Favorisering av ridskoleelever

B

**BORTTAGEN**

Jag rider på en trevlig ridskola som jag tycker är toppenbra , men förstås har alla ridskolor sina nackdelar och den här ridskolan har en speciell nackdel som jag tror att kanske många andra ridskolor också har. Det är nämligen så att det favoriseras mycket bland eleverna på våran ridskola. Det finns en tjej som tillexempel har ridit en av ridlärarnas hästar och sen den åkt rider hon nu en eller flera lektionsponnyer och hästar varje dag. Vi andra som sliter och kämpar får minsann bara rida på våra lektioner och betala förstås. Denna tjej betalar bara de lektioner hon rider. Men jag tycker hon är trevlig och så och har inget personligt emot henne , det är bara den här favoriseringen . Har du det på din ridskola ? Vad händer där ? Hur ska jag stoppa detta pågående problem ?
Hjälp mig...
 
om jag måste va ärlig under min tid som ridskoleelev (max 3 år! tack å lov...) va jag alltid favoriteleven. främst för att jag kunde få bukt på de flesta ponnyer eller som min fd ridlärare uttryckte det: jag började bli "farlig" och närman mej hennes nivå :confused: :confused: :confused: jaja jag gillade aldrig att va favoritelev eftersom hon tryckte ner alla andra hon inte gillade/red lika bra som henne etc. helt knäppt :mad: :crazy:
 
jag kanske e korkad men jag fattade inte riktigt ditt inlägg (horsemagic). SA ridläraren så till dig?
:confused:
 
På våran ridskola finns ett gäng som är skötare på ridskole-
hästarna. Ibland får jag känslan av att de favoriseras lite
grann, speciellt de som får rida lektioner på sina sköt-
hästar gratis.

Tyvärr vet jag inte hur du ska stoppa problemet. Kanske finns någon annan som vet det? Jag har en känsla av att det liksom hör till vardagen på ridskolorna..
 
Är det inte som tack för hjälpen som vissa "utvalda" får göra lite mer och kanske rida gratis nån gång ibland? Ofta behöver de ju hjälp på ridskolorna med att "rida till" hästarna så att någon mer rutinerad rider t.ex. ponnyer som annars bara går nybörjarlektioner.

De som är skötare på hästar kan jag mycket väl förstå att de får gratislektioner ibland. De hjälper väl till med annat också? Ser till att hästen mår bra och hjälper nybörjare som ska rida?

malu
 
jag tycker inte heller att de är konstigt att skötarna får rida gratis ibland, för dem tillbringar ju mycket tid åt att sköta om hästen och då blir ju lite som ett tack för hjälpen.
 
Jaha, den heliga svenska avundsjukan gör sig påmind igen. :(

På min förra ridskola drabbades jag av sådana som dig. :(

Som "ersättning" för att jag hjälpte till med det mesta på ridskolan (mockning, fodring, in- och ut-släpp, hagstolpning, turridningsverksamhet, lossning av hö bl.a.), så fick jag rida min favorithäst ganska fritt och gratis.
Jag hade dessutom i uppdrag att "uppfostra" just den hästen.

Dessa avundsjuka personer började klaga på mina "förmåner", så jag blev istället delfodervärd på hästen.
Lika mycket jobb, men nu fick jag lov att betala dessutom. :(
Jag kanske ska tillägga att dom som klagade ALDRIG hjälpte till i stallet!!

Nej, av mig får du ingen hjälp!
 
Har du visat dig intresserad av att hjälpa till mer i stallet?
Hos oss får några (6 storhästryttare & 12 ponnyryttare) möjligheten att jobba i stallet och sen träna hoppning för det. Sen brukar det oftast bli så att man rider "sin" häst lite mer också, både på lektioner och annars...
Vilka som är med bestäms av ridlärarna och de går inte alltid på hur duktig man är på att rida, det räcker med att man är i stallet mkt och visar intresse.

Jag tycker inte våran "favorisering" eller den du skriver om är nått problem, oftast är det väl en billig hjälp att tex rida till några hästar...
 
Nu är du lite elak och förutsätter du att Schaman är en latmask som bara klagar, visst kan det vara så, men utgår man från vad hon skriver och inte dina negativa erfarenheter så verkar det finnas ett gäng som jobbar och sliter medan en blir favoriserad. Både avundsjuka och (för övriga oförklarliga) favoriseringar kan vara ett problem och en källa till missnöje. Om man i större stall med diverse beökare kör med raka rör och ställer upp begipliga regler och förklarar sina beslut så bör mycket stul och missnöje kunna undvikas.
 
Lite elak

Ja, nog är jag lite elak, men jag tycker ändå att det är upp till ridskolechefen/ägaren att bestämma över vem som får göra vad med hästarna.

Naturligtvis kan det vara som du skriver.
Favorisering är ett problem var det än dyker upp, men av inläggen är det ju svårt att få fram om det är favorisering eller ren avundsjuka.
 
Nu ska jag försöka förklara detta för er. JAG är i stallet varenda jävla dag , förutom möjligtvis fredagar, JAG hjälper till , tar andras stalltjänst fast jag inte behöver och sådant. HON red ridskolechefens häst i en månad ungefär och nu är hon knappt i stallet längre men HON och hennes kompis rider så fort dom är där på nån av hästarna . Kallas detta hjälpsam eller otroligt avundsjuk ?
 
Nu ska jag försöka förklara detta för er. JAG är i stallet varenda jävla dag , förutom möjligtvis fredagar, JAG hjälper till , tar andras stalltjänst fast jag inte behöver och sådant. HON red ridskolechefens häst i en månad ungefär och nu är hon knappt i stallet längre men HON och hennes kompis rider så fort dom är där på nån av hästarna . Kallas detta hjälpsam eller otroligt avundsjuk ?
 
Re: Lite elak

Visst är det upp till ridskolechefen och bestämma eller om denne inte själv äger företaget så ligger det på ägaren att definera regler. Vill man som ansvarig ha en bra stämning i stallet bör man nog undvika orättvisor och ha klara regler samt stå emot påtryckningar från folk som utan grund anser sig orättvist behandlade och kunna förklara sig och motivera sig.
 
Där jag rider finns det några killar som rider, dom får ofta rida gratius och då kanske dom har mockat 10 spiltor eller något, sen om någon tjej mockar tio får hon inte rida, man måste typ mocka hela stallet och sopa överallt om man är tjej :confused:
 
*suck*
om du var den tjejen som fick rida massor och favoriserades så skulle du inte klaga eller hur?
det luktar avundsjuka här.. :angel:
 
jo tack, känner igen det där med favorisering... :mad: på "min" ridskola är det en tjej som alltid får rida extralektioner gratis! det stör mig att hon är med och rider i vår grupp när hon inte hör hemma där egentligen. Dessutom blir det ju en mer att kolla på och vi andra får mindre uppmärksamhet :devil: Tror att en anledning till att det är så här är att vår ridlärare jämt och ständigt får skjuts av den här favoriserade tjejen och åker med henne till och från stallet...
 
Att skjutsa någon är också ett sätt att betala och för mig en helt rimlig anledning att få en och annan extra lektion.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 077
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 279
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 116
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp