Favorit i repris...markstöld

mian1

Trådstartare
Har skrivit i omgångar om mina fd grannar som odlade upp och hägnade in en bit av vår mark som trädgård utan att vi visste om det. Det uppdagades när de sålde sitt hus för flera år sedan och sen dess har vi haft problem med den där marken. Första husköpare betalade ett symboliskt arrende för iallafall en bit av marken. När han köpte informerade mäklaren honom om var markgränsen gick eftersom jag tydligt talade om för mäklaren att om han inte gjorde det skulle jag ta det som om han sålde min mark utan min tillåtelse.
Samma mäklare sålde huset igen förra sommaren. Jag kontaktade honom igen och fick ett kort mail om att han ju mindes hur det var med tomten eftersom han sålt huset förut. Fast denna gången tog det 2 år att sälja och tydligen blev han senil med åren och glömde att informera de nya köparna om att bara 2/3 av tomten var deras.
Nu är det dags att skriva om arrendet och vi har höjt summan något för att få dem att köpa loss marken istället för mecket med arrende. I vintras lovade de att de ville köpa, för 2 månader sedan ville de arrendera 3 år först eftersom de inte hade några pengar att köpa för och nu vill de varken arrendera eller köpa. De tycker inte att de utnyttjar tomten (trots att de har hälften som husvagnsparkering) och gjorde nån hänvisning till allemansrätten :grin:

VAD gör vi nu? Tomtgränsen går rakt över deras gräsmatta, knappt 4 meter från deras ytterdörr. Vi äger marken där deras fruktträd står, tulpanrabatten, kompost- och brännhögarna, grillhörnan osv.
Visst, vi behöver inte marken, men vi faller ju ganska platt om vi först kräver arrende för utnyttjande av marken och sedan skiter i allt och låter dem fritt utnyttja mark som vi köpt som trädgårdstomt. Klart att både de och deras granne kommer att utnyttja än mer eftersom vi är så flata.
Intill deras hus och deras grannes hus går även en liten traktorväg som är våran. Den utnyttjar de för att barnen ska kunna köra sina 4-hjulingar, cykla och promenera på. Båda grannarna använder vägen som sin och har gjort en del mindre förändringar utan att fråga oss om lov.
Ska man dra staket ut till yttersta markgränsen? Även hindra dem från att utnyttja traktorvägen? Eller hur långt ska man gå utan att vara områdets mest rabiata?
Och om man sätter upp staket där - hur ska man göra det? Vi kan använda både deras trädgård (det som vi äger) och traktorvägen som en del av den angränsande hästhagen om vi vill, men jag vill inte ha mina hästar gående där. Det är så långt hemifrån att jag vill ha koll på dem och att ha dem i stort sett vid ytterdörren hos grannarna känns inget vidare kul. Vi har inte direkt brist på bete heller. Grannarna har erbjudit sig att hålla marken öppen åt oss, dvs fortsätta att klippa gräs och hålla marken som trädgårdstomt, men utan att betala för det. Vi vill inte det. Vi vill markera att marken är vår för att slippa fler markstölder. Och efter att de fick röja lite sly i gränsen till deras trädgård så var de på väg att såga ner 4 av våra frötallar för att de skräpade ner.
Detta ger mig magsår! Vi har 4 grannar som bor nära, dvs inom 300 meter. Denna granne har dessutom barn på samma dagis som vår dotter går på. Vill inte starta nån grannfejd genom att vara för rabiat.
Vi har vid ett annat tillfälle försökt sälja av marken som ligger längst bort och vi fick 2-3 intresserade, men alla var mer eller mindre koko. Nån tant som ville bo med sin fjäderfäsamling i en byggbarack och liknande. Tror inte att marken är speciellt lättsåld. Men då hade vi blivit av med DET problemet iallafall.
Så snälla HJÄLP!!!
 
Sv: Favorit i repris...markstöld

Jag hade upplyst dom om att om de inte betalade arrende så kommer ni att ta tillbaka marken. Om de fortfarande inte vill betala så sätt upp ett staket. Ni behöver ju inte ha något som går där utan mer som en markering.

Sen när det gäller traktorvägen så undrar jag om det verkligen gör något att de använder den så långe de inte förstör den.
 
Sv: Favorit i repris...markstöld

Jag hade upplyst dom om att om de inte betalade arrende så kommer ni att ta tillbaka marken. Om de fortfarande inte vill betala så sätt upp ett staket. Ni behöver ju inte ha något som går där utan mer som en markering.
Instämmer. Skicka faktura på arrende. Betalar de inte, sätt upp staket. Eller plöj marken? Ni kanske behöver odla där? Alternativt, Hyr in en folkilsken bagge som kan gå på marken... ;) (det sista var menat som ett skämt)
 
Sv: Favorit i repris...markstöld

Jag hade plöjt upp och sedan gödslat och bara låtit det ligga.....
 
Sv: Favorit i repris...markstöld

Det finns inget att plöja. Det är stenigt och kuperat. Tidigare har det varit skog här och i samband med att de vi köpte gården av avverkade skogen där så passade husägaren på att pyssla iordning och utöka sin trädgård.
Faktura spelar ingen roll. Vi har varit där och pratat om arrendet, visat kontrakt och karta. De har inte råd att betala arrendet. Det är som sagt en barnfamilj med en låginkomsttagare som förälder och en långtidssjukskriven. Men det är ingen jättesumma vi vill ha för arrendet och vi har som sagt pratat om det sedan i vintras så de har haft lång tid på sig att spara ihop till 3000:- och det är förskottsbetalning för 3 år på en tomtbit av 500 kvm.

Min man ska ringa den kommunala tomtkön i morgon och se om de har någon som är intresserad av en tomt med trevligt björksly. Vi har drygt en halv hektar som vi kan tänka oss att sälja av och då finns det infartsväg dit och förutom en granne så ligger det i skogsbrynet och med utsikt över våra kuperade hagar. Har man lite fantasi så kan det nog bli vackert.....
OM det finns någon som vill köpa så ingår självklart grannens tomtmark. Då får de ta över vårt magsår och göra vad de vill med arrende eller inte.

Och om vi sätter upp staket - vad för staket hade ni tänkt på? Sätter vi ett elstaket utan ström i så gissar jag att barnen ser till att det rivs ner på nolltid. Fårnät är dyrt, krångligt att sätta upp och jätteskojigt att klättra sönder det med. Taggtråd?
De som anlade trädgårdsmarken har lagt på en massa jord och under gräsmattan är det berg så man får knappast ner några rejälare stolpar.
 
Sv: Favorit i repris...markstöld

Mian, plantera skog där då? Eller använd marken som timmerlager?

Nu är iofs jag inget fan av att bli osams med grannar, men... kräver de att få ha mark de inte betalar för skulle jag surna till rejält.
 
Sv: Favorit i repris...markstöld

De kräver inte, men de är lite sura över att de ska behöva betala för mark som de trodde var deras. Det är inte vårat fel och det vet de också. Sen är det väl inte deras fel att de har taskig ekonomi.
Jag känner mig dock lite...inte skyldig, men obekväm. Vår närmsta granne har gård med betesmark, men inga djur. Vi får utnyttja hans mark både som bete och att rida på ifall vi vill det. Utan betalning. Han har iof fått jakträtten på våra marker gratis, men det var först långt efter att vi självklart fick utnyttja hans mark. Fast iof inte som trädgård, inte med permanenta stängsel och vi är väl medvetna om var gränserna går.

Vi får se hur det går med den kommunala tomtkön. Hade nån köpt eländet hade vi ju blivit glada, trots att det känns tråkigt att stycka av gården. Annars måste det upp någon form av staket eller annat hinder. Helst utan att bli osams med grannen. De är ju ändå medvetna om att det är DE som tackat nej till ett, från vår sida, generöst arrendeerbjudande. Så även om det nog känns surt så tror jag att de accepterar om marken stängs. Bara vi kan göra det på ett bra sätt. Utan den där arga baggen, tror jag.
 
Sv: Favorit i repris...markstöld

Om dom har dålig ekonomi kan ni inte ta betalt per kvartal? Istället för 3 år i förskott.
 
Sv: Favorit i repris...markstöld

Jag hade nog satsat på ett billigt staket. Jag hade aldrig tolereret det där. Annars så hade jag försökt att få tag på färskgödsel och gödslat lite.
 
Sv: Favorit i repris...markstöld

Dubbelpost
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Favorit i repris...markstöld

Sen är det väl inte deras fel att de har taskig ekonomi.

Jasså, vems fel är det då?

För övrigt är det bara att sätta upp staket.

Grannarna borde kunna agera juridiskt mot mäklaren/säljaren. Dessa har farit med osanning. Skulle nog kunna klassas som bedrägeri. En snygg lösning vore att säljaren betalar tillbaka en summa motsvarande marknadsvärdet på marken till grannen. Grannen kan sedan betala er för marken.
 
Sv: Favorit i repris...markstöld

Jasså, vems fel är det då?

För övrigt är det bara att sätta upp staket.

Grannarna borde kunna agera juridiskt mot mäklaren/säljaren. Dessa har farit med osanning. Skulle nog kunna klassas som bedrägeri. En snygg lösning vore att säljaren betalar tillbaka en summa motsvarande marknadsvärdet på marken till grannen. Grannen kan sedan betala er för marken.

Det var en bra idé och jag ska föreslå det för dem. De har varit i kontakt med mäklaren och han säger att han skäms för misstaget. Vilket bara är ljug. Klart att han visste och om han inte drabbats av någon allvarlig åkomma under försäljningen så är det självklart att han mindes att tomten på framsidan av huset var arrenderad. Han hade tydligen missat att berätta att garaget också låg på en arrendetomt (inte vår).
Säljaren pratade vi med i samband med att köpet gick igenom och påminde honom om att lämna över arrendekontraktet. Det hade han också glömt att göra.
Mäklaren hävdar att det var köparens skyldighet att kolla upp markgränserna.
 
Sv: Favorit i repris...markstöld

Jag tycker att en kombination av ErikGBG:s och Mitras förslag borde kunna generera en lösning.

Ta kontakt med grannarna och berätta att ni är måna om en lösning eftersom detta hattande tar mycket kraft och energi. Visa goodwill och säg att traktorvägen fortsättningsvis kan användas, men att problematiken kring tomtgränsen måste lösas. Föreslå ErikGBG:s idé.

Sedan: Vill de inte arrendera eller köpa så är väl det OK, men klargör i så fall tydligt att du vill integrera tomten i din tomt genom att inhänga den för att i framtiden undvika misstag. Fråga om de har några synpunkter rörande fruktträd m.m. Kanske vissa plantor, buskar, kompost, m.m kan flyttas om de är måna om det. Det får ju i så fall de ombesörja inom ramen för en viss tid.
 
Sv: Favorit i repris...markstöld

De har som sagt avböjt både köp och arrende helt och hållet. Det har inte varit någon diskussion om pris eller villkor utan bara plötsligt ett nej tack. De har leksaker och allt möjligt på vår tomt och det måste de ju ta bort innan vi kan sätta staket eller vad som skall göras.
Vi kan inte göra det till en bit av våran trädgård. Det är säkert 2-300 meter från vårt hus och däremellan har vi hästhagar. Annars hade det varit betydligt lättare att bara lägga till en bit gräsmatta och ett fint körsbärsträd till våran trädgård.

Eriks idé är jättebra och den kan vi lägga fram för grannarna, men sedan är det upp till dem att fixa. VI kan ju inte klämma åt mäklaren mer än att om han någonsinn säljer deras hus igen så ska jag minsann se till att det är övertydligt var markgränsen går!
Att ta ut pengar kvartalsvis skulle ge oss en massa jobb. Det hade inte direkt varit så att vi skulle ha fått en inbetalning helt automatiskt utan vi skulle behöva springa och tjata om pengar. Det är därför vi från början ville ha förskott och en längre arrendeperiod. Men som sagt har grannarna inte diskuterat priset som vi lagt fram utan från att de alldeles säkert ville köpa både trädgårdsbiten och en större bit mark bakom deras hus så vill de nu varken köpa eller arrendera. Jag som trodde att markfrågan äntligen skulle få sin lösning.



Kommunen har ingen tomtkö utanför tätorten. De hjälper oss med pappersarbetet om vi säljer, men vi får annonsera själva. Någon som vet var och hur man bäst annonserar? Det är 0,5 hektar eller lite mer så det räcker ju liksom inte för någon som vill ha hästgård, men det är ändå en ganska stor tomt. Ligger mitt i ingenstans, men inte alldeles ostört eftersom det finns granne. Och så är det igenvuxet till stor del så utsikten kanske gör sig på bild, men själva tomten ser inte direkt piffig ut om man fotograferar den.
Är det svårt att sälja? Vi kan investera i ett förhandsbesked om bygglov, men det kostar 5000:- och då vill jag veta säkert att någon köper tomten.
 
Senast ändrad:
Sv: Favorit i repris...markstöld

Släng upp två eltrådar och låt hästarna gå där då och då. Kanske kommer dom med pengarna när hästarna drar till sig massa flugor. Jag hade i alla fall satt upp staket. Nu har det gått för långt.
 
Sv: Favorit i repris...markstöld

på hemnet ligger det tomter ute lite då och nu har jag sett...

Jag har sett tomter mitt ute i ingenstans där, fast iofs har några varit vid vatten...
 
Sv: Favorit i repris...markstöld

jag funderade på samma sak, även om man inte vill ha hästarna där JÄMT så kan man ju stoppa in dom då o då, någon dag här och någon dag där, eller nåt i den stilen..
 
Sv: Favorit i repris...markstöld

Grannarna borde kunna agera juridiskt mot mäklaren/säljaren. Dessa har farit med osanning. Skulle nog kunna klassas som bedrägeri. En snygg lösning vore att säljaren betalar tillbaka en summa motsvarande marknadsvärdet på marken till grannen. Grannen kan sedan betala er för marken.

Är inne på samma linje. Köparen borde kunna kräva avdrag på köpeskillingen, vilket ger pengar över för att köpa marken och få till en fastighetsreglering. Dessutom borde köparen anmäla mäklaren till fastighetsmäklarnämnden då mäklaren är skyldig att ge råd och information om det h*n vet.
 
Sv: Favorit i repris...markstöld

Mäklaren hävdar att det var köparens skyldighet att kolla upp markgränserna.

Sicket skitsnack.... Förvisso har inte mäklaren någon skyldighet att kolla upp markgränserna men mäklaren har en skyldighet att ge information och råd om sådant mäklaren vet som kan vara av íntresse för köparen. Mäklaren ska även verka för att säljaren ger de upplysningar om fastigheten som kan tänkas vara av intresse för köparen. Står tydligt och klart i fastighetsmäklarlagen §16.

I §20 framkommer det även att om mäklaren uppsåtligen eller av oaktsamhet åsidosätter sina skyldigheter skall han ersätta den skada som till följd av detta drabbar köparen eller säljaren.

Jag hoppas innerligt att köparen anmäler mäklaren till fastighetsmäklarnämnden.
 
Senast ändrad:
Sv: Favorit i repris...markstöld

Kan du inte anmäla mäklaren själv? Pga hans agerande under försäljningen har han ju orsakat dig en stor olägenhet och inte bara köparen. :idea:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 037
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Det är med spänning jag ser fram emot trädgårdssäsongen 2023. Jag hoppas så att mina valnötsplantor överlever vintern. Här om dagen var...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: Wille
·
Hemmet Mitt huvud snurrar sedan några veckor... Sambon och jag hyr ett hus som vi blivit erbjudna att köpa "as is" utan mäklare inblandad som...
Svar
1
· Visningar
410
Senast: Seabaz
·
Anläggning Det är såhär att vi bor inom detaljplanelagt område, mittemot vårt hus ska vi få arrendera en bit Mark för att kunna få hem min häst och...
Svar
3
· Visningar
1 466
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp