Favorit i repris - vikten av att analysera (ett exempel)

Sv: Favorit i repris - vikten av att analysera (ett exempel)

Nu har jag inte påstått att du ger höga givor av proteintillskott, det jag menade med inlägget var att du skrev: för MYCKET protein inte skadar hästen,dom pissar ut överskottet.
 
Sv: Favorit i repris - vikten av att analysera (ett exempel)

Men på sommaren då....då äter de ju inget analyserat hö....
 
Sv: Favorit i repris - vikten av att analysera (ett exempel)

Bete ger under sommarsäsongen en tillräcklig balans på proteiner.
Och så finns det tabeller på innehållet i bete med avseénde på gräsets längd.
På hösten så får man lov att stödfodra med proteiner för då så är betet proteinfattigt.
 
Sv: Favorit i repris - vikten av att analysera (ett exempel)

Hmmm intressant. Men jag har aldrig sett nån mäta gräset
 
Sv: Favorit i repris - vikten av att analysera (ett exempel)

Har du inte sett, när hästarna tar fram sina matanalysapparater, varje gång dom byter matställe på somrarna? ;)

Allvarligt talat, så är foderanalys och milligrammatematik-hysterin som frodas här för mig obegriplig.

LIA
 
Sv: Favorit i repris - vikten av att analysera (ett exempel)

Men det är väl bara att titta på gräset.
Förvuxet och proteinfattigt blir betet oftast först när det längre än 50cm.
Jag behöver då i alla fall ingen linjal för att se det.

Ett förvuxet bete kan ha en kvot på ner till 5.
Annars så ligger kvoten på 7-15 och är inget som man behöver bekymra sig om.
 
Sv: Favorit i repris - vikten av att analysera (ett exempel)

LIA skrev:
Allvarligt talat, så är foderanalys och milligrammatematik-hysterin som frodas här för mig obegriplig.
LIA

Mkt bra skrivet!!
 
Sv: Favorit i repris - vikten av att analysera (ett exempel)

fjordinghanna skrev:
( sen ska de få 6 kg hösilage o inget hö om det går som jag vill) Det äör fjordingar jag snackar om!

Vad har du får TS i det hösilaget egentligen????
Låter väldigt lite tycker jag! :crazy:
 
Sv: Favorit i repris - vikten av att analysera (ett exempel)

Självfallet är det en trygghet att analysera sitt grovfoder, och självfallet vill man ligga på en bra fodersta där SÅVÄL näringsbehoven fylls och kvoterna är uppfyllda. Man ska däremot inte heller förakta vad ögat ser, och om Alexandras hästar verkar må finemang, så tror jag inte det är snågon som helst fara med att de fått ett lite sämre hö äna matte trodde. Sen är det ju såklart trist att ha köpt ett foder rman trodde var bättre än det var.

Foderanalyser ger fingervisningar, men man får ändå inte glömma att hästar är individer, och att vi aldrig kan veta hur mycket exakt varje enskild häst kan ta upp, och hur mkt de gör av med. Därför är både grovfoderanalyser och ögon och sunt förnuft viktigt när man fodrar hästar.

Vad gäller proteinöverskott är det inte så farligt om överskottet kommer från grovfodret. Baron Gruffsjuka etc uppkommer av proteinrikt tillskottsfoder som t ex sojamjöl. Proteinet i sojan spjälkas i tunntarmen medan det i grovfodret spjälkas i grovtarmen. gro
 
Sv: Favorit i repris - vikten av att analysera (ett exempel)

ako skrev:
Självfallet är det en trygghet att analysera sitt grovfoder, och självfallet vill man ligga på en bra fodersta där SÅVÄL näringsbehoven fylls och kvoterna är uppfyllda. Man ska däremot inte heller förakta vad ögat ser, och om Alexandras hästar verkar må finemang, så tror jag inte det är snågon som helst fara med att de fått ett lite sämre hö äna matte trodde.

Inte är det någon fara med att de fick det EN månad nej. Men det hade varit det om de fortsatt få det. Dvs om jag inte analyserat det. För när ögat SETT proteinbristen så har den pågått ett bra tag. Och valacken skulle antagligen/förhoppningsvis inte må dåligt av att ha haft proteinbrist i säg ett halvår, utan han skulle nog hämta sig helt när han fick vettigare foderstat. Men betänk hur lyckad..eller snarare INTE.. lyckat det hade varit me dunghästen.

Det jag far efter, när man med ÖGAT ser att det är fel, då är det ofta ganska rejält fel. Och om jag ska vara lite vass rent generellt så har jag sett för många bukiga men muskelfattiga hästar som matte/husse bantar för att de är 'feta' när det 'enda' de är är bukiga och muskelfattiga för att i något fall whatsoever rekommendera ögat som ett tillförlitligt instrument. Däremot är en analys och en räknad foderstat VÄRDELÖS om man inte använder ögat också.
 
Sv: Favorit i repris - vikten av att analysera (ett exempel)

MercedesBenz skrev:
Men på sommaren då....då äter de ju inget analyserat hö....

Nej, då äter de turbobete. Som jag iofs har hyfsad koll på värdena på, men det är överkurs och inget jag gjort medvetet. Men mina hästar går på odlad mark, på turbobete med massa klöver, sjukt mycket både energi och protein och en kvot som är lååång över både sju och tio.. Det är för bra drag i det till och med för digivande, dräktigt sto.. :crazy: Gissa varför mina gick på enbart halvdygnsbete i somras? :angel:

Jag har nog aldrig sen jag började 'bry mig om' foderuträkningar och analyser haft hästarna på ett bete som jag INTE haft ganska gott hum om vad det innehåller, även om det såklart styrs en hel massa av väder, vind, betestryck osv. Sen, sålänge det inte är det som brukar kallas skogsbete, så är bete utan problem tillräckligt och mycket mer därtill för normalhästen, och kvoten är sällan ett problem. Folk som förfasas över 'för högt med protein i höet' brukar jag be fundera på hur mycket protein hästarna får i sig på ettd ygn på betet ;)
 
Sv: Favorit i repris - vikten av att analysera (ett exempel)

mizz skrev:
Kanske det kan vara värt att kolla upp andraskörden, behöver vara dåliga värden i den för att det är en andraskörd.

Han tog bara en skörd i år såvitt jag vet, ska kolla med honom igen om jag fattade fel eller om det bara blev en dock. Men jag är rädd för att det är både första och sista skörd i år det där.

Sen, jag sitter ju ingalunda i sjön, jag kan ju flytta över hästarna på bara hösilage om jag lessnar på att ge kraftfoder ;)
 
Sv: Favorit i repris - vikten av att analysera (ett exempel)

HelenaHandberg skrev:
Som amatörbonde tycker jag dina analyssiffror var intressanta. Det vore kul att veta de konkreta värdena. Låg kvot tidigt i juni tycker jag inte var så konstigt. Tycker det kan inträffa på ogödslade gräsvallar, särskilt om man slår den tid på dagen som mätbara MJ är som högst. Att få hög proteinhalt på första skörd i augusti är mer unikt, hur bar han sig åt med vallen, var det baljväxtinblandning, sen övergödsling eller…? HH

Höets värden: 30 gr srp och 7,2 MJ per kg foder. (och jag ser nu att jag skrivit fel på kvot, kvoten är 4,2 eller 4,16.. Så ännu värre).
3,2 g Ca, 1,6 gr P och 0,8 gr Mg.

Så den låga kvoten beror inte ens på ett 'högt' MJ-värde, utan det är helt enkelt kasst bara, rakt av. Och han skördar och gödslar och sår etc likadant varje år, så inga konstigheter där i år, och han gjorde heller inget 'speciellt' förra året när han i augusti fick in så bra värden. Det är för mig ett mysterium. Ska prata med bonden om årets värden sen och se om han har någon förklaring dock.
 
Sv: Favorit i repris - vikten av att analysera (ett exempel)

När hästen tar fram sin matanalysapparat avgör den tex om den har råd att bygga muskler eller om den måste spara på protein samt om den måste ta mineraler från skelettet eller ej. För en vuxen häst är det här normalt sett inget större problem så länge vi inte börjar kräva en massa av den, den har fortvarande kvar förmågan att tappa både hull o muskelmassa under tider med sämre näringstillgång utan att ta skada.
Växande hästar däremot är lite känsligare klarar näringsbrist men inte obalanser. Lagom enregi o brist på protein tex kan ge livslånga konsekvenser för hållbarheten.
PL
 
Sv: Favorit i repris - vikten av att analysera (ett exempel)

LIA skrev:
Allvarligt talat, så är foderanalys och milligrammatematik-hysterin som frodas här för mig obegriplig.

LIA

Vi räknar inte milligram eller millimeterar men vi tycker att det känns bra med en grovfoderanalys för att kunna ge, framförallt dom växande unghästarna från föl till ett och etthalvt åringar, en välbalanserad foderstat.

Att fodra sådana hästar "på en höft" kan straffa sig om man vill ha en stark tävlingsindivid.

Du kanske tycker att vi då är hysteriska som tar foderanalys, men då kan jag tala om för dig att vi känner ansvar mot dom som stallar upp och betäcker /billigt/dyrt.
Vi vill ge deras små föl en bra start i livet.
I alla fall efter vår förmåga.
Och det känns ganska bra på hösten sedan när dom hämtar välmående ett och etthalv åringar som passerar friröntgen utan problem.

AM
 
Sv: Favorit i repris - vikten av att analysera (ett exempel)

Vi har i alla år fodrat med ögat utan problem, och så stod vi där i vintras med en mager häst pga dåliga värden, trots att silaget såg bra ut och hästarna älskade det. Exakt det scenariot som du just undvek... Hädanefter kommer jag alltid att analysera, jag ser det som att använda både hängslen och livrem. De hundralapparna är väl värda pengar, annars är man bara dumsnål!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 324
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Hej alla duktiga här.. Är lite villrådig och tvekade för att skriva detta då det känns så självklart med analys av sitt hö att det känns...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Sara75
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 154
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 067
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Valp skäller på män
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp