Fautras Provan

niikon92

Trådstartare
Hej.
Ska till helgen åka och kolla på ett Fautras Provan från 2008.

Vad är era erfarenheter från dessa släp?
Känns smidigt med den låga step up-lösningen.

Hoppas på massa info och bilder. Gärna både positiva kommentarer, men även vad kanske är mindre bra...:)
 
Tycker det är väldigt trevliga släp och upplevs som rätt luftiga även om de inte är jättestora inuti. Fullt tillräckligt för normalstora hästar men kanske inget man knycklar in en häst på 180 i. Tittade på ett par sådana men blev att jag köpte ett Henra Cayenne i ställte pga att jag hittade ett till bra pris och det har högre takhöjd. Skulle hellre ha ett Fautras eftersom de är väldigt välgjorda men ett Promax i sådana fall då min ena häst har haft lite klaustrofobiproblem för ett par år sedan och vill gärna ha så rymligt som möjligt.
 
Jag har en Provan 2007 som jag köpte begagnad för 1,5 år sen och jag är sjukt nöjd med den. Innan jag fortsätter så ha i åtanke att jag är en "Fautras-fan girl" :D
Step in: Helt underbart. Dörrarna bildar en avgränsning så att hästen inte kan gå vid sidan av trailern. Jag har dubbla framdörrar men lastar aldrig ur framåt. Hon backar och har lärt sig att känna sig för. Det krävde lite övning från hästens sida. Eftersom de har hela huvudet inne i trailern innan de kliver på så kan hästen i lugn och ro kolla läget innan den kliver in. Minimerar "frysningar" framför rampen.

Väghållningen är riktigt bra. Ligger som ett strykjärn och är stadigt och fint. Enda nackdelen är att den är lite framtung, särskilt tom. Kultrycket minskar något med häst i däremot.

Jag har "säker urlastning" på min. Det är en nylonrem som sitter strax framför bakbommen. Denna kan lossas framifrån vid hästens huvud vilket innebär att det är smidigt att lasta ur själv.

Luckorna i dörrarna bak gör det jättelätt att reglera luftflödet.

I min vagn är det däremot uruselt med ringar för att fästa hösegel och annat. Den mjuka, höga mellanväggen är jag inte helt säker på vad jag tycker om. Skulle kanske hellre haft en hård, låg. Men den är lätthanterlig och jag kör i princip alltid en häst.

Containerlås runt om, ingenting går att öppna inifrån. Ingen risk att hästen får upp en skötardörr och ramlar ur, eller hoppar ut genom överluckan bak. Nackdelen är att eventuellt kvarglömda lasthjälpare inte heller kan ta sig ut om man råkat stänga in dem.

Sammantaget älskar jag min fransos.

Här ses nylonremmen bakom rumpan. Den sitter lite högt här, jag har sänkt den.
dsc_0432.jpg


Min vagn har hel hingstvägg. Ganska praktiskt om hästen står i släpet då man kan ha motsatta sidas dörr öppen utan att de ser rakt ut. Min häst ser inte det som en väg ut.
dsc_0433.jpg


God utsikt
dsc_0442.jpg
'

Öppningsbara fönster i båda framdörrarna.
dsc_0418.jpg


Jag har fölgaller i luckorna bak (tillval)
img_3232.jpg
 
Jag har en Provan 2007 som jag köpte begagnad för 1,5 år sen och jag är sjukt nöjd med den. Innan jag fortsätter så ha i åtanke att jag är en "Fautras-fan girl" :D
Step in: Helt underbart. Dörrarna bildar en avgränsning så att hästen inte kan gå vid sidan av trailern. Jag har dubbla framdörrar men lastar aldrig ur framåt. Hon backar och har lärt sig att känna sig för. Det krävde lite övning från hästens sida. Eftersom de har hela huvudet inne i trailern innan de kliver på så kan hästen i lugn och ro kolla läget innan den kliver in. Minimerar "frysningar" framför rampen.

Väghållningen är riktigt bra. Ligger som ett strykjärn och är stadigt och fint. Enda nackdelen är att den är lite framtung, särskilt tom. Kultrycket minskar något med häst i däremot.

Jag har "säker urlastning" på min. Det är en nylonrem som sitter strax framför bakbommen. Denna kan lossas framifrån vid hästens huvud vilket innebär att det är smidigt att lasta ur själv.

Luckorna i dörrarna bak gör det jättelätt att reglera luftflödet.

I min vagn är det däremot uruselt med ringar för att fästa hösegel och annat. Den mjuka, höga mellanväggen är jag inte helt säker på vad jag tycker om. Skulle kanske hellre haft en hård, låg. Men den är lätthanterlig och jag kör i princip alltid en häst.

Containerlås runt om, ingenting går att öppna inifrån. Ingen risk att hästen får upp en skötardörr och ramlar ur, eller hoppar ut genom överluckan bak. Nackdelen är att eventuellt kvarglömda lasthjälpare inte heller kan ta sig ut om man råkat stänga in dem.

Sammantaget älskar jag min fransos.

Här ses nylonremmen bakom rumpan. Den sitter lite högt här, jag har sänkt den.
dsc_0432.jpg


Min vagn har hel hingstvägg. Ganska praktiskt om hästen står i släpet då man kan ha motsatta sidas dörr öppen utan att de ser rakt ut. Min häst ser inte det som en väg ut.
dsc_0433.jpg


God utsikt
dsc_0442.jpg
'

Öppningsbara fönster i båda framdörrarna.
dsc_0418.jpg


Jag har fölgaller i luckorna bak (tillval)
img_3232.jpg

Hur är det med uppsättning av hönät? Kan man ha hösegel?

Hur gör du utan sadelkammare i släpet? Är det smidigt att ha ett portabelt sadelskåp med sig?

Tusen frågor :P
 
Hur är det med uppsättning av hönät? Kan man ha hösegel?

Hur gör du utan sadelkammare i släpet? Är det smidigt att ha ett portabelt sadelskåp med sig?

Tusen frågor :P
Jag har dörrhängt sadelskåp på vänster dörr. Det skymtar i nederkant av bilden taget på framfönstret och på vänster sida på översta bilden.. Har aldrig haft någon rutin att använda sadelkammare/sadelskåp i trailern utan lastat i bilen och i trunk (tävlat trav och western). Men det går säkert att ställa ett sadelskåp i tomma spiltan om man fäster det. Men man kan ju inte rulla in det via någon ramp.
Jag hänger hönät bredvid henne i uppbindningsringen (hon är inte så stor) när hon står och vilar/väntar/förvaras i släpet. De får aldrig äta medan jag kör. Det finns ringar och öglor vid bommarna men inte ringar i framkant. Det går att sätta i gallret fram om man vill.
 
Hej.
Ska till helgen åka och kolla på ett Fautras Provan från 2008.

Vad är era erfarenheter från dessa släp?
Känns smidigt med den låga step up-lösningen.

Hoppas på massa info och bilder. Gärna både positiva kommentarer, men även vad kanske är mindre bra...:)
Jag hyrde ett fautras-släp mycket innan jag köpte ett eget släp. Överlag var jag nöjd, men sprinten som höll fast mittenstolpen i golvet var för kort på det jag hyrde. När hästen tog stöd mot mellanväggen så lossnade mittenstolpen och hästen fick hela mellanväggen över sig med hingstvägg och allt. Efter den incidenten gick inte hästen att köra med mellanvägg mer och då var släpet jättetrevligt. Älskade den låga step up-en och den stora skötardörren som gick att låsa fast i öppet läge.
 
Hej.
Ska till helgen åka och kolla på ett Fautras Provan från 2008.

Vad är era erfarenheter från dessa släp?
Känns smidigt med den låga step up-lösningen.

Hoppas på massa info och bilder. Gärna både positiva kommentarer, men även vad kanske är mindre bra...:)


Jag har ett Fautras Provan av 2008 år modell. Är mycket nöjd. Jag gillar den mjuka mellan väggen. Vill inte ha en hård mellan vägg mer. Har shettis bommar som extra utrustning. Jag har kortat av hingstväggen då den blev jätte stor med en isis och shettis. Hade ett löst sadel skåp som jag ställe i tomma spiltan eller framför den. Satte fast sadelskåpet i fram bommen. Inredingen är lätt att ta i och ur. Har en nackdel och det är att mina sidofönster inte är täta så när det regnar kommer det in vatten. Men inget trägolv som ruttnar och vattnet torkar. Men det är toppen att kunna öppna fönstren när man står stilla. Släpet är stabilt och inte lika vindkänsligt som jag upp levt andra släp. Man behöver en del smörjfett på kulan annars kan släpet vara lite svårt att koppla loss. Stöd hjulet behöver fyllas på smörjfett några ggr per år. Men det är små enkla saker som är lätta att göra.
Kan inte lägga in bilder.
Men jag är mycket nöjd med mitt Fautras Provan från 2008 :) gått rakt igenom bilprovingen kontroll utan problem eller anmärkningar.
Med vänlig hälsning
pudlan
 
Lånade hem ett Provan från 2008 för att prova till min häst som är ca 170 cm. Jag gillade step-up-lastningen och jag gillade bommarna som var smarta och enkla att stänga. Släpet kändes gediget i stort. Möjligen lite omständigt att stänga dörrarna, men det är säkert en vanesak. Men jag tyckte att det kändes lågt och med dålig rymd för min stora häst. Hästen gillade inte släpet alls av någon anledning, stod väldigt oroligt under resan. Först trodde jag att det berodde på att det var nytt för honom, men nu när han har åkt i ett Cheval Gold Touring där han står helt lugnt på första resan inser jag att han faktiskt inte trivdes i Provan-släpet. Så hästen fick välja! :)
 
Nu blev släpet mitt :d
Älskar det redan, haha! :love::love:

Ska ge det lite kärlek (försöka få tag i lite färg m.m) innan det blir att provöasta hästen nästa helg. Måste även skaffa en löstagbar krubba och hitta ett bra sätt att sätta hönät/påse :)

Körde hem det nu idag (40 mil enkel resa) och det låg trevligt efter bilen!
 
Nu blev släpet mitt :d
Älskar det redan, haha! :love::love:

Ska ge det lite kärlek (försöka få tag i lite färg m.m) innan det blir att provöasta hästen nästa helg. Måste även skaffa en löstagbar krubba och hitta ett bra sätt att sätta hönät/påse :)

Körde hem det nu idag (40 mil enkel resa) och det låg trevligt efter bilen!


Grattis till din transport!
Färg till transporten? Det är gjort i glasfiber som man gör plastbåtar i ungefär. Går fint att polera upp glansen i "lacken" och vaxa. Är en del jobb om den blivit matt men inte omöjligt :) Kolla på Fautras sida där finns tranportkrubba med fastsättning =lösning som kan e lite tipps hur man kan sätta fast transport krubban.
Mvh
pudlan
 
Grattis till din transport!
Färg till transporten? Det är gjort i glasfiber som man gör plastbåtar i ungefär. Går fint att polera upp glansen i "lacken" och vaxa. Är en del jobb om den blivit matt men inte omöjligt :) Kolla på Fautras sida där finns tranportkrubba med fastsättning =lösning som kan e lite tipps hur man kan sätta fast transport krubban.
Mvh
pudlan

Har redan beställt en krubba därifrån :)

Färgen är mörkgrön och har lossnat helt på någon fläck, så ska försöka få tag i lite färg :)
 
Har redan beställt en krubba därifrån :)

Färgen är mörkgrön och har lossnat helt på någon fläck, så ska försöka få tag i lite färg :)


:)
Kolla med något företag som lagar båtar. Eller fråga på Fautras. Biltema kanske har grön färg till top cot mins inte det nu.
Mvh
pudlan
 
Lånade hem ett Provan från 2008 för att prova till min häst som är ca 170 cm. Jag gillade step-up-lastningen och jag gillade bommarna som var smarta och enkla att stänga. Släpet kändes gediget i stort. Möjligen lite omständigt att stänga dörrarna, men det är säkert en vanesak. Men jag tyckte att det kändes lågt och med dålig rymd för min stora häst. Hästen gillade inte släpet alls av någon anledning, stod väldigt oroligt under resan. Först trodde jag att det berodde på att det var nytt för honom, men nu när han har åkt i ett Cheval Gold Touring där han står helt lugnt på första resan inser jag att han faktiskt inte trivdes i Provan-släpet. Så hästen fick välja! :)
Ett annat släp som också har step-up baktill och step-out framdörrar precis som Fautras Provan är Henra Cayenne - men den är högre i tak och rymmer således även storväxta bjässar.
 
Ett annat släp som också har step-up baktill och step-out framdörrar precis som Fautras Provan är Henra Cayenne - men den är högre i tak och rymmer således även storväxta bjässar.

Valet föll på ett Cheval Liberte Gold Touring. Rymligt och går mycket mjukt. Hästen gillar det skarpt! :) Stod blick stilla 15 mil till och från veterinärkliniken häromveckan och var lättlastad i båda riktningar.
 
Hur hänger ni upp höt i era Provan? Tänkte prova med ett hösegel från Hööks, den som är mer trekantig och fästa vid bommen och i gallret?
 

Liknande trådar

Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 447
Senast: HannaZ
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 464
Senast: Amha
·
Utrustning Hej jag letar efter ett nytt släp då mitt börjar sjunga på sista versen. Jag har snöat in på Fautras och då speciellt Oblic+2. Någon...
Svar
4
· Visningar
1 234
Senast: Lemeie
·
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 441
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp