Favoritkaka - vilken?

Lovisaleonora

Trådstartare
Insprierad av Hela Sverige bakar - vilken är din favoritkaka? Jag sträcker mig över gränserna och säger att vi inte behöver hålla oss till småkakor. Välj fritt.

Finska pinnar tycker jag är super. Och en fin vaniljdröm.
 
En "kladdkaka" med kesella istället för kopiösa mängder smör. Utöver det innehåller den bla konjak och kaffe (i rätt stora mängder om jag gör den :D).

Saffranscheesecake. Gudarnas kaka, att intas vid jul (eller närsomhelst).

Småkakor jag aldrig tilltalat mig riktigt men visst, vaniljdrömmar är goda. Det brukar slinka ner en och annan pepparkaka när det är säsong också, helst med grönmögelost.
 
Mamma hade ett underbart recept på kardemummakaka. Trodde det fanns in den kokbok syrran räddade, men icke.

Homan har heller inte delat med sig vad jag kan hitta (Mårtensons deckarfigur som fodrar sin siameskatt med kardemummakaka, från mix som nu gått i graven) (hemhjälpen bakar egen och fodrar Cleo med)
 
Senast ändrad:
En variant av Dröm som heter Ökensand. Så som salig mor bakade dem. Jag får inte till dem. :(

Totalt off topic men min mammas kanelbullar är de godaste jag någonsin ätit. Jag har receptet men det kvittar, de blir inte lika goda. Mamma är dement så det blir inga fler mammas kanelbullar :cry:
 
Åhh, Jitterbugg kom jag ju på. De kan jag ju faktiskt baka. Rullrån och Struvor är inte så dumt det heller.
(Jag brukar säga att jag gärna bakar rån och struvor eftersom det är så deprimerande att misslyckas med en hel plåt i taget. :D )
 
Insprierad av Hela Sverige bakar - vilken är din favoritkaka? Jag sträcker mig över gränserna och säger att vi inte behöver hålla oss till småkakor. Välj fritt.

Finska pinnar tycker jag är super. Och en fin vaniljdröm.

Williambakelse med mycket päron :love:

Annars gillar jag en hederlig morotskaka med ett tjockt lager glasyr.
 
Småkaka: vaniljhorn
Mjuk kaka: delad förstaplats mellan banan/kanel och citron med citronglasyr (skalet i smeten, saften i glasyren).
 

Liknande trådar

Samhälle Människor verkar i allmänhet haka upp sig på de närmaste små detaljerna. Och missa hur de stora sammanhangen påverkar de villkor som vi...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
6 128
Senast: Inte_Ung
·
Mat Eftersom jag älskar Great British Bakeoff tänkte jag kolla på Hela Sverige Bakar. Och vet inte om det är just säsong 11, men deltagarna...
Svar
9
· Visningar
615
Senast: Jeps
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 506
Senast: Mineur
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 170
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp