Bukefalos 28 år!

Favorit i repris - bromsarna på släpet låser sig när man backar

Alexandra_W

Trådstartare
Suck. Jag blir knäpp. I somras/höstas var släpet in X gånger hos verkstaden, då bromsarna tvärlåser när man backar. Det trycks ihop i 'gummidamasken' på draget, och sen bara låser bromsarna. När det var som värst kom jag sisådär 3 dm bakåt på plan mark innan det nöp.

Varje gång det har återvänt från verkstaden har det sagts det ska fungera och de har provkört och provbackat det och inga problem. På en kvart - fjortondagar har det dock blivit problem igen. I början bara med last i uppförsbacke t ex, men sen blir det snabbt värre och värre och låser av 'ingenting' bara man backar.

Sist var jag rätt grinig, och de pratade om att byta något, men konstaterade sen att det inte behövdes, men att de smort och justerat igen och NU skulle det minsann funka.

Jag körde inte så mycket efter det, och ingen backning i uppförsbacke etc. Men det jag körde så inga problem, dvs backa på slät asfalt med häst i var inga problem.

Sen har släpet stått (sen slutet på november), och idag grävde jag fram det för att vara säker på allt fungerade till jag ska ha det nästa vecka.

Och just det - det idiotlåser bromsarna bara jag backar, nu var det ju snö så tillslut fick jag helt enkelt tvångsbacka det med låste bromsar, det gled ju på snön.

Men VARFÖR blir det sådär igen, och vad ska jag säga åt bilverkstaden att göra? Alltså vad brukar det bero på. Feljusterat är det ju inte. Minns inte vad de pratade om att byta tyvärr, men de konstaterade sen när de kollade att 'det ser ju ut som nytt'. Men det kanske är något som behöver bytas ändå?

Spontant känns det som att grundproblemet väl är att gummidamasken trycks ihop, varför gör den det? OM jag tar spjärn med ryggen mot bakluckan och benen mot transporten och trycker bak släpet så gummidamasken 'dras ut', så kan jag sen backa en liiiten bit till, sen är det dags igen.
 
Sv: Favorit i repris - bromsarna på släpet låser sig när man backar

Ditt problem är att påskjutsbromsen är för känslig.
Gummidamasken är ju bara ett skydd för att inte få in grus i påskjutsbromsen.
När du kör framåt och måste bromsa så är det meningen att stången ska tryckas ihop (damasken trycks ihop) och då bromsar släpet så att du inte får all tyngd på bilen.
Det hade nämligen inte gått så bra då.
I normala fall så ska påskutsbromsen inte reagera för att backa på plan mark men väldigt många gör det i uppförslut eller med väldigt tung last.
Ditt släp är tydligen superkänsligt.
Antingen är det feljusteratt eller så är något utslitet och måste bytas, tyvärr vet jag inte hur du ska åtgärda det men åk till en verkstad som är duktig på släp för dom du åkt till nu verkar inte ha mycket mer koll än jag för då hade det ju funkat nu :cool:
 
Senast ändrad:
Sv: Favorit i repris - bromsarna på släpet låser sig när man backar

Det är påskjutsbromsen som krånglar. Kan vara dax för att byta den? Den kan justeras. Om den är så att det huggger i när du bromsar vanligt är det fel justerat eller helt enkelt såpas slitet att det behöver bytas. Men även om man smöjer den för mycket åker /glider den i hop lättare. Och då bromsar den väldigt väldigt lätt/bromsen hugger i när man backar eller bromsar vanligt. Inte helt ovanligt probeln på säpvagnar. Men inte kul inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Favorit i repris - bromsarna på släpet låser sig när man backar

Vad har du för transport? Jag är på transport-jakt och ett krav är att den inte ska strula vid backning. (Pratar om nyare vagnar)
 
Sv: Favorit i repris - bromsarna på släpet låser sig när man backar

Svarar flera. Att det är påskjutsbromsen som är problemet vet jag ju, men är typ det enda jag vet också, men av någon anledning bråkar den ju även fast den justerats, och ffa att problemet återkommer? Dvs den justeras, det går finemang. Ett tag, sen börjar det bråka igen, och blir värre och värre. Något måste ju göra att inställningen sas blir 'fel'?

Den bromsar utmärkt bra när man bromsar vanligt. Slår inte i bilen eller någonting, och bromsar mjuk och bra. Därför jag börjat undra om något ANNAT kan vara orsaken, där inne i 'damaskdelen' (jag vet damasken bara är skydd, men jag vet ju inte riktigt vad som sitter 'under' den)?

Det ska ju finnas en dämpare där i, gas eller fjäder eller något? Vet det diskuterades om det kunde vara behov att byta den, men bromstillverkaren och släptillverkaren höll det för osannolikt att den skulle vara utsliten på ett 6 år gammalt släp. Men om det kan vara något sånt ändå? Att det inte är bromsen i sig utan ngn dämpare, men då borde det väl just slå ihop när man bromsar under vanlig körning? Iofs bromsar jag ju alltid snällt när jag kör släp, men det brukar ju kännas ändå, spec när man bromsar i nedförsbacke?

Det är en Värmlandsvagn, årsmodell 2003. Varit helt problemfri bromsmässigt etc i princip innan, en gång typ 2007 eller 2008 gjorde den såhär, påskjutsbromsen justerades (första gången sen köp 2005) och det var bra sen, i flera år. Tills förra året då, då det formligen gått TROLL i det. Pappa har justerat den en gång med, men blev samma sak då. Jättebra direkt efter, men sen över tiden sämre och sämre igen.

Deer - det kan drabba alla vagnar dock, är ju ett vanligt problem, men brukar räcka med att justera, och oftast hänger det nog ihop med lite för dålig kontroll, skötsel och översyn av bromsarna generellt :angel: Men, ett VV är det som sagt, enkelaxlat, och är ju inte lastgammalt, men en 03:a är ju inte direkt ny heller, så beror vad du menar med nyare?
 
Sv: Favorit i repris - bromsarna på släpet låser sig när man backar

Det är påskjutsbromsen som krånglar. Kan vara dax för att byta den? Den kan justeras. Om den är så att det huggger i när du bromsar vanligt är det fel justerat eller helt enkelt såpas slitet att det behöver bytas. Men även om man smöjer den för mycket åker /glider den i hop lättare. Och då bromsar den väldigt väldigt lätt/bromsen hugger i när man backar eller bromsar vanligt. Inte helt ovanligt probeln på säpvagnar. Men inte kul inte.

håller inte riktigt med, nipplarna ska smörjas ofta, hugger det när man bromsar är dämparen i draget slut o ska bytas, backspärren justeras i
bromstrumman och inte på någon vajer. till ts: din verkstad har inte nödvändig kunskap, lämna in på annan, med referenser
 
Sv: Favorit i repris - bromsarna på släpet låser sig när man backar

Verkstaden har referenser, visst kan jag byta verkstad. Men enklare säga åt verkstaden att byta dämparen t ex, även om den verkar sjysst. Än att en ny verkstad ska börja justera och det funka ett tag osv.

Bromsarna hugger inte/släpet slår inte 'på' bilen eller något när man bromsar som vanligt. Enda problemet är just när man backar. Vilket är problem nog.

Det är justerat i trumman alla gånger btw.
 
Sv: Favorit i repris - bromsarna på släpet låser sig när man backar

Citat
håller inte riktigt med, nipplarna ska smörjas ofta, hugger det när man bromsar är dämparen i draget slut o ska bytas, backspärren justeras i
bromstrumman och inte på någon vajer. till ts: din verkstad har inte nödvändig kunskap, lämna in på annan, med referenser slut citat

Jag har fått lära mig att man inte skall smöja för mycket på påskjutsbromsen på min yrkesförar utbilning. Men givetvis skall man underhålls smörja!
 
Sv: Favorit i repris - bromsarna på släpet låser sig när man backar

Citat
Vad har du för transport? Jag är på transport-jakt och ett krav är att den inte ska strula vid backning. (Pratar om nyare vagnar) slut citat.

Min transport är Fautras Provan 2008. Är helnöjd. Stabil, föjler bilen bra, lätt att lasta o lasta ur. Inredningen är änkel att ta ur om man behöver. Fram bommarna löser ut om hästen hänger sig på dom. Fautras har autoamtisk backspärr. Den bromsar inte när man backar inte heller om du backar i uppförsbacke. Men vist det kan säkert krångla men än har det inte gjort det.
 
Sv: Favorit i repris - bromsarna på släpet låser sig när man backar

Automatisk backspärr har ju alla släp, så även mitt.

Allmänt:

Idag backade släpet så snällt så, utan minsta islag av bromsarna?? Jag blir knasig.
 
Sv: Favorit i repris - bromsarna på släpet låser sig när man backar

Det är troligen inget fel på dragstången, utan en fjäder invändigt i trumman- som ska frilägga bromsbackarna vid backning.
 
Sv: Favorit i repris - bromsarna på släpet låser sig när man backar

Fast det var just i trumman 'vad det nu var' de trodde de skulle behöva byta (fan att jag inte kommer ihåg), men när de kollade så nix. Så de borde ju märkt den fjädern då? Men ska fråga vad det var de hade tänkt byta eg, det är som bortblåst tyvärr.

Knasigt är ju dock att det fungerar ibland och ibland inte, kan något 'haka upp' sig?
 
Sv: Favorit i repris - bromsarna på släpet låser sig när man backar

De måste smörja upp hela kalaset.

axel- som hade släpet inlämnat 7 ggr för samma fel- stödämparen i draget var slut o smällde ihop.

Nu har det börjat så smått igen.
Fick även byta bromsbackar 2ggr på ett år.
 
Sv: Favorit i repris - bromsarna på släpet låser sig när man backar

Det ÄR ju uppsmort. Som jag skrivit tidigare så är det både uppsmort och justerat, i backarna alltså, inte 'bara' på vajern. Och det fungerar ett tag, sen återkommer problemet sakta men säkert. Dock har jag inte förr upplevt att det funkat bra ena dagen och inte andra som nu, utan det har varit bra men succesivt blivit sämre igen, varje gång.

Därför jag börjar undra just om det är fel i själva draget, på t ex stötdämparen, eller om något kärvar och hakar upp sig, men den bromsar ju utmärkt vid körning sas, och när det kontrollerats (generellt alltså inte bara draget) så har det sett bra ut och inte behövts bytas. Men jag är så less så jag funderar på att kräva att dte byts ändå, men då gäller det ju helst att välja rätt grej, så man slipper byta sig igenom allt innan man hittar det..
 
Sv: Favorit i repris - bromsarna på släpet låser sig när man backar

Du kan behöva byta ut vajrarna- de kanske inte går tillbaka.

Jag har bytt rubbet.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 303
Senast: skuggi
·
Utrustning Från dag till annan i princip, eller i alla fall vecka till annan så har bromsarna börjat nypa i vid backning på släpet. Jag hade det...
Svar
14
· Visningar
26 442
Hästmänniskan Så här är det : Besiktigade mitt släp och fick en 2:a på på skjutet, det var "kort" ? En kompis som har bilfirma skulle fixa det,men...
Svar
7
· Visningar
1 579
Senast: Hambo
·
W
Utrustning Hej!:bump: någon som har haft samma problem? När man skall backa och det är i uppförsbacke så trycks draghandsken ihop och släpet...
Svar
17
· Visningar
1 880
Senast: Wilden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp