Favorit i repris...markstöld

Sv: Favorit i repris...markstöld

Antingen så betalar de arrende, köper eller så smackar ni upp ett staket! Visst, trist med bråk eftersom barnen går på dagis tillsammans o.s.v. men det ligger väl isf. även på deras ansvar!? Marken är ju er och om det finns inga som helst tvivel! Sedan är det ju tråkigt att de köpte huset på dessa premisser, men att bara blåvägra är ju osmidigt. Så vill de inte se det hela på någotvis ur er synvinkel, ni som faktiskt äger marken, så är det ju bara att ta det till sin spets. Varför ska ni vara de ända som värnar om relationerna grannar emellan i ett läge där ni har rättigheterna på er sida!?

Och som tidigare skrivits, anmäl den mäklare som är orsak till detta från första början. Ni får magsår p.g.a. dennes nonchalans och klantighet.

Kicki :laugh:
 
Sv: Favorit i repris...markstöld

Instämmer med övriga. Ligger marken ifråga 2-300 m från ert hus och ni har hästar där emellan - varför inte utöka en hästhage med den aktuella markbiten? Förklara för de som bor i huset att om inte de vill köpa marken så kommer ni använda den såsom ni har rätt till. Kolla även upp möjligheten att anmäla mäklaren.
 
Sv: Favorit i repris...markstöld

Många bra svar! Tack!!!

Varför jag helst inte vill ha hästhage där uppe är för hästarnas skull. Det är så lätt att de antingen ses som syndabockar eller också som "leksaker". Det är trevliga grannar, men jag är nojjig när det gäller mina djur. Hästarna gillar människor och söker sig till dem. Om de får en hage 4 meter från ett bostadshus är risken överhängande att de står där och glor dagarna i ända. Dessutom känns det lite taskigt, även om de avböjt arrende eller köp, att sätta en djurhage SÅ nära. Det är ju svårt att förklara på nätet hur det ser ut i verkligheten, men det är verkligen alldeles intill huset.
Och den egentliga skurken är ju tanten som en gång roffade vår mark för att hon ville ha mer och hon tyckte att vi ändå hade så mycket så att hon lika gärna kunde ta en bit. Men hon har ju flyttat för massor av år sedan.
Skurk nr 2 är mäklaren som sålt och struntat i att berätta om marken trots att han visste. Han visste ju även om vårt arrendekontrakt och alla kontrakt måste ju visas upp för köparen. Alla andra spekulanter hade tackat nej till huset pga att tomten var så liten. Bor man på landet vill man ha mer än en radhusträdgård.

Men att vi anmäler mäklaren känns långsökt. Ska se om det går att snacka med grannarna om det, men de verkar inte vara typen som tar tag i en massa konflikter och problem. Vi ska se om det går att snacka med den trevliga tjejen på kommunen.
Annars går tomten till försäljning! Helst hade jag sålt till grannarna för att slippa fler hus i närområdet. Jag gillar att bo där det finns få grannar (asocial kanske?) och om vi sålt marken till en befintlig granne så skulle de bara utöka sin tomt - inte bli flera.

Känns jättetrist alltihop. Hade det varit tanten som stal marken hade staketet redan suttit där. Inte en chans att hon fått arrendera eller utnyttja marken!!! Men nuvarande grannar är ju helt ok och trodde sig ha köpt ett hus med trädgård runt om. De vill köpa marken - om ett par år, men de har inte råd nu. Därför skulle de arrendera, men har inte råd med arrende heller. Och från vår sida kan vi inte skänka bort marken, även om det är en liten skrutthörna jämfört med vad vi äger. Ingen skulle skänka oss 500 kvm bara för att vi ville ha det och dessutom hade pengarna varit mer än välkomna.

*suck* Vi får se vad vi ska ta oss till. Besvikelsen är stor iallafall över affären som inte gick igen.
 
Sv: Favorit i repris...markstöld

Men att vi anmäler mäklaren känns långsökt. Ska se om det går att snacka med grannarna om det, men de verkar inte vara typen som tar tag i en massa konflikter och problem. Vi ska se om det går att snacka med den trevliga tjejen på kommunen.

Förstår om det känns långsökt att ni skulle anmäla mäklaren, det är ju rätt långsökt eftersom att ni inte heller kan kräva mäklaren på skadestånd. Dock känns det rätt lamt av köparen att inte anmäla mäklaren eftersom att jag är rätt säker på att mäklaren kan bli skadeståndskyldig. gentemot köparen.
 
Sv: Favorit i repris...markstöld

Förstår om det känns långsökt att ni skulle anmäla mäklaren, det är ju rätt långsökt eftersom att ni inte heller kan kräva mäklaren på skadestånd. Dock känns det rätt lamt av köparen att inte anmäla mäklaren eftersom att jag är rätt säker på att mäklaren kan bli skadeståndskyldig. gentemot köparen.

Jag tror att mäklaren är medveten om vad han gjort och att han kan ställas till svars för det. Han körde "en fuling" och dessvärre är nog grannarna inte sådana som själva håller koll på sina rättigheter och mäklaren måste ha anat det.
Vi ska lägga fram det för grannarna, men sedan är det ju upp till dem. Jag hoppas att de gör nåt och att de kan få pengar tillbaka för mäklarbluffen. Men jag litar inte på att de faktiskt tar tag i det hela, men vi får väl se.

Tack både Sedna & Erik för rådet!!! :bow:
 
Visst är det troligt att mäklaren är medveten om felet och dess eventuella konsekvsenser, dessvärre finns det ju mäklare som utnyttjar folks okunskap. Är ju inte så många som kan fastighetsmäklarlagen som ett rinnande vatten och inte jordabalken heller för den delen...

Det är ju i alla fall tur att jag får någon använding för tentapluggandet. :angel: :D
 
Sv: Favorit i repris...markstöld

De vill köpa marken - om ett par år, men de har inte råd nu. Därför skulle de arrendera, men har inte råd med arrende heller. Och från vår sida kan vi inte skänka bort marken, även om det är en liten skrutthörna jämfört med vad vi äger. Ingen skulle skänka oss 500 kvm bara för att vi ville ha det och dessutom hade pengarna varit mer än välkomna.


Som jag skrev i din förra tråd, så måste de ju ta ett lån och köpa loss marken, har man redan lån på huset så hjäper ju banken till på bästa möjliga vis så att man får så förmånliga villkor som det går. Så vad skulle egentligen skillnaden vara för dem om ett par år!? Om de lever så på marginalen att de inte ens ha råd med arrende så är det väl tveksamt om de klarar av de lån de har nu på huset.

Kicki :laugh:
 
Sv: Favorit i repris...markstöld

Nej, har man inte råd att lägga en tusenlapp om året på arrende så hyser jag inte mycket hopp om att det kommer att bli något köpa av. Särskillt inte som de vill köpa både de 500 kvm trädgård framför huset samt 4000 kvm av vår mark som ligger bakom deras hus.

Därför har vi börjat att annonsera ut marken på nätet och ska såsmåningom även lägga ut annonser i de lokala tidningarna.
Marken ligger fint och det hade varit ett vackert och ostört läge för ett hus. Dessutom är grannarna, de som inte vill arrendera, inte alls dumma eller besvärliga så en ev. tomtköpare kommer inte att få problem med dem och bygger man hus ute på vår mark vid skogsbrynet så blir det helt naturligt att sätta ett staket utmed markgränsen och vad som kommer att bli en ev. tomtköpares infartsväg.
 
Sv: Favorit i repris...markstöld

Tycker att ni gör helt rätt i att annonsera ut marken! Då får ni ju in pengar även för den stulna biten. :laugh: hoppas att ni får tag i en bra köpare och att det flyter snabbt och enkelt!

Kicki :laugh:
 
Sv: Favorit i repris...markstöld

Något liknande hände oss när vi köpte vårt hus, dvs vi trodde en del mark var vår men den tillhörde egentligen grannen visade det sig.

I vårt fall var grannen beredd att sälja i princip hela den ytan vi trodde var vår så vi tog helt enkelt upp ärendet med mäklaren som fick stå för kostnaden (köpesumman + mätning och registrering). Jag tror han i sin tur tänkte kräva säljaren på pengar eftersom även han ansåg sig lurad, men det är ju egentligen ointressant..
 
Sv: Favorit i repris...markstöld

Så hade vi hoppats att grannarna ville göra med sin mäklare. För att vi är sura för hans beteende och att det får gå till så. Men vi har precis haft ett avslutande snack med grannarna och de tänker inte kräva mäklaren på något, de accepterar fullt ut att de inte kan nyttja vår mark när de inte vill hyra eller köpa den och har inget emot att vi säljer till någon annan som vill bygga hus. Tvärt om tycker de att det varit trevligt med fler grannar. De ska gräva fram Lantmäteriets markeringar som finns inne i deras gräsmatta och det är helt ok om vi vill sätta staket eller vad vi vill göra.
Skönt med juste granne, men jag är ändå besviken att de inte ville köpa. Jag tyckte ju att det var bra att slippa ännu fler hus (som om det vore tätbebyggt, men jag gillar bäst träd). Man kan ju faktiskt hitta en köpare som är jättebra och få en kanongranne! Sådana har vi redan så chansen är nog god.

Tack alla för goda råd!!! Nu hoppas jag att detta är slutet på flera års magsår över markgränser.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 058
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Det är med spänning jag ser fram emot trädgårdssäsongen 2023. Jag hoppas så att mina valnötsplantor överlever vintern. Här om dagen var...
Svar
0
· Visningar
502
Senast: Wille
·
Hemmet Mitt huvud snurrar sedan några veckor... Sambon och jag hyr ett hus som vi blivit erbjudna att köpa "as is" utan mäklare inblandad som...
Svar
1
· Visningar
410
Senast: Seabaz
·
Anläggning Det är såhär att vi bor inom detaljplanelagt område, mittemot vårt hus ska vi få arrendera en bit Mark för att kunna få hem min häst och...
Svar
3
· Visningar
1 472
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • LGCT Stockholm
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp