Bukefalos 28 år!

Favorit-te ?

Jag har hakat upp mig på det här:
lipton-forest-fruit-tea-pyramid-20-pasar.jpg


Så länge det INTE är earl grey så kan jag dock dricka i princip vad som helst. Eller ja. Jag gillar inte te som ska smaka godis eller överdrivet sött.
 
Jag är helt fast på Götheborgs Special från Götheborgs Te- & Kaffehandel sedan jag fick det i julklapp av en Secret Santa (@Islandshästryttare 🥰). Så ljuvligt gott!

Annars är jag väldigt glad i Jordgubb, kaktus och fikon från lilla teaffären vid Lilla Torg i Malmö. :d
 
Just lakritsrot och pepparmynta är nog min favoritkombination! Gör helst på hela rotbitar som får småkoka någon timme (använder te-makar-insatsen och varmhållningsfunktionen på vattenkokaren) och pepparmynteblad.

Älskar te på bladen av anisisop.

I säsong tycker jag mycket om att få ut och blanda vad som bjuds. Nässla, de mycket späda rönnbladen (smakar mandelkubb!), björk, svartvinbärsblad, hallonblad, malva, lavendel, rosmarin och andra kryddörter, nypon, osvosv i all oändlighet. Och att torka för att kunna botanisera på samma sätt resten av året.

Gillar att låta riven ingefära dra 2-3 minuter i kokande vatten. Värmande och uppiggande!
 
69D75638-4FD6-401E-B3D7-A5CE2C6E6B46.jpeg

Exakt detta. Med mjölk och socker. En riktig Madeleinekaka som tar mig tillbaka till oktober 2006.
 
Jag har hakat upp mig på det här:
lipton-forest-fruit-tea-pyramid-20-pasar.jpg


Så länge det INTE är earl grey så kan jag dock dricka i princip vad som helst. Eller ja. Jag gillar inte te som ska smaka godis eller överdrivet sött.
Var det inte ett sådant här te som inte "var fint nog" för vissa i en annan tråd? Men det är helt klart mitt favoritte ändå. Det te jag faller tillbaka på återkommande för en kopp lugn och ro, det och citron.

Jodå, fick i en smakbox ett te jag inte hittat i någon affär, som var gott, sedan har jag olika löste som jag dricker ibland också, och pukka i olika sorter. Men just när hjärnan och kroppen vill ha lugn och ro är det det här eller citron. Eller varför inte persika. För ibland är min hjärna rätt trött på teer med trettielva olika smakupplevelser i ett och samma te. :D
 
Jag gillar i princip bara rooibos-te, men där gillar jag nästan alla varianter (det enda undantaget hittills är apelsinsmak, som jag hade lite svårt för). Finns det inget Rooibos (vilket är ganska ofta) så kan det kanske funka med ett svart te med svart vinbärssmak, eventuellt något grönt te. Det kan också funka med svart te med t.ex. polkagrissmak eller mintchokladsmak.
 
Det riktiga söders höjder som jag köpte/köper från den lilla te affären på Hornsgatan nära Slussen. Riktigt jasminte.
 
Det te som varit mitt vardagste ända sen 70-talet är detta. Har dessutom haft samma förpackning sedan dess.
Visa bifogad fil 116289

Ska jag unna mig nåt så beställer jag körsbärste och jordgubbste från Sköna Gertrud. De brukar dessutom lägga med lite godis i paketet :)
Bästa sköna Gertrud...

Jag köper ungefär 90% från ovanstående ställe i stan annars om vi är på någon marknad eller om man är ute och åker. Har inget speciellt favorit men svarta smaksatta...
 

Liknande trådar

Mat Jag har snöat in på lakrits-te och dricker Pukkas Liqurice-Cinnamon. Det är gott men jag skulle vilja hitta ett mer mer lakrissmak. Nån...
Svar
11
· Visningar
535
Senast: Kratus
·
Kultur Startar tråden där vi kan ventilera allt om årets ESC, inför under och efter. Själv kommer jag nu köra spellistan på spotify, så kommer...
52 53 54
Svar
1 068
· Visningar
27 744
Senast: EmmaBovary
·
Fritid På fredag ska jag på fest där man "ska" komma utklädd :) ! "Jag kommer ifrån..." är temat, så jag tänkte komma ifrån en afternoon...
Svar
11
· Visningar
685
Senast: _Elly_
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 159
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp