Favoritlåt att rida till?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Det har ju varit en diskussion på FB om favoritlåtar att rida till - men så tänkte jag, varför inte lyfta in den diskussionen här på Buke också?

Så, om du får välja musik på dressyrtävling, vilken eller vilka låtar rider du då helst till? Och varför? För att låten är bra "flow" att rida till eller för att den har en sentimental koppling till er?

Själv går jag helt och hållet på det sistnämnda.
Har hittills ridit till Kent - VinterNoll2. :love:
Andra låtar jag skulle vilja rida till:
Celine Dion - A new day has come
Kent - Dom andra
UB40 - I can't help falling in love with you.
Det är dock bara av ett eller annat sentimentalt skäl.

Har aldrig tänkt på vilka låtar som verkligen är "bra" att rida till..... :p
 
Nu tävlar jag visserligen inte, och brukar stänga av radion när jag rider i ridhuset för att jag inte gillar det som spelas. Men när jag lyssnar på "min" musik, kan jag ibland tänka att "den här låten/refrängen/delen av låten skulle passa bra till galopplängning/byten i varje/annat". Inte för att jag och häst är så långt ännu, mer som en fantasi, eller som framtidspepp. Oftast inträffar detta när jag lyssnar på Gogol Bordellos album Gypsy punks. :D
 
Det har ju varit en diskussion på FB om favoritlåtar att rida till - men så tänkte jag, varför inte lyfta in den diskussionen här på Buke också?

Så, om du får välja musik på dressyrtävling, vilken eller vilka låtar rider du då helst till? Och varför? För att låten är bra "flow" att rida till eller för att den har en sentimental koppling till er?

Själv går jag helt och hållet på det sistnämnda.
Har hittills ridit till Kent - VinterNoll2. :love:
Andra låtar jag skulle vilja rida till:
Celine Dion - A new day has come
Kent - Dom andra
UB40 - I can't help falling in love with you.
Det är dock bara av ett eller annat sentimentalt skäl.

Har aldrig tänkt på vilka låtar som verkligen är "bra" att rida till..... :p

Erkänner att jag "aldrig" hör vad det är för låt som spelas när jag rider.
 
Jag har märkt att när det spelas bra musik när jag rider blir jag peppad och rider bättre, så den enda gång när jag varit på en tävling där man faktiskt fick välja musik plockade jag två låtar som jag blir glad av.

Sen har jag funderat på att försöka sätta ihop ett kür-program, bara för att det verkar roligt (varken jag eller hästen kommer någonsin att nå till en nivå där vi får rida sådant på tävling) och försökt hitta musik med rätt takt för olika gångarter, och när jag lagt musik till filmad häst har jag konstaterat att det ändå ser rätt bra ut när hästen går i takt med musiken. Återstår att hitta bra musik med rätt takt. (Rätt takt för trav skulle jag nog välja om jag behövde lägga färdig musik till ett existerande dressyrprogram utan att kunna starta i rätt ögonblick; det borde vara längst tid spenderad i trav i LC/LB-program.)
 
Jag hör inte musiken när jag koncentrerar mig, så på tävling vet jag inte vad för låt som spelas efter att jag ridit in på medellinjen. Tror det är lite samma hemma. Men bästa hittills har varit Starship - Nothing’s gonna stop us now :love:
 

Liknande trådar

Äldre Det kan väl inte bara vara jag som har vissa speciella låtar som jag relaterar till en viss person eller situation? Är lite nyfiken...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 723
Fälttävlan Danny Warrington har skrivit en utmärkt artikel i senaste numret av Chronicle of the Horse, ang. ryttar ansvar. Jag håller med honom...
Svar
16
· Visningar
1 837
Senast: fio
·
Avel Holsteiner-blod och hopphästavel generellt. Klipper in den här och länkar. Den är lång. “You can only sell one thing – the...
2
Svar
21
· Visningar
2 562
Senast: Mia_R
·
Dressyr Doctor Gerhard Von Schwarrazinhoffer No one had ever interviewed Gerhard Von Schwarrazinhoffer before. I thought it was...
Svar
3
· Visningar
1 170
Senast: Kung Bob
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp