Favorit i repris - vikten av att analysera (ett exempel)

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har i många år köpt hö av en och samma bonde, senaste åren har jag dock gett enbart hösilage (köpt av annan bonde) eftersom unghästen hostat av hö.

Höbonden har vartenda år haft KANONVÄRDEN på sina förstaskördar, rena stuterivärden. Förra året var det så jävla kasst väder här att han väntade tills i AUGUSTI med att slå sin förstaskörd. Trodde ju värdena (en kompis köpte, därför jag vet värdena) skulle vara kassa, men han hade en kvot på över 8 (!). Samma sak andra 'dåliga' år, år när 'alla' misslyckats har han glatt tagit in förstaskördar med stuterivärden och hög srp/mj-kvot.

I år hade jag tänkt mig att se om jag inte iaf delvis kunde gå över till hö igen (många pengar att spara för mig på det iom att höet är väldigt mycket billigare än silaget). Köpte totalt 100 bal av bonden. Höet är knallgrönt, massor med blad och kanonfint. Taget första veckan i juni. Jag bekymrade mig inte alls om vad analys skulle visa, var faktiskt helt övertygad om kanonvärden. Medan jag 'testade' hur/om unghästen fixade hö så avvaktade jag med att analysera (de åt det ju bara vid sidan om betet först). Det är i princip nu en månad mellan mitten på september och mitten på oktober de stått på full stallfoderstat avseende höet. Hästarna har hållt sig fina i hull, inte tappat muskler (bägge är proteinkrävande och behöver kvot på 7).

Så kom analyssvaret och det blev en riktig kalldusch. Jag vet inte vad som hänt men i år gick det inte riktigt som tänkt/som det brukar för bonden. Kvoten på höeländet är 4,5.. :eek:

Lek nu med tanken att jag varit dumsnål och tyckt att 'jag vet att bonden får bra värden, höet är slaget tidigt, knallgrönt och bladrikt och superfint, så det är bra värden i år med, jag skiter i att analysera'. OM jag inte varit en petimeternisse hade jag mycket väl kunnat göra så, jag har fri tillgång, jag ser ju när hästarna blir för feta t ex och kan justera så, och jag vet var mineralerna ligger (varit samma på några decimaler när de senaste fem åren iaf). Tittat på hästarna och sett runda, blanka, pigga och välmående hästar.

Men hur länge då.. De hade stått med konstant proteinbrist, och min gissning är att nånstans kring jul hade ÖGAT upptäckt att något är åt helsike. Och om jag då FORTSATT vara dumsnål och laborerat lite med kraftfoder 'på en höft' och lagt på t ex lucern, hade jag visserligen minskat proteinbristen lite, men de hade fortfarande stått med brist. I februari nånstans hade jag slitit mitt hår, och jag hade knappast fått ordning på det innan våren.

Nu analyserade jag, insåg hur det var ställt (och sa en massa fula ord). Och förutom höet äter de nu även hösilage (jag ger hö ute och hösilage inne, de får 50 - 50 av vardera), hösilaget har en kvot på 7.5, men likförbannat så var det bara att lägga på soja till båda hästarna för att fixa kvoten, enbart hö + hösilage hjälper inte trots hösilagets höga kvot, iom att höets kvot är så kass.

Så, kan vara läge att påminna om att bara för det SER bra ut höet, och hästarna SER ut att må jättebra - så har du ingen analys har du ingena ning, och när ögat upptäcker att det INTE är så bra som du trodde har det gått ganska långt..
 
Sv: Favorit i repris - vikten av att analysera (ett exempel)

haha vårat hösilage vart tvärtom, förra året fodra vi utan att ha tagit analys i år så fick vi analys på årets hösilage! vi började ge av det förra veckan men fatta att det är inte lätt att börja fodra med ett hösilage med dessa värden 8,32 mj o 81 smbrpg per kg foder. Innan nu i höstas har vi gett ick analysera hö o det hade nog rätt låga värden för hästarna fick värsta chocken av hösilaget! Nästan så jag såg lite fång tendenser på en av hästarna idag fast vi ännu bara ger dem 4 kg hösilage o 2 kg hö var ( sen ska de få 6 kg hösilage o inget hö om det går som jag vill) Det äör fjordingar jag snackar om!
 
Sv: Favorit i repris - vikten av att analysera (ett exempel)

Vi kan ta varandra i handen du och jag :D

Förra årets hösilage hade för mycket energi och kass kvot ( du hjälpte mig räkna), så i år var jag tveksam att köpa där men iom att det har så bra kvalitet för övrigt, och är nära och gratis leverans så tänkte jag att jag chansar ändå, kvoten där blev som förra året, ca 5.8.
Vill ändå blanda med hö.

Gllad i hågen så stressade jag inte upp,mig pga av att jag fått tag på 4,5 ton KANON hö av en annan grannbonde och tänkte att det MÅSTE bara vara bra, superfärg och lukt, bladrikt mm.

Dessutom mycket billigare än hösilaget.
Så jag skickar in en analys, (den första jag gör själv) och det höet har en kvot på ca 5,5, jag som hoppats på över 7 :crazy:

Så det blir som föra året i alla fall.

Tänk om man kunde vara iskall och inte köpa förrns analysen kom.
 
Sv: Favorit i repris - vikten av att analysera (ett exempel)

Lantmännen i Ljungbyhed förmedlar kontakt till bönder med analys. Bara att välja ett hö med värden efter ens behov. Mkt smart affärsidé tycker jag!
 
Sv: Favorit i repris - vikten av att analysera (ett exempel)

Ger du endast grovfoder till dina hästar? Sånt spelar ju in. *Hukar mig för kritik*, faktum är att jag aldrig har tagit en höanalys. Jag har fodrat efter ögat. Hittills har det funkat bra. Jag tycker inte att det är fel att ta analys. Själv hämtar jag hö vid olika tillfällen och att ta analys skulle bli väldigt dyrt. För min del gör det inget att hästarna får lite hull, tvärtom. Desto mer har dom att bygga muskler av. Det jag inte vill (har inte hänt heller) är att dom blir för smala. Som sagt, för mycket protein är inget som skadar heller (ska tillägga att jag ger mina mineraler så d lider ingen brist). Jag antar att du gjorde en liten spin-off på den andra tråden...I dina öron låter det kanske inte klokt att folk kan ha och utfodra hästar utan analys men jag har det iaf och dom trivs ypperligt och mår bra. :)
 
Sv: Favorit i repris - vikten av att analysera (ett exempel)

Ja det funkar ju tills det skiter sig, för att vara krass.
Det är protein som bygger muskler. Du kan ha en fet häst som ändå inte sätter muskler ordentligt...

Att ge mineraler på en höft kan få konsekvenser för skelettet tex.
Ca/p-kvoten är tex viktig.
 
Sv: Favorit i repris - vikten av att analysera (ett exempel)

Ja som sagt har det ju inte gjort det hittills. Jag vet att protein bygger muskler. Jag skrev att för MYCKET protein inte skadar hästen,dom pissar ut överskottet. Jag är noga med att se till att min häst inte går på minimum, utan analys. Min häst är alldeles lagom i mina ögon, möjligen skulle han behöva fler muskler då han inte tränas hårt. Fet är han absolut inte.
 
Sv: Favorit i repris - vikten av att analysera (ett exempel)

Jo, för mycket protein kan vara farligt...Hört talas om Baron Gruff sjukan ?

Saxat från SLU:

Protein

En stor del av proteinet i fodret spjälkas i tunntarmen och de frigjorda aminosyrorna tas upp där. Det som inte spjälkas i tunntarmen, t.ex. för att det ligger skyddat av fibrer, utnyttjas av mikroorganismerna i grovtarmen. Dessa tar också hand om kväve av annat ursprung, dels från fodret, som kan innehålla även andra kväveföreningar än aminosyror, dels urinämne, urea, från levern. Bakterierna spjälkar i princip alla kvävehaltiga ämnen till ammoniak. Den kan de sedan använda för att tillverka aminosyror, som de och andra mikroorganismer använder för sin egen tillväxt. Eventuellt överskott av ammoniak i grovtarmen tas upp och går till levern, som gör ny urea av den. Överbliven urea utsöndras sedan i urinen. Risken för ammoniakförgiftning är låg. Om det däremot skulle komma ner stora mängder lättlösligt protein i grovtarmen, t.ex. på grund av för höga givor av koncentrerat proteinfodermedel, kan tillväxten av en speciell bakterie, Clostridium perfringens, gynnas. Detta kan få allvarliga konsekvenser, då det kan leda till att hästen får "Baron Gruff sjuka", dvs en allvarlig tarmstörning som kan vara dödlig.
 
Sv: Favorit i repris - vikten av att analysera (ett exempel)

Nej det har jag inte. Nu ger inte jag "för höga koncentrat av proteinfodermedel" då jag vet att dessa inte är bra. För närvarande ger jag faktiskt inget kraftfoder överhuvudtaget men jag ska snart börja. Nyaste kortet på min häst la jag nyss ut i en tråd här. Lägger ut den igen och frågar dig vad du tycker. Lider han brist på nåt? Är han för smal/för fet? I mina ögon är han i perfekt hull, förutom att han skulle behöva lite muskler. För övrigt så är han pigg och glad.
 
Sv: Favorit i repris - vikten av att analysera (ett exempel)

Svårt att se utanpå hur bentätheten är...

Som sagt, det funkar tills det skiter sig, dvs man får ett parti som det Alexandra fick i år.

Kan säga att min vallack såg betydligt bättre ut för nån månad sedan. Nu har han tappat det mesta av betesfettet och då ser han också ut att ha tappat muskler, fast det troligaste är att det var fettet som gjorde att han SÅG mer musklad ut över halsen tidigare.

Ingen analys på höet än och jag är lite orolig för att det inte kommer att vara så bra värden.
 
Sv: Favorit i repris - vikten av att analysera (ett exempel)

Frågan är när man ser att bentätheten är bra? När hästen är 10 år, 20 år? Jag förstår att min häst kanske inte håller 30 år. Han är 6 år nu och har fått berömm av både hovslagare och veterinär för att han ser så bra ut i hullet. Är det fel, bara för att jag inte har nån analys? Jag hoppas för övrigt att ditt hö får bra värden, det är absolut inget jag fördömer med en höanalys. Jag vill bara att ni som tar det förstår oss som inte tar det och inte dömmer oss som dåliga hästägare bara för det.
 
Sv: Favorit i repris - vikten av att analysera (ett exempel)

Nu vet jag inte om alla kan se bilden av min häst, därför lägger jag ut den igen. Som jag skrev i en tidigare tråd så gick inte min häst upp av betet, trots att jag gav kraftfoder. Jag är väldigt säker på att han inte har nåt överflödsfett, varken på halsen lr nån annanstans. Däremot avsaknad av muskler ( om vi jämför med en GP häst.) På den här bilden så rider jag honom normalt, utan problem. Ska väl tillägga endast skogsridning och det som tillhör det.
bete013.jpg
 
Sv: Favorit i repris - vikten av att analysera (ett exempel)

Enkel fråga, är det du som stått för analysen även de andra åren oxå?
 
Sv: Favorit i repris - vikten av att analysera (ett exempel)

Folk får göra precis som dom vill och din häst ser jättefin ut, det jag menar är att det inte går att se vissa saker på utsidan, det visar sig så småningom.
Jag vill ha analys för jag gillar inte obehagliga överraskningar eller onödiga utgifter, det är tillräckligt dyrt ändå att ha häst, utan att man ska behöva fodra extra för säkerhets skull.
 
Sv: Favorit i repris - vikten av att analysera (ett exempel)

Visst, jag förstår poängen med att ha höanalyser, speciellt då man har unghästar. Men för mig är det en omöjlighet att komma över analyserat hö. Räcker med att se sig omkring, hölägdorna är många, små och alla har olika näringsförutsättningar.

Mina "stackars" hästar kan i praktiken få ett foderbyte om dagen vad gäller höet. Så då blir det till att gå på känsla och hoppas på det bästa.

Jenny
 
Sv: Favorit i repris - vikten av att analysera (ett exempel)

musen21 skrev:
Däremot avsaknad av muskler ( om vi jämför med en GP häst.)
Ja det är just det som kan bli om man inte har full koll på vad hästarna äter.
Jag kan fodra upp muskler på en häst.
Bara maten alltså och hagvistelse - och muskler voila.

Jag blev säker på att det fungerade så när jag läste om amerikanarnas halter-klasser (visa-hästen-i-grimman-tävlingar), där de göder fram muskler på hästarna som om de vore biffdjur.
Inte så smaklig tanke kanske, men ett bevis på att det går att få muskler på en stillastående häst bara den får "rätt" mat för det.
 
Sv: Favorit i repris - vikten av att analysera (ett exempel)

mizz skrev:
Enkel fråga, är det du som stått för analysen även de andra åren oxå?

På höet - ja. Förra året analyserade kompisen som köpte dock, och jag vet den analysen är korrekt. Bonden analyserar själv ibland med, och det brukar alltid stämma med min. Det år han av misstag levererade fjärdeskörd så var jag himla glad jag analyserade själv, 13 gr srp var liksom liiite skillnad mot de 64 g srp som förstaskörden innehåll (han bytte utan knot ut partiet så det blev rätt).

Hösilaget kommer analyserat och klart, med allt utom mineralanalys, den tar jag själv. Vartannat år slänger jag in en full analys, dvs kontrollanalyserar, och det har stämt de ggr jag gjort det (dvs de värden jag fått har stämt med de värden bonden fått).

Jag föredrar att analysera själv faktiskt. Och med höbonden som säljer oanalyserat så har jag en deal att om jag inte är nöjd med värdena så får jag utan kostnad byta mot en tidigare skörd (dvs med bättre värden), men i år blir ju det lite knepigt i och med att det är förstaskörden/enda skörden jag inte är nöjd med..
 
Sv: Favorit i repris - vikten av att analysera (ett exempel)

musen21 skrev:
Ger du endast grovfoder till dina hästar? Sånt spelar ju in. *Hukar mig för kritik*, faktum är att jag aldrig har tagit en höanalys. Jag har fodrat efter ögat. Hittills har det funkat bra. Jag tycker inte att det är fel att ta analys. Själv hämtar jag hö vid olika tillfällen och att ta analys skulle bli väldigt dyrt. För min del gör det inget att hästarna får lite hull, tvärtom. Desto mer har dom att bygga muskler av. Det jag inte vill (har inte hänt heller) är att dom blir för smala. Som sagt, för mycket protein är inget som skadar heller (ska tillägga att jag ger mina mineraler så d lider ingen brist). Jag antar att du gjorde en liten spin-off på den andra tråden...I dina öron låter det kanske inte klokt att folk kan ha och utfodra hästar utan analys men jag har det iaf och dom trivs ypperligt och mår bra. :)

Jag ger det som behövs. Men MÅLET är och förblir att ge enbart fri tillgång på grovfoder och att det då täcker deras behov. I grunden ligger min snudd på maniska strävan att ha dem på fri tillgång (i år kan de glömma det dock sålänge jag inte går över på hösilage bara), och då MÅSTE man ha ett hö med en bra kvot, i mitt fall helst sju då men inte under 6.5. Alltså lägger jag ner en hel del energi i frågan att hitta ett sådant grovfoder. Höet nu, med kvot på 4.5 går inte att ha fri tillgång på liksom - punkt slut.

Jag hämtar också hö vid olika tillfällen men jag bokar upp mitt hö efter skörd så jag får 'samma hö' hela tiden. För min del GÖR det något om hästarna har för mycket hull. Lite 'trivselhull' har de aldrig, men de får INTE bli feta. Varken unghästar eller äldre herrar med ledproblem mår bra av för många extrakilon att bära omkring på liksom.

Jag fodrade med ögat och utan analys i över 10 år förr och tyckte det fungerade BRA. Fast efter sex år med analys så ser jag ju skillnaden. För det är skillnad mellan BRA och OPTIMALT. Och förstaponnyn som aldrig sett en analys eller en uträknad foderstat i hela sitt liv han blev 33 år gammal, andraponny 28 (då fick han fång, annars kunde han blivit riktigt gammal han med). Så visst kan det fungera. Men jag har tyvärr sett hur det kan bli när det INTE fungerar med, tack och lov inte på mina hästar, men.

Och har man en häst som är som min valack, som tappar FORT och lägger på sig saaakta, så. När jag insåg att kräket kräver XX MJ över tabell och en kvot på 7 försvann ju mååånga problem. T ex det klassiska att han faller ur på vintern trots att jag tryckte i honom mat så det rann ur öronen på honom. Så, ofta ser man inte skillnaden mellan BRA och OPTIMALT förrän man provat att ge dem optimala förutsättningar.

Sen, jag tycker det är grymt bekvämt att veta att mina hästar kräver Y MJ och en kvot på X, sen kan jag redan när de går på bete i lugn och ro tota ihop vinterns foderstat. Jag VET, och behöver aldrig gissa. (Normalt så är analyser och allt klart långt innan installning, blev lite annorlunda i år iom att jag velade om jag skulle ha hö eller ej, och inte ville betala 600 kr i analys för 100 balar och sen inget mer)


Och det var ingens pinoff på den andra tråden, inte ens orkat läsa den, jag blir bara upprörd ;P

Och jag kan mycket väl förstå hur man tänker när man inte analyserar, jag har ju varit där själv. Men jag kan ändå inte förstå att man är så dumsnål att man INTE analyserar/bemödar sig om att köpa analyserat hö.

I år verkar förresten varit ett ganska skumt höår, det är en enorm spännvid på värdena.
 
Sv: Favorit i repris - vikten av att analysera (ett exempel)

Alexandra_W skrev:
men i år blir ju det lite knepigt i och med att det är förstaskörden/enda skörden jag inte är nöjd med..

Kanske det kan vara värt att kolla upp andraskörden, behöver vara dåliga värden i den för att det är en andraskörd.
 
Sv: Favorit i repris - vikten av att analysera (ett exempel)

Som amatörbonde tycker jag dina analyssiffror var intressanta. Det vore kul att veta de konkreta värdena. Låg kvot tidigt i juni tycker jag inte var så konstigt. Tycker det kan inträffa på ogödslade gräsvallar, särskilt om man slår den tid på dagen som mätbara MJ är som högst. Att få hög proteinhalt på första skörd i augusti är mer unikt, hur bar han sig åt med vallen, var det baljväxtinblandning, sen övergödsling eller…? HH
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 324
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Hej alla duktiga här.. Är lite villrådig och tvekade för att skriva detta då det känns så självklart med analys av sitt hö att det känns...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Sara75
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 152
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 067
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Västeråsträffstråden
  • Drop-in-vigsel

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp