när han började plugga fick han ta ett blancolån för att köpa sin första dator. Hans studiekamrater klagade över att de var panka och sa att de inte ville ta av sina fondpengar.

Läs gärna.

https://www.expressen.se/kultur/qs/historien-om-mammas-lidande-bar-manga-namn/

Så vackert och så sorgligt! Grinade jag med här.
Lite extra för att en nära vän skulle blivit 46 år idag. På många sätt tror jag hon hade funnits kvar om hon inte varit sjuk, utförsäkrats många gånger, under så många år fått leva på existensminimum som max. Det var en person som inte kunnat välja.
Hade iaf ekonomin kunnat kännas trygg i form av att ha råd med mat, vård etc tror jag man klarat av resten av eländet bättre.
 
Så vackert och så sorgligt! Grinade jag med här.
Lite extra för att en nära vän skulle blivit 46 år idag. På många sätt tror jag hon hade funnits kvar om hon inte varit sjuk, utförsäkrats många gånger, under så många år fått leva på existensminimum som max. Det var en person som inte kunnat välja.
Hade iaf ekonomin kunnat kännas trygg i form av att ha råd med mat, vård etc tror jag man klarat av resten av eländet bättre.
Ja. En av sakerna som är så grymt är att det ofta är dom som har sämst förutsättningar att "leva snålt" är dom som tvingas till det...
 
Att inte ha en buffert, att inte kunna gå till tandläkaren, att behöva dra tänder då laga skulle var för dyrt. Att planera varje klädinköp månader i förväg och inse att nej, det blev inga nya jeans i år heller.
Att ha ont i bröstet av att inte kunna göra saker man mår bra av.
Att aldrig nånsin kunna uppfylla drömmen om körkort..
Listan kan göras lång
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp