Bukefalos 28 år!

Fiorano

Trådstartare
Hittade en ny intressant hingst när jag surfade mig genom natten. Faustinos e: Fürst Heinrich - (trakhener som jag inte minns namnet på). Han har genomgående höga betyg från sitt tyska bruksprov både i gång, ridbarhet och hoppning! Dessutom är han väldigt vacker och svart.

Men jag har inte hört ett pip om honom tidigare. Är han godkänd på interimtillstånd, eller hur funkar det? Han verkar inte ha ett svenskt stamboksnummer, men jag hoppas/antar att han ger gröna papper eftersom han ska verka i Sverige i år?

Någon som vet något om honom?
 
Sv: Faustinos

Faustinus är en underbar hingst som kommer verka i svensk avel genom stall waldhof i år enligt deras hemsida, vilket är kanon för det är en av de bästa efter Fürst Heinrich,
 
Sv: Faustinos

Jo, det har jag sett. Men undrar på vilket sätt han är godkänd i Sverige? Visades ju inte som ex prestationshingst på bruks. Har för mig att en del hingstar får interimtillstånd och ger därmed gröna papper.

Du vet inte hur mycket han betäckt i Tyskland och om det ser lovande ut?
 
Sv: Faustinos

Tyckte också han såg läcker ut men undrar om någon vet mer om stammen..
Figaro R som mitt sto är efter har ju Florestan 1 i sin stam, är det samma "Florestan" som är pappa till Fürst Heinrich?
 
Sv: Faustinos

Ja det stämmer! Är samme gode Florestan.

Fürst Heinrich är nära nog en legend. Han vann bundeschampionat överlägset och spåddes en lysande framtid. Men dessvärre dog han efter att endast ha verkat tre säsonger i aveln. På dessa tre säsongerna har han 30 st godkända hingstar efter sig!
 
Sv: Faustinos

Tyckte också han såg läcker ut men undrar om någon vet mer om stammen..
Figaro R som mitt sto är efter har ju Florestan 1 i sin stam, är det samma "Florestan" som är pappa till Fürst Heinrich?

Sök på Faustinus så hittar du lite mer info. Han är efter Fürst Heinrich-Starway-Istanbul. Efter sin första fölomgång rekommenderades han till dressyravel av oldenburger verband. Det finns en hel del bilder på fölungar på nätet, de verkar framförallt ha en god resning gemensamt.

Morfar Starway (f 1988 e Star Regent xx u Serenade (trakh) ue Elfenglanz), tävlade fälttävlan under Ingrid Klimke, och kom bla 3:a i Bundeschampionatet 1993. Året därpå fick han en allvarlig knäskada, som gjorde att han varken kunde verka i avel eller sport. Skadan har nu läkt ut, men han har inte använts särskilt mycket i avel. Han har två godkända söner, och har också lämnat dressyr- och fälttävlanshästar. Han ligger som morfar på trakhenern Songline, som vann sitt bruksprov. Mödernet är Schwindlerin-familjen, samma som Schwadroneur t ex. Starway xx var en irländsk galoppör som sattes i trakhener och hannoveneravel. Han har framförallt lämnat bra fälttävlanshästar, ligger exempelvis bakom Butts Leon.
 
Sv: Faustinos

Får vänta och se då om han får tillstånd att verka i aveln här plus om han passar och inte ligger för nära mitt sto i stam..
Tycker att han verkar kombinera ädelhet och ändå massa, något jag skulle vilja ha..:)
 
Sv: Faustinos

Vet någon om man kan hitta filmer på honom någonstans? De jag änsålänge hittat har inte fungerat =(. Tycker han verkar mycket intressant :d, dock orolig för att han kanske har "står för högt i blod" om man skulle kombinera med min Lilja (som har Jazz som farfar...). Utgår man helt från bilder ser han ut till att ha en hel del nerver (om de inte har "flashat till" honom inför fotograferingarna förstås). Därför jag skulle vilja se filmer för att få bredare bild :p.
Brukar W förresten visa upp sina hingstar?
 
Sv: Faustinos

Jag tror de har flashat till bilderna för att få honom att se lite ädlare ut. Den där bilden där han liksom kikar över axeln finns överallt, och det är den enda där han ser sådär ädel och nervig ut. Annars tycker jag att han verkar förvånansvärt grov med tanke på det ädla mödernet.
 
Sv: Faustinos

Jag pratede med Waldhoff så sent som igår kväll angående deres hingstar. Faustinus kommar hem om ca en vecka, dom andre i slutet af mars.

Faustino har en hög drägtighets procent, och skulle avle ädelt och väldig bra gångarter.

Mvh Kit
 
Sv: Faustinos

Vilket vackert barn! Lägger in bilden direkt i tråden:
baby%20boy%20II.jpg-for-web-normal.jpg
 
Sv: Faustinos

Okej, men han ser väldigt spänd ut på ridbilden och upplever viss uppblåsthet i andra huvudbilden med, därför jag behöver fråga. Hade jag haft en cool häst med lite lugnare stam än mitt stos så hade det inte bekommit mig, behöver dock kolla lite nogrannare på det med min lilla jänta :D
 
Sv: Faustinos

HAN ÄR KANON LUGN, INTE ALLS SPÄND, ELLER UPPBLÅST. INGEN EXLOSIONHINGST!

jag ska betäcka mitt supernerviga sto med honom nu nästa vecka och jag har även varit nere i skåne och myst med honom, han är supermysig,snäll och inte alls nervig eller "tittig" hingsthållaren sa att han är kanonsnäll och de har hon rätt igenom och det är helt sant. jag va inne i hans hage när han va helt lös och "lekte" med honom. en coollugn, mjukt nyfiken alldeles underbar hingst. hans icke tittighetet kommer från hans möderne med bara trakhener. ville bara säga det så ni inte får fel uppfattning om honom. han är kanon. så kär i den hästen.;):D
 
Sv: Faustinos

Ringde och hörde med de, Faustinus fick 41 p på sin besiktning. 9 typ, 8 hhb, 7 ext, 8 skritt och 9 trav. Ska ha honom på mitt Bayronsto..
 
Sv: Faustinos

Förklaringen till att han är så sen är tydligen pga skada hela förra året. Men på samma visning som jag såg honom i våras visades Tsarevitj. Fem år gammal gjorde han lugna sansade byten i vartannat samt arbetspiruetter. Så nog ska man kunna begära att en sen sjuåring ska kunna göra seriebyten och annat. Kan tillägga att Faustinus även visade upp en väldigt passartad skritt. Detta gavs även en gliring i Ridsports avelskrönika. Ägaran har säkerligen de allra bästa intentioner att ta in förstklassiga hingstar till Sverige. Men jag är övertygad om att de hade tjänat på att låta någon annan rida hästarna. Exempelvis gjorde en av deras andra hingstar fantasiska resultat som unghäst och vann det mesta-med en annan ryttare. Sen försvann i princip både hästen och resultaten.
 

Liknande trådar

Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 789
Senast: pastejja
·
  • Låst
Avel Användningsråd för årets nya hingstar 3-åringar: Coriall 1101 En hoppbegåvning med intressant hopphärstamning som även visat prov...
Svar
6
· Visningar
1 722
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Fästingmedel
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp