Favorit i repris: Vilken hingst?

superstar

Trådstartare
Allt lutar nu åt att jag ska betäcka mitt sto till våren, om allt går som det ska *nervös* Men det behövs ju en pappa också ;)

Jag har valt att i första hand begränsa mig till Flyinges hingstar då jag har väldigt nära (10 min skrittväg, 3 min bilväg) till en seminstation med deras hingstar tillgängliga. Dessutom har de bra villkor som är lättförstådda för någon som inte är så insatt som mig :o Självklart får jag ändra mig om ingen av deras hingstar passar mitt sto, alt jag inte gillar just den hingsten.

Stoet är 15 år, importerad från Holland, inga tidigare föl. Fullständig stam hittar ni på http://www.allbreedpedigree.com/jenusa
Jag har sökt info om hennes föräldrar, men inte hittat mycket, eller egentligen någonting alls. Morfar (fullblod) Persian Paths finns det ju mer om, men det säger ju mest vad han har åstakommit inom galoppvärlden.

Min häst är runt 165 i mankhöjd, jag vill helst inte ha en avkomma som är speciellt mycket mindre än henne, då jag ska behålla den själv, men det är ändå inte det allra viktigaste.
Rutan har så vitt jag vet alltid varit fullt frisk, hon har väldigt bra hovkvalité och ett fantastiskt psyke. Gångarterna är enligt min amatörmässiga bedömning bra, med ett stort plus för skritten och ett litet minus för galoppen.

Avkomman ska jag som sagt behålla själv. Jag vill få fram en häst som går i mammans fotspår, dvs en talang inom både hoppning och dressyr men kanske lite "modigare" då planerna ligger på fälttävlan i framtiden. Gärna den lite mer högresta modellen och självklart hög ridbarhet.

Stoets exteriör tänker jag inte uttala mig själv om, men ett par halvdana bilder finns att tillgå:
http://www.pixbox.se/pic_show_id5269661.html (lite felaktig vinkel, jag står för mycket framför henne. Dessutom var det tydligen något väldigt läskigt i skogen, därför hon är så spänd)
http://www.pixbox.se/pic_show_id5269664.html (Bättre vinkel, synd att hon tittar bort)
Kan försöka ta fler bilder om någon önskar! Hon är lite omusklad på bilderna, stått ett par veckor nu...

Jag har självklart varit inne miljoner gånger på Flyinges hemsida och kollat på deras hingstar, vissa faller mig inte alls i smaken men det är möjligt jag kan tänka om ifall de passar bättre ihop med mitt sto. Favoriten för ändamålet är Qalle. Även sneglat en del på Akribori. En renodlad hopp eller möjligtvis dressyrhingst kan också komma på tal, men jag föredrar en av dessa sk "multitalanger" :smirk:

Så, vad tycker ni? Är jag helt och cyklar eller kan jag kanske få fram nåt vettigt ur det här svamlet? :banana:

Ullis
 
Sv: Favorit i repris: Vilken hingst?

Varför inte titta på fler hingstar än Flyinges? Seminstationen kan beställa hem semin efter vilken hingst som helst, oavsett om det är Flyinges eller andra hingsthållares. :idea: Passa på att åka på hingsttåget och Flyinges hingstvisningar i vår så kan du lättare se vad du gillar. :love:
 
Sv: Favorit i repris: Vilken hingst?

Jag vet att det säkert finns fina hingstar på andra ställen, :p eller rättare sagt. det GÖR det :love: Men jag måste begränsa mig någonstans, annars kommer jag aldrig kunna bestämma mig, så i första hand har jag valt att titta på flyinges hingstar. Har ni andra tips får ni gärna framföra dom :bow:

Jag är nog ganska på det klara med vilken typ av hingstar jag gillar, men det känns minst lika viktigt att det är en hingst som matchar mitt sto.

Ullis
 
Sv: Favorit i repris: Vilken hingst?

Men inte behöver du begränsa dig till Ett stuteri? Det gör väl inte avkomman bättre, men det gör i och för sig ditt jobb lättare.
När jag fantiserar om hingstar, vilket jag gör ofta, så är det ju bättre att inkludera alla hingstar. Jag gör såhär(och jag säger inte att det är rätt):

1. - skriver upp mitt stos styrkor
2.- skriver upp hennes svagheter
3.- skriver upp ett tydligt realistiskt mål för avkomman
4. Plockar fram hingstkatalogen och väljer ALLA hingstar som kan producera den slags häst jag vill ha (även med annat sto)
5. sedan väljer jag bort alla hingstar som har stoets svagheter(mycket kritiskt, storlek, benställning, halsansättning etc.)
6. Försöker titta på de hingstar som är kvar om det finns någon som har samma fördelar som mitt sto
**
Nu ska det inte finnas så många kvar.. Max 6-7 stycken kan jag tänka.. Åk ut och titta på så många hingstar och gärna avkommor om det går.. Eller fråga på Buke (men du kommer att få olika svar garanterat ;) )
**
7. Ekonomin kommer kanske in här. Hur många hingstar av dessa har du råd med? 4? Varav en står på naturlig betäckning 100 mil bort.
Kvar har du 3 alternativ. En skimmel, en brun och en fux, men eftersom du drömmer om en skimmelavkomma till ditt skimmelsto så kan du ju välja skimmeln så är det större sannolikhet att det blir en sådan ;).

Du kan ju prova och se vad det kommer ut av det, kan vara att du blir överraskad över några hingstar som faktiskt finns fast de inte syns. Synd att fler hingstägare inte är bättre på att marknadsföra sina hingstar.
Du har ett ädelt sto med mycket fullblod, så det blir nog inte en helt omodern avkomma vilken hingst du än väljer.
Nu har jag klickat bort stammen på henne, men finns det några intressanta hästar i hennes stam som du kanske hade tyckt det var spännande att linjeavla på lite på avstånd? Eller finns det någon kombination med de linjer ditt sto har som visat sig slå väl ut?
Himla kul men svårt att välja hingst.
Ulrika


Även om du inte väljer den här metoden,
 
Sv: Favorit i repris: Vilken hingst?

Hmm.. Det här var ännu svårare än jag trodde :p

Att välja att linjeavla eller eller iaf ta hänsyn till stoets linjer visar sig vara svårt, då jag inte hittar någonting om en enda släkting till henne i Sverige. Jag vet tyvärr inte ens om hon är stammad för hoppning eller dressyr. Jag har kontaktat KWPN och ska göra det igen, men det känns lite som att jag vet vad jag har i henne, och vad jag vill ha för typ av hingst. Gud va jag svamlar...

Om jag frågar såhär då ;) : Skulle Qalle kunna vara en lämplig hingst att betäcka detta sto med? Eller finns det svagheter som gör att det inte är en bra idé? Vilka är hans svagheter och till vilken typ av ston är han att föredra?

Fortsätt gärna att svara, jag behöver verkligen hjälp att bolla mina tankar och kanske få hjälp bort från min insnöning på flyingehingstarna :angel:

Ullis
 
Sv: Favorit i repris: Vilken hingst?

Jag är tyvärr inte så facinerad av Qalle, så jag låter någon annan som satt sig bättre in i den hingsten svara på det. Gillar däremot hans far ;).
Vad är målet? Vad förväntar du dig av avkomman(om nu allt klaffar rätt)? Vilken gren? Hoppning? Fälltävlan? Dressyr? "Bara" trevlig allroundhäst? Körning? Det finns fler men jag kan ju inte skriva hela dagen ;).
Ska du behålla avkomman?
Hur stort är ditt sto? Hur stor vill du ha avkomman (större eller mindre?)
Ulrika
 
Sv: Favorit i repris: Vilken hingst?

Nu är det ju försent i år att visa henne, men om du väljer att vänta ytterligare ett år så kan du premiera henne nästa år och då förhoppningsvis få lite mer input både vad du har och vad som kan vara lämpligt att titta efter. Du kan inte rida över till stuteriet och be dem komma med ett omdöme, eller någon instruktör som du litar på? Du bor ju i Uppsala så gå med i Mälardalens Varmblodsklubb och kolla om det inte är några seminarier som är på gång och kan vara intressanta? :idea:
 
Sv: Favorit i repris: Vilken hingst?

Svarar bägge.

Mål med avkomman står i första inlägget ;) Även storleken :o som är en av anledningarna till att jag tvekar när det gäller Qalle. Varför är du "skeptisk" till honom? Vill gärna veta även negativa åsikter, jag vet egentligen inte mer om honom än vad som står på flyinges sida.

Jag vill helst inte vänta ett år till att betäcka henne med tanke på hennes ålder. Det här känns som sista chansen... Möjligtvis om hon inte tar sig men en 18-årig förstföderska är inget mina nerver längtar efter.

Jag kommer även fråga de personer i min omgivning som jag litar på om hingstval, och stoets för/nackdelar. Men det finns ju så mycket kunnigt folk här ;)

En av anledningarna till att jag har snöat in mig på att inseminera med flyingehingst är de fördelaktiga betalningsvillkoren :o Att inte behöva betala någon större summa förrän jag verkligen har mitt föl här :love: känns betryggande. Men det kanske är fler hingsthållare som har samma villkor? Att betala vid 90 dygn känns lite skrämmande, med ett sto som jag inte alls vet vad hon går för...

Ullis
 
Sv: Favorit i repris: Vilken hingst?

Det finns andra än Flyinge som har levande-föl avgift. Kommer på Feliciano, Hip Hop, Hermes och Rambo just nu, men vet att det finns fler.
 
Sv: Favorit i repris: Vilken hingst?

*host* *harkel* Det finns ju en fin hingst utanför Uppsala som visserligen står på naturligt men med levandeföl-avgift och som lämnat avkommor med dubbeldiplom... :angel:

Tror jag måste prata med de trevliga ägarna att jag borde få rabatt på fölavgiften så mkt reklam som jag gör för hingsten. :o
Mia, heeelt opartisk. ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Favorit i repris: Vilken hingst?

Det lär komma en bunke nya hingstar till Flyinge nästa vår.
Jag vet inte varför jag inte gillar Qalle, kan vara att han kommer från en stolinje som för mig producerat små men duktiga dressyrhästar, av dem Amiral, som jag inte är så begeistrad över. Detta är helt och hållet min åsikt, och jag vill helst inte pracka den på dig. Det är en jämn hingst som fick 8 i allt, så helt dålig är han nog inte, men inte min typ. För korvig och för liten.. Usch nä men nu var jag elak. Men helt enkelt inte min typ av hingst. Säkert hur trevlig som helst.
Akribori som du nämnde som förslag har jag inga kommentarer om, en snygg välstammad hingst som inte tävlas, och alla undrar varför? Väntar med spänning på att hans avkommor ska bli äldre. Men om Akribori med 77 på trav räknas som en multitalang borde det finnas fler intressanta.
Sedan har de väl inte så många fler som passar in som allroundare vad jag kan komma på nu. Har du bestämt dig för Flyinge, så vänta gärna att bestämma dig till våren. Ring och prata med Flyinge. Det finns ju ingen risk att de inte är opartiska när du ska välja hingst eftersom du redan bestämt dig för det stuteriet.
Jag tror annars att Rambo hade blivit bra på ditt sto, men jag gillar ju verkligen alla Ramboavkommor jag har träffat ;). Men han står inte på Flyinge ;).
Ulrika
 
Sv: Favorit i repris: Vilken hingst?

Även Heliotrop har levande föl-avgifter + dräktighetsavgifter på sina hingstar!
 
Sv: Favorit i repris: Vilken hingst?

Tack! Nu fick jag ett par till att titta på. Det finns ju garanterat fina hingstar utanför flyinge, bara det att det finns så oändligt många att jag aldrig kommer att kunna bestämma mig, och då måste jag ju begränsa mig nånstans :angel:

Ullis
 
Sv: Favorit i repris: Vilken hingst?

Ska kolla upp Rambo. Jag är öppen för alla förslag ;) Bara det att är man inte så insatt så blir flyinge det enklaste att titta på. Jag gissar att även om jag skulle påstå att jag har bestämt mig redan inom kort så kommer jag att hinna ändra mig ett gäng gånger. Slutgiltigt blir det nog inte förrens det är dags att bestämma :smirk:

Ullis
 
Sv: Favorit i repris: Vilken hingst?

Hingsttips har jag inga, men tycker det är kul att se att du har Rutan nu. Jag känner hon som ägde henne förut och vi stått i samma stall tidigare.
 
Sv: Favorit i repris: Vilken hingst?

Där ser man! Va skoj! Jag har ju haft henne i ett drygt år nu, köpte henne i augusti och jag blir mer och mer imponerad av den hästen. Hon går som en klocka nu för tiden :D

Ullis
 
Sv: Favorit i repris: Vilken hingst?

Jag kommer troligen att få på skallen snart för att jag sitter som en papegoja här på forumet och upprepar mig. :angel: Szkopul 929, finns massor om honom här på avel om du söker på namnet.
Nu ska jag gå och lägga mig efter nattskiftet. :D
 
Sv: Favorit i repris: Vilken hingst?

Känner till hingsten men hade ingen aning att han befann sig i samma lilla kommun som mig :o :angel:

Dock undrar jag om det inte blir för mycket fullblod, min är redan 25 % och han är 30 %... Är lite skeptisk till det. Men visst är det en fin hingst...

Grejjen är ju den att jag helst inte vill ha en ren hopphingst. Även om det finns många fina :love: Utan nåt lite mer åt allroundhållet. Antagligen därför jag snöat in på Qalle och Akribori. Men det måste väl finnas fler hopphingstar med dressyrstam eller vise versa.

Ullis
 

Liknande trådar

Avel Jag har tänkt betäcka mitt sto och funderar på hingst.... Stoet är 148 cm, har bra överlinje, mycket bra kors, länd, lår, bra ben och...
2
Svar
34
· Visningar
4 190
Senast: sorbifolia
·
N
Avel Ska betäcka mitt sto i år så nu vill jag ha tips på hingstar inom rimliga priser.. Mitt sto är en Svensk Ridponny e: Coosheen...
2
Svar
25
· Visningar
3 125
Senast: Najja
·
Trav Nu börjar det bli hög tid att betäcka och jag kan inte bestämma mig... Så snälla bukare, hjälp mig att hitta en lämplig hingst åt mitt...
Svar
3
· Visningar
1 475
Avel En vänn till mig vill ta föl på sitt sto i år men är inte insatt i detta med hingstar. Så därför tänkte jag fråga er bukafalister om...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 441
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp